کد خبر : 1344564 | 06 مرداد 1395 ساعت 23:00 | 90.2K بازدید | 0 دیدگاه

بازگشت بهداد، امید به کیانوش و سهراب

وزنه برداران ایرانی در المپیک را بیشتر بشناسیم

وزنه برداران المپیکی قبل از اعزام به ریو رکوردهای امیدوار کننده ای از خود در تمرینات به جا گذاشته اند و در حالیکه بهداد روز به روز بهتر می شود، سجاد انوشیروانی و سهراب مرادی بسیار آماده نشان داده اند.

وزنه برداران ایرانی در المپیک را بیشتر بشناسیم

به گزارش "ورزش سه"، وزنه برداری یکی از پر امیدترین رشته های ایران در المپیک های گذشته بوده است و ایران از 2000 سیدنی به بعد تنها در یک المپیک موفق به کسب طلا در این رشته نشده است. حسین توکلی، حسین رضا زاده و بهداد سلیمی در ادورا گذشته توانسته اند با طلاهای خود ایران را در رده بندی مدال آوران بالا بکشند و برای المپیک پیش رو حالا وزنه برداران بسیار آماده نشان داده اند، از بهداد که به روزهای خوب خود نزدیک شده است تا کیانوش و سهراب که رکوردهای فوق العاده ای در تمرینات از خود به جای گذاشته اند.

 


* کیانوش رستمی (85 کیلوگرم):

 


وزنه بردار دسته 85 کیلوگرم، متولد 1 مرداد 1370 در اسلام آباد غرب،کرمانشاه. کیانوش شانس اول کسب مدال برای تیم ملی وزنه برداری ایران در المپیک محسوب می شود چرا که در مسابقات بین المللی جام فجر توانست درحرکت دو ضرب وزنه 220 کیلویی را مهار کند تا رکورد دنیا را 2 کیلو افزایش دهد. او در المپیک 2012 لندن هم تا مرز کسب مدال طلا پیش رفته بود اما در نهایت روی سکوی دوم ایستاد ولی حالا در 26 قصد دارد کلکسیون افتخاراتش را با مدال طلای المپیک 2016 ریو کامل کند. کیانوش سال های گذشته در اوزان 69، 77 و 85 کیلوگرم، 13 بار در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک حضور داشته و با کسب 2 طلا و یک نقره قهرمانی جهان، یک نقره المپیک، یک نقره بازی های آسیایی، 2 طلای جوانان جهان و دو نقره رقابتهای قهرمانی آسیا یکی از عنوان دار ترین وزنه برداران حال حاضر دسته 85 کیلوگرم به شمار می رود.


در این وزن 25 وزنه‌بردار در المپیک2016 ریو حضور دارند. کیانوش رستمی، تیان تائو از چین و آرتیم اوکولف روس، مهم‌ترین چهره‌هایی هستند که برای کسب مدال طلا با یکدیگر رقابت دارند. کیانوش برای شکستن رکورد دوضرب المپیک هم باید به وزنه 216 کیلویی حمله کند، چراکه رکورد دوضرب دسته 85 کیلوگرم در المپیک با 215 کیلوگرم دراختیار پیروس دیماس یونانی قرار دارد و از سال 2000 تاکنون پابرجاست.

 

 

1129699

 

 

* سهراب مرادی (94 کیلوگرم):

 


 وزنه بردار دسته 94 کیلوگرم، 31 شهریور 1367 در اصفهان. با 9 سال حضور در تیم های ملی و شرکت در مسابقات بین المللی یکی از با تجربه ترین وزنه برداران ملی پوش ایران به شمار می رود. سهراب بعد از 3 سال دوری از رقابت های بین المللی بازگشت قدرتمندی داشت به طوریکه در اردوی کلاچای موفق شد در رکوردگیری غیررسمی حدنصاب جهانی را جا به جا کند. 


المپیک 2016 ریو دومین المپیک این وزنه بردار است. سهراب در المپیک 2012 هم حضور داشت اما در حرکت یکضرب اوت کرد و بر خلاف انتظارها بدون کسب مدال از مسابقات برگشت. آن اتفاق درحالی برای این وزنه بردار افتاد که فقط 3 ماه قبل از آن و در مسابقات قهرمانی آسیا با رسیدن به رکورد مجموع 388 کیلوگرم (172 یکضرب و 216 دوضرب) 3 کیلوگرم بیشتر از نفر اول المپیک 2012 وزنه زده بود.
سهراب مرادی در رکورد گیری اردوی کلاچای در حرکت دوضرب وزنه 234 کیلوگرمی را بالای سر برد تا یک کیلوگرم رکورد دنیا را که در اختیار ایلیا ایلین قزاق بود، بشکند. مرادی همچنین رکورد دوضرب و مجموع ایران را که در اختیار کوروش باقری با 222 کیلوگرم در دوضرب و 407 کیلوگرم در مجموع بود، در دوضرب 12 کیلوگرم و 7 کیلوگرم در مجموع ارتقاء داد. 


او سن چندانی ندارد اما از با سابقه ترین ملی پوشان ایران در وزنه برداری محسوب می شود که خودش معتقد است در این سال ها به حق خود نرسیده. سهراب قصد داشت سال ها قبل تلاش برای طلا را متوقف کند اما به گفته خودش این آخرین بار است که می خواهد شانس خود را امتحان کند و در تمرینات نشان داده است که برای رسیدن به هدف بسیار آماده است.
سهراب مرادی در راه رسیدن به مدال طلا آدرین زلینسکی از لهستان (قهرمان المپیک لندن در وزن 85کیلوگرم)، وادزیم استرالتسو از بلاروس (قهرمان جهان) و آدام مالیگف از روسیه (قهرمان اروپا) را رقیب خود دارد. در این وزن علی هاشمی هم حضور دارد.

 

1129702

 

 

* بهداد سلیمی (105+): 

 


وزنه بردار فوق سنگین، متولد۱۷ آذر ۱۳۶۸ در قائم‌شهر. بهداد سلیمی یکی از پرافتخارترین وزنه برداران یک دهه اخیر وزنه برداری دنیاست که ضمن کسب 9 مدال طلا در رقابتهای المپیک، جهانی و آسیایی، 2 بار هم عنوان قویترین مرد جهان را به خود اختصاص داده است. از بهداد سلیمی به عنوان شانس اول کاروان ورزش کشورمان در المپیک 2016 نام برده می شد، اما آسیب دیدگی سال گذشته او شوکی بزرگ به ورزش ایران وارد کرد. بهداد در اوج آمادگی و در حالی که برای حضور در مسابقات جهانی 2015 تمرین می کرد به یک باره زیر وزنه سنگین 260 کیلویی از ناحیه رباط صلیبی پای چپ دچار آسیب دیدگی شد تا حضورش در المپیک در هاله ای از ابهام قرار گیرد. 


اما قوی ترین مرد جهان با این حال دست از تلاش برنداشت و پس از انجام عمل جراحی و گذراندن دوره های درمانی دوباره دست به وزنه شد تا خود را به المپیک برساند. بهداد اگرچه هنوز با روزهای خوب فاصله دارد اما هر روز بر کیلوهای تمرینی اضافه می کند تا در مدت زمان باقیمانده تا المپیک بتواند بار دیگر به مدعی نخست کسب مدال طلا تبدیل شود. بهداد سلیمی اگر بتواند به این افتخار بزرگ دست پیدا کند سومین ورزشکار تاریخ ایران لقب خواهد گرفت که دو نشان طلای المپیک در کلکسیون افتخاراتش خواهد داشت. با این حال برای مردم ایران که بارها با افتخارآفرینی های این ورزشکار شادی کردند، آنچه بیش از طلای المپیک اهمیت دارد سلامتی بهداد سلیمی است.  
رقابت اصلی در این وزن بین بهداد سلیمی، لاشا تالاخادزه از گرجستان (قهرمان جهان در سال 2015) خواهد بود. مرت سیم از استونی(نایب قهرمان جهان در سال 2015) نیز از دیگر مدعیان این وزن است. روسلان آلبگف و الکسی لوچف روس که از بهترین های این دسته هستند به دلیل مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ آنها در ریو حضور نخواهند داشت.

 

 

1129700

 

 

* علی هاشمی: (94 کیلوگرم)

 


وزنه بردار دسته 94 کیلوگرم، متولد 10 آبان 1370درایلام. هاشمی سال گذشته در نخستین تجربه جهانی خود، در رقابتهای جهانی آمریکا به روی تخته رفت و با مهار وزنه های 173 کیلوگرم در یکضرب و 207 کیلوگرم در دوضرب، با حدنصاب مجموع 380 کیلوگرم در رده چهارم جهان قرار گرفت.


 هاشمی در حالی به مسابقات جهانی آمریکا اعزام شد که چند ماه قبل از آن برای نخستین بار با دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا در پوکت تایلند شرکت کرده بود؛ تجربه ای که برای او مدال طلای دوضرب و برنز مجموع را به همراه داشت. هاشمی امسال در مسابقات قهرمانی آسیا یکی از مدال آوران تیم ملی بود و موفق شد با رسیدن به حدنصاب مجموع 374 کیلوگرم، ضمن کسب مدال نقره یکضرب و برنز دوضرب، روی سکوی نایب قهرمانی آسیا بایستد. حالاهاشمی در آخرین جلسات شورای فنی لیگ راهی المپیک ریو شده است و انگیزه های زیادی برای اثبات خود در این رویداد بزرگ خواهد داشت.

 

 

1129701

 

 

  *محمدرضا براری (105 کیلوگرم)

 


وزنه بردار دسته 105 کیلوگرم تیم ملی متولد 11 فروردین 1367 در ساری با 28 سال سن. در مسابقات قهرمانی آسیا 2016 که در ازبکستان برگزار شد با ثبت رکورد 401 کیلوگرم در مجموع، بهترین رکورد شخصی را به نام خودش به ثبت رساند. براری در تمرینات وزنه های سنگین تری را هم مهار کرده است اما در مسابقات رسمی وزنه های 180 و 221 در یکضرب و دوضرب، بهترین وزنه های او به شمار می روند. حالا او امیدوار است با افزودن به رکوردهای شخصی اش همچون نواب نصیرشلال یکی از نفرات حاضر در تیم ملی در رقابتهای المپیک باشد تا با استفاده از تجربیات ارزشمندی که دارد بتواند در این آوردگاه مدال آوری کند.  


با وجود نبود ایلیا ایلین قزاق، باز هم محمدرضا براری کار سختی را پیش رو دارد. دیوید بجانیان روس، روسلان نورالدینف ازبک، الکساندر زایچیکف از قزاقستان و سیمون مارتیروسیان از ارمنستان جدی‌ترین حریفان براری محسوب می‌شوند. 


 محمدرضا براری که تاکنون 3 بار در رقابتهای جهانی بزرگسالان حضور داشته و مدال برنز تک حرکت جهان را نیز درکارنامه خود دارد، وزنه برداری نیست که بتوان به سادگی از کنار نامش عبور کرد.

 

 

 

 


**برنامه وزنه برداران ایرانی در ریو: 

 


* یکشنبه 14 آگوست؛ 24 مرداد 


وزنه‌برداری دسته 94 کیلوگرم 
ساعت 2:30 بامداد


* سه‌شنبه 16 آگوست؛ 26 مرداد


وزنه‌برداری دسته 105 کیلوگرم 
ساعت 2:30 بامداد 


* چهارشنبه 17 آگوست؛ 27 مرداد


وزنه‌برداری دسته 105 + کیلوگرم
ساعت 2:30 بامداد

دیدگاه‌ها