کد خبر : 1339311 | 18 تیر 1395 ساعت 10:00 | 58.9K بازدید | 0 دیدگاه

فرانسه و بهترین نمایش 16 سال اخیر

خروس ها و بازگشت به روزهای افتخار

بالاخره یورو 2016، یک بازی فوق‌العاده در خود دید، شاید در نه حد دیدار سویای سال 82 ولی یک دیدار پر از اتفاقات پرهیجان، پر از شور و انگیزه سر و تشویق هواداران و ... .

خروس ها و بازگشت به روزهای افتخار

به گزارش "ورزش سه"، در نهایت، این بازی پرهیجان و زیبا با برتری فرانسه بر آلمان در یک بازی بسیار نزدیک و حساس به پایان رسید و آنتوان گریزمان با دو گلی که به ثمر رساند، قهرمان خروس‌ها بود. حال آنها باید روز یکشنبه مقابل پرتغال در فینال قرار بگیرند. این بازی پر از اتفاقات و جزئیات ریز بود که در نهایت به آن چنین شکلی داد. دیدیه دشان با ترکیب اولیه خود قمار بزرگی کرده بود و از سوی دیگر آلمان،با چندین محروم و مصدوم که بواتنگ هم از اواسط بازی به آنها اضافه شد، عملکرد بسیار خوبی در خط حمله داشت. در شکست آنها شجاعت به چشم می‌خورد ولی یک چیز پس از حدود 1 دهه حضور لوو روی نیمکت آلمان ثابت شد؛ اینکه تیم لوو چه خوب دفاع کند و چه خوب حمله، در انجام هر دوی این کار ها به صورت همزمان موفق نیست.


شاید اینکه بگوییم تیمی که 6 بار به نیمه نهایی رسیده و تنها یک جام کسب کرده، با مربی دیگری قهرمانی‌های بیشتری کسب می‌کرد انتقاد ناعادلانه ای باشد ولی اینکه تیمی که 7-1 برزیل را در نیمه نهایی شکست می‌دهد، در تقابل با اولین تیم قدرتمند در مقاطع پایین تر دچار مشکل می‌شود منطقی نیست.

 

 

1125071

 


ولی دیشب، شب فرانسه بود. شاید شکست در دو نیمه نهایی جام جهانی را از یادها نبرد و یا حتی شکست در یک چهارم جام جهانی 2014، ولی از آن شب‌هایی بود که برای مدتی طولانی در ذهن همه می‌ماند. استادیوم با تشویق‌های استثنایی اش، از بازیکنان تیم به خاطر اینکه توانستند از پتانسیل استفاده کرده و به فینال برسند تشکر کرد.


ذر تمام بازی‌های این رقابت‌ها به جز پیروزی 5-2 فرانسه مقابل ایسلند، تیم دشان در نیمه اول ضعیف ظاهر شد و او مجبور به ایجاد تغییراتی برای نیمه دوم شد.دیشب نیز او با 1-3-2-4 که مقابل ایسلند آن را امتحان کرده بود شروع کرد. گریزمان به اندازه کافی به ژیرو نزدیک بود که برایش موقعیت سازی کند ولی نتیجه این بود که آلمان، با وجود مصدومیت‌های متعدد، با همان سیستم 3-3-4 باقی ماند و نیمه اول بازی را با 64 درصد مالکیت توپ در اختیار گرفت.

 

 

1125054

 

 


در 30 دقیقه ابتدایی این آلمان بود که فشار می‌آورد. هوگو لوریس سیو‌های خوبی روی ضربات امره جان، شواین‌اشتایگر و توماسل مولر انجام داد و یک پاس کات بک از سوی امره جان را به خوبی قطع کرد. ولی در نهایت به نظر فرانسه خوب کار کرد که تا پایان نیمه اول گلی دریافت نکرد. سپس در همان دقیقه پایانی نیمه اول، نیکولا ریتزوری یک پنالتی برای فرانسه اعلام کرد. در ابتدا اعتراضات به این پنالتی شدید بود ولی مشخص شد داور کنار دروازه، خطای هند شواینی روی ضربه سر پایت را اعلام کرده است که به درستی پنالتی گرفته شد. دست شواین اشتایگر در حالتی نامتعارف با توپ برخورد کرد و ریتزوری پنالتی را به نفع فرانسه اعلام کرد. پس از پنالتی عجیب بواتنگ مقابل ایتالیا، این دومین اشتباه عجیب آلمانها بود که بار دیگر کارشان را بسیار سخت کرد.


به علاوه، پس از نیمه نهایی سال 82 که شوماخر، گلر آلمان به وحشیانه ترین شکلی پاتریک باتسیتون، مهاجم فرانسه را زد و داور هیچ واکنشی نشان داد، حال فرانسه کارما را که داور یک پنالتی به آنها بدهکار بود حس کرد. گریزمان که در فینال چمپیونزلیگ پنالتی از دست داده بود، این یکی را به راحتی به گل تبدیل کرد. سلطه ژرمن ها بر بازی در نیمه دوم نیز ادامه پیدا کرد. آنها یکی پس از دیگری توپ را در اختیار می‌گرفتند و عملکرد خوبی داشتند. در غیاب ماریو گومز، مهاجم کلاسیک آلمان‌ها، دشان تصمیم گرفت خط میانی تیمش را تقویت کرده و کانته را به زمین فرستاد. چند دقیقه بعد گل دوم نیز به ثمر رسید.

 

 

1125079

 

 


پل پوگبا که در بیشتر دقایق بازی خوب ظاهر نشده بود، مصطفی را که به جای بواتنگ مصدوم در زمین قرار گرفته بود جا گذاشت و فضای خوبی در دفاع پیدا کرد. نویر برای مشت توپ قبل از رسیدن آن به ژیرو بیرون آمد ولی توپ در 6 قدم به گریزمان رسید واو گل دوم خود و تیمش را به ثمر رساند، بیش از هر بازیکنی پس از میشل پلاتینی در سال 1984.


درست پس از گل بود که کیمیچ با یک شوت عالی نزدیک بود دروازه لوریس را باز کند ولی بازهم عکس العمل عالی گلر خروس‌ها، ژرمن ها را دست خالی برگرداند.پس از تمام اتفاقات 16 سال اخیر، شب گذشته بهترین شب فوتبالی فرانسوی ها از زمان پس از یورور 2000 بود. شاید یکشنبه یک روز رویایی برای آنها باشد.

 

جاناتان ویلسون

 

ترجمه: روزبه مهری

دیدگاه‌ها