کد خبر : 1346272 | 13 مرداد 1395 ساعت 15:51 | 8.9K بازدید | 0 دیدگاه

قاسم رضایی: طلای لندن تکرار می‌شود

ستاره طلایی المپیک: بنا ستاره تیم ما است

فرنگی کار طلایی ایران در المپیک لندن حالا در بهترین فرم آمادگی خود قرار دارد و این امیدواری را می دهد طلاهای لندن تکرار شدنی ست.

ستاره طلایی المپیک: بنا ستاره تیم ما است

به گزارش "ورزش سه"، امید ورزش ایران در بازی‌های ریو به درخشش سه فرنگی کار طلایی المپیک لندن است. حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی سه طلایی ما در کشتی فرنگی هستند. از این جمع یک کشتی‌گیر با توجه به شرایط وزنی و موقعیتی که برایش به وجود آمده شانس بیشتری برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی دارد. چرا که خیلی‌ها معتقدند قاسم رضایی کشتی‌گیر خوش شانسی بوده که دقیقا در روزهایی که امیدی برای حضور در اردوی تیم ملی هم نداشت اما آمد و قهرمان المپیک شد. خیلی‌ها او را کشتی‌گیر خوش شانسی می‌دانند چرا که به یکباره به دلیل دوپینگ دو نفر اول تیم ملی به ترکیب برگشت و قهرمان المپیک شد اما این خیلی‌ها حاضر نیستند بگویند که قاسم رضایی مثل دو نفر دیگر فکر نکرد و زندگی ورزشی سالمی داشت. در لندن هم مزد همین تفکر سالم را گرفت. مردی که با یک طلای المپیک، یک نقره و دو برنز جهان حالا یکی از پر افتخارترین‌های تاریخ است و می‌خواهد با طلای ریو جاودانه شود.


* فاصله بسیار کمی تا مهم‌ترین فستیوال ورزشی زمان دارید!


 در حدود یک سالی که محمد بنا برگشته کاملا منظم و جدی تمرین کردیم. الان هم فکر می‌کنم به مرز آمادگی نزدیک شدیم.

 

* واقعا چه دلیلی باعث می‌شود که وقتی محمد بنا هست شما هستید اما وقتی نیست از هم می‌پاشید؟


 البته با حسن بابک و احد پازاج هم کار کردم و نایب قهرمان جهان شدم اما محمد بنا یک استثنا است. نه در کشتی ایران بلکه در سطح جهان یک استثنا است. با ایده‌هایی که دارد به کشتی‌گیران امنیت می‌دهد و همین امنیت باعث می‌شود تا کشتی‌گیران با قدرت در تمرین‌ها حاضر ‌شوند.

 

* این آرامش و امنیت شاید فقط برای برخی از کشتی‌گیران به وجود بیاید!


 به مرور زمان همه کشتی‌گیران متوجه این ماجرا خواهند شد که محمد بنا فقط به فکر کشتی‌گیران است. او خیلی خوب منافع کشتی‌گیران را تشخیص می‌دهد.

 

* اما خود تو هم چند سالی با این ماجرا مشکل داشتی؟ آن موقع این نحوه تصمیم گیری بنا را درک می‌کردی؟


 نه واقعا آن موقع من هم با این ماجرا مشکل داشتم اما الان می‌بینم که حق با او بوده. آن موقع در مقطعی از بین من و سامان طهماسبی، محمد بنا سامان را انتخاب کرد. اولش ناراحت بودم اما وقتی سامان در مسابقات قهرمانی جهان به مدال برنز رسید فهمیدم در آن مقطع سامان از من بهتر بوده است.

 

* قبول کن خیلی طول کشید تا با این موضوع کنار بیایی، در مقطعی با بنا خیلی مشکل پیدا کردی.


 مشکلی با بنا نداشتم. بعد از بازی‌های 2008 پکن احساس کردم دیگر در کشتی نمی‌توانم به جایی برسم. قبل از آن همیشه فکر می‌کردم اگر قهرمان جهان شوم و به المپیک بروم بعد از بازگشت از المپیک وضع زندگی‌ام تغییر خواهد کرد اما به یکباره دیدم عمر می‌گذرد و زندگی من تغییری نمی‌کند. به همین دلیل گفتم باید یک وزن بالاتر بروم تا دیگر وزن کم نکنم و در کنار کشتی بتوانم به درآمد زایی برسم.

 

* این تصمیمات همزمان شد با درخشش امیر علی اکبری و بعد هم بابک قربانی!


 این دو تا خیلی خوب بودند. بعد از بازی‌های پکن دوباره محمد بنا برگشت. او متخصص ساخت قهرمان است. از سال دومی که در رده جوانان کار می‌کردم با محمد بنا آشنا شدم. چوب خشک را با حرف‌هایش جان تازه می‌داد. همیشه در اردوها و تمرین‌ها می‌گفت که شما بهترین هستید. هیچ کس در جهان بالاتر از شما نیست. اینقدر این حرف‌ها را زد تا واقعا رفت در مغز ما که بهترین جهان هستیم. همین حرفها و همین تمرین‌های محمد بنا امیر علی اکبری را در هرنینگ دانمارک سوم جهان کرد. بعد در 2010 قهرمان جهان شد. بابک قربانی هم از معدود کشتی‌گیران ما بود که در دو سال پیاپی قهرمان جوانان جهان شد.

 

* این دو کشتی گیر عرصه را برای شما تنگ کردند؟


 گفتم این دو نفر رو دست نداشتند اما من از فضای اردو و تمرین دور شده بودم.

 

* به همین دلیل هم تصمیم گرفتی از ایران کوچ کنی؟


 برای کشتی گرفتن در آذربایجان پیشنهاد داشتم. دیگر داشتم آماده می‌شدم بروم که به یکباره شنیدم امیر و بابک دوپینگی شدند.

 

* بعد محمد بنا تماس گرفت که برگرد؟


 زنگ زد و گفت بیا اردو اما شرایط خوبی نداشتم. چند سال از تمرین‌ها دور بودم و از بقیه تیم هم فاصله گرفته بودم. شرایط نسبت به قبل فرق کرده بود. 2007 و 2008 کجا و 2011 کجا. خیلی‌ها در کشتی فرنگی مدال جهانی گرفته بودند.

 

* بعد از این بازگشت راهی استانبول شدی تا طلای جهان را بگیری؟


 تقریبا مطمئن بودم که نمی‌توانم مدال بگیرم اما خوردم به قرعه اسراییل.

 

* قبول داری یک اتفاق زندگی تو را تغییر داد؟


همیشه برای موفقیت در کشتی فقط تمرین زیاد کافی نیست. نیاز است که یک ورزشکار سالم زندگی کند. محمد بنا همیشه می‌گوید که خواب و خوراک شما مثل یک قهرمان باشد. امیر و بابک زیاد تمرین می‌کردند اما حیف شدند و نتوانستند کار خود را پیش ببرند. من با فکر خوب و زندگی سالم از فرصتی که به دست آوردم به بهترین شکل استفاده کردم.

 

*خیلی‌ها معتقدند که قاسم رضایی شانس اول مدال طلا در ریو است!


 تیم ما پر از ستاره است. از سعید عبدولی که دوره گذشته شانس مدال طلا بود تا بشیر باباجان زاده که بهترین نتیجه تاریخ را در سنگین وزن کسب کرده است و یا حبیب اخلاقی که برنز جهان را در هرنینگ دانمارک گرفت. به این جمع حمید سوریان و امید نوروزی را هم باید اضافه کرد اما در کنار همه این موارد باید بگویم که ستاره تیم ملی کشتی فرنگی محمد بنا است که توانسته این تیم را اینگونه جمع کند.

 

* اما با توجه به شرایطی که در وزن 98 کیلوگرم وجود دارد معتقدند که به سادگی مدال طلای این وزن به قاسم رضایی خواهد رسید!


 رقابت در بازی‌های المپیک هرگز آسان نیست.

 

* به هر حال اگر از آرتور آلکسانیان ارمنی بخواهیم نام ببریم او تنها رقیب تو خواهد بود!


 نخستین و آخرین رقیبم خودم هستم. اگر خوب تمرین کنم و به شرایط ایده‌آل برسم هیچ کشتی‌گیری نمی‌تواند مقابل من قرار بگیرد. چهار سال پیش در بازی‌های 2012 لندن همین آلکسانیان را سه سوت بردم. حریف روس را هم بردم. برای ریو هم به همین شکل است آماده باشم هیچ کشتی‌گیری نمی‌تواند مقابلم قرار بگیرد و این به ضعیف بودن وزن من برنمی‌گردد. با وجود برتری مقابل آلکسانیان در سال 2012 لندن، در دو سال گذشته مقابل این کشتی‌گیر شکست خوردم چون با آمادگی صددرصد به مسابقات اعزام نمی‌شدم.

 

* برای ریو صددرصد آماده هستی؟


 شک نکنید لندن برای من در ریو تکرار خواهد شد.

 

*چقدر مطمئن؟!


 زحمت زیادی کشیدم و به کارم اطمینان دارم. امیدوارم که این موفقیت تکرار شود.

 

* برای روزهای دوری از تشک و کشتی هم برنامه ریزی کردی؟


 قطعا فکر کردم. البته نمی‌خواهم از تشک و کشتی جدا شوم. قصد دارم اگر توانستم یکی مثل بنا باشم و با قرار دادن تجربیاتم در اختیار استعدادهای کشتی برای ایران قهرمان المپیک تربیت کنم.

دیدگاه‌ها