کد خبر : 1337418 | 09 تیر 1395 ساعت 18:50 | 65K بازدید | 0 دیدگاه

تنه به تنه با پایتخت

پرستاره ترین فصل تاریخ در تبریز (گزارش)

لیگ شانزدهم در حالی روز چهارم مردادماه شروع خواهد شد که لیگ ایران بعد از 19 سال سه تیم تبریزی را در بالاترین سطح مسابقات کشور می‌بیند.

پرستاره ترین فصل تاریخ در تبریز (گزارش)

به گزارش "ورزش‌سه"، سال 1374 بود که سه تیم تبریزی تراکتورسازی تبریز، شهرداری تبریز و ماشین سازی به رهبری ناصر حجازی در بالاترین سطح فوتبال کشور بودند. آن سال تیم ماشین سازی به عنوان بهترین تیم شهرستانی انتخاب شد و شاهد سقوط تراکتورسازی به دسته‌ پائین‌تر بود، سرنوشتی که سال 76 انتظار ماشین‌سازی را ‌می‌کشید. حالا و بعد از سال‌ها با صعود تیم ماشین‌سازی به لیگ برتر به رهبری رسول خطیبی تبریزی‌ها مجددا سه تیم در بالاترین سطح فوتبال کشور خواهند داشت. با توجه به مربیان درجه یک و ستاره‌هایی که جذب این تیم‌ها شده‌اند انتظار می‌رود فصل خوبی پیش روی آن‌ها باشد..


هر سه تیم تبریزی و در راس آن‌ها تراکتور سازی تا بدین‌جا فصل خوبی را در پنجره نقل و انتقالات پشت سرگذاشته‌اند و به همین مناسبت به بررسی ستاره‌های این سه تیم در فصل پیش رو پرداختیم.


ترکتورسازی؛ یک تیم کامل
با توجه به تیم کاملی که امیر قلعه‌نوعی در اختیار دارد و حاشیه‌هایی که سرخابی‌ها همیشه با آن مواجه هستند، این تیم می‌تواند در صورت حفظ آرامش به عنوانی که در این سال‌ها بار‌ها به آن نزدیک شده و شایستگی آن را هم داشته، برسد. البته تیم تراکتور پر است از ستاره. اما بازیکنان زیر می توانند نقش اساسی در قهرمانی این تیم ایفا کنند.

محمدرضا اخباری: اخباری بدون شک یکی از بهترین دروازه‌بانان لیگ برتر می‌باشد. سنگربانی که فصل قبل در تمام بازی‌های تراکتور به میدان رفت و با توجه به اینکه یکسال دیگر از خدمت سربازی او باقی مانده، خیال قلعه نوعی در لیگ شانزدهم را از بابت خط دروازه راحت کرده است و خط دروازه را به یکی از نقاط امن میدان برای تراکتوری‌ها تبدیل کرده است.


هادی محمدی: تراکتور در خط دفاعی سه بازیکن با کیفیت در اختیار دارد. شفیعی، بنگر و هادی محمدی. اما در بین آن‌ها هادی محمدی با توجه به توانائی‌هایی که دارد، می تواند به چهره درخشان این تیم در این نقطه از زمین بدل شود. هادی محمدی که برای گذراندن دوران سربازی خود ذوب را به مقصد تراکتور ترک کرد فصل جدید را با پیراهن شماره 5 بازی خواهد کرد و انتظار می‌رود با توجه به بازی‌های درخشان در ذوب ‌آهن و ادامه این روند یکی از چهره‌های تاثیرگذار تیم تراکتور خواهد بود.


سینا عشوری: بازیکن جنگنده خط میانی تراکتور در کنار مهدی کیانی می تواند مانند بازی‌های آخر تراکتور در لیگ و آسیا خط میانی این تیم را بیمه کند. سینا عشوری در خط میانی زمین و جلوی مدافعان با جنگندگی و دوندگی‌های بی امانش خیال هر تیم و مربی که او را در اختیار دارد، راحت می‌کند و همین باعث شده در طول این سال‌ها همیشه یار ثابت تراکتوری‌ها باشد. به خصوص که نوع بازی که قلعه نوعی می‌پسندد، همان است که عشوری انجام می‌دهد.


سروش رفیعی: یکی دیگر از سربازهای تیم امیرقلعه نوعی رفیعی خوش تکنیک است. بازیکنی که با درخشش در بازی‌های لیگ و با تکنیک ناب و گل‌های فوق‌العاده‌اش هر روز که می‌گذرد بیشتر حسرت نبودنش در تیم ملی حس می‌شود. سروش رفیعی فصل گذشته یکی از بازی‌سازترین بازیکنان لیگ لقب گفت، که موفق شد 7 بار پاس گل ارسال کند و یک بار هم پنالتی منجر به گل برای هواداران پرشور تبریزی به ارمغان بیاورد. پایان نیم‌فصل لیگ شانزدهم همزمان است با پایان دوران سربازی این بازیکن. قلعه نوعی در طول این مدت نهایت استفاده را از این بازیکن خواهد برد، چون می‌داند که حفظ او بعد از اتمام سربازی کار آسانی نیست.


لوسیانو ادینیو: بازیکن برزیلی که هر وقت و در هرکجای فوتبال ایران بازی کرده خوش درخشیده. از تبریز تا مس. این بازیکن خوش تکنیک که شم گلزنی بالایی هم دارد پس از یکسال دوری از تراکتور دوباره به ورزشگاه پرشور تبریزی‌ها بازگشته است. جایی‌که توانست آقای گل لیگ شود. او در بازگشت دوباره به تبریز هم آقای گلی را می‌خواهد و هم قرهمانی لیگ برتر.

 

 

گسترش فولاد تبریز؛ تیمی دردسرساز برای هر مدعی
گشترش با مربیگری فراز کمالوند در فصل گذشته ثابت کرد که می‌تواند برای هر تیمی دردسرساز شود. آن‌ها فصل گذشته را با رتبه نهم به پایان بردند که برای آن‌ها رتبه خوبی به حساب می‌آید. فصل آینده نیز گسترشی‌ها می‌توانند با ستاره‌های فصل گذشته خود و بازیکنانی که به آن‌ها اضافه شده اند، عملکرد خوبی را رقم بزنند. از ستاره‌های این تیم در فصل آینده می‌توان به بازیکنان زیر اشاره کرد.


فرناندو دخسوس فصل قبل موفق شد همراه با استقلال خوزستان قهرمان لیگ برتر ایران شود. این دروازه‌بان علاوه بر قهرمانی موفق شد در تمام بازی‌های لیگ به میدان برود و تنها 14 گل در 30 مسابقه دریافت کرد و موفق به ثبت 17 کلین شیت شد. خوزستانی‌ها با تکیه بر دخسوس موفق شدند عملکرد بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ را هم به نام خود ثبت کنند. انتخاب فرناندو دخسوس برای کمالوند که سال گذشته هر دو گلرش یعنی داود نوشی صوفیانی و گئورگی گئورگیف نتوانستند انتظاراتش را برآورده کنند، از نون شب هم واجب‌تر بود.


مرتضی اسدی فصل گذشته مرتضی اسدی در 37 سالگی یکی از پیرهای جوان تیم کمالوند بود و موفق شد در 29 بازی برای تیمش به میدان رود و تنها یک بازی را از دست داد. کاپیتان گسترش فولاد یکی از ارکان خط دفاعی گسترشی‌ها بود.


مگنو باتیستا داسیلوا و لئوناردو پیمنتا بازیکنان خط میانی گسترش فصل گذشته نمایش‌های خوبی برای این تیم به نمایش گذاشتند و توانستند با به ثمر رساندن گل‌های حساس و ارسال پاس‌های مناسب به کسب رتبه نهم این تیم کمک کنند.


خرید دیگر کمالوند محمدرضا خلعتبری است. بازیکنی که در چند سال گذشته در هر تیمی که بازی کرده از ارکان اصلی آن تیم به حساب می‌آمده، از سپاهان تا پرسپولیس و دوباره سپاهان. حضور این بازیکن تند و تیز که تکنیک بالایی هم دارد، از ابزارهای اصلی کمالوند برای غافلگیر کردن حریفانش خواهد بود، که البته در این کار هم تبهر دارد وبارها با همین روش به حریفان ضربه زده است.
البته کمالوند علاوه بر این بازیکنان چهره‌های باتجربه‌ای نظیر نصرتی، نقی‌زاده، مسعود ابراهیم زاده ، بابک حاتمی و .. را در اختیار دارد، که می توانند به او در این مسیر کمک کنند.

 

 


ماشین‌سازی تبریز؛ ترکیبی از ستاره‌ها و بازیکنان بومی
تیم ماشین سازی که پس از 20 سال موفق شد به لیگ برتر راه پیدا کند و اولین حضور خود را در لیگ برتر تجربه خواهد کرد، فصل دشواری را پیش رو خواهد داشت. فصلی که البته با مربی جوان و خوش‌فکری که دارند و هم‌چنین ستاره‌هایی که جذب کرده‌اند می تواند برای آن‌ها دلنشین هم شود. ماشین‌سازها تا اینجای فصل بازیکنان خوبی به خدمت گرفته‌اند و انتظار می‌رود فصل خوبی پیش رو داشته باشند.


رسول خطیبی علاوه بر حفظ بازیکنان بومی خود سعی داشته تا با اضافه کردن ستاره‌هایی تیم خود را آماده فصل پیش رو کنند.


پیام صادقیان را می توان شاه‌ماهی فصل نقل و انتقالات تیم ماشین سازی به حساب آورد. بازیکنی که با وعده بازگشت به روزهای اوج و پوشیدن لباس تیم ملی به تبریز و خانه خود بازگشت. جائی‌که مرحوم حسن صادقیان پدر پیام فوتبال بازی می کرد. پیام صادقیان با انتخاب تبریز سعی کرده که به دور از حاشیه‌هایی که این چند سال و به خصوص در پرسپولیس با آن مواجه بوده به فوتبال بازگردد و توانائی‌های خود را یک‌بار دیگر نشان دهد. با وجود رسول خطیبی این امید دوچندان می‌شود که فوتبال ایران شاهد بازگشت یکی از ستاره‌های خود باشد.


خرید دیگر رسول خطیبی بازیکن همیشه گلزن چند سال اخیر لیگ بوده است. سعید دقیقی که در هر تیمی بوده گلزنی‌هایش ادامه داشته است. رسول خطیبی هم با شناختی که از این بازیکن دارد، او را به تیم خود فراخوانده است تا تیمش از نظر گلزنی مشکلی نداشته باشد.


یکی از اهداف خطیبی برای ترکیب فصل آینده‌اش سیدجلال رافخائی است، که در طی این سال‌ها همیشه عملکرد باثباتی در تیم ملوان داشته است. حالا با سقوط ملوان و اخبار متفاوتی که پیرامون این تیم شنیده می‌شود، رافخائی یکی از اهداف خطیبی در فصل پیش رو است که البته شنیده‌ها حاکی از احتمال عقد این قرارداد است. سامان نریمان‌جهان بازیکن فصل گذشته گسترش فولاد هم بازیکن مورد نظر ماشین سازی و خطیبی است و اگر مشکلاتی که بر سر راه این انتقال وجود دارد برطرف شود، به زودی شاهد حضور او در ترکیب ماشین سازی خواهیم بود. انتقالی که می‌تواند برای خطیبی در فصل جدید با توجه به کیفیت نریمان‌جهان کارساز واقع شود.البته رسول خطیبی علاوه بر حفظ بدنه تیم صعود کرده با اضافه کردن بازیکنانی نظیر حبیب گردانی ، احمد امیرکامدار و ... که از اغلب آن‌ها شناخت دارد، به نظر می‌رسد تیمی منسجم را راهی لیگ شانزدهم کند.

 

دیدگاه‌ها