کد خبر : 1342084 | 29 تیر 1395 ساعت 13:51 | 19.4K بازدید | 1 دیدگاه

رسیدن به آسیا دور نیست

آشنایی با تیم‌های لیگ شانزدهم (قسمت دوم)

در فاصله چند روز تا آغاز شانزدهمین دوره رقابت های لیگ حرفه ای ایران بد ندیدیم نگاهی گذرا به وضعیت تیم های حاضر در این فصل از رقابت ها داشته باشیم.

به گزارش "ورزش سه" به نقل از روزنامه خبرورزشی، شانزده تیم حاضر براساس پتانسیل و عملکردی که در نقل و انتقالات داشتند به چهار دسته تقسیم شدند تا شانس خود را برای ثبت فصلی هیجان انگیز و چالشی مهیج امتحان کنند.


بعد از پرداختن به چهار تیمی که مدعی اول قهرمانی بودند در گروه دوم چهار تیمی قرار گرفتند که برای رسیدن به بالاترین جایگاه ممکن و کسب سهمیه آسیا شانس خوبی دارند. در سالی که رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه بار دیگر برنامه های لیگ برتر را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد باشگاه های لیگ برتری از حالا خود را آماده یکی از مهیج ترین چالش های فوتبال ایران کردند و در این بین چهار تیم استقلال خوزستان(مدافع عنوان قهرمانی) گسترش فولاد تبریز، ذوب آهن اصفهان و سایپای تهران می توانند با قرار گرفتن در بالاترین رتبه برای کسب سهمیه و حتی قهرمانی تلاش کنند.

 

=========================================================


استقلال خوزستان؛ شگفتی ها را ادامه بده
شگفتی ساز فصل قبل لیگ برتر با حفظ اسکلت اصلی بار دیگر گام به فصل جدید خواهد گذاشت به این امید که بتواند همچنان به شگفتی هایش ادامه بدهد. استقلال که دیگر سرمربی موفق خود را در کنارش نمی بیند لیگ شانزدهم را با تفکر یک مربی جدید و جوان آغاز خواهد کرد، کسی که در کنار ویسی به عنوان دستیار اول حضور داشت و به نوعی تئوریسین برنامه های تاکتیکی تیم بود حالا این فرصت را دارد تا از مهره شانس خود نهایت بهره را ببرد. شاید در نگاه اول جدا شدن دو مهره خارجی و کلیدی نگرانی هایی را برای طرفداران قهرمان لیگ رقم بزند اما خوزستانی ها با جذب چند مهره جایگزین امیدوار هستند تا همچنان به شگفتی های خود ادامه داده و به عنوان مدافع عنوان قهرمانی بار دیگر شانس خود برای کسب سهمیه آسیایی را امتحان کنند.


نیمکت؛ سیروس پورموسوی
مربی بومی و جوانی که بعد از جدایی غیر منتظره ویسی این فرصت نصیبش شد تا مرد اول نیمکت تیمش باشد حالا باید روند رو به رشد خوزستانی ها را ادامه بدهد. پورموسوی به عنوان دستیار اول عبدا.. شناخت کاملی از بازیکنان و جو حاکم بر استقلال دارد و طرفداران این تیم امیدوارند با همین وضعیت او بتواند به روزهای درخشان تیم محبوب شان در فوتبال ایران ادامه دهد.


قفس توری؛ رافائل روبالو ماسیل
پرکردن جای خالی فرناندو دخسوس بهترین گلر فصل گذشته لیگ برتر کار آسانی نبود اما سرمربی جدید هم تصمیم گرفت همان رویه ای را در پیش بگیرد که ویسی گرفته بود به همین خاطر سراغ گلر دیگری از برزیل رفتند و با جذب ماسیل امیدوار هستند تا خرید جدید بتواند خاطرات خوش گلر قبلی را تکرار و در موفقیت های دوباره تاثیرگذار باشد.

 

1112679


ستون دفاعی؛ محمد طیبی
کاپیتان خوزستانی که مورد توجه چند تیم سرشناس قرار گرفته بود در نهایت قراردادش را تمدید کرد تا به عنوان ستون تدافعی بار سنگینی به دوش بکشد. طیبی حالا با لقب ملی پوش می تواند مهره ای وزنه ای برای کارد فنی و طرفداران باشد و بار دیگر با عملکرد خود نشان بدهد که استقلال از چه توانایی هایی در راه ثبت شگفتی برخوردار است.


میداندار؛ رحیم مهدی زهیوی
کمتر کسی فکر می کرد در اولین فصل حضورش در استقلال بتواند یکی از کلیدی ترین بازیکنان در راه کسب عنوان قهرمانی لقب بگیرد اما زهیوی با پیراهن شماره 10 این تیم هم در میانه میدان هم در فاز تهاجمی به مرد بی رقیب اردوی تیمش تبدیل شد تا به پیراهن تیم ملی هم برسد. رحیم قطعا در لیگ شانزدهم هم میداندار اصلی خوزستانی ها قلمداد خواهد شد.


سورپرایز؛ عزت ا.. پورقاز
مدافع ملی پوش فصل گذشته ملوان که مورد توجه چند تیم سرشناس تر از جمله استقلال تهران قرار گرفته بود با توجه به قول و قرار شفاهی که با مدیران باشگاه خوزستانی انجام داده بود روی حرف هایش ایستاد و به عنوان جانشین کولیبالی به قهرمان لیگ پیوست تا سورپرایز باشگاه برای طرفداران خوزستانی لقب بگیرد.


موتور گلزنی؛ حسن بیت سعید
مهاجمی که فصل قبل به عنوان پدیده جدید خوزستان معرفی شد و با گل هایش نقش به سزایی در قهرمانی استقلال خوزستان ایفا کرد حالا یک بار دیگر امید اول گلزنی تیمش خواهد بود. بیت سعید اگر بتواند جلوی فراز و نشیب های طول فصل را بگیرد قطعا در سال منتهی به رقابت های انتخابی جام جهانی شانس ملی پوش شدن را نیز پیدا خواهد کرد.


=========================================================


گسترش فولاد؛ رقیب جدی برای تراکتور

تیم دوم تبریز در لیگ شانزدهم می تواند سورپرایزهای زیادی برای طرفداران و فوتبالدوستان دیار سهند در پی داشته باشد چون بسیاری این تیم را یکی از پرستاره ترین تیم های این فصل قلمداد می کنند که می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. گسترش که فصل قبل هم به خصوص در نیم فصل دوم نمایش های دیدنی ارائه داد و تنها چوب ضعف های خط دفاع و گلرهایش را خورد با ترمیم این نقاط و جذب ستاره های سرشناس می تواند رقیبی جدی برای تراکتورسازی در این فصل به عنوان بهترین تیم تبریز باشد و از آن مهم تر مالکان خصوصی باشگاه را به آرزوی شان در راه رسیدن به آسیا برساند. باشگاهی که تمامی امکانات سخت افزاری در باشگاه داری حرفه ای را دارد و از آن مهم تر از نظر مالی با بحرانی روبرو نمی شود حالا باید نشان دهد که در میان مدعیان آسیایی شدن حرف های زیادی برای گفتن دارد.


نیمکت؛ فراز کمالوند
از این مربی جوان به عنوان یکی از باهوش ترین مربیان حاضر در لیگ نام برده می شود. فراز که تئوری های جالب توجهی دارد حالا با جذب مهره های مد نظر تیمی در اختیار دارد که می تواند در چالش جدید باعث مطرح تر شدن او در محافل فوتبالی شود. شاید تنها نگرانی کمالوند به هماهنگ کردن مهره های جدید و قدیمی اش باشد.


قفس توری؛ فرناندو دخسوس
بهترین گلر فصل قبل فوتبال باشگاهی ایران به عنوان اولین خرید به جمع بازیکنان گسترش فولاد پیوست تا ثابت شود تبریزی ها با توپ پر وارد بازار تابستانی شده اند. مسلما با حضور دخسوس خیال کادر فنی گسترش از بابت چارچوب دروازه آسوده خواهد بود چون آمارهای مرد برزیلی واقعا عجیب و غیرقابل تصور است.

 

1124487


ستون دفاعی؛ مرتضی اسدی
در میان تمام بازیکنان تدافعی حاضر در اردوی گسترش می توان از مرتضی اسدی کاپیتان کهنه کار این تیم به عنوان ستون دفاعی نام برد. مدافعی که هم روی زمین هم روی هوا توانایی های زیادی دارد در این فصل به دنبال آن است که بهترین عنوان ممکن را با تیمش به دست بیاورد به خصوص که حالا او یک گلر آماده را نیز پشت سر خود می بیند.


میداندار؛ مگنو باتیستا
همچون سال های گذشته همه نگاه ها در مرکز زمین به این هافبک موقشنگ برزیلی دوخته شده است. مگنو که سال هاست پیراهن گسترش را برتن دارد مسلما در لیگ شانزدهم نیز میداندار تیمش خواهد بود تا با جنگندگی و قدرت بازیسازی که دارد هم در ساختار تدافعی هم در ساختار تهاجمی تاثیرگذاری اش را نشان بدهد.


سورپرایز؛ محمدرضا خلعتبری
کمتر کسی فکر می کرد گسترش فولاد شانسی برای خرید مهاجم ریزنقش و سرشناس سال های گذشته سپاهان و ذوب آهن را داشته باشد چون همه منتظر اضافه شدن این بازیکن به استقلال بودند اما به یکباره خلعت راهی تیم دوم تبریز شد تا به عنوان سورپرایز مالکان باشگاه برای طرفداران شان معرفی شود، خریدی که می تواند خط حمله این تیم را مرگبارتر از هر سالی کند.


موتور گلزنی؛ لوسیانو پریرا
مهاجم برزیلی بعد از حرف و حدیث های فراوان قراردادش را با سپاهان فسخ کرد تا این بار سر از دیار سهند در بیاورد. لوسیانو پریرا بعد از سال های درخشان در فولاد و سپاهان حالا به گسترش پیوسته تا به عنوان موتور گلزنی راه را برای موفقیت این تیم پرستاره هموار کند و شانس خود را برای آقای گلی بیازماید.

 


=========================================================


ذوب آهن اصفهان؛ قهرمان سرسخت
برای دومین سال متوالی فاتح دومین جام معتبر ایران شدند تا عملکرد ناامید کننده نیم فصل دوم لیگ برتر را جبران کنند. ذوب آهنی که همه انتظار داشتند در لیگ برتر هم مدعی قهرمانی باشد تمام تمرکز خود را روی لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی گذاشت و تا حدودی نیز انتظارات را برآورده کرد به خصوص بعد از دفاع از عنوان قهرمانی اش در دومین جام معتبر ایران در خرمشهر. یحیی که در نقل و انتقالات مهره های کلیدی زیادی را از دست داد و در کمال تعجب کمترین تحرک را در بازار تابستانی داشت با سرسختی به دنبال موفقیت در لیگ شانزدهم است و در این میان روی درخشش جوانانی حساب بازکرده که به اذعان سرمربی به پختگی لازم رسیده و وقت بهره بردای از توانایی های شان است. حالا باید منتظر ماند و دید تفکرات حاکم بر ذوب در لیگ شانزدهم جوابگو خواهد بود یا ...


نیمکت؛ یحیی گل محمدی
در سومین سال از حضور روی نیمکت رهبری ذوب آهن سخت در پی رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر است تا کارنامه اش را رویایی تر از همیشه کند. این مربی جوان که دو قهرمانی حذفی در کارنامه اش دارد مسلما با رسیدن به قهرمانی لیگ برتر به مرد افسانه ای نیمکت ذوب آهن در تاریخ لیگ تبدیل خواهد شد.


قفس توری؛ محمدرشید مظاهری

گلری که پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و حالا صاحب پیراهن تیم ملی هم هست امید اول ذوبی ها در چارچوب دروازه خواهد بود. رشید که آمارهای جالب توجهی در فصل قبل به ثبت رساند حالا امیدوار است با ادامه همین روند علاوه بر کسب افتخارات جدید جایگاهش در تیم ملی را در راه جام جهانی تثبیت کند.

 

1123647


ستون دفاعی؛ وحید محمدزاده
هادی محمدی بهترین دفاع دو فصل گذشته ذوبی ها به خاطر سربازی به تراکتورسازی نقل مکان کرد تا در غیاب این بازیکن همه نگاه ها در خط دفاع به وحید محمدزاده دوخته شود. بازیکنی که از سایپا خریده شده بود در نیم فصل دوم به مهره اصلی تیم یحیی تبدیل شد و این فصل به عنوان ستون تدافعی وظایف دشواری روی دوشش خواهد بود.


میداندار؛ قاسم حدادی فر
در میانه میدان ذوب آهن سال هاست اهالی فوتبال شاهد درخشش بازیکنی به نام قاسم حدادی فر هستند، بازیکنی با توانایی های خارق العاده که به عنوان رابط اصلی مدافعان و مهاجمان تیمش نقش به سزایی در موفقیت های این تیم داشته است. حدادی فر در لیگ شانزدهم در صورتی که اسیر مصدومیت نشود به عنوان میداندار ذوب آهن نقشی غیرقابل انکار خواهد داشت.


موتورگلزنی؛ جری بنگستون
تنها خرید پر سرو صدای ذوبی ها در نقل و انتقالات تابستان امید اول یحیی در خط حمله محسوب می شود. مهاجم هندوراسی که تا پارسال در پرسپولیس نشان داده بود راه گلزنی را خوب بلد است حالا در غیاب مهاجمان جدا شده ای همچون کاوه رضایی و مسعود حسن زاده موتور گلزنی ذوبی ها در فصل جدید قلمداد می شود.


=========================================================


سایپا تهران؛ مطمئن و آینده دار
تیمی که فصل قبل امیدوار بود بتواند سهیمه آسیا را کسب کند و در راه رسیده به این هدف سرمایه گذاری گسترده ای هم انجام داد با ناکامی در این راه با تغییرات گسترده مدیریتی و فنی روبرو شد تا با رویه ای تازه وارد لیگ شانزدهم شود. حضور یک مربی محجوب و موفق همچون فرکی توام شد با نقل و انتقالات مناسب در تابستان تا تیمی بسته شود که امید فراوانی به موفقیت آن در فصل پیش رو بسته شده است. سایپا در عین حال که به جوانگرایی اهمیت داد نفراتی به خدمت گرفت که می توانند ضعف های نارنجی پوشان را به حداقل رسانده و تیمی قابل احترام روانه مصاف با رقبای سرسخت کنند. تیمی مطمئن و آینده دار که اگر دچار بدشانسی نشود حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت و در اولین هدف هم دنبال آسیایی شده است.


نیمکت؛ حسین فرکی
بعد از چند ماه استراحت و ریکاوری با انگیزه های دوچندان هدایت سایپا را قبول کرد و به دور از هر گونه تنش و حاشیه وارد بازار شد و بازیکنانی به خدمت گرفت که هم انگیزه های زیادی برای درخشش دارند هم توانایی بالایی. فرکی که طعم دو قهرمانی با فولاد و سپاهان را چشید بدش نمی آید با سایپا هم نتایج خوبی به ثبت برساند.


قفس توری؛ آلساندرو
در ادامه هجوم گلرهای برزیلی به فوتبال ایران نارنجی پوشان هم به سراغ یکی از این گلرها رفتند و آلساندرو 29 ساله را به خدمت گرفتند. تیمی که فصل قبل از خرید گلر خارجی خیری ندیده بود باز هم زیر بار این تصمیم رفت به این امید که شاهد درخشش خرید جدیدش در چارچوب دروازه باشد و دیگر به دردسر برخورد نکند.

 

1124395


ستون دفاعی؛ سیامک کوروشی
در ساختار تدافعی سرمربی جدید بیشترین تغییرات را اعمال کرد تا با پایین آوردن میانگین سنی بتواند شور و نشاط خاصی به تیمش تزریق کند. از همین رو در میان خریدهای جدید این گونه می توان برداشت کرد که حسین فرکی روی سیامک کوروشی شاگرد سابقش در نفت به عنوان ستون دفاعی حساب باز کرده است.


میداندار؛ ابراهیم صادقی
کهنه کار ترین و در عین حال متعصب ترین بازیکن به پیراهن سایپا در این فصل هم میداندار تیمش خواهد بود. صادقی در سال های پایانی فوتبالش بدون شک می تواند عصای دست سرمربی جدید باشد چون به عنوان کاپیتان نقشی غیر قابل انکار در موفقیت های آتی خواهد داشت.


سورپرایز؛ مهدی ترابی
حفظ این بازیکن ملی پوش و جوان آن هم در بین تمام پیشنهادات وسوسه کننده ای که به مهدی ترابی شد بدون شک سورپرایز مدیران و کادر فنی باشگاه بود. با تکیه بر توانایی های این بازیکن جوان و همچنین سایر خریدهای پر سرو صدا نارنجی پوشان پایتخت امیدوارند روزهای خوشی را تجربه کنند.


موتور گلزنی؛ مسعود حسن زاده
بعد از چند فصل حضور در ذوب آهن حالا به سایپا آمده تا امید اول گلزنی خودروسازان پایتخت باشد. مسعود که با وجود نیمکت نشینی های متوالی در ذوب آهن آمار گلزنی جالبی از خود برجای گذاشت حالا این فرصت را دارد تا با درخشش بیشتر با پیراهن تیم جدیدش دوباره به تیم ملی رسیده و شانس خود را برای جام جهانی امتحان کند.

دیدگاه‌ها