کد خبر : 1343120 | 02 مرداد 1395 ساعت 18:18 | 43.4K بازدید | 5 دیدگاه

همه ، نگران رژه ایران در المپیک

ست مشکی – آبی – آجری دستپخت کیست؟

مراسم رونمایی از پیراهن کاروان ایران در المپیک ریو انجام شد تا سیل انتقادات نسبت به بی سلیقه، رنگ و مدل پوشش ایران به اوج خود برسد.

ست مشکی – آبی – آجری دستپخت کیست؟

 

به گزارش "ورزش سه"، صبح روز شنبه مراسم رونمایی از لباس کاروان ایران در المپیک ریو پرده برداری شد تا لباس های در نظر گرفته شده برای ورزشکاران شوک حاضرین و البته فضای مجازی را به همراه داشته باشد. موضوع اصلی ست کت و شلوار ورزشکاران برای مراسم رژه بود که مسولان طراح ست آبی، مشکی، آجری را برای حاضرین در پیست رژه در نظر گرفته اند. اینکه سایز لباس ها مناسب با ورزشکاران نبود و طراحی های انجام شده سلیقه کمتر مخاطبی را جلب کرد نکته ای واضح است اما برای لباس های ورزشی توضیحاتی از سوی کمیته ملی المپیک ارائه شده تا که مشخص شود چرا این رنگ و طرح ها انتخاب شده است:


* عکس هایی که در ابتدا منتشر شده است با موبایل گرفته شده بود و کیفیت مناسبی نداشت. (برای رونمایی از پیراهن یک کشور در المپیک معمولا مراسمی خاص برگزار می شود و البته عکاسان مجرب و متخصص اولین عکاسی ها را انجام می دهند.)


* رنگ آبی لباس ها برگرفته شده از خلیج همیشه فارس است. (رنگ آبی می تواند نشانگر آسمان  هم باشد.)
* طرح روی آستین لباس های ورزشی برگرفته شده از کاشی های مسجد شیخ لطف الله اصفهان است. (تا این توضیح ارائه نشود کمتر کسی حتی در ایران می تواند متوجه این مساله شود. این در حالی است که لباس ایران قرار است دنیا را تحت تاثیر قرار دهد اما نه با نشانی کوچک روی آستین.)


* روی یقه و زیپ ها نقش پرچم ایران نقش بسته است تا در کنار لوگو کمیته ملی المپیک نشان دهنده نماد ایران باشد. (معمولا پرچم کشورها به طور مستقیم نشان داده نمی شود و با استفاده از ترفندهای هنری تاثیری از فرهنگ و نماد کشورها به نمایش کشیده می شود.  )


* لباس های رژه توسط کمیته فرهنگی ملی المپیک انتخاب و طراحی شده است. (رنگ، سایز، ترکیب نارنجی، مشکی و آبی، یقه دیپلماتی و کفش های نه چندان جذاب کار این کمیته بوده است.)
* اما لباس های ورزشی توسط اعضای انجمن طراحان و پارچه ایران تهیه شده است. (آیا سپردن طراحی به یک انجمن به جای یک شخص یا شرکت طراحی کار درستی است ؟ آیا انجمن مورد نظر پاسخ مناسبی برای افکار عمومی دارد؟)


با اینکه در دوره های گذشته حساسیت کمتری روی پوشش کاروان صورت می گرفت اما ایران در المپیک های قبل لباس های معمول تری برتن داشت. حد وسط رعایت می شد به طوریکه اگر مدعی نمی شدیم ایران یکی از بهترین پوشش ها را بر تن دارد اما وضعیت مثل این دوره هم نبود.


نه شرکت تولید کننده چینی و نه سازمانی که کت و شلوارها را تهیه کرده است انتظارات را که برآورده نکردند هیچ، با انتقادات زیادی هم رو به رو شدند چرا که نه از لحاظ رنگ، شکل ظاهری، نقش های به کار برده شده، تلفیق رنگ ها و در مجموع فاکتورهای جذابیت ایران قرار است در ریو یکی از ضعیف ترین تجارب خود را پشت سر بگذارد. اینکه چرا این تولیدی ها برای حمایت ایران انتخاب شده اند مثل اینکه توجیه مالی دارد چون کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک بعد از رونمایی از لباس ها گفته است:« تهیه البسه تخصصی جزو وظایف فدراسیون است اما برای لباس‌های عمومی مذاکراتی را با شرکت‌های مختلف داشتیم و به دنبال این بودیم هزینه تهیه لباس را متحمل نشویم. در نهایت با لی نینگ قرارداد را منعقد کردیم و هیچ هزینه‌ای از طرف ما پرداخت نشد.»


لباس های ورزشی و فرم رژه انتقاد بسیاری از کابران اینترنتی، مدیران و مسولان، ورزشکاران و صاحب نظران هنری را به همراه داشته است و زمزمه هایی شنیده می شود که شاید تا آغاز المپیک تغییراتی در شکل لباس ها صورت گیرد که در صورت وقوع شرایطی به غیر از این، ایران یکی از نامناسب ترین رژه های خود در تاریخ المپیک را خواهد داشت.

دیدگاه‌ها