کد خبر : 1345189 | 10 مرداد 1395 ساعت 08:14 | 7.2K بازدید | 0 دیدگاه

بحث مهم تراز مالی باشگاه‌ها درشبکه ورزش

مطلبی که تحت عنوان "تراز مالی باشگاه ها را هم منتشر کنید" در سایت "ورزش سه" انتشار یافت، مورد استقبال برنامه چهارسوی لیگ شبکه خبر قرار گرفت .

بحث مهم تراز مالی باشگاه‌ها درشبکه ورزش

به گزارش "ورزش سه"، ساعاتی بعد علیرضا افتخاری مجری این برنامه هوشنگ نصیرزاده را به عنوان مسئولی که در این سالها دستی در تدوین آئین نامه های داخلی داشته و آشنا به ساختار بین المللی فوتبال است روی خط آورد و از او پرسید: "انتشار ارقام قرارداد مربیان و کادر فنی تا چه حد در دنیای توسعه یافته فوتبال امری مرسوم و پذیرفته است؟" 


نصیرزاده ضمن خلاف دانستن انتشار قراردادها از نظر فیفا، خبر از تفسیر فدراسیون فوتبال از ویژگی خاص ساختار فوتبال ایران در سال 1393 می دهد و اینکه " از نظر فیفا چون بخشی از قراردادهای یک شرکت تجاری منتشر می شود به نظر خلاف می رسد ... ولیکن باشگاه هااگرچه به شکل موئسسه و شرکت به ثبت رسیده اند ولی در ایران چون پولهایشان را نه ازبودجه عمومی بلکه به نوعی از محل اعتبارات دولتی دریافت می کنند لذا بخشی از مطالبات مردم این است که مطلع شوند که این قراردادها چگونه است"


به عبارتی طبق گفته این کارشناس مجرب و مسئول پیشین حقوقی فدراسیون، از آنجایی که فوتبال ایران بیشتر از محل اعتبارات دولتی ارتزاق می کند، مصوبه سال 1393 هیئت رئیسه فدراسیون بر این مبنا بوده است که این حق مردم ایران است که بیش از چهارچوب هایی که قوانین بین المللی فیفا معین کرده اند به ریز حساب  باشگاه های فوتبال ورود پیدا کنند.


حال سوالی که پیش می آید و مجری برنامه نیز با نشان دادن صفحه تراز مالی باشگاه موناکو که در سایت "ورزش سه" منتشر شده بود می پرسد این است: نظر فدراسیون نسبت به الزام سازمان لیگ به انتشار عمومی ریز تراز مالی باشگاه ها مثل لیگ فرانسه چیست؟ در این مورد دیگرنیازی به اصطلاح، کاسه از آش داغترنیست و کافی است به اجرای همان قوانین اساسی و اصولی فیفا بسنده کنیم. 


ازاینجا به بعد توضیحات، مبهم و نامفهوم می شوند. نصیرزاده وارد موضوعاتی می شود که ربط چندانی به سوال اصلی پیدا نمی کنند مثل الزام باشگاه ها در دنیا به رعایت نسبت 40 تا 60 درصدی در میزان دستمزد بازیکنان و کادر فنی به کل بودجه باشگاه – ادعایی که قابلیت به چالش کشیده شدن دارد - و نهایتا تاکید بر قانونی بودن افشای رقم قرارداد بازیکنان و کادرفنی که همان پاسخ سوال اولی بود نه دومی. ومتاسفانه مطالبه تراز مالی با سوء تفاهمی بین کارشناس، مجری و مخاطب برنامه بی پاسخ می ماند: "این باشگاه ها هستند که باید در سایت خود اقدام به انتشار ارقامشان کنند" 


در حالی که صورت های مالی باشگاه ها تنها زمانی می تواند برای عموم از اعتبار برخوردار باشد که مهر بازرسی و تایید کمیسیون نظارت اقتصادی سازمان لیگ روی آن حک شود. پس معتبرترین مرجع برای دسترسی به بیلان باشگاه ها، سایت رسمی سازمان لیگ است که نه تنها ملزم به انتشار مجموعه ترازهاست بلکه تراز مالی کلی لیگ حرفه ای– بخوانید عملکرد خودش – از طریق جمعبندی یکایک باشگاه ها و میزان سود و ضرر، سرمایه، طلب و بدهی آنهاست. به این صورت که بطور مثال می گویند فصل 2015-2016 لیگ یک فرانسه، فلان میزان سوددهی یا ضرر دیده است. یا بدهی کل باشگاه های لیگ نسبت به فصل قبل، فلان میزان رشد یا کاهش داشته است. 


در نظام ساختاری فیفا، سازمان لیگ هر کشور، حکم پدریا مادرخانواده باشگاه های لیگ را دارد. تخطی باشگاه ها از قوانین با جریمه کمیته های انظباطی و غیره مواجه می شود، پیروزی و شکست، شکوفایی اقتصادی یا فرو رفتن آنها در باتلاق یا بحران ها، در ارتباط مستقیم با میزان کامیابی یا ناکامی کل مجموعه سازمان لیگ است و هم اوست که باید با الگو قرار دادن خود تعریف درست و دقیقی از شفافیت به زیرمجموعه هایش ارائه دهد. 


لذا درخواست "ورزش سه" از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ همچنان پابرجاست: لطفا تراز مالی باشگاه را منتشر کنید

دیدگاه‌ها