کد خبر : 1366835 | 01 آبان 1395 ساعت 13:00 | 48.1K بازدید | 2 دیدگاه

بدترین فصل گزینه جانشینی کی‌روش

زمانی که پس از جام‌جهانی در مورد رفتن یا ماندن کارلوس کی روش تردیدهایی وجود داشت، نام حسین فرکی به عنوان مناسب‌ترین گزینه ایرانی برای جانشینی این مربی بارها از سوی افراد مختلف و حتی مسئولان فدراسیون مطرح شد.

بدترین فصل گزینه جانشینی کی‌روش

به گزارش "ورزش سه"، فرکی در آن زمان موفق شده بود فولاد را قهرمان لیگ برتر کند. کی روش ماندنی شد اما فرکی موفقیتش را با قهرمان کردن سپاهان در هفته آخر لیگ چهاردهم تکرار کرد تا نامش را به عنوان موفق‌ترین مربی ایرانی مطرح کند. فرکی تبدیل به نماد مربیان علم‌گرای ایرانی شده بود. مربی‌ای که انگ سنتی بودن به او نمی‌چسبید. این موضوع باعث شده بود تا نام این مربی به عنوان محتمل‌ترین گزینه ایرانی برای سرمربیگری تیم ملی در صورت کناره‌گیری کی روش مطرح شود.

 

اما اعتباری که فرکی با دو قهرمانی پیاپی در لیگ برتر به دست آورد، در دو فصل اخیر در حال مخدوش شدن است. عدم موفقیت او با سپاهان در آغاز لیگ پانزدهم به مسائل حاشیه‌ای و اختلافات این مربی با محرم نویدکیا ربط داده شد. به‌خصوص این‌که سپاهان پس از فرکی نیز رنگ آرامش را ندید و با استیماچ نیز به جایی نرسید. اما نتایج اخیر فرکی با سایپا را به هیچ عامل دیگری جز مسائلی که در حیطه وظایف و اختیارات سرمربی است، نمی‌توان ارتباط داد. سایپا در 9 بازی تنها هشت امتیاز کسب کرده است و این نتیجه‌ای غیرقابل قبول برای تیمی است که با هدف صدرنشینی و کسب سهمیه آسیا بسته شده است. سایپا مشکلات عدیده‌ای در گلزنی دارد و مهاجمان این تیم قادر به استفاده از فرصت‌های معدود گلزنی نیستند. این تیم در برابر تراکتورسازی تیم برتر میدان بود اما از دست دادن دو موقعیت عالی باعث شد تا در نهایت تن به تساوی بدون گل دهد. همین مشکل در بازی با استقلال نیز تکرار شد و از دست دادن دو موقعیت عالی در نیمه اول، باعث شد تا در نهایت این استقلال باشد که سه امتیاز بازی را کسب کند.

 

آزمونِ سایپا برای فرکی و اثبات توانایی‌هایش، بسیار مهم است. فرکی در صورتی که بخواهد همچنان اعتبارش را به عنوان شایسته‌ترین مربی ایرانی برای سرمربیگری احتمالی در تیم ملی حفظ کند، باید سایپا را به جایگاهی فراتر از جایگاه فصل قبلش برساند. جدا از این، سبک بازی سایپای فرکی، شباهت چندانی به سبک بازی فولاد و سپاهان فرکی ندارد و این تیم فاقد تاکتیک موثر در فاز هجومی است. نباید از یاد برد که داشتن بازیکنی چون مهدی ترابی آرزوی همه تیم‌هاست اما فرکی هنوز موفق به استفاده صحیح از این بازیکن نشده است. سایپای فرکی هنوز تفاوت چندانی با سایپای جلالی از خود نشان نداده است. ضمن اینکه مشکل اصلی سایپا در سال‌های اخیر ذهنیت بازیکنان این تیم و عادت آنها به وسط‌نشینی و قرار گرفتن در میانه‌های جدول است، به طوری‌که می‌توان گفت تفاوت استقلال و سایپا در بازی روز جمعه در تفاوت ذهنیت بازیکنان دو تیم بود، جایی که بازیکنان استقلال فقط برای کسب برد به میدان آمده بودند و به همین دلیل با هدف و با انگیزه بازی را دنبال کردند. در حالی که بازیکنان سایپا آن اراده و خواست لازم را نداشتند. به نظر می‌رسد فرکی باید بر روی ذهنیت بازیکنانش کار کند و آنها را برای تلاش و جدیت بیشتر ترغیب کند. کاری که فرکی ثابت کرده آن را به خوبی بلد است چرا که او از تیم جوانی چون فولاد، موفق به ساختن قهرمان لیگ برتر شد.

دیدگاه‌ها