کد خبر : 1343634 | 04 مرداد 1395 ساعت 09:48 | 84.4K بازدید | 0 دیدگاه

پخش مستقیم؛ ویژه کارلوس کی‌روش

بهترین جوان‌های لیگ را ملاقات کنید

وقتی کی روش می گوید منوی فوتبال ایران تا ده سال آینده باز است بدین معنی است که جوانگرایی در لیگ برتر از سوی مربیان داخلی سرعت بیشتری گرفته است.

بهترین جوان‌های لیگ را ملاقات کنید

به گزارش "ورزش سه"، جوانگرایی نه تنها در بعد فنی خوب است بلکه می تواند برای باشگاه درآمدزایی داشته باشد. جوانگرایی در فوتبال ایران هنوز از سوی خیلی از باشگاه ها و مربیان جدی گرفته نشده است و این گونه تعبیر می شود جوانگرایی یعنی سوختن و امتیاز از دست دادن! این یک نگاه بد و غیر حرفه ای است و باید در میدان دادن به جوان ها نیمه پر لیوان را دید. بازیکن جوان بیشتر می دود. با انگیزه تر بازی کند و عطش بیشتری برای رسیدن به پیروزی دارد و با قدرت ریسک بالاتری بازی خواهد کرد. این ها می تواند تجربه کم ش را پوشش دهد. از سویی در میان جوان ها بازیکنان بسیاری هستند که پخته بازی می کنند و در این مقوله نیت بیشتر بکارگیری از بازیکنان جوان شایسته است. از سویی همه ستاره های روزهای جوانی داشتند و اگر قرار بود در چنین روزهایی به بهانه تجربه کم به بازی گرفته نمی شدند هیچ گاه به بازی گرفته نمی شدند.


فوتبال ایران همیشه مهد استعداد بوده. گاه  نگاه به جوان ها مثبت و گاه منفی بوده. نتیجه گرایی طبیعتا رشد جوان ها را در فوتبال محدود می کند و امروز می بینید کی روش هم با میدان دادن به جوان هایی که از دل لیگ برتر به پا خواسته اند اهداف تاکتیکی خود را محقق کرده است. دراین مقال نگاه کوتاهی داریم به پدیده های احتمالی لیگ شانزدهم.  این فقط پیش بینی است. شاید در مورد بعضی ها صدق کند و بعضی ها نه. اما به نظر می رسد لیگ پر پدیده ای خواهیم داشت.


استقلال خوزستان (سلمان بحرانی)
سلمان بحرانی فصل گذشته در ایرانجوان بوشهر توپ می زده و این فصل اولین فصلی است که حضور در لیگ برتر را تجربه خواهد کرد.
سلمان در پست هافبک دفاعی توپ می زند، او اگر چه در دیدار با ذوب آهن بازی نکرد اما سیروس پورموسوی اعتقاد ویژه ای به وی دارد و جزء اولین خریدهای استقلال خوزستان بوده است.
البته بحرانی بازیکن بزرگسال است اما به نظر می رسد در صورت حضور در ترکیب استقلال خوزستان به یکی از پدیده های این فصل لیگ برتر تبدیل شود.

 

1128910


پرسپولیس (صادق محرمی)
این بازیکن از ملوان به پرسپولیس آمده و پیراهن شماره 27 را برتن کرده است. اگر چه صادق فصل گذشته و در ترکیب تیم ملوان در جناح راست خط هافبک تیمش به میدان می رفته اما قرار است در تیم برانکو در جناح راست خط دفاعی و به جای رامین بازی کند.
صادق برای چنین روزهایی لحظه شماری می کرده و از این اتفاق خرسند است. او می گوید تلاش خواهد کرد که این فصل بهترین بازی های خود را به نمایش بگذارد. هر چند باید به این نکته اشاره کرد وی برای حضور در ترکیب ثابت پرسپولیس رقابت سختی با حسین ماهینی خواهد داشت.

 

1123033


استقلال (میلاد زکی پور )
استقلال این فصل امید نورافکن را دارد، مضاف بر اینکه مجید حسینی هم به ترکیب تیم اضافه شده است. مدافع جوانی که در زمان امیر قلعه نویی کمتر به بازی گرفته می شد و فصل پیش هم به عنوان بازیکن قرضی برای تیم راه آهن بازی کرد. با این حال بیشتر تبلیغ علیرضا منصوریان به روی میلاد زکی پور است. بازیکنی که در نفت خیلی فرصت هنرنمایی پیدا نکرد، شرایطی که احتمالا در استقلال برای او تغییر خواهد کرد. البته امید نورافکن هم برای بازی در این پست مد نظر است. امید فصل گذشته هم در استقلال بازی می کرده. جالب اینکه او در تیم ملی جوانان در پست هافبک دفاعی بازی می کند.

 

1118278


تراکتورسازی (محمد نادری)
محمد نادری از نیروی زمینی  به تیم تراکتورسازی تبریز ملحق شده است. او در پست دفاع راست بازی می کند و بعد از محمد ایران پوریان گزینه بازی در این پست است. تراکتورسازی این فصل یکی دو جوان شایسته را هم به ترکیب اضافه کرده که در صورت حضور در میدان می توانند نگاه ها را متوجه خود کنند. مثل عارف آغاسی که انتقال وی از فولاد به تراکتورسازی با سر و صدای زیادی همراه بود. عارف در قلب خط دفاعی توپ می زند و یکی از مهره های ثابت تیم ملی جوانان هم به شمار می رود.

 


نفت تهران (مجتبی حقدوست)
مجتبی حقدوست فصل گذشته زننده یکی از گل های تیم نفت تهران به پرسپولیس بود. او با این گل در مسیر تازه ای قرار گرفت و این فصل بی شک بیشتر بازی خواهد کرد و بیشتر می تواند نگاه ها را متوجه خود کند.
البته همان طور که اشاره شد مجتبی حقدوست از مهاجمان جوان می توانست فصل گذشته یکی از پدیده های لیگ برتر باشد اما کمتر به وی بازی رسید. خرده ای هم نمی شود به  علیرضا منصوریان گرفت چون نفت فصل گذشته یکی از غنی ترین تیم ها از نظر مهره بود.

 

1128912


ذوب آهن (محمد رضا عباسی)
محمد رضا عباسی در بازی با استقلال خوزستان نشان داد رگه هایی از یک بازیکن بزرگ را در وجود خود دارد. اگر چه ذوب آهن یاسر فیضی را هم دارد اما محمد رضا عباسی جوان تر است و فضای بیشتر برای جولان دارد. او که وینگر راست خیلی خوب در زمان حمله به مهره های تهاجمی تیمش مدد می دهد.
این فصل یحیی گل محمدی الزام بیشتری به بازی دادن به جوان ها دارد به این خاطر که برخی از باتجربه ها رفته اند و باشگاه از یحیی خواسته به جوان ها بازی دهد.


صبای قم (سید مهدی حسینی)
مهدی حسینی بازیکن امیدهای صبا در فصل 93-92 بوده که با نظر محمد مایلی کهن به ترکیب تیم اضافه شد. او در حالی که رفته رفته در ترکیب تیم جا می افتاد بعد از بازی با ذوب آهن تست دوپینگش مثبت اعلام شد و دو فصل محروم شد!
مهدی حسینی که در خط هافبک توپ می زند فصل گذشته با پایان محرومیتش در هفته نهم به ترکیب تیم اضافه شد و به جای ابوافضل ابراهیمی در برخی از بازی ها به میدان آمد و در حاالی که مهدی تارتار نسبت به وی برای تیم راه آهن اعلام نیاز کرد علی دایی با صدور رضایتنامه اش مخالفت کرد.
مهدی حسینی اکنون بازیکن بزرگسال است اما صمد مرفاوی نام وی را در لیست صبا قرار داده است و اگر این بار اتفاق خاصی رخ ندهد می توانیم شاهد درخشش این بازیکن در ترکیب تیم صبا باشیم.


سایپا (محمد سلطانی مهر)
محمد سطانی مهر یکی از دو هافبک دفاعی تیم ملی جوانان است که فصل گذشته در هفته های پایانی از سوی مجید جلالی به بازی گرفته می شد. همزمان با او علی شجاعی دیگر بازیکن تیم ملی جوانان در پست دفاع چپ به بازی گرفته می شد. طبیعی است سلطانی مهر بیشتر به چشم آید چرا که جلوتر از علی شجاعی بازی می کند و از آنجایی که به دروازه بان حریف نزدیک تر است می تواند در گل سازی ایفای نقش کند. علی شجاعی جدا  از اینکه یک پاسور خوب در جلوی خط دفاعی است شوت های خوبی می زند و این می تواند او را از دیگر هافبک های دفاعی متمایز کند.


گسترش فولاد (علیرضا چراغعلی)
فراز کمالوند این فصل چند جوان دیگر به ترکیب تیم اضافه کره است که اگر به آنها میدان دهد گسترش فولاد این فصل هم می تواند معرف چند پدیده جدید باشد. پدیده فصل گذشته گسترش فولاد داریوش شجاعیان بوده که از تیم دسته دومی بهمن شیراز به گسترش فولاد آمد و به لطف بازی های خوب در ترکیب این تیم به تیم ملی هم دعوت شد.
یکی از جوان های خوب این فصل گسترش فولاد علیرضا چراغعلی است که در خط هافبک توپ می زند. فراز کمالوند اعتقاد ویژه ای به این بازیکن دارد و برنامه دارد با بازی دادن به این بازیکن زمینه ساز حضورش در تیم ملی جوانان شود.


پدیده (حمزه خضیراوی)
فصل گذشته استقلال اهواز جوان های خوبی داشت که خوب هم بازی می کردند اما به دلیل نتایج بدی که تیم می گرفت خیلی به چشم نمی آمدند. یکی از آنها حمزه خضیراوی بود که این فصل به پدیده مشهد رفته است. طبیعتا این بازیکن در پدیده با دغدغه کمتری بازی خواهد کرد چون تیم توانمند تر از استقلال اهواز است و بیشتر به چشم خواهد آمد چرا که بر خلاف استقلال اهواز توانش را بیشتر در حمله خرج خواهد کرد تا در دفاع.
حمزه که از بازیکنان جنوبی کشورمان به شمار می رود در پدیده فرصت خوبی برای جولان دادن خواهد داشت به این دلیل که پدیده از جمله تیم هایی است که ترکیبی و روی زمین بازی می کند.


سپاهان (عماد میرجوان)
یکی از بازیکنان ناشناخته ای که این فصل سپاهان جذب کرده عماد میر جوان مهاجم تیم آلومینیوم اراک است.
عبدالله ویسی مربی است که در سال های اخیر و در هر تیمی لیگ برتری بوده چندین بازیکن دسته اولی را به ترکیب تیمش اضافه کرده و به آنها بازی داده است. با این حساب عماد میر جوان مثل همه شاگردان عبدالله ویسی دغدغه ای برای بازی کردن نخواهد داشت. حال اینکه پدیده شود یا نشود بستگی به خود عماد دارد.
خیلی از شاگردان ویسی امروز پدیده های لیگ برتر هستند و خیلی از آنها هم خیلی زود از دور خارج شدند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد شرایط کار در سپاهان کمی سخت است چون این تیم یکی از قطب های فوتبال ایران است و طبیعی است که باید در مسیر نتیجه گیری حرکت کند. از اینروز بازیکنانی چون عماد میرجوان باید قدر حداقل موقعیت ها را بدانند.


فولاد (مجتبی نجاریان)
مجتبی نجاریان یکی از دو بازیکنی بود که نعیم سعداوی مانع از حضورش در ترکیب تیم ملی جوانان برای حضور در تورنمنت چهارجانبه سنگاپور شده بود! البته نمی شود خرده ای به سرمربی فولاد گرفت چون بازی های تیم ملی جوانان در روزهای فیفا برگزار نمی شده و از سویی یک روز بعد از بازگشت تیم ملی جوانان به کشور فولاد باید در لیگ برتر به میدان بیاید.
این نشان می دهد نعیم سعداوی روی این بازیکن حساب باز کرده. مجتبی نجاریان که زیر 19 سال است در جناح راست خط هافبک توپ می زند و توانمندی عبور و پاس های توی عمق را دارد.


سیاه جامگان (عباس عسگری)
عباس عسگری جوان در خط حمله توپ می زند و به نظر می رسد این فصل زوج رضا درویشی در خط حمله این تیم خواهد بود.
وی فصل گذشته فرصت های کوتاهی برای حضور در ترکیب تیم پیدا کرد. او هر چند کم اما موثر فوتبال کرد اما به نظر می رسد این فصل فرصت بیشتری برای بازی پیدا خواهد کرد.
عباس عسگری چارچوب شناس است و بی شک می تواند در کنار رضا درویشی پرتلاش و دونده روزهای خوبی داشته باشد. چون رضا به شکلی شبیه به احمد مومن زاده پرتلاش و موقعیت ساز بازی می کند.


پیکان (رضا کرملا چعب)
رضا کرملاچعب در نفت مسجد سلیمان و با گلی که به تیم پرسپولیس زد چهره شد اما سقوط نفت مسجد سلیمان و در ادامه حضور این بازیکن در یک تیم نه چندان مطرح پرتغال باعث افت فنی اش شد.
رضا کرملاچعب این روزها با تیم ملی جوانان در آستانه بازگشت به روزهای اوج خود است. او در صورتی که برای حضور در ترکیب تیم پیکان مشکلی پیدا نکند می تواند دوباره نگاه ها را متوجه خود کند.
بازی در کنار آرش برهانی هم چنین می تواند تجربه خوبی برای کاپیتان  تیم ملی جوانان باشد.

 

1005270


ماشین سازی(سهیل ادیب)
سهیل ادیب از اردبیل به ماشین سازی آمده و در خط حمله توپ می زند. او قد و قامت بلندی دارد و بعضی ها وی را با علی دایی قیاس می کنند. البته که به چشم آمدن وی به شرط حضور در ترکیب ثابت ماشین سازی خواهد آمد.
تجربه ثابت کرده رسول خطیبی از میدان دادن به جوان ها هراسی ندارد به خصوص بازیکنانی که خود به ترکیب تیم اضافه می کند. باقی راه با همت سهیل ادیب بستگی دارد. او خوب به هوا می پرد و ضربه سر می زند. هر چند در تمرینات روی کار ترکیبی و بازی روی زمین با وی خیلی کار شده است. سهیل در سانتر از کنار و موقعیت سازی روی توپ سوم می تواند کمک شایانی به ماشین سازی کند.


صنعت نفت (مصطفی احمدی)
مصطفی احمدی بال راست ایرانجوان بوشهر در فصل گذشته بوده. او سرعتی و نفوذی است و از جمله بازیکنانی است که با شناخت دقیق نادر دست  نشان به ترکیب تیم اضافه شده است. نادر دست نشان وی را یکی از بازیکنان خوب تیمش بر می شمرد و می گوید او اگر خواهان پیشرفت باشد حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.
مصطفی احمدی شایستگی این را داشت خیلی زودتر از این ها فرصت بازی در لیگ برتر را به دست بیاورد. با این حال فصل پیش رو برای وی غنیمت خواهد بود و ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که زمان از دست رفته جبران شود.

دیدگاه‌ها