کد خبر : 1355176 | 14 شهریور 1395 ساعت 11:57 | 48.4K بازدید | 0 دیدگاه

درباره نوواک جوکوویچ، ستاره بزرگ تنیس جهان

اسطوره بعد از شکست المپیک (یادداشت ویژه)

صنعتگران وقتی بخواهند از قدرت فولاد در برابر فشارهای وارده به آن استفاده کنند، فولاد را در آتش تفتیده قرار میدهند و با پتک وضربات سنگین آنرا ورز می‌دهند تا در برابر سختی‌ها و فشارها بیشترین تحمل را داشته باشد.

اسطوره بعد از شکست المپیک (یادداشت ویژه)

به گزارش "ورزش سه"، حکایت نواک جوکوویچ تنیسور بلگرادی این روزهای ورزش سنگین تنیس، دقیقا شبیه فولادی است که مدت ها می تواند استحکام داشته باشد و همیشه شمایلش را حفظ کند.تمرین و تمرین و تمرین .این دقیقا تمام برنامه نوله برای رسیدن به قله های افتخار است.


جوکو قهرمانی است که سنگین ترین باخت ها را در تنیس تجربه کرده ،بارها از گردونه مسابقات حذف شده و از همه مهم تر اینکه در دورانی پا به عرصه قهرمانی گذاشت که تمامی عناوین،افتخارات و جام های خوش رنگ و لعاب ورزش تنیس در اختیار روجر فدرر و رافا نادال بود .دو تنیسور فوق العاده خوش اخلاق ،با شخصیت و بسیار موفق یکی با استایل منحصر بفرد تکنیکی و تاکتیکی همچو شاهزاده ای که درون زمین تنیس می رقصید و انگار مشغول رقص باله بود و دیگری چون سامورایی جسور با بدنی تراشیده و سر و صورتی همیشه خیس انگاری که اخرین دوئل زندگیش را درون خاکهای رس انجام می داد.زوج فدال نه تنها در یک دهه تمام عناوین را در قلمرو خویش نگه داشته بودند بلکه هر کدام به طریقی فاتح دل های تماشاگران پر فیس و افاده و بعضا از خود راضی  تنیس و حتی تمام ورزش دوستان دنیا شده بودند.


سخت ترین کار نوله ،رهایی از این محبوبیت بی تکرار زوج فدال بود .پس با اراده ای محکم  به همراه حس برنده خواهی- مشخصه ذاتی آدمی متعلق به نژاد صرب ها زاده  منطقه بالکان-با انجام تمرینات بدنی بسیار بسیار سخت توانست به سلطه این دو غول دنیای راکت پایان دهد و با اجرای بی نقص و بی نظیر تکنیک و تاکتیک توامان تنیس خودش را به عنوان حاکم مطلق این مسابقات مهیج معرفی کند.

 

1039625


حساسیت نادر؛ پلی به سوی موفقیت


در ابتدای راه و در شروع قهرمانیهای نواک ،به علت خلق و خوی بازمانده از جنگ در کشورش و نیز سن و سال  پایین و غرور همیشگی در آن سنین نتوانست محبوبیتی در دل هواداران ایجاد کند اما پس از مدتی با اجرای یک تنیس کامل و بی عیب و نقص در مسابقات و نیز در هم شکستن بیشتر رکوردهایی که جاودانه بنظر می رسید توانست برای خودش طرفدارانی را دست و پا کند.


استایل بدنی فوق العاده به همراه دست  و پاهایی بلند و کشیده در کنار استقامت جادویی به نوله کمک کرد که پس از شناسایی حساسییت بدنی به گلوتن با بکار گیری رژیمی مناسب و کاملا علمی ،هفته های متمادی در صدر برترین تنیسورهای جهان قرار گیرد و حتی در رای گیری شبکه یورو اسپرت در سال 2015 بعنوان برترین ورزشکار سال توسط مردم انتخاب شود طوری که مردمی که اکثرا طرفدارش نبودند بخاطر نمایش تکرار ناپذیرش پاره ای جز رای دادن به او را نداشته باشند.


نوله پس از دوره کشف بیماریش و رسیدن به عناوین قهرمانی بی شمار به یکی از فعالان در زمینه حساسیت گلوتن تبدیل شده وسالانه هم بعنوان حامی مالی و هم بعنوان سفیر گلوتن فری تلاش های بسیار زیادی در جهت شناسایی و کمک به افراد گرفتار به این معضل را انجام میدهد .


جوکویچ اسطوره خود را در ورزش تنیس پیت سمپراس معرفی کرده اما هر بار که در مسابقه ای در مقابل روجر فدرر قرار گرفته توان فنی و شخصیت والای اورا ستوده و همواره احساس خشنودی خود را از بازی کردن در مقابل این اسطوره بی تکرار را بیان کرده است .درمصاحبه هایش همیشه از شوق و سختی بازی در مقابل رافا نادال حرف زده و سخت ترین بازیهای  خود را در مقابل رافا انجام داده است.

 

1123183


الگویی برای آینده


نواک این روزها با اینکه همیشه پیشنهادات اغوا کننده ای بعنوان مرد شماره یک دنیای تنیس از شرکت های نوشابه های الکی و بنگاههای شرط بندی داشته اما همیشه عنوان کرده که بعنوان نفر اول تنیس دنیا نمی خواهم الگوی بدی برای کودکان و جوانان جهان باشم و همیشه سعی بر این درام تا دنیا را به جای بهتری هم برای خودم و هم برای مردم در جهت زندگی تبدیل کنم. جوکو بخش ی از درآمد خودش را صرف امور خیریه کرده و حتی برای بازهای دوستانهو خیرخواهانه فوتبال  هم وقت گداشته و با بازی در این دیدار ها سعی در کمک به همنوعان خود دارد.

 

پادشاه این روزهای  ورزش تنیس  با بکار گیری از تجارب و تمرینات بوریس بکر راه تازه ای در تنیس پیدا کرده و در اکثر مسابقات تنیس بی شکست به کار خود ادامه می دهد .نواک  از شمایل قهرمانانه و ژست های بوریس بکر بعنوان انگیزه نباختن در مسابقات استفاده میکند و میگوید هر وقت که ضربه ای را اشتباه میزنم و یا گره ای در بازی ایجاد میشود که نمی توانم بخوبی از پس حل آن بر آیم به باکس مربیان نگاه میکنم و با دیدن چهره یخی و مصمم بوریس انگیزه در من فوران کرده و فقط و فقط به برد فکر می کنم.بردن برای من مثل انجام کاری روزمره است که قرار است در پایان هر تورنمت مزدم را بگیرم.

 

1039626

 

اسطوره احساساتی

 

او عاشق شکلات نوتلا ،موسیقی با ریتم تند ،رقص و شیر است ،تمرین و پیروزی اولویت اصلی زندگیش است اما این پیروزی ها را بدون خانواده ،برادران و همسرو فرزندش بی ارزش میداند .گذشته خودش را خوب می شناسد و گریه هایش در مصاحبه مطبوعاتی قبل از بازی به هنگام جنگ در نوار غزه و جنگ سوریه  از معدود حرکات این فولاد بی احساس است که شاید برای همیشه در ذهن همه طرفداران ورزش بماند.


تمرین و گداخته شدن نوله باعث شده که او از یک پسر مغرور ،لاغر و عاشق سمپراس به غول بی چون و چرای ورزش تنیس تبدیل شود که مقابله با او برای تمام تنیسورهای دنیا یک چالش بزرگ محسوب شود. جوکو با انتخاب مربیان خوب ،تغذیه مناسب،تمرینات پرفشار در حضور تنیسورهایی همچو فدررو نادال و موری و...رسیده که اگر در بازی اشتباهات غیر معقولی انجام ندهد حریفان نمی توانند مچ این تنیسور بی رحم را بخوابانند.جایگاهی که روزی برایش رویا بود و اکنون بعنوان نقطه قوت ایت ادیسه بی تکرار تبدیل شده است.


نواک جوکویچ در دوره ای سخت به لحاظ ورزشی ،این مهم را انجام داده و مثل ادیسه با قدرتی ماورایی و هوش بالا در کنار پشتکار زیاد با اراده ای مثال زدنی  توانسته به ادیسه ای تبدیل شود که جایگاه ابدی در دنیای سخت تنیس بنام خود کند.

 

نویسنده: علیرضا نصیری‌ها

دیدگاه‌ها