کد خبر : 1362351 | 11 مهر 1395 ساعت 09:54 | 41.8K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه فینال نوجوانان آسیا

شروع خیره کننده عراق؛ پایان خوش ایران

تیم های زیر 16 سال ایران و عراق، امروز برگزار کننده دیدار پایانی رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا خواهند بود؛ به همین بهانه بد ندیدیم نگاهی به عملکرد دو تیم در بازی های سپری شده داشته باشیم: 5 بازی؛ 3 بازی از مرحله گروهی، بازی یک چهارم نهایی و مسابقه نیمه نهایی.

شروع خیره کننده عراق؛ پایان خوش ایران

به گزارش "ورزش سه"، ایران در مرحله گروهی کارنامه بهتری نسبت به عراق از خود به جا گذاشته است. اگر چه تیم ملی نوجوانان به دلیل تفاضل گل بهتر، نسبت به تیم امارات در صدر جدول گروه a قرار گرفت و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد؛ اما 7 امتیاز کسب کرد و عراق به 5 امتیاز دست یافت.


شروع عراق، شروع خیره کننده ای بود. این تیم، گام نخست را محکم برداشت و کره جنوبی را با نتیجه دو بر یک از پیش رو برداشت. همین نتیجه حذف تیم کره جنوبی را به همراه داشت؛ چرا که کره جنوبی از دو بازی بعدی خود چهار امتیاز کسب کرد اما در نهایت سوم شد و از صعود باز ماند. عراق بر خلاف شروع خیره کننده ای که داشت، در بازی دوم و سوم قدرتمند نشان نداد و در برابر مالزی و عمان مساوی کرد! درنتیجه به عنوان تیم دوم گروه c راهی دور بعدی بازی ها شد.

 

1146987


اما شروع ایران با تیم عربستان بود. با وجود اینکه بازی، دو بر صفر عقب افتاده بود، در نهایت ایران 3-2 پیروز شد. در پی ثبت این نتیجه از همان روز اول، کارشناسان گفتند که ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد. به خصوص در فاز تهاجمی. پیروزی یک بر یک در برابر امارات در روزی که ایران بهتر بازی کرد و همچنین برتری 3-0 مقابل هند، سبب شد ایران با 7 امتیاز راهی مرحله یک چهارم نهایی شود.


هر دو تیم با اقتدار حریفان خود را در مرحله نیمه نهایی شکست دادند و جهانی شدند. ایران 5 گل به تیم ویتنام زد و عراق هم با دو گل از سد تیم ازبکستان گذشت. اگر چه عراق 3 گل کمتر از ایران زد؛ اما قدرت فنی ازبکستان به مراتب بالاتر از ویتنام است و این حقیتی است که باید آن را پذیرفت. این بازی بازگشت تیم عراق به روز اولش بود. روزی که کره جنوبی را با نتیجه دو بر یک شکست داد.


هم ایران دوست داشت به دیدار پایانی صعود کند و هم عراق؛ به خصوص که تیم های بازنده در مرحله نیمه نهایی باید به کشور خود باز می گشتند؛ چراکه این بازی ها رده بندی ندارد. ایران با خیلی آسوده تر در برابر کره شمالی پا به میدان گذاشت. به این دلیل که به جام جهانی صعود کرده بود. پیش از بازی عباس چمنیان سرمربی تیم ایران گفته بود برخی از بازیکنان کره شمالی به نظر می رسد سنی بالاتر از بازیکنان نوجوان داشته باشند! عملا این حرف در جریان بازی ها خریدار ندارد؛ چون ملاک مدارکی است که در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بگیرد؛ البته ممکن است در آینده آزمایش ایکس ری حقایق جدیدی را روشن کند. اشاره سرمربی ایران به قدر و قواره بازیکنان کره شمالی نبود. او می گفت چند بازیکن تیم کره شمالی پخته تصمیم می گیرند و این نشان می دهد که شرایط سنی بالاتری دارند.

 

1146988


ایران با کره شمالی 1–1 کرد و همان طور که دیدید، در ضربات پنالتی با عملکرد تحسین برانگیز دروازه بان، یعنی علی غلام زاده، پیروز و راهی فینال شد؛ اما عراق نتیجه شگفت انگیزی به دست آورد. این تیم در حالی که بازی با ژاپن را دو بر یک عقب افتاده بود، در نهایت 4-2 پیروز شد و حریف ایران در بازی نهایی شد. فینال بازی ها فردا ساعت 16 به وقت تهران و در شهر گوا برگزار می شود.

 

تغییر نتیجه، نقطه اشتراک ایران و عراق

تا به این جای کار ایران هم در فاز حمله وهم در فاز دفاع قوی تر از عراق عمل کرده است. گل های زده ایران در 4 بازی سپری شده، 13 گل بوده است و در مقابل 4 گل خورده؛ اما عراقی ها 10 گل زده اند؛ یعنی 3 گل کمتر از ایران. از سویی یک گل بیشتر از ایران خورده اند؛ یعنی 5 گل. البته نمی شود منکر شد هر دو تیم بازی سختی را پیش رو دارند. عراق در کنار غنای تکنیکی بسیار خشنی، فوتبال بازی می کند و می طلبد که ایرانی ها آرامش خود را حفظ کنند.


عباس چمنیان دغدغه ای نسبت به این مهم ندارد و می گوید: «مهمترین مشخصه تیم من، تمرکز روی اهداف از پیش تعیین شده و حرف شنوی بازیکنان است. ما به نظم فوتبال بازی می کنیم و این به ما کمک کرده است که در بازی های سپری شده، شرایط را به سود خود تغییر دهیم.»


اشتراک ایران و عراق تا به این جای کار، تغییر در نتیجه بوده است. ایران بازی 2-0 باخته در برابر عربستان را به پیروزی 3-2 تغییر داد و عراق هم در شرایطی توانست ژاپن را شکست دهد که ابتدا بازی را دو بر یک، عقب افتاده بود اما اسکوربورد استادیوم در پایان، این نتیجه را نشان داد: عراق 4 – ژاپن 2.

 

1146989


نتایج عراق نشان می دهد که این تیم در برابر تیم های بزرگ، خوب بازی می کند؛ اما تیم های کم نام و نشان را دست کم می گیرد. عراق کره جنوبی و ژاپن را شکست داده؛ اما در برابر عمان و مالزی به نتیجه مساوی دست یافته است.


در اردوی تیم ملی نوجوانان همه چیز خوب پیش می رود. مهدی تاج با اردوی تیم ملی نوجوانان تماس گرفته و خطاب به کادر فنی گفته ایران شایسته قهرمانی است. بازی عراق از سوی کادر فنی ایران آنالیز شده است و ایران از هر حیث مهیای این بازی است. ایران به دنبال پایانی خوش در این بازی ها است.

 

نتایج بازی های ایران

 

گروهی


*ایران 3  - عربستان 2
*ایران 1 – امارات 1
*ایران 3 – هند 0
یک چهارم نهایی
*ایران 5 – ویتنام 0


نیمه نهایی


ایران 1 (6) – کره شمالی 1 (5)

نتایج بازی های عراق

گروهی


*عراق 2 – کره جنوبی 1
*عراق 1 – مالزی 1
*عراق 1 – عمان1


یک چهارم نهایی

عراق 2 – ازبکستان 0


نیمه نهایی


عراق 4 – ژاپن 2

دیدگاه‌ها