کد خبر : 1344904 | 08 مرداد 1395 ساعت 20:50 | 12.3K بازدید | 0 دیدگاه

جلوگیری از تکرار فاجعه برای دومین بار پیاپی

اعزام سرمربی با پیگیری دفتر ریاست جمهوری

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز زنان سرانجام توانست همراه شاگردش در المپیک ریو باشد، اتفاقی که در المپیک لندن به شکلی عجیب و ناباورانه برای کاروان ایران و تیم تنیس روی میز بانوان رخ داد، تا ندا شهسواری بدون مربی خود روانه مسابقات شود.

اعزام سرمربی با پیگیری دفتر ریاست جمهوری

به گزارش "ورزش‌سه"، ندا شهسواری اولین بانوی المپیکی ایران در رشته تنیش روی میز، برای دومین بار پیاپی سهمیه المپیک را کسب کرد تا این‌بار هم در المپیک ریو 2016 یکی از نمایندگان کشور ایران لقب بگیرد.  اما دست‌اندرکاران فدراسیون تنیس که با کسب سهمیه کار خود را تمام شده می‌پنداشتند، این ورزشکار را بدون سرمربی راهی مسابقات کردند. ندا شهسواری در المپیک 2012 لندن قربانی تصمیمات مدیریتی شد و فرصت درخشش در المپیک را از دست داد. فرصتی که سوخت و برای همیشه در ذهنش خواهد ماند.

نداشتن مربی خیلی زود به این ورزشکار آسیب زد و او را به خانه فرستاد. ندا شهسواری برا کسب سهمیه المپیک 2012 لندن، در مسابقات آسیای میانه شرکت کرد و با کسب عنوان قهرمانی این رقابت ها، راهی لندن شد. شهسواری که اولین حضور المپیکی خود را در لندن تجربه می کرد بدون مربی، به المپیک لندن اعزام شد و در دور اول مقابل حریف نیجریه‌ای شکست خورد، تا اولین حضورش در المپیک به تلخ‌ترین شکل ممکن پایان یابد. حضوری که به راحتی می‌توانست با بودن مربی این ورزشکار در کنارش، که با او موفق به کسب سهمیه هم شده بود و از لحاظ روانی روی او شناخت داشت، به شکل دیگری رقم بخورد.


تیم ملی پینگ پنگ بانوان ایران برای نخستین بار در مسابقه های جهانی دورتموند آلمان با هدایت سیما لیموچی، تیم های ارمنستان، ایرلند، مکزیک و ماکائو را شکست داده و رتبه جهانی‌اش پس از مدت‌ها بهبود یافت و شگفتی آفرین شد. سیما لیموچی هدایت تیم ملی پینگ پنگ بانوان ایران را برای رقابت های گزینشی،‌ مسابقه های جهانی و انتخابی مسابقه های بین المللی در کشورهای قطر و کویت و مسابقات ماکائو برعهده داشته است. این مربی با سابقه، چهار سال پیش و پس از شکست ندا شهسواری در اولین بازی خود در المپیک 2012، در غیاب او و حذف از دور مسابقات، مسوولان فدراسیون پینگ پنگ و وزارت ورزش و جوانان را عامل شکست ندا شهسواری دانست و معتقد بود که شاگردش حریفان قوی‌تر از این‌ها را برده بود، اما شرایط روحی نامناسب در بازی به او لطمه بزرگی زد.


مسوولان فدراسیون پینگ پنگ در آستانه بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن، مربی تیم ملی پینگ پنگ بانوان ایران را برکنار و فاطمه رجبی را برای هدایت این تیم انتخاب کردند، با این حال این مربی زن را نیز به بازی های المپیک اعزام نکردند تا شائبه قربانی شدن ندا شهسواری به دلیل اختلاف نظرها در فدراسیون پینگ پنگ و وزارت ورزش و جوانان بیش از بیش قوت گیرد  و یک مربی مرد برای شهسواری انتخاب شود.


 اینکه چطور یک مربی مرد را می توان جایگزین مربی زن کرد را تنها گیرندگان این تصمیم قادر به پاسخگویی آن هستند.


اما تمام این اتفاقات ناخوشایند هم سبب نشد که ندا شهسواری و مربی این ورزشکار "سیما لیموچی" ناامید شوند و ندا شهسواری باز هم با قهرمانی در مسابقات آسیای میانه جواز حضور در المپیک ریو 2016 را بدست آورد.  اما انتشار خبری مبنی بر عدم وجود شرایط مناسب برای اعزام سرمربی این ورزشکار به المپیک ریو، بار دیگر جامعه ورزش را در بهت فرو برد. بهتی که البته به لطف شبکه‌های اجتماعی و خبررسانی در سطح وسیع، خوشبختانه به افسوس مجدد و اندوه تبدیل نشد و با پیگیری مستقیم دفتر ریاست جمهوری و دستور حوزه مدیریتی وزارت ورزش و جوانان، شرایط همراهی سیما لیموچی برای رهبری کردن ندا شهسواری در مسابقات ریو 2016 فراهم شد، تا بار دیگر شاهد تکرار اتفاق تلخ المپیک 2012 لندن برای این ورزشکار شایسته و هدر رفتن زحماتش نباشیم.

 

نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و ندا شهسواری سه نماینده تنیس روی میز ایران در المپیک ریو 2016 خواهند بود. در بین این سه نفر، نیما عالمیان اولین المپیک خود را تجربه می کند و شاید انتظارات از وی به اندازه دو نفر دیگر نباشد. نوشاد عالمیان که در لندن با دو برد و یک شکست از دور رقابت ها کنار رفت، طبق گفته های خود برای کسب مدال تلاش خواهد کرد و ندا شهسواری که او هم مثل نوشاد عالمیان دومین المپیک خود را تجربه می کند، این بار برای شگفتی سازی و کسب نتیجه راهی ریو خواهد شد. اتفاقی که با بودن مربی شخصی این بازیکن در کنارش دور از ذهن نیست.


 به نظر می‌رسد که افرادی که منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند، حضور خود برای شرکت در جلسات را مهم‌تر از بودن سرمربی در کنار ورزشکار می‌دانند. جامعه ورزش امیدوار است تا دیگر شاهد اتخاذ تصمیماتی از این دست و سوزاندن سرمایه‌های خودی نباشیم.


گفتنی است امروز ملی‌پوش المپیکی ایران به همراه سرمربی خود و سایر اعضای تیم عازم برزیل شدند.

دیدگاه‌ها