کد خبر : 1343704 | 04 مرداد 1395 ساعت 12:40 | 39.8K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه رویارویی مورینیو و گواردیولا در چمپیونزکاپ

پپ-ژوزه؛ تاریخچه یک رقابت

شهر منچستر، میزبان دو تن از بهترین مربیان حال حاضر دنیای فوتبال خواهد بود و حضور این دو سرمربی در دو تیم رقیب، یادآور روزهای به یاد ماندنی حضور ژوزه و پپ در فوتبال اسپانیاست. به این بهانه قصد داریم رویارویی‌های مورینیو و گواردیولا در سال‌های اخیر را مورد بررسی قرار دهیم

پپ-ژوزه؛ تاریخچه یک رقابت

به گزارش "ورزش سه"، سابقه اولین جدال مورینیو و پپ به سال‌ها قبل باز می‌گردد و امروز دوباره این دو سرمربی پرافتخار، در لیگ برتر انگلیس سکان‌دار 2 تیم همشهری شده‌اند. قرار بود امروز این دو در رقابت های چمپیونزکاپ مقابل هم قرار بگیرند اما این دیدار به دلیل شرایط نامساعد جوی در پکن لغو شد. اما به همین بهانه، نگاهی داریم به سابقه رویارویی این دو مربی بزرگ دنیای فوتبال.

 

 

1128934

 

 

آمار کلی مبارزه این دو مربی به شرح زیر می‌باشد:

 

1128935

 

مورینیو (اینترمیلان) & گواردیولا (بارسلونا)

 

اولین رویایی مورینیو و گواردیولا، به سال 2009 و مرحله گروهی لیگ قهرمانان باز می‌گردد. دو تیم اینتر و بارسا در یک گروه قرار گرفتند و باید دو بار به مصاف یکدیگر می‌رفتند.

 

بازی رفت در ایتالیا و ورزشگاه سن سیرو برگزار شد. در ابتدای فصل، مورینیو توانست ساموئل اتوئو به اضافه 50 میلیون یورو را به ازای واگذاری زلاتان ایبراهیمویچ به بارسلونا به خدمت بگیرد و علاوه بر رویایی پپ و ژوزه، بازگشت زلاتان به سن سیرو نیز از نکات جذاب این دیدار به محسوب می‌شد.

 

 

1128952

 

بعد از ارائه یک بازی سرد و کسل کننده، دو تیم به نتیجه تساوی بدون گل رضایت دادند. در دیدار برگشت، بارسلونا موفق شد بدون حضور مسی و زلاتان و با ارائه یک بازی کاملا برتر، با 2 گل نراتزوری‌ها را در خانه مغلوب کند و به عنوان صدرنشین از گروه خودش صعود کند.

 

بعد از این مسابقه، مورینیو اذعان داشت که بارسا تیم کامل تری به شمار می‌آید و کاملا شایسته این برتری بوده است اما اگر دوباره مجبور به رویارویی با این تیم شود، کاملا آمادگی مبارزه با آنها را خواهد داشت. اگر بدانم که در مرحله نیمه نهایی با بارسلونا مواجه خواهیم شد، از جدال با آنها واهمه‌ای ندارم. اتفاقی که به شکل طعنه آمیزی به وقوع پیوست.

 

 

اینتر علیرغم شرایط دشوار، با 2 گل دقایق پایانی موفق به حذف روبین کازان و صعود به عنوان تیم دوم این گروه شد. در مراحل بعدی، اینتر موفق به حذف چلسی و زسکامسکو شد و مورینیو و پپ، یک بار دیگر و در مرحله نیمه نهایی یکدیگر را ملاقات کردند.

 

در بازی رفت که دوباره در سن سیرو برگزار شد، بارسلونا در ابتدا با گل پدرو از روی ارسال مکسول پیش افتاد، اما وسلی اسنایدر موفق شد در نیمه اول بازی را به تساوی بکشاند.

 

 

1128936

 

 

با شروع نیمه دوم، اینتر موفق شد 2 گل دیگرتوسط مایکون و میلیتو نیز به ثمر برساند و با نتیجه شگفت انگیز 1-3 بارسا را مغلوب کند. البته شاگردان گواردیولا معتقد بودند گل سوم اینتر توسط میلیتو در منطقه آفساید به ثمر رسیده است. همچنین آنها تکل کریسیتین چیوو بر روی دنی آلوز را پنالتی می‌دانستند.

 

مورینیو در این رابطه به بازی نیمه نهایی بارسلونا و چلسی در سال 2009 و اشتباهات داوری به سود بلوگرانا اشاره کرد و گفت: سال گذشته، پسران من در استمفوردبریج گریه می‌کردند و بارسلونایی‌ها خوشحال بودند زیرا می‌دانستند داوری به نفع آنها بوده است.

 

 

1128955

 

 

در بازی برگشت و بعد از اخراج تیاگو موتا در نیمه اول، اینتر یک دفاع چندلایه و منسجم را به نمایش گذاشت و علیرغم تک گل پیکه در دقیقه 84، مورینیو و اینتر موفق شدند پای به فینال مادرید بگذراند و بارسلونا در این مرحله حذف شد.

 

 

1128937

 

شادی منحصر به فرد آقای خاص در میان فواره های آب نیوکمپ، از صحنه های به یادماندنی این مسابقه محسوب می شود. مورینیو بعد از صعود اذعان داشت که این بهترین پیروزی دوران مربیگری وی به شمار می‌آید و اعتراف کرد که گرچه تا به حال با پورتو فاتح لیگ قهرمانان شده است، اما حذف بارسا بهترین اتفاق برای او به شمار می‌آید.

 

1128938

 

 

در نهایت مورینیو موفق شد در آن سال با اینتر قهرمانی در رقابت های لیگ قهرمانان را بعد از 45 سال جشن بگیرد.

 

مورینیو (رئال مادرید) & گواردیولا (بارسلونا)

 

بعد از درخشش ژوزه در قامت سرمربیگری اینتر در مقابل بارسا، فلورنتینو پرز تصمیم گرفت تا برای پایان دادن به سلطه آبی اناری‌ها در اسپانیا، مورینیو را به عنوان سرمربی رئال مادرید استخدام کند و نقطه اوج جدال پپ و ژوزه، در اسپانیا و الکلاسیکو شکل گرفت.

 

29 نوامبر 2010 را می توان یکی از تلخترین روزهای دوران حرفه‌ای مورینیو قلمداد کرد. روزی که لوس بلانکوس برای اولین بار تحت هدایت او پا به نیوکمپ می‌گذاشت و بدبین ترین هوادارا رئال مادرید هم شکست 0-5 را پیش بینی نمی‌کرد. مادرید حرفی برای گفتن نداشت و گواردیولا موفق شد انتقام شیرینی از حذف سال گذشته در مقابل رقیب پرتغالی خود بگیرد.

 

 

1128939

 

 

گواردیولا در انتهای آن بازی خاطره انگیز گفت: همه فوتبالدوستان در تمامی نقاط دنیا دیدند که فلسفه فوتبال بارسلونا چگونه است.

 

چند ماه بعد، در یک تقارن جالب، بارسا و رئال مادرید باید در 18 روز، 4 بار به مصاف یکدیگر می‌رفتند. اولین دیدار در چارچوب رقابت‌های لالیگا برگزار شد و با توجه به قهرمانی احتمالی بارسا، دو تیم جانب احتیاط را به شدت رعایت کردند.

 

لیونل مسی موفق بارسا را در ابتدای نیمه دوم با یک گل از حریف پیش بیندازد اما کریس رونالدو در اواخر بازی با یک ضربه پنالتی، اولین گل دوران حرفه ای خود را وارد دروازه بارسا کرد و بازی با همان نتیجه 1-1 به پایان رسید.

 

چند روز بعد و در فینال کوپا دل ری،رئال مادرید ببا تک گل دیدنی کریس رونالدو روی ارسال دی ماریا، موفق شد با یک گل بارسلونا را شکست دهد و بعد از 18 سال دوباره فاتح جام حذفی اسپانیا بشود. مورینیو نیز اولین جام خود در مادرید را به دست آورد.

 

 

1128940

 

 

بعد از این دیدار، گواردیولا به شدت به تصمیمات داوری معترض بود و اعتقاد داشت که گل پدرو در شرایط آفساید به ثمر نرسیده است.

 

مورینیو بعد از این دیدار در مصاحبه ای سراسر طعنه گفت: تا امروز فکر می‌کردم 2 گروه از مربیان وجود دارند. گروهی بسیار اندکی هستند که در مورد داوران صحبت نمی‌کنند و بقیه سرمربیان در مورد تصمیمات داوری اظهار نظر می‌کنند. اما امروز متوجه شدم که دسته سومی از مربیان نیز وجود دارند. کسانی هستند که می خواهند تصمیمات درست داوری را هم زیر سوال ببرند.

 

گواردیولا هم در پاسخ گفت: مورینیو مرا با اسم کوچک صدا کرد و من نیز از این به بعد او را ژوزه صدا خواهم کرد. همدیگر را در نیمه نهایی لیگ قهرمانان ملاقات خواهیم کرد. در بیرون از زمین و کنفرانس‌های مطبوعاتی، بدون شک او برنده است. او قاتح تمام نبردهای خارج از زمین مسابقه است. اما کیفیت تیمی را در مسابقات بعدی خواهیم دید.

 

 

در بازی رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان در مادرید، بارسلونا موفق شد با گل‌های دیدنی لیونل مسی، با 2 گل حریف خود را مغلوب کند. اما نکته مهم این دیدار، اخراج بحث برانگیز په‌په در دقیقه 61 بود. تصمیمی که در نهایت منجر به اخراج شدن مورینیو از روی نیمکت مادریدی‌ها هم شد.

 

 

1128943

 

 

بعد از این مسابقه، مورینیو در مصاحبه‌ای بی سابقه از رابطه بارسلونا با یوفا خبر داد و گفت: اگر چیزهایی که می‌دانم را بگویم، دوران مربیگری من همین جا به پایان می‌رسد. بعد از آن مورینیو به داورانی که در فصول اخیر به زعم او به نفع بارسا سوت زده اند اشاره کرد و چندین بار با صدای بلند گفت: چرا؟ چرا؟ چرا همه چیز به نفع بارسلونا پیش می‌رود.

 

 

1128945

 

الفاظی که بعدها یکی از ارکان اصلی جشن‌های قهرمانی بارسا شد و آنها بعد از هر پیروزی به صورت طعنه آمیز بارها واژه "چرا" را استفاده می‌کردند.

 

مورینیو ادامه داد: من تا به حال 2 بار فاتح لیگ قهرملان شده ام و گواردیولا یک بار. اما من گلر جای او بودم از بردن چنین جام‌هایی به خودم افتخار نمی‌کردم. قهرمانی سال قبل او را می‌توان "فاجعه استمفورد بریج" و پیروزی امسال را "فاجعه سانتیاگو برنابئو" نامگذاری کرد. اگر او ادعا می‌کند انسان خوبی است، نباید از چنین پیروزی‌هایی احساس غرور بکند.

 

 

1128951

 

در نهایت، بازی برگشت این دو تیم بدون حضور مورینیو بعلت محرومیت با گلهای پدرو و مارسلو با نتیجه 1-1 به اتمام رسید و بارسلونا در نهایت فاتح لیگ قهرمانان آن سال شد.

 

چند هفته بعد، دو تیم بارسا و رئال مادرید در قالب سوپر کاپ اسپانیا به مصاف یکدیگر رفتند و بعد از تساووی 2-2 در مادرید، بارسلونا موفق شد 3-2 رئال مادرید را در نیوکمپ مغلوب کند و فاتح یک جام دیگر هم بشود.

 

تکل وحشتناک مارسلو بر روی فابرگاس در انتهای بازی و درگیری شدید بازیکنان دو تیم، ازصحنه‌های به یادماندنی این سری از جدال‌های مورینیو و گواردیولا محسوب می‌شود.

 

 

1128946

 

 

همچنین حرکت ناشایست مورینیو و فروکردن انگشتش در چشم تیتو ویلانوای فقید را می توان از دیگر نکات این دیدار جنجالی قلمداد کرد. رفتاری که بعدها خود مورینیو هم بابت آن عذر خواهی کرد.

 

 

1128947

 

 

مورینیو در انتهای این دیدار گفت: گرچه ما برای از دست دادن سوپر کاپ ناراحت هستیم اما من 11 بازیکن دارم که می‌توانند فاتح لالیگای سال بعدی بشوند.

 

اتفاقی که رخ داد و مورینیو موفق شد بهترین لالیگای تاریخ را تا آن زمان، با سه رقمی شدن امتیازات و به ثمر رساندن 121 گل به تالار افتخارات رئال مادرید اضافه کند. اتفاقی که مورینو آن را لالیگای رکوردها نامگذاری کرد.

 

در دیدار رفت الکلاسیکو در آن سال، باز هم شاگردان گواردیولا بودند که موفق شدند 1-3 در برنایئو پیروز شوند. علیرغم گل ثانیه‌های ابتدایی بنزما، بارسلونا موفق شد با 3 گل سانچز، ژاوی و فابرگاس یک بار دیگر رقیب سنتی خود را در خانه حریف شکست دهد.

 

اما در دیدار برگشت، رئال مادرید توانست با هنرنمایی کریستیانو، با نتیجه 1-2 حریف خود را مغلوب کند و تابوی شکست‌های متوالی مورینیو در برابر بارسا این دیدار شکسته شد. بعد از آن کفه ترازو کمی به نفع آقای خاص سنگینی کرد. بارسلونا بعد از 55 دیدار در خانه مغلوب شد و رئال مادرید بعد از سال 2008 یک بار دیگرموفق شد بار دیگر رقیب سنتی خود را در خانه شکست.

 

 

1128948

 

 

گواردیولا بعد از این دیدار به حریف خود تبریک گفت و اذعان داشت که نمی‌تواند همیشه از تیمش بخواهد که بهترین عملکرد را ارائه بدهد و این اتفاقات در دنیای فوتبال اجتناب‌ناپذیر است.

 

در انتهای این فصل، گواردیولا از سمت خود استعفا داد و دلیل آن را خستگی اعلام کرد. در حالیکه مورینیو باز هم صحبت‌های او را بدون جواب نگذاشت و اظهار داشت که گرچه از او سن بیشتری دارد اما به علت علاقه‌اش به حرفه مربیگری، هرگز خسته نمی‌شود.

 

 

مورینیو (چلسی) &  گواردیولا (بایرن مونیخ)

 

بعد از یک سال خانه نشینی و استراحت در نیویورک، گواردیولا تصمیم گرفت تا پیشنهاد سرمربیگری بایرن را قبول کند و اتفاقا این دو سرمربی مجبور شدند در ابتدای دوران جدیدشان، در چارچوب مسابقه سوپر کاپ اروپا به مصاف یکدیگر بروند.

 

گواردیولا جایگزین یوپ هاینکسی شد که موفق شد بود همه افتخارات ممکن را برای بایرن به ارمغان بیاورد و انتظار هواداران این تیم، تکرار این عناوین توسط مردی بود که در دوران کوتاه سرمربیگری‌اش، موفق شده بود انواع و اقسام افتخارات را کسب کند.

 

مورینیو نیز با تیمی روبرو بود که اصلا شرایط مساعدی نداشت و هواداران این تیم، انتظار تکرار دوران طلایی ژوزه در فصل اول حضورش در چلسی را داشتند.

 

در حالیکه چلسی در آستانه فتح سوپر کاپ اروپا قرار داشت، گل دقیقه 120 خاوی مارتینز همه چیز را به ضربات پنالتی کشاند و این بایرن بود که موفق‌تر عمل کرد و شاگردان گواردیولا موفق شدند فاتح جام قهرمانی سوپرکاپ شوند.

 

 

1128949

 

 

بعد از این دیدار، مورینیو این جام را کم اهمیت‌ترین بازی تیمش در خلال فصل پیش رو قلمداد کرد و اذعان داشت که دو تیم در همه چیز مساوی بودند و تنها آنها یک پنالتی بیشتر به ثمر رساندند.

 

در مصاحبه مطبوعاتی بعد از آن بازی، زمانی‌که به آمار نه چندان خوب ژوزه در مقابل پپ اشاره شد، سرمربی پرتغالی با چهره ای بر افروخته گفت: اطلاعات شما غلط است. من این آمارها را قبول ندارم. همه می‌دانند که در دیدار نیمه نهایی لیگ قهرمانان چه اتفاقی افتاد. من در اسپانیا فاتح لالیگا، کوپا دل ری و سوپر کاپ شدم و من هرگز این نوع مقایسه را برنمی تابم.

 

 

1128950

 

 

البته جدا از رویارویی در قامت سرمربی، مورینیو هرگز گواردیولا از گزند سخنان تند خود در امان نگذاشته است و حتی زمانیکه پپ بیکار هم بود نیز او را مورد شماتت قرار داده است.

 

به عنوان مثال، بارها و زمانیکه مورینیو در کسب نتیجه در لیگ برتر ناکام می‌ماند، با طعنه زدن به حضور پپ در بوندی لیگا، از عدم علاقه به حضور در تیمی که به راحتی می‌تواند قهرمان لیگ بشود سخن گفت و حتی یک بار، ریزش موهای گواردیولا را هم مورد تمسخر قرار داد و دلیل آن را عدم علاقه این سرمربی کاتالاتی به فوتبال دانست.

 

حالا امروز قرار بود  در جریان دیداری تدارکاتی، دو تیم منچستر یونایتد و منچستر سیتی تحت هدایت این دو سرمریی نامدار به مصاف یکدیگر بروند که به علت بارش شدید باران، این مسابقه لغو خواهد شد.

 

مترجم: آریا فاطمی مقدم

منبع: اسکای اسپورت

 

 

1128953

دیدگاه‌ها