کد خبر : 1339554 | 19 تیر 1395 ساعت 12:22 | 3.3K بازدید | 0 دیدگاه

قائم‌مقامی: جام ستارگان سکوی پرتاب پایه‌هاست

استادبزرگ شطرنج ایران می‌گوید با توجه به وجهه خوبی که کارپف در جهان دارد فدراسیون ایران می‌تواند از نظرات او استفاده کند.

قائم‌مقامی: جام ستارگان سکوی پرتاب پایه‌هاست

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس، احسان قائم‌مقامی استادبزرگ شطرنج ایران درباره حضور کارپف قهرمان سابق جهان در کشورمان برای افتتاحیه مسابقات مدارس شطرنج آسیا گفت: حضور او باعث افتخار ماست چراکه او در سطح بین‌المللی وجهه خوبی دارد و می‌توانیم از نظرات او استفاده کنیم. حضور کارپف در ایران برای شرکت در مسابقه نیست چراکه او چند سالی است که در هیچ مسابقه‌ای شرکت نمی‌کند حتی وقتی از او خواستیم به صورت نمادین در مسابقات جام ستارگان شرکت کند گفت دوست ندارم بازی کنم و الان تمرکزم روی توسعه شطرنج در جهان است.

 

وی در پاسخ به این سوال که مسابقات جام ستارگان را چطور می‌بینید، اظهار داشت: این مسابقات قرار است به میزبانی انزلی برگزار شود و قوی‌ترین تورنمنت شطرنجی است که در ایران برگزار می‌شود. میانگین بازیکنان خارجی 2 هزار و 630 است که امکان رویارویی 10 بازیکن منتخب ایران با 10 ستاره جهان در 11 روز و در دو بخش کلاسیک و برق‌آسا وجود دارد.

 

استادبزرگ شطرنج ایران خاطرنشان کرد: ما در این مسابقات این شانس را داریم که ورزشکاران شرایط فشار را تجربه کنند. بازیکنانی که مسابقات مهمی را پیش رو دارند برای شرکت در رقابت جام ستارگان انتخاب شدند. سارا خادم‌الشریعه هم به خاطر اینکه برای مسابقات گرندپریم آماده می‌شود در این رقابت‌ها شرکت کرده و میزبان هم یک سهمیه گرفته است و گرنه ما دو سه بازیکن هم داشتیم که می‌توانستیم دراین مسابقات شرکت دهیم.

 

قائم‌مقامی در ادامه با بیان اینکه مسابقات جام ستارگان برای نونهالان و نوجوانان می‌تواند سکوی پرتاب باشد، تصریح کرد: بازیکنان خارجی که حضور پیدا کرده‌اند جزو 100 و 200 ورزشکار برتر جهان هستند که از کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، اوکراین، ارمنستان و گرجستان که سابقه حضور در جمع 50 ورزشکار برتر جهان را دارند.

 

وی در پایان گفت: این مسابقات یک دستاورد بزرگ برای جامعه شطرنج است. به فدراسیون شطرنج ایران تبریک می‌گویم. برگزاری دو رویداد آسان نیست. ما در این رقابت‌ها با 9 ورزشکار مرد و یک خانم شرکت می‌کنیم و تیم منتخب جهان به دلیل اینکه با مسابقات گرندپری بانوان تداخل پیدا کرده بانویی را در تیم منتخب جهان نداریم.

 

همچنین پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج هم درباره افتتاح مدرسه کارپف در ایران گفت: ما بیش از 100 مدرسه داریم که در جاهای مختلف کار می‌کنند. اگر بخش خصوصی متقاضی باشد می‌توانیم یک مدرسه کارپف افتتاح کنیم.

 

مسابقات مدارس شطرنج آسیا از فردا با حضور 480 شطرنج‌باز از 17 کشور جهان در 6 رده سنی آغاز می‌شود که 280 شطرنج‌باز از ایران حضور دارند. مراسم افتتاحیه به دلیل تشییع جنازه عباس کیارستمی از 9 صبح به 12 و 30 تغییر پیدا کرده است.

 

دیدگاه‌ها