کد خبر : 1348101 | 19 مرداد 1395 ساعت 16:36 | 114.6K بازدید | 0 دیدگاه

آناتومی بدن ماهی طلایی

گزارش ویژه: نقص ژنتیکی راز موفقیت فلپس!

بهمن ماه 1387 بود که مایکل فلپس قهرمان اسطوره ای شنای المپیک افشاگری هفته نامه News of the World را تایید کرد؛ هفته نامه انگلیسی ای که با چاپ عکسی، فلپس را در حال استفاده از مواد مخدر نشان می داد.

گزارش ویژه: نقص ژنتیکی راز موفقیت فلپس!

به گزارش "ورزش سه"، فلپس آن سال در دانشگاه کارولینای جنوبی در جشنی دانشجویی شرکت کرده بود و این عکس از آن مهمانی درز کرده بود. او کمی بعد دربیانیه ای ضمن عذرخواهی از افکار عمومی در بیانیه ای نوشت:"این عکس واقعی است. من کاری کرده ام که تاسف برانگیز است. من با این رفتارم باعث شده ام که دیگران قضاوت بدی درباره من داشته باشند. من ۲۳ سال سن دارم و با وجود موفقیت هایی که در استخر داشته ام، جوانی کرده ام. برخورد من دور از انتظار دیگران بوده و به همین دلیل متاسفم. من به هواداران و مردم قول می دهم که این اتفاق دیگر تکرار نشود" . فلپس بر عهد خود ماند و نمایشی از اراده نیز ارایه داده چنانکه  با دوری از حاشیه و رفتارهای غیراخلاقی اکنون دارنده 23 مدال است (تعداد مدالهای ٨٨ کشور شرکت کننده در المپیک). نتیجه بررسی علمی آناتومی بدن فلپس نشان میدهد که به جز اراده چند دلیل عمده در موفقیت های او موثر بوده است:


*روانشناسی: با تشخیص مربی ورزشی از همان کودکی واجد استعداد بینظیر در شنا تشخیص داده شد و از لحاظ بدنی و ذهنی آماده شد.(او در کودکی بیش فعال بوده و ریتالین مصرف می کرده است)


*دست ها: بررسی دست های فلپس نشان میدهد که حالت پارویی شکل آن و کشیدگی ماهیچه، توان خارق العاده ای برای جابجای حجم بالایی از آب را به او داده است. طول دو دست او درحالت باز برابر با ۲۰۱ سانتیمتر است که بیش از قد او (۱۹۳ سانتیمتر) است.


*اندام ها: شانه های پهن، باسن کوچک، پشت صاف، یک نیم تنه بلند و پاهای نسبتا کوتاه به او خاصیت انعطاف پذیر و به نوعی آیرودینامیک  نیز داده است.


*قلب: مایکل از یک قلب بسیار قوی برخوردار است که ۲ برابر میزان معمول، یعنی ۳۰ لیتر در ثانیه خون از آن می‌گذرد.

 

1132998


*مصرف و سوزاندن کالری بالا:  او روزانه غذایی با انرژی ۱۲٫۰۰۰ کیلوکالری مصرف می‌کند، درحالی‌که یک مرد هم‌سن او روزانه به ۲۰۰۰ کیلوکالری نیاز دارد. ناهار او را پاستا با سس قرمز، دو ساندویچ بزرگ همبرگر و چیزبرگر به همراه سس مایونز و یک نوشابه انرژی‌زا (با 1000 کالری) تشکیل می‌دهد.فلپس برای شام پاستا، یک پیتزای شش یا هشت تکه‌ای، به همراه نوشابه انرژی‌زا می‌خورد. این در حالی است که در تور دو فرانس هر دوچرخه‌سوار تنها حدود 8 هزار تا 10 هزار کالری در هر روز مصرف می‌کرد. متخصصان معتقدند که فلپس هرچه را که بخواهد می‌تواند بخورد؛ چون متابولیسم بدن او سریع است.


*نقص ژنتیکی: "سندروم مارفان" نوعی بیماری مادرزادی و ژنتیکی است که در آن اختلالی در تولید بافت همبندی وجود دارد. بافت هم بندی بافتی است که در همه بدن وجود دارد و مانند چسب سلول های بدن را به هم متصل می‌کند. در سندروم مارفان این چسب ضعیف تر از معمول است. ازعلایم سندروم مارفان می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا و شل بودن مفاصل، نزدیک‌بینی و اختلالات چشمی، صورتی باریک و کشیده، چشمانی گود، فکی کوچک با دندان‌های نامنظم، برآمدگی قفسه سینه، کف پای صاف، انگشتان باریک دست و پا، و عارضه قلبی اشاره کرد.تقریبا همه این علایم در فلپس دیده می‌شود و برخی بر این باورند که شاید همین نقص ژنتیکی باعث برتری او نسبت به سایر ورزشکاران در رشته شنا شده است.


سهند ایرانمهر

دیدگاه‌ها