کد خبر : 1345026 | 09 مرداد 1395 ساعت 21:50 | 16.4K بازدید | 0 دیدگاه

یسرا مَردینی؛ از فرار با شنا تا مسابقه در المپیک

پناهجوی سوری که برای نجات زندگی اش دریا را شنا کرده بود، توانست به المپیک راه بیابد.

یسرا مَردینی؛ از فرار با شنا تا مسابقه در المپیک

به گزارش "ورزش سه"، یسرا ماردینی، نوجوان سوری مثل تمام نوجوان های دنیا پیش از جنگ داخلی سوریه زندگی بسیار عادی داشت. دختر دوم خانواده، ژیمناستیک کار می‌کرد و عاشق شنا بود و احتمالا می‌توانست یک شناگر بزرگ شود ولی جنگ داخلی سوریه تمام زندگی او را تحت الشعاع قرار داد. خانه ی او در جنگ سوخت و استخری که در آن شنا می‌کرد، پس از برخورد بمب نابود شد.

 

او در مورد آن روزهای تلخ گفت:" دیگر نمی‌توانستم تحمل کنم. شاید در مسیری که در دریا شنا کردم می‌مردم ولی ممکن بود در کشورم هم می‌مردم. نمی‌توانستم کاری کنم. البته که می‌ترسیدم جان من و خواهرهایم در خطر باشد. همچنین می‌ترسیدم که من بتوانم از دریا فرار کنم ولی دیگر خواهرهایم یا مادر و پدرم نتوانند. 30 دقیقه تا جزیره لبسوس فاصله داشتیم که موتور قایقی که حامل 20 نفر بود خاموش شد. خواهرم نمی‌خواست من شنا کنم. در عین غرق شدن در حال بحث کردن بودیم! آب وارد قایق شده بود و ما باید قایق را سبک می‌کردیم که آب خارج شود. پیش خودم گفتم که مایه شرم است که من در دریا غرق شوم زیرا من یک شناگر هستم.آن لحظه انگار تمام زندگی ام از جلوی چشمانم عبور می‌کرد."

 

1130233


در نهایت یسرا و خانواده اش نجات یافتند و سپس به یونان رسیدند:" وقتی به یونان رسیدیم یک رستوران دیدیم. ما می‌خواستیم غذا بخریم ولی آنها گفتند که نه. فکر می‌کردند می‌خواهیم از آنها دزدی کنیم. گفتیم که پول داریم و آنها اجازه دادند داخل رستوران برویم. در واقع آنها به ما آب دادند و سپس یک دختر به من کفشش را داد و یک نفر که دید لباس من پاره شده یک لباس بچه گانه به من داد. خیلی ها فکر می‌کنند که پناهجو ها خانه ای ندارند، در واقع فکر می‌کنند هیچ چیز ندارند. گاهی وقتی آیفونم را دستم می‌گیرم می‌گویند «اوه خدای من تو می‌دانی آیفون چیست». و من می‌گویم البته! درست است ما در جایی شبیه به بیابان زندگی می‌کردیم ولی همه چیز مثل شما داشتیم. "

 

 

1130231


مردینی که در نهایت به آلمان رسیده بود و در کمپ پناهجوها زندگی می‌کرد، در نزدیکترین استخر نزدیک به کمپ شنا می‌کرد. یک مترجم مصری با خواهر او در ارتباط بود و آنها را به قدیمی ترین و بزرگترین باشگاه استخر برلین برد:" آنها تکنیک شناگری ما را دیدند و به نظرشان آمد که خیلی خوب هستیم و ما را قبول کردند."

 

بعد از 4 هفته تمرین، اسون اسپانرکربس، شروع به برنامه ریزی برای حضور او در المپیک 2020 کرد اما در ماه مارس، کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد که قصد دارد تیمی از پناهجویان را در رقابت های المپیک ریو شرکت بدهد تا پیام امید را به همه پناهجویان در دنیا برساند. بعد از مکاتبات و پر کردن مدارک لازم، در نهایت مردینی در فهرست 43 پناهجویی که قرار است در المپیک حضور پیدا کنند، قرار گرفت.

 

1130229

 


حال که ماردینی به المپیک راه یافته می‌خواهد پیام صلح را از ریو به تمام مردم جهان برساند و الهام بخش تمام پناهجوها باشد. او گفت:" می‌خواهم برای همه الهام بخش باشم. اینطور نیست که باید به بقیه کمک کنم ولی در اعماق قلبم می‌خواهم به پناهجوها کمک کنم."

دیدگاه‌ها