کد خبر : 1358780 | 27 شهریور 1395 ساعت 14:45 | 16K بازدید | 0 دیدگاه

این بازی حرفی برای گفتن نداشت؛

چراغپور: این شبه فوتبال بود

جلال چراغپور کارشناس فوتبال معتقد است که اگر فوتبال باشگاهی ایران با همین وضعیت ادامه پیدا کند، نباید انتظار تغییر محسوس را داشته باشیم و حتی در آینده لیگ به مراتب خسته کننده تر هم خواهد شد.

چراغپور: این شبه فوتبال بود

به گزارش "ورزش‌سه"، جلال چراغپور پس از پایان مسابقه دربی 83 این بازی را مورد تحلیل قرار داد.

 

•  چرا کیفیت این بازی آنطور که باید از کار درنیامد؟


ما نیاز به آسیب‌شناسی داریم تا اشکالات را دربیاوریم  و عناصر و کارگاه‌های تمرینی را بررسی کنیم. باید این‌ها را بررسی کنیم و ببینیم چقدر از زمان تمریناتی تیم‌ها صرف پرداختن به کیفیت‌های فاکتورهای تکنیکی می‌شود. به عنوان مثال شوت یک تکنیک است اما برای زدن یک شوت هدفمند، دقیق و با شدت مناسب و از مسافت مناسب که در چارچوب باشد، بیش از 10 حرکت به هم پیوسته تشکیل‌دهنده شوت باید باشد.  
وی ادامه می‌دهد: فوتبال ما به این زیرمجموعه‌ها و این زیرفاکتورها هیچگونه توجهی ندارد و این نقطه ضعف فوتبال ما است که دو تیم به شدت از هم مراقبت می‌کنند، مثل بازی امروز؛ و هیچ نفری به نفر مقابل فضا و زمان نمی‌‌دهد. این ضعف در زیرمجموعه‌های تکنیک خودش را نشان می‌دهد و در اینجاست که پاس‌ها به هدف نمی‌رسد، سرها به خارج می‌رود، شوت‌ها یا مستقیما به خارج می‌رود و یا بلوکه می‌شود. به عنوان مثال اگر بخواهیم این مجموعه‌ها را در همین بازی به شکل سیستماتیک آن ببینیم این دیدار می توانست بسیار زیبا، پرصحنه و هیجان انگیز شود. اگر تمام این مسائل رخ می داد این بازی هم مانند بازی بارسلونا و رئال مادرید در کیفیت قابل قبول اجرا می‌شد.  اگر کیفیت استاندارد وجود داشت، نتیجه بازی می‌توانست 3 ـ 4 یا 3 ـ 2 رقم بخورد. مهم نیست که کدامیک 3 و یا کدامیک 2 می‌شدند بلکه این نکته مهم اتفاق می‌افتاد که تماشاگر خسته به خانه برنمی‌گشت و کارشناس هم حرفی برای گفتن داشت اما ما اصرار داریم شبه فوتبال را فوتبال تعریف کنیم. تا کی؟!


•  چرا تعداد تساوی در لیگ برتر روز به روز در حال بیشتر شدن است؟


یکی از دلایل اینکه تیم‌ها نمی‌توانند به طور مشخص به یکدیگر برتری از نظر به ثمر رساندن گل داشته باشند آن است که اگر مولفه یا فاکتوری در فوتبال ما وجود ندارد، در همه بازیکنان ما وجود ندارد و اگر مولفه یا فاکتوری ضعیف است، در همه بازیکنان به یک شکل است و در نتیجه زمانی که در نقل و انتقالات اسامی عوض می‌شود، کیفیت‌ها جابجا نمی‌شود. به عنوان مثال اگر یک بازیکن سمت راست از یک تیمی به تیم دیگر می‌رود چون کیفیت تمرینات در تمام تیم‌ها یکسان است، به آن بازیکن چیزی اضافه نمی‌شود و در نتیجه تمام این جابجایی‌ها در یک دایره بسته اتفاق می افتد و بازیکنان از لحاظ تکنیکی (میزان دقت توپ، میزان سر زدن، سرعت بازیکن و ...) همه ثابت و در یک اندازه می مانند و در نتیجه تیم‌ها هم از نظر سطح قدرت به هم رسیده‌اند و به خاطر همین موضوع است که دیگر سپاهان برتری محسوسی نسبت به گسترش فولاد ندارد؛ ذوب آهن برتری نسبت به پیکان ندارد و پیکان کمبودی در مقابل سایپا احساس نمی‌کند.
وی ادامه داد: مثل ظروف مرتبطه اگر عیبی در فوتبال وجود دارد، در همه یکسان است و به این ترتیب روز به روز نتایج مساوی بیشتر می‌شود؛ روز به روز کمتر به هم برتری محسوس پیدا می‌کنند. تنها چیزی که شرایط را تغییر می‌دهد حوادث است. در دربی امروز استقلال می‌توانست 2 ـ صفر برنده باشد و یا اینکه پرسپولیس 3 ـ صفر برنده باشد.  تمام این احتمالات در چرخه شانس وجود داشت، اما دقت بازیکنان هم در این دیدار مثل هم بود. آنچه جابر انصاری و رضایی در خط حمله استقلال انجام می‌‌دادند همان کار را علی علیپور و مهدی طارمی در خط حمله پرسپولیس انجام می‌دادند. سری که طارمی زد با همان شرایط رضایی هم زد که به بیرون رفت و این ما را به یک نکته مهم رهنمون می‌کند که کارگاه‌های تمرینی تیم‌ها، سازماندهی مناسب جهت تمرین ندارند.


•  به نظر شما این نتیجه دیدار عادلانه بود؟


مساوی برای هر دو تیم عادلانه بود و هر دو تیم به شدت دوست داشتند که بازی مساوی تمام شود. استقلال اگر می‌باخت شرایط سختی پیدا می‌کرد و پرسپولیس هم با توجه به شرایط استقلال و زخم‌خوردگی این تیم دوست داشت که با مساوی از زمین خارج شود.
یک سوم توپ‌ها در این بازی در دفاع رد و بدل می‌شد این یعنی اینکه به هر دو تیم گفته بودند که مساوی بگیرند. منصوریان به شاگردانش گفته بود که این بازی را نبازید و پرسپولیس هم به مساوی راضی بود. دیشب در یک برنامه تلویزیونی یکی از کارشناسان استقلالی می‌گفت که استقلال چیزی برای از دست دادن در این دیدار ندارد ولی استقلال اولین چیزی که دارد نام بزرگ آن است و این موضوع به نظر من درست نیست که این تیم چیزی برای از دست داد در این دیدار نداشت.

 

•  به نظر شما بازیکنان شاخص میدان چه کسانی بودند؟


بازیکنان آنچنان با عجله کار می‌کردند که نمی‌توانستند شرایط مناسبی را ایجاد کنند. دو تیم در خط دروازه عملکرد درخشانی نداشتند البته بیرانوند یک اشتباه داشت و رحمتی روز خوبی را پشت سر گذاشت و دو واکنش انجام داد که برای گلرها زیاد آمار بدی نبود. اما خط دفاعی و مهاجمین دو تیم هم خوب نبودند. در خط هافبک هم من هیچ پاس نفوذی و پاس موربی را ندیدم. در تمام طول بازی اتفاقات را ثبت کردم ولی واقعا اتفاق خاصی در این بازی رخ نداد.

دیدگاه‌ها