کد خبر : 1352402 | 02 شهریور 1395 ساعت 11:30 | 76.7K بازدید | 0 دیدگاه

با خیمه‌شب‌بازی دل میلیون‌ها آزاده را شکستند

مرادی: کار زشتی نکردیم که محروم شویم

رییس فدراسیون وزنه برداری اعتقاد دارد باید بودجه بیشتری در اختیار وزنه برداری کشور قرار بگیرد.

مرادی: کار زشتی نکردیم که محروم شویم

به گزارش "ورزش‌سه"، تیم ملی وزنه برداری ایران در رقابت های المپیک با کسب دو مدال طلا موفق ترین رشته ورزشی کاروان کشورمان لقب گرفت. دو طلایی که توسط کیانوش رستمی و سهراب مرادی به دست آمد، در تعیین رتبه نهایی ایران نقش زیادی داشت. البته درباره بهداد سلیمی اتفاقاتی رخ داد که موجب ناراحتی همه ایرانیان شد. حالا اما بحث هایی درباره محرومیت فدراسیون وزنه برداری و برخی مسائل حاشیه ای ایجاد شده است.


علی مرادی، رییس فدراسیون وزنه برداری در گفت و گو با خبرنگار "ورزش سه"، درباره مسائل پیش آمده در روزهای اخیر توضیحات کاملی را ارائه کرد که در ادامه می خوانید:


زحمات زیادی کشیده بودیم
با توجه به اقداماتی که در فدراسیون وزنه برداری انجام شده بود، حمایت هایی که مجموعه ورزش کشور کردند و البته زحمات کادرفنی و ورزشکاران ما حدس می زدیم موفقیت خوبی کسب کنیم. البته انتظارمان این بود که 5 مدال بگیریم که متاسفانه نشد. با این حال یکی از موفق ترین فدراسیون های ورزشی در این دوره از مسابقات شدیم. ضمن اینکه در مسابقات وزنه برداری المپیک نیز مقام نایب قهرمانی را به دست آوردیم.


رستمی حرفه ای عمل کرد
کیانوش رستمی یک ورزشکار حرفه ای است و در چارچوب مقررات فدراسیون و البته با نظارت شورای عالی فنی کارها را جلو برد. برای او هماهنگی های زیادی انجام دادیم و خوشبختانه روی مسابقات با شرایط خوبی حضور پیدا کرد و علاوه بر کسب مدال طلا رکورد جهان و المپیک را نیز شکست. خوشحالیم که او توانست قهرمان شود و آن را به مردم ایران و خانواده معظم شهدا تقدیم کند.


به خاطر شرایط ویژه کیانوش را کوچ کردم
بحث کیانوش رستمی یک موضوع خاص و ویژه بود. اگر من شخصا به سالن آماده سازی ملی پوشان رفتم و کیانوش را هدایت کردم، دلیلش مدال طلای باارزشی بود که از کیانوش انتظار داشتیم. چیزی که شما دیدید و انتقاد کردید که چرا علی مرادی به عنوان رییس فدراسیون باید ورزشکار را هدایت کند، روی صحنه است. در پشت صحنه اما اتفاقات دیگری رقم می خورد. من آدمی نیستم که بروم داخل هتل بنشینم و ببینم نتیجه ورزشکارم چه می شود. دوستان این مسائل را نمی بینند. بحث المپیک یک بحث ویژه است. ما برنامه های تمرینی را موبه مو و دقیق نظارت می کردیم. حتی از شورای عالی فنی نیز می خواستم که با کنکاش بالا شرایط را در نظر بگیرند. نه فقط در بحث کیانوش رستمی که برای سایر ورزشکاران نیز همواره در کنار سجاد انوشیروانی بودم. به هر حال جای هیچ اشتباهی نداشتیم و به همین خاطر باید جدی تر به موضوع نگاه می کردیم.

 

1134594


درباره سهراب کم لطفی کرده بودند
سهراب مرادی بعد از اتفاقات عجیبی که قبل از المپیک برایش پیش آمد و برای او درخواست بازنشستگی شده بود، عملکرد خوبی داشت. برخی دوستان نسبت به او کم لطفی کرده بودند اما با پیگیری های زیادی فدراسیون توانستیم مجوز بازگشت او را بگیریم. خیلی ها باور شان نمی شد که ما در دو روز متوالی دو مدال طلا کسب کنیم اما سهراب مرادی مردانه وزنه زد و به موفقیت رسید.


هاشمی و براری چرا مدال نگرفتند
علی هاشمی و محمدرضا براری هم از وزنه برداران خوب ما هستند و اگر برخی موارد را در نظر می گرفتند، می توانستند روی یکی از سکوهای اول تا سوم قرار بگیرند.


برخلاف مقررات هیات ژوری را تغییر دادند
درباره بهداد سلیمی باید بگویم بعد از دو مدال طلای باارزشی که به دست آمد، شایعاتی مبنی بر اینکه ممکن است اجازه ندهند سومین طلا توسط بهداد به دست آید، به گوشمان رسیده بود. ورزشکاران ما انسان هایی پاک و منزه هستند و ما تمام آزمایش های موجود را گرفته دربحث دوپینگ انجام داده بودیم. همه چیز تحت کنترل بود تا مشکلی پیش نیاید. در لحظه آخر که بهداد می خواست کارش را شروع کند اما ناگهان ترکیب و چینش هیات ژوری تغییر کرد که واقعا تعجب برانگیز بود. این در حالی است که طبق مقررات هیچ فردی نمی تواند از قسمت دیگری در ژوری حضور پیدا کند و اگر قرار است تغییری حاصل شود باید از افراد رزرو استفاده شود. با این حال این کار انجام شد و همانجا نگران شدم. وقتی که بهداد در یک ضرب رکورد المپیک و جهان را تغییر داد، آقایان ناعادلانه درباره این جوان تصمیم گرفتند که منجر به اعتراض منطقی ما شد. اعتراضمان را ابتدا به فدراسیون جهانی مطرح کردیم و وقتی دیدیم نتیجه ای ندارم، به دادگاه حکمیت ورزش شکایت کردیم که متاسفانه این دادگاه نیز اعتراض ما را نپذیرفت.


نمایش خیمه شب بازی راه انداختند

من 12 سال دبیرکل فدراسیون آسیایی و 12 سال نایب رییس این فدراسیون بودم. حدود 23، 24 سال قبل رییس فدراسیون ایران شدم و همیشه در این مدت در فدراسیون بین المللی بحث شفاف سازی را جلو بردیم. به هر حال در انتخابات گذشته کنفدراسیون وزنه برداری آسیا کم لطفی هایی انجام شده و آخرین پست ما را با دلارهایی که اعراب هزینه کردند، گرفتند. ما انتقادهای زیادی را در آن مقطع انجام دادیم و حالا بعد از چند سال دوستان به گفته کارشناسان در روز آخر مسابقات وزنه برداری المپیک یک نمایش خیمه شب بازی به راه انداختند تا بهداد را حذف کنند. یکی از عاملان این خیمه شب بازی هم آقای جلود، همان عضو عراقی هیات ژوری بود.

 

1137373


از دوپینگ ناامیدشدند، ناداوری کردند
ما تا پیش از این شنیده و دیده بودیم که در تکواندو یا کشتی ناداوری صورت بگیرد اما در وزنه برداری این اتفاقات نیفتاده بود. دلیلش هم این است وقتی نادو در بحث دوپینگ ورود کرد، فدراسیون جهانی نمی توانست از حربه آنتی دوپینگ استفاده کند و به همین خاطر در بحث داوری ورود کرد و موضوع جدیدی را به وجود آورد. با این حال ما موضوع را بازهم پیگیری می کنیم چون منافع ملی کشور است و باید اعتراضمان را به گوش همه برسانیم.


کار زشتی نکردیم که محروم شویم
در یکی، دو روز گذشته شنیدم و دیدم که ممکن است ایران را به خاطر اعتراض محروم کنند. من فکر نمی کنم چنین موضوعی باشد چون ما حرکت زشتی انجام ندادیم. اگر قرار باشد به خاطر اعتراض کسی را محروم کنند که نمی شود. ما قانونمند جلو آمدیم و به لحاظ اخلاقی هم حق بسیار زیادی را در نظر گرفتیم. اگر اعتراضی کردیم هم کاملا منطقفی بوده است. مثل خیلی از کشورها زیر میز هیات ژوری نزدیم و یا مانند برخی رشته های دیگر لباسمان را در نیاوردیم. ما از نظر حقوقی کارمان را جلو بردیم و دوستان باید پاسخگو باشند که چه صحنه زشتی صورت گرفته که به خاطرش محروم شویم. زشت این است که حق کشورها را تضییع می کنند و دل میلیون ها مردم آزاده شکسته می شود. چه کسی به این ناحقی پاسخ می دهد؟


در انتظار تخصیص عادلانه اعتبارات
ما در ورزش کشور باید ظرفیت های خود را افزایش دهیم. با توجه به محدودیت زمانی که داشتیم و فقط 15 ماه است که در فدراسیون مستقر شدیم، توانستیم مسائل رو جمع و جور کنیم. در بحث دوپینگ، منابع مالی و ... سعی کردیم بهترین شرایط را رقم بزنیم. ما برنامه محور عمل کردیم و موفق شدیم. حالا هم انتظار داریم در بحث حمایت های مالی در رده هفتم یا هشتم در بین فدراسیون ها قرار نگیریم. انتظار این است در تخصیص منابع و اعتبارات مالی به شرایطی که می خواهیم برسیم و توجه ویژه ای انجام شود. اینطور نباشد که 4 سال تلاش کنیم و در نهایت هم شب آخر المپیک همه فشارها روی دوش یکی دو رشته خاص باشد. باید تجدید نظر شود و منابع به صورت اصولی تقسیم شود.

دیدگاه‌ها