کد خبر : 1361603 | 07 مهر 1395 ساعت 21:19 | 6K بازدید | 0 دیدگاه

پس از ۳ سال به دنبال یک جام معتبر آسیایی؛

پتروشیمی بندرامام در جام ناشناخته ها

تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام حالا راهی رقابت های قهرمانی باشگاه های آسیا خواهد شد تا بالاخره بعد از ۳ سال بسکتبال صاحب یک افتخار معتبر شود.

 پتروشیمی بندرامام در جام ناشناخته ها

به گزارش "ورزش سه"، بسکتبال ایران آخرین بار در سال ۲۰۱۳ قهرمان جام باشگاه های آسیا شد و در همان سال ملی پوشان ایران در جام ملت های آسیا مقام قهرمانی را از آن خود کرده بودند اما پس از این عناوین، بسکتبال ایران سه سال است صاحب جام معتبری در قاره کهن نشده است.


با وجود تعطیلی رقابت های باشگاه های آسیا در سه فصل گذشته ، مهمترین رقابت های قاره در سطح بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی و جام ملت های ۲۰۱۵ آسیا انتخابی المپیک برگزار شد که بسکتبال ایران هر دو جام با ارزش را از دست داد.


اینک پتروشیمی بندرامام قهرمان باشگاه های ایران از ۱۷ مهر در مسیر ششمین قهرمانی باشگاه های ایران در جام باشگاه های آسیاست. رقابت هایی که بعد از سه سال در آن پتروشیمی می تواند یک جام معتبر آسیایی را نصیب خود و بسکتبال ایران کند اما در این راه چالش های زیادی وجود دارد.


* افتخارات تیم های ایرانی


پتروشیمی بندرامام به رقابت های بسکتبال باشگاه های آسیا می رود. بازی هایی که تیم های ایرانی در آن قهرمان شده اند. دو بار صبا باتری ، دو بار مهرام و یک بار فولادماهان اصفهان. این بازی ها هنوز شروع نشده پیشینه قهرمانی تیم های ایرانی روی شانه های پتروشیمی بندرامام سنگینی می کند و از این تیم جنوبی انتظار می رود یک قهرمانی دیگر برای بسکتبال ایران بیاورد اما آیا نماینده بسکتبال باشگاه های ایران در شرایطی نزدیک یا مشابه به تیم های دیگر که تاکنون قهرمان جام باشگاه های آسیا شده اند رهسپار این بازی ها می شود؟ محمد جمشیدی ، بهنام یخچالی ، روزبه ارغوان ، اوشین ساهاکیان ، محمد حسن زاده و سجاد مشایخی ۶  بازیکن ملی پوش پتروشیمی بندرامام در ۵ سال گذشته در بازی های ملی تجربیات بسیار به دست آورده اند اما مدت تمرینات هماهنگی اینان با دو بازیکن خارجی کوتاه بوده بنابراین پتروشیمی بندرامام طی ۱۰ روز باید ترکیب جدید را هماهنگ کند.


* ستاره های دیروز


نخستین قهرمانی باشگاه های ایران در آسیا به بازی های سال ۲۰۰۷ برمی گردد که صباباتری در آن قهرمان شد. تیمی با بازیکنان جوان و باانگیزه که ویژگی های زیادی برای تبدیل شدن به نسل طلایی بسکتبال داشت. چند ماه قبل از این رقابت ها تیم ملی بسکتبال با عنوان سوم بازی های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه بازگشته بود و چند ماه بعد نیز در رقابت های ۲۰۰۷ جام ملت های آسیا قهرمان شد و سهمیه المپیک گرفت.صباباتری دو سال پی در پی از بازیکنانی استفاده کرد که راه قهرمان شدن در قاره کهن را بلد شده بودند. بازیکنان خارجی هم بسکتبال باشگاهی ایران را ارتقا دادند تا علاوه بر صباباتری ، در سال های بعد مهرام و فولاد ماهان هم سه بار دیگر قدرت بسکتبال باشگاه های ایران را در آسیا به رخ بکشند. البته تغییر نسل فقط مختص بسکتبال ایران نیست زیرا در سایر تیم ها نیز شاهد این اتفاق بوده ایم از این منظر می توان گفت جام باشگاه های امسال جام ناشناخته هاست.


* ستاره های امروز


امروز ستاره های پیشین بسکتبال که پنج مرتبه در ترکیب سه تیم ایرانی قهرمان شده اند ، در تیم پتروشیمی بندرامام نیستند و تیم جنوبی چهره ای تازه دارد. ستاره های امروز در کنار باسابقه ترین آنها اوشین ساهاکیان در ترکیب پتروشیمی بندرامام هستند که در آغاز راه جام باشگاه های آسیا از آنها انتظار می رود همچون ستاره های دیروز بسکتبال یک جام بگیرند. بازیکنان خارجی مانند دوره های گذشته به جمع نفرات ایرانی اضافه شده اند اما پتروشیمی بندرامام با جمع ستاره های امروز و شکل متفاوت جام باشگاه ها  همچنان ناشناخته است و نمی توانیم نتایج بازی های این تیم در آسیا را پیشداوری کنیم.


* فیبا آسیا چلنج


بسکتبالیست های پتروشیمی بندرامام با توقعات به وجود آمده از قهرمانی ایران در بسکتبال فیبا آسیا چلنج روبه رو هستند در صورتی که باید دانست فیبا آسیا چلنج با سطح نازل خود اصلا قابل قیاس با جام باشگاه های آسیا نیست. تعدادی از برترین ها در ترکیب تیم های باشگاهی قرار می گیرند و به همراه بازیکنان خارجی ، کیفیت بازی های جام باشگاه های آسیا را بالا می برند حتی می توان گفت برخی دوره های برگزاری آن ، پهلو به پهلوی کیفیت جام ملت های آسیا می زند. جام باشگاه های آسیا نمایشگاهی از بازیکنان خارجی است هر چند سوریه و اردن در غرب آسیا از دوره درخشان خود فاصله گرفتند اما لبنان و قطر همچنان به وجود خارجی ها در تیم های باشگاهی خود می بالند. بنابراین برای تحلیل رویداد باشگاه های آسیا باید نگاه مان فراتر از فیبا آسیا چلنج باشد.


* اژدها وارد می شود

 

رقابت های بسکتبال باشگاه های آسیا چند دوره برگزار نشده است اما تا قبل از این وقفه سه ساله، تیم های چینی غیبت ۱۵ ساله داشتند. چینی ها در سال های اخیر روی لیگ خود سرمایه گذاری کردند و اینک یکی از بهترین لیگ ها را با وجود بازیکنان خارجی مدیریت می کنند. تفاوت دیگر این دوره به حضور دوباره چینی ها در بسکتبال باشگاه های آسیا برمی گردد همین طور میزبانی از این رقابت ها که در نوع خود امتیاز دیگری برای نماینده بسکتبال سرزمین اژدها در مقابل تیم های دیگر از جمله پتروشیمی بندرامام بشمار می آید.

 

دیدگاه‌ها