کد خبر : 1349795 | 24 مرداد 1395 ساعت 17:53 | 10.6K بازدید | 0 دیدگاه

قرارداد یکساله نبندید؛

شرفی: ستاره‌های ایران لاله‌های وحشی‌اند

اصغر شرفی پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است که نزدیکی سطح تیم‌ها به یکدیگر به خاطر به قراردادهای کوتاه‌مدت و شکل نگرفتن ساختار تیم‌ها است.

شرفی: ستاره‌های ایران لاله‌های وحشی‌اند

اصغر شرفی در گفتگو با "ورزش‌سه" در مورد کیفیت لیگ ایران در دوره شانزدهم گفت: از برگشتنم به ایران زمان زیادی نمی‌گذرد و در این چند هفته‌ای هم که در ایران هستم کسی یادی از ما نمی‌کند، مجبور می‌شوم بازی‌ها را از خانه با تلویزیون تماشا کنم. نگاه تلویزیونی، نگاه دقیقی برای تحلیل فوتبال نیست و نمی‌توانید حرکات بدون توپ و آرایش تیمی حریف را ببینید. برای قضاوت کردن در مورد لیگ شانزدهم خیلی زود است. در فوتبال ایران مشکل سخت‌افزاری وجود دارد و هنوز استانداردهای لازم برای برگزاری مسابقات را نداریم. بازیکنان در زمین‌های ناهموار برای کنترل توپ و حمل توپ با مشکل مواجه هستند و همین موضوع باعث درگیر شدن بازیکنان با یکدیگر می‌شود.


او ادامه داد: فوتبال روز دنیا بیشتر براساس زبان بدن است و در زمین‌هایی که ما در ایران داریم این امکان برای بازیکنان فراهم نیست. استقلال و پرسپولیس را همیشه مردم دوست دارند، این دو تیم هنوز در سطح ایده‌آل خود نیستند و باید زمان بگذرد تا به حالت ایده‌آل برسند.


این کارشناس فوتبال نزدیکی بازی‌ها در لیگ را ناشی از قراردادهای کوتاه‌مدت دانست و افزود: فوتبال ما از لحاظ کیفیت پیشرفتی نداشته و نتایج نشان می‌دهد که تیم‌ها خیلی نزدیک به هم بازی می‌کنند، این فاصله کم هم به خاطر تغییر و تحولات هرساله‌ای است که در درون تیم‌ها اتفاق می‌افتد و هوادار هم از این موضوع سرگردان می‌شود.


شرفی با انتقاد از هزینه پول‌های دولتی در فوتبال گفت: به عنوان مثال هواداران بارسلونا می‌دانند که مسی که وقتی به این تیم می‌آید حداقل 5 سال با این تیم می‌ماند. دلالی در فوتبال ایران وجود دارد و به خاطر اینکه پول از جیب کسی خارج نمی‌شود و پول دولتی است.  باید پول دولتی قطع شود و باز ببینیم این قراردادهای میلیاردی با این بازیکنان بسته می‌شود یا خیر. بازیکنان از طریق دلال‌بازی قرارداد می‌بندند. نیمکت‌نشینی بازیکن خارجی هیچ معنایی ندارد و این موضوع باعث بدآموزی بازیکنان ایرانی می‌شود.


پیشکسوت فوتبال قراردادهای کوتاه مدت را یکی از دلایل ناکامی استقلال برشمرد و تاکید کرد: هواداران و پیشکسوتان استقلال الان درگیر همین موضوع شده‌اند و پرداخت‌های میلیاردی این تیم را با مشکل مواجه کرده است. باید فوتبال از حالت دولتی خارج شود و با تزریق سرمایه در ابتدا تیم‌های کار خود را شروع کنند. بستن قرارداد یکساله با بازیکنان مشکل دارد. این باعث می‌شود که بازیکن فراری شود و استادیوم‌ها هم پر نمی‌شوند.


وی اضافه کرد: در زمان ما 80درصد تیم ثابت بود و هر از چندگاهی تغییراتی در تیم ایجاد می‌شد. فوتبال ملی زمانی خوب می‌شود که فوتبال باشگاهی رشد کند. بازیکنان و مربیان یک شهامتی در وجودشان دارند که مردم معمولی در این موضوع با بازی کردن ایجاد می‌کنند.


این مربی در مورد حواشی بوجود آمده پیرامون بازیکن پرسپولیس در روزهای گذشته گفت: اگر قرارداد بازیکن پرسپولیس که این روزها حاشیه‌ساز شده بلندمدت بود این اتفاقات رخ نمی‌‌داد. ما می‌توانیم قوانین و مقررات در فوتبال به وجود بیاوریم و آن وقت مدیران می‌توانند با هر مقدار پول و هر بازه زمانی بازیکنان را در اختیار بگیرند.


شرفی در خصوص تعطیلات لیگ شانزدهم بعد از چهار هفته اضافه کرد: تعطیلات لیگ هیچ وقت به نفع فوتبال ما نبوده است. من فکر می‌کنم که تیم‌ها باید بازیکنانی را در تیم داشته باشند که بدون حضور آنها هم بتوانند ادامه دهند. پس این همه بازیکن میلیاردی به چه دردی می‌خورد.


اصغر شرفی که سابقه دستیاری در تیم ملی را هم در کارنامه دارد در خصوص رابطه مسئولان فدراسیون و کارلوس کی‌روش ادامه داد: من فوتبالی هستم و فوتبال را پله پله جلو آمدم. کنار مردم زندگی کردند و اگر   چیزی بگویم روی حرفم می‌ایستم. هیچ جای دنیا اینگونه نیست. من فکر می‌کنم کی‌روش با ارزیابی مدیرانی که با آنها سروکار دارد تصمیم می‌گیرد و نگاه بالا به پایین او از همین جا نشأت می‌گیرد. به عنوان مثال هنوز هم در روابط مالی کی‌روش ابهاماتی وجود دارد از این موضوع هم نباید غافل شویم که بعد از حضور کی‌روش در تیم‌ملی نظم و انضباطی در تیم به وجود آمده و کار دست جمعی را در تیم‌ملی می‌بینیم. کارهایی که کی‌روش در زمان مدیریت فعلی کرده مطمئنا در زمان مدیریت دادکان، مصطفوی و فراهانی نمی‌توانست انجام دهد. این همه خبر مربوط به ابهامات مالی در فدراسیون وجود دارد و هیچگونه پاسخی هم داده نشد.

وی در پایان در مورد عدم توجه به فوتبال پایه گفت: فوتبال بهترین شغل برای جوانان ما است و با توجه به امکانات جمعی و رسانه‌هایی که وجود دارند می‌توانند خود را با دیدن اتفاقات روز دنیا رشد دهند، یکی از مشکلات فوتبال ما نبود فوتبال پایه است و بیشتر ستاره‌های حال حاضر ما شبیه لاله‌های وحشی صحرا هستند.

دیدگاه‌ها