کد خبر : 1354250 | 10 شهریور 1395 ساعت 14:01 | 94.2K بازدید | 4 دیدگاه

از خیابانی تا خداداد؛ در خاطره انگیزترین نبرد ایران و قطر

هاشمیان – برانکو، پایان خوش یک جدایی تحمیلی

در میان دیدارهای حساسی که دو تیم ایران و قطر برابر یکدیگر برگزار کردند، یکی از جذاب‌ترین دیدارها را می توان به برتری 3 بر 2 ایران مقابل این تیم عنوان کرد.

هاشمیان – برانکو، پایان خوش یک جدایی تحمیلی

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران فردا در اولین دیدار خود در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی به مصاف قطر خواهد رفت و در ادامه مرور دیدارهای جذاب و جنجالی دو تیم، به بازی دو تیم برابر یکدیگر در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی 2006 با هدایت برانکو ایوانکوویچ نگاهی می اندازیم. جایی که تیم ملی بعد از ناکامی در رسیدن به جام جهانی کره جنوبی و ژاپن 2002، در شرایطی قرار داشت بیم حذف از این رقابت ها برای ایران متصور می شد.


در مرحله اول ایران با اردن، لائوس و قطر در گروه 1 قرار گرفته بود و رخلاف ادوار قبلی، مسابقات مرحله اول برای ایران سخت تر از دور دوم بود. شکست مقابل اردن در تهران و تساوی تا لحظات پایانی مقابل قطر لحظات سخت و پراضطرابی را برای تیم ملی رقم زده بود و شاگردان برانکو ایوانکوویچ را در آستانه حذف از مرحله مقدماتی قرار داده بود تا شرایط حساسی برای فوتبال ایران در پیش باشد.

 

1139206


وحید هاشمیان، ستاره آن روزها فوتبال ایران که در هانوفر روزهای خوبی را پشت سر می گذاشت، با توجه به برخی اختلاف نظرها از تیم ملی دور بود و شرایط دعوتش به جمع شاگردان برانکو ایوانکوویچ مهیا نبود. با این حال محمد دادکان، رییس وقت فدراسیون فوتبال شخصا وارد عمل شد و تماس برای حضور این بازیکن را در تیم ملی گرفت.


دادکان مدت‌ها بود که تلاش می‏کرد تا زمینه حضور وحید هاشمیان را در تیم ملی فراهم کند اما هر بار اظهارات بی‏منطق زیر مجموعه او در فدراسیون فوتبال رشته‏ها را پنبه می‏کرد.

این مساله وضعیتی را به وجود آورده بود که برخی‌ها به دادکان توصیه کنند تا زیر مجموعه‏اش را از هرگونه اظهار نظری در این مورد ممنوع کند تا توطئه ایجاد مانع بر سر بازگشت هاشمیان خنثی شود. پس از مدت‌ها کش و قوس و در حالی که تنها دو هفته تا بازی ایران - اردن باقی مانده بود، دادکان وارد عمل شد و به زیر مجموعه‏اش هم توصیه کرده هیچ اقدام یا صحبتی در این مورد انجام ندهند. دادکان با وحید هاشمیان صحبت کرد و سوتفاهمات نیز با صحبت جداگانه‌ای که برانکو و فرکی با او کردند، هلی کوپتر به تیم ملی بازگشت.

 

1139203


با این حال تیم ملی که پیش از دو دیدار پایانی خود برابر اردن و قطر شرایط سختی برای صعود داشت با پیروزی مقابل اردن در امان بار دیگر شانس صعود یافت. اکنون قطر روبروی ایران قرار داشت و تنها پیروزی مقابل این حریف می توانست شاگردان برانکو ایوانکوویچ را به مرحله بعدی برساند. ایران در حالی که با نتیجه 2 بر یک از حریف عقب بود، توانست بازی را در لحظات پایانی به تساوی بکشاند. در ثانیه های پایانی نیز همکاری سه نفره خداداد عزیزی و مهدی مهدوی کیا و در نهایت ضربه تمام کننده وحید هاشمیان در شش قدم توپ را به تور دروازه حریف رساند تا برتری 3 بر 2 ایران را به مرحله نهایی برساند. دیداری که با گزارش هیجان انگیز جواد خیابانی نیز همراه بود. این یک برد نفس گیر و خوشحال کننده در مسابقه ای بود که می توانست بهایی بزرگ برای فوتبال ملی و البته شخص برانکو ایوانکوویچ در پی داشته باشد. مربی ای که بعد از احساس خطر فدراسیون جانشین همایون شاهرخی شد و پروژه صعود تیم ملی به جام جهانی را تا پایان رهبری کرد. برانکو که همواره با سازش هایش مورد انتقاد قرار گرفته در حالی به این موفقیت رسید که دو بازیکن خاص نقش زیادی در این پیروزی داشتند؛ اولی وحید هاشمیان که مهاجم دلخواه برانکو بود و دوم خداداد عزیزی که سرمربی وقت تیم ملی به هیچ وجه حضور او در تیم ملی را نمی خواست. با این حال همه اتفاقات در مسیری قرار گرفت که ایران از شب سخت قطر صعود کند.

 

1139202


جالب اینکه وحید هاشمیان نیز در صحبت هایش این گل را مهمترین گل دوران حرفه‌ای‌اش می‌نامد: مهمترین گل ملی‌ام را به تیم ملی قطر زدم، گلی که اگر به ثمر نمی‌رسید شاید به جام جهانی 2006 نمی‌رفتیم. نمی‌گویم با گل من به جام جهانی رفتیم بلکه آن گل روی تیم کاری به دست آمد. مهدوی‌کیا و خداداد عزیزی پایه‌گذار این گل بودند و قبل از آن هم دیگران زحمت کشیدند که به این دو بازیکن رسید.

 

1139204


او بعدها در دور دوم در بازی حساس مقابل ژاپن نیز دو گل به ثمر رساند اما اگر برد قطر نبود بازی ژاپن اتفاق نمی افتاد.

دیدگاه‌ها