کد خبر : 1336295 | 05 تیر 1395 ساعت 13:09 | 60.6K بازدید | 0 دیدگاه

کی‌روش - برانکو، امشب کدامیک می‌خندد؟

در شروع مرحله حذفی یورو 2016، پرتغال و کرواسی ساعت 23:30 امشب جدال حساسی دارند؛ مسابقه‌ای که ایرانی‌ها هم با اشتیاق دنبال خواهند کرد.

 کی‌روش - برانکو، امشب کدامیک می‌خندد؟

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی،  پرتغال به خاطر حضور رونالدو، ستاره رئال‌مادرید طرفداران زیادی دارد و کرواسی هم به‌خاطر بازی‌های درخشان مرحله گروهی و شکست دادن اسپانیای مدعی دوست‌داران زیادی پیدا کرده. مشاجره لفظی روزهای اخیر برانکو و کی‌روش هم به حساسیت این بازی برای تماشاگران ایرانی اضافه کرده است.

هواداران برانکو قطعا ترجیح می‌دهند کرواسی برنده این بازی باشد، در حالی که طرفداران کی‌روش منتظر پیروزی پرتغال هستند. برانکو چند روز پیش با اطمینان گفته بود که کرواسی می‌تواند پرتغال را شکست بدهد. کی‌روش درباره این بازی هیچ صحبتی نکرده، ولی در صورت پیروزی پرتغال اصلا بعید نیست برای سرمربی پرسپولیس کری بخواند.


فوتبال این دو کشور در نقشه فوتبال اروپا بی‌شباهت نیست. زمانی به یوگسلاوی بابت داشتن بازیکنان تکنیکی‌ لقب برزیل فوتبال اروپا داده بودند. پس از تجزیه یوگسلاوی، فوتبال کرواسی ثبات بیشتری نسبت به صربستان، بوسنی و مقدونیه داشته و توانسته از آن میراث محافظت کند. پرتغال را هم در مقاطعی برزیل اروپا نامیده‌اند، به ویژه اینکه آنها مراودات فرهنگی و ورزشی زیادی هم با برزیل دارند. پرتغال هم در سال‌های اخیر بازیکنان تکنیکی زیادی پرورش داده که مهم‌ترین آنها فیگو و رونالدو، برندگان توپ طلا هستند.


فوتبال ایران در سال‌های اخیر ارتباط خیلی نزدیکی با فوتبال کرواسی داشته است. مربیان تحصیلکرده کروات به دلیل شرایط اقتصادی این کشور قیمت پایین‌تری نسبت به مربیان اروپای غربی دارند و به راحتی پیشنهادهای تیم‌های ایرانی را می‌پذیرند. حتی مربیان بزرگی مثل ایویچ و بلاژویچ هم حاضر شدند به ایران بیایند و روی نیمکت تیم ملی بنشینند، در حالی که جذب مربیان درجه یک ایتالیایی، هلندی، فرانسوی یا اسپانیایی برای فوتبال ایران دور از تصور است. بازیکنان کروات زیادی هم در این سال‌ها پیراهن تیم‌های باشگاهی لیگ برتر را به تن کرده‌اند، هرچند بازیکنان درجه یکی نبودند و بازیکنان نخبه فوتبال این کشور جذب باشگاه‌های ثروتمند اروپایی می‌شوند. نمونه آنها مودریچ، راکیتیچ و مانژوکیچ است که در بهترین تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند.


حضور مربیان پرتغالی در فوتبال ایران به چند سال گذشته محدود می‌شود. آنها نسبت به همتایان کروات‌شان معمولا قیمت بالاتری دارند. از طرف دیگر آنها به اندازه کروات‌ها با فرهنگ شرقی آشنا نیستند و کار سخت‌تری برای تطابق با شرایط زندگی و کار در ایران دارند. مشکلات کی‌روش در فوتبال ایران هم بیشتر ریشه در همین اختلافات فرهنگی و نگاه حرفه‌ای دارد. با وجود این در سال‌های گذشته مربیانی مثل وینگادا، مانوئل ژوزه و تونی اولیویرا به فوتبال ایران آمده‌اند.


کرواسی و پرتغال در مرحله گروهی یورو عملکرد متضادی داشتند. اولی در اوج بود و توانست بالاتر از اسپانیا سرگروه شود و دومی نمایش پرانتقادی داشت و بدون حتی یک برد و تنها به لطف سه تساوی بعد از مجارستان و ایسلند در رده سوم ایستاد. این نمایش متضاد اما هر دو تیم را در نیمه آسان جدول قرار داده است. هرکدام از این دو تیم برنده بازی امشب شود، راه رسیدن به فینال را تقریبا هموار می‌بیند.


بعد از بازی‌های تهاجمی کرواسی در مرحله گروهی، این تیم از نگاه کارشناسان شانس بیشتری برای بردن بازی امشب دارد، ولی سابقه تورنمنت‌ها نشان می‌دهد عملکرد تیم‌ها در مرحله گروهی را نمی‌توان ملاک نتایج آنها در مرحله حذفی قرار داد. در این مورد ایتالیا بهترین نمونه است که معمولا با دردسر زیاد از مرحله گروهی صعود می‌کند، ولی در مرحله حذفی تیم دیگری می‌شود و خودش را تا بازی‌های آخر بالا می‌کشد. پرتغال هم با حضور ستارگانی که در ترکیب تیم هستند یا روی نیمکت می‌نشینند، چنین پتانسیلی دارد. حریفان مرحله گروهی با بازی فشرده تمام فضاها را برای مهاجمان پرتغال بسته بودند، ولی کرواسی تیمی نیست که عقب بنشیند و انتظار می‌رود رونالدو و نانی، دو مهاجم سریع این تیم امشب فضای بیشتری در اختیار داشته باشند.


تهدید بزرگ دیگر برای کرواسی هواداران این تیم هستند! گروهی از هواداران کروات اختلاف شدیدی با فدراسیون فوتبال این کشور دارند و حتی حاضرند به بهای محرومیت تیم ملی کشورشان این اختلاف را به گوش همه برسانند و زمینه برکناری روسای فدراسیون را فراهم کنند. آنها در بازی مقابل جمهوری چک با پرتاب مواد آتش‌زا به زمین باعث توقف بازی برای دقایقی شدند و بعد از آن بود که کرواسی گل مساوی را از حریف دریافت کرد. اگر آنها امشب در ورزشگاه شهر لانس دوباره دست به کار شوند، ممکن است تمام زحمات یاران مودریچ بر باد برود.

دیدگاه‌ها