کد خبر : 1360382 | 02 مهر 1395 ساعت 20:14 | 145.3K بازدید | 0 دیدگاه

فوتبال صادرات اول کرواسی

پای طلایی مودریچ و مغز خاکستری برانکو

بعد از درخشش بازیکنان فوتبال کرواسی در جای جای فوتبال اروپا، به نظر می رسد مربیان این کشور نیز هواداران زیادی در فوتبال جهان پیدا کرده اند.

پای طلایی مودریچ و مغز خاکستری برانکو

به گزارش "ورزش سه"، در سال جاری، صادرات مربیان کروات به 10 نفر افزایش یافته است که 4 تن از  آنها در قاره آسیا مشغول به فعالیت هستند. این آمار باعث تعجب خود مسئولان رده بالای فدراسیون فوتبال کرواسی هم شده است.

 

در یوگسلاوی سابق، بیشتر مربیان ترجیح می دادند برای ادامه فعالیت خود به خارج از این کشور بروند که البته یکی از دلایل اصلی این روند، نفوذ و شهرت مرد افسانه ای بلوک شرق،  "میلان میلانیچ" بود.

 

یک نکته ملموس در فوتبال کرواسی، دست کم گرفتن استعدادها و بازیکنان این کشور در پنج لیگ معتبر دنیاست. به عنوان مثال، ایویگا اولیچ، سال های پیش وقتی به عنوان یک استعداد جوان به تمرینات هرتابرلین رفت، پذیرفته نشد، اما مدتی بعد به کرواسی بازگشت و دوران بسیار خوب و موفقی را سپری کرد و همین موضوع باعث شد حتی تیم بزرگی مثل بایرن مونیخ نیز خواهان جذب او باشد. این موضوع نشاندهنده این است که بسیاری از تیم ها و مربیان مطرح اروپایی به استعدادهای فوتبال کرواسی اهمیتی نمی دهند.

 

 

1145239

 

 

به همین دلیل، مسئولان فوتبال کرواسی به این نتیجه رسیدند که رشد و شکوفایی استعدادهای مربیان، به شناسایی و پروش بازیکنان جوان در فوتبال این کشور کمک شایانی خواهد کرد.

 

به همین دلیل، تیم های پایه کرواسی شروع به پیشرفت کرد و طی سال های متمادی موفق به اخذ نتایج مثبتی شد و از همین تیم ها، ستارگانی مثل موردیچ، راکیتیچ و کورلوکا رشد کردند. به همین دلیل، بسیاری از تیم های معتبر در اروپا متوجه حضور استعدادهای فوق العاده در فوتبال کرواسی شدند و سعی در به خدمت گرفتن آنها داشتند.

 

 

1143831

 

 

در فصل جاری، فوتبال کرواسی سه مربی در لیگ های معتبر دارد که بعد از دوره سرمربیانی مثل ایویچ، بلازویچ و باریچ، بی سابقه بوده است.

 

ایوان یوریچ، نیکو کواچ و خصوصا اسلوبودان بیلیچ، نتایج بسیار خوبی گرفته و تمجید فراوان شدند. این سه مربی در جنوا، اینتراخت فرانکفورت و وستهام  مشغول به کار هستند و قطعا با توجه به شرایط فعلی آنها، در آینده شاهد پیشرفت کیفی زیادی خواهیم بود.

 

 

1145242

 

 

این عصر، با حضور سرخیو کرشیچ در سال 1987 در باشگاه بورگوس آغاز شد. کرشیچ بعد از آن هدایت 9 تیم مختلف دیگر را در اسپانیا بر عهده گرفت. این اتفاق علاوه بر پیشرفت مالی فراوان، باعث ایجاد اعتبار و نگاه مثبت به فوتبال کرواسی در سطح قاره شد.

 

حالا، در سراسر اروپا تا خاور دور و آسیای میانه، بسیاری از ارکان باشگاه ها را مربیان، بدنسازان، پزشکان و فیزیوتراپیست های کروات تشکیل می دهند.

 

 

 

 

ایگور تودور ستاره سابق یوونتوس که در لیگ ترکیه و باشگاه کارابوک اسپور مشغول فعالیت است، تونی مودریچ و ساندرا تومیک، نیکولا جورچویچ در وستهام و به عنوان دستیار بیلیچ، میلژینکو راک و ادین تزیچ، زلاتکو تالیچ در امارات در کنار پرکویچ، سرتن چوک، ایگور پانادیچ و مارک استینویچ در کنار برانکو ایوانکویچ در پرسپولیس ایران، از مربیان صادر شده از فوتبال کرواسی به سراسر دنیا هستند که تنوع کشورهای نامبرده، نشانه اعتقاد فوتبال روز جهان به علم سرمربیان اهل کشور کرواسی است.

 

این در حالی که کشورهایی معتبری مثل پرتغال، آلمان و انگلیس در این زمینه مانند کرواسی در صادرات سرمربی به تمامی نقاط در همان قاره سبز موفق نبوده اند.

 

منبع: vecernji.hr

مترجم: آریا فاطمی مقدم

 

دیدگاه‌ها