کد خبر : 1362331 | 11 مهر 1395 ساعت 09:50 | 69.4K بازدید | 0 دیدگاه

برنده های جایزه "گلدن بوی" چه سرنوشتی پیدا کردند؟

پسران طلایی؛ سوپراستارها و فراموش شده ها

نامزدهای جایزه GOLDEN BOY (پسر طلایی) جهان انتخاب شده اند و مانند گذشته، احتمالا در آینده از برنده این جایزه بیشتر خواهیم شنید.

پسران طلایی؛ سوپراستارها و فراموش شده ها

به گزارش "ورزش سه"، در سال های اخیر، معمولا برندگان این جایزه، به ستاره های بزرگ و گران قیمتی تبدیل شده اند که سال های سال در سطح اول فوتبال جهان درخشیده اند. از جمله نامزدهای اصلی کسب این عنوان در سال 2016  رناتو سانچز، مارکوس راشفورد، دله الی، جانلوییجی دوناروما، مارکو آسنسیو، لئوری سانه، اوسامه دمبله، کینگزلی کومان و کلچی ایهه ناچو هستند.

 

قصد داریم به سرنوشت برندگان این جایزه از سال 2003 تاکنون بپردازیم:

 

2003- رافائل فن در فارت

 

رافائل فان در فارت خیلی زود به سطح اول فوتبال اروپا رسید و بعد از پیوستن به آکادمی آژاکس در سن 10 سالگی، در 22 سالگی هلند را به مقصد هامبورگ ترک کرد. فان در فارت در سن 17 سالگی به تیم اول آژاکس پیوست و در دو قهرمانی این تیم در سال های 2002 و 2004 موفق به زدن 32 گل شد؛ البته مصدومیت را می توان عامل اصلی نرسیدن این ستاره هلندی به آن چیزی که واقعا استحقاقش را داشت، دانست.

 

 

1146923

 

 

در سال 2008، فان در فارت به رئال مادرید پیوست و 2 بار با این تیم تحت هدایت برند شوستر، فاتح لالیگا شد. بعد از آن، تاتنهام، هامبورگ و رئال بتیس، مقاصد ستاره ای بودند که به علت مصدومیت های پی در پی، نتوانست مطابق انتظار پیشرفت کند.

 

2004- وین رونی

 

بعد از سپری کردن دو فصل فوق العاده در اورتون و درخشش در یورو 2004 با پیراهن انگلیس، کاپیتان فعلی منچستریونایتد با 25 میلیون یورو به این تیم پیوست. رونی زیر نظر فرگوسن دوران درخشانی داشت و بارها فاتح لیگ برتر انگلیس شد؛ همچنین او با شیاطین سرخ در سال 2008 فاتح لیگ قهرمانان نیز شد.

 

 

1146924

 

 

رونی در رده ملی در تورنمنت های مختلف  توفیق چندانی نداشت؛ اما موفق شد عنوان بهترین گلزن تاریخ این کشور و همچنین دومین بازیکن از نظر پوشیدن لباس سه شیرها را از آن خود کند و همچنان بازوبند کاپیتانی تیم ملی و یونایتدها را بر بازو بندد.

 

2005- لیونل مسی

 

فابیو کاپلو، سرمربی افسانه ای یوونتوس در سال 2005 و بعد از دیداری دوستانه با بارسلونا، اذعان داشت که بازیکنی به استعداد مسی ندیده است و در پایان فصل از سران تیمش خواست تا او را به صورت قرضی به تورین منتقل کنند. خواسته ای که البته با جواب منفی سران بلوگرانا مواجه شد و مسی با ماندن در اسپانیا، زمینه ساز بهترین دوران تاریخ این باشگاه کاتالانی شد.

 

 

1146925

 

 

لیونل مسی، تمامی افتخارات ممکن را در سال های بعدی به دست آورد و با کسب 5 توپ طلا، 4 لیگ قهرمانان و انواع جوایز فردی و تیمی و رکوردهای باشگاهی و ملی، نام خود را به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال یا حتی شاید بهترین بازیکن، ثبت کرد.

 

2006- سسک فابرگاس

 

بهترین شاگرد مکتب ونگر از نگاه او. فابرگاس در 16 سالگی از اسپانیا به لندن مهاجرت کرد و الفبای فوتبال را به خوبی زیر نظر ونگر فرا گرفت. فابرگاس اولین بار نام خود را با گلزنی برابر یوونتوس در لیگ قهرمانان مطرح کرد اما علیرغم درخشش با لباس توپچی ها، در کسب لیگ برتر با این تیم ناکام ماند.

 

 

1146928

 

 

بعد از بازگشت به بارسلونا، فابرگاس 2 بار با تیم زادگاهش فاتح لالیگا شد و بعد از انتقال به چلسی در سال 2014، لیگ برتر را با لباس نیمه دیگر شهر لندن به دست آورد. فابرگاس در حال حاضر خیلی مورد توجه کونته نیست و مسابقات لیگ برتر را بیشتر از روی نیمکت دنبال می کند.

 

2007- سرخیو آگوئرو

 

آگوئرو خیلی زود به دنیای فوتبال معرفی شد و با درخشش در ایندپندنته، چشم مسئولان اتلتیکو مادرید را به خود خیره کرد و آنها با درآمدی که از انتقال تورس به لیورپول به دست آورده بودند، این ستاره آرژانتینی را به ویسنته کالدرون منتقل کردند.

 

 

1146929

 

 

آگوئرو دوران بسیار خوبی را در مادرید سپری کرد و در سال 2011 به نیمه آبی شهر منچستر مهاجرت  کرد. آگوئرو 2 بار با منچسترسیتی فاتح لیگ برتر شد که بدون شک گل ثانیه های پایانی او برابر کویینز رنجرز پارک، خاطره انگیزترین لحظه فوتبال وی به شمار می آید. آگوئرو در حال حاضر زیر نظر گواردیولا، تبدیل به ماشین گلزنی سیتیزن ها شده است.

 

2008- اندرسون

 

شاید بتوان اندرسون را کم فروغترین برنده جایزه GOLDEN BOY در سال های اخیر لقب داد. بعد از درخشش در گرمیو و پورتو، در سال 2007 او با نظر مستقیم فرگوسن به اولدترافورد منتقل شد؛ اما هرگز نتوانست گوشه ای از توانایی خود را به نمایش بگذارد. سر الکس برای خرید او 20 میلیون یورو هزینه کرد؛ اما اندرسون هرگز در تیم جدید خود موفق نبود و 40 بازی گذشت تا او اولین گل خود با لباس شیاطین سرخ را به ثمر برساند.

 

 

1146936

 

 

بالاخره و بعد از 7 سال پر فراز و نشیب، اندرسون در سال 2014 به صورت قرضی به فیورنتینا ملحق شد و حالا در خانه و در تیم اینترناسیونال برزیل بازی می کند.

 

2009- پاتو

 

بعد از شروعی رویایی در میلان، شاید کسی باور نمی کرد که پاتو سال گذشته در فهرست مازاد چلسی قرار بگیرد. پاتو فصل اول در ایتالیا را با زدن 18 گل به پایان رساند و سال 2011 موفق شد بعد از سال ها با میلان فاتح سری آ شده و مجموعا در 102 بازی 50 گل به ثمر برساند. اما مصدومیت، بی شک تاثیرگذارترین عامل در خاموشی زودهنگام یکی از درخشان ترین ستارگان سال های اخیر سلسائو بود.

 

 

1146930

 

 

پاتو بعد از میلان، دوران نسبتا ناموفقی را در کورینتیانس، سائوپائولو و چلسی گذراند و حالا در ویارئال به دنبال تحقق رویاهای از دست رفته خود است.

 

2010- ماریو بالوتلی

 

متاسفانه شاید در حال حاضر، یادآوری نام بالوتلی در ذهن فوتبال دوستان، خیلی چیزها را به جز فوتبال به یاد آورد. زدن 20 گل در 54 بازی در سری آ قبل از 20 سالگی، نوید تولد ستاره ای بی بدیل در فوتبال ایتالیا را می داد؛ اما دوران حضور او در اینتر کوتاه بود و انتقال به منچسترسیتی، همگان را به یاد روزهای خوب همکاری با مانچو در ایتالیا انداخت؛ اما باز هم مسائل حاشیه ای و درگیری های مختلف، اجازه استمرار درخشش سوپر ماریو را در انگلیس هم نداد.

 

 

1146937

 

 

 

بازیکنی که روزی تنها لیونل مسی را بالاتر از خودش می دید، حالا بعد از سپری کردن دورانی ناموفق در میلان و لیورپول، در نیس فرانسه به دنبال زنده کردن روزهایی است همگان نام او را به عنوان استعدادی بی نظیر در فوتبال به خاطر داشتند.

 

2011- ماریو گوتزه

 

زمانی که گوتزه به عنوان پسر طلایی فوتبال انتخاب شد، یک بار با دورتموند فاتح بوندس لیگا شده بود و همان سال دوباره این اتفاق رقم خورد. انقلاب جوانگرایانه کلوپ، نام ماریو را به عنوان بارزترین استعداد ژرمن ها معرفی کرد و همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه در سال 2013 گوتزه تصمیم به مهاجرت به بایرن گرفت.

 

 

1146934

 

 

سه فصل ناامید کننده زیر نظر گواردیولا، باعث شد تا گوتزه در تابستان امسال علیرغم فروکش نکردن آتش خشم هواداران دورتموند، دوباره به جمع زنبورها بازگردد؛ البته گوتزه در کارنامه خود، زدن گل قهرمانی مانشافت در فینال جام جهانی 2014 را به یادگار دارد.

 

2012- ایسکو

 

شاید حالا والنسیا از فروش ایسکو تنها با 6 میلیون یورو در تابستان سال 2011 بسیار پشیمان باشد. بعد از گذراندن دورانی درخشان در مالاگا زیر نظر پیگیرینی و همچنین تیم های رده سنی پایه لاروخا، ایسکو در سال 2014 به جمع کهکشانی ها پیوست و عملکرد سینوسی او، هرگز اجازه نداد تا همه استعداد او در رئال مادرید شکوفا شود.

 

 

1146931

 

 

 

ایسکو هرگز جایگاه ثابتی در مادرید و تیم ملی اسپانیا به دست نیاورد و علیرغم حضور در تیم فاتح دو لیگ قهرمانان، هنوز نتوانسته است تبدیل به ایسکوی مورد انتظار شود و در تمامی فصول نقل و انتقالات، یکی از کاندیداهای اصلی جدایی از لوس بلانکوس لقب گرفته است.

 

2013- پل پوگبا

 

فروش پل پوگبا در تابستان سال 2012 به یوونتوس با رقمی بسیار پایین را شاید بتوان بدترین اشتباه دوران باشکوه فرگی در اولدترافورد قلمداد کرد. در کنار آندره پیرلو و آرتور ویدال و زیر نظر کونته، پوگبا تبدیل به یکی از موثرترین بازیکنان خط میانی دنیا شد و نمایش های فوق العاده او، چشم تمامی تیم های متمول اروپا را به خود خیره کرد.

 

 

1146933

 

 

پوگبا با یوونتوس فاتح 4 اسکودتو شد و تا آستانه فتح لیگ قهرمانان نیز پیش رفت. "مرواردید سیاه" در تابستان امسال و بعد از کش و قوس های فراوان، با بازگشت به جمع بازیکنان شیاطین سرخ، تبدیل به گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال شد.

 

2014 – رحیم استرلینگ

 

علیرغم درخشش لوییس سوارز و دنیل استوریچ در خط حمله لک لک ها، بدون شک استرلینگ را می توان یکی از مهم ترین محصولات دوران شیرین لیورپول زیر نظر راجرز دانست. استرلینگ در همان سال اول حضورش گل های زیادی به ثمر ساند و در هنگام پیوستن سوارز به بارسلونا و مصدومیت های بی شمار استوریج، تبدیل به مرد اول فاز هجومی لیورپول شد.

 

 

1146935

 

استرلینگ در سال 2015 و با انتقالی جنجالی راهی منچسترسیتی شد و در حال حاضر، دوران بسیار موفقی را زیر نظر گواردیولا سپری می کند و با ادامه این روند، می تواند امید اول سه شیرها در سال های آتی لقب بگیرد.

 

2015- آنتونی مارسیال

 

بعد از درخشش در موناکو، آنتونی مارسیال تابستان سال قبل و با نظر مستقیم فان خال در آخرین روزهای فصل نقل و انتقالات، به عنوان گران ترین بازیکن جوان تاریخ فوتبال به جمع بازیکنان یونایتد پیوست. مارسیال در سال اول حضورش در منچستر نمایش قابل قبولی داشت و تا به حال 11 گل با پیراهن تیم جدیدش به ثمر رسانده است.

 

 

1146932

 

 

این ستاره 20 ساله در رقابت های یورو 2016 نیز به تناوب برای خروس ها به میدان رفت و علیرغم ترافیک زیاد، در خط حمله شیاطین سرخ، می تواند مرد کلیدی مورینیو در مقاطع حساس فصل لقب بگیرد.

 

منبع: fourfourtwo.com

مترجم: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها