کد خبر : 1368214 | 07 آبان 1395 ساعت 00:31 | 45.6K بازدید | 0 دیدگاه

فولادی که به هیچکدام از بزرگ های لیگ نباخت

پای تخته: نود دقیقه با فولادِ آقا نعیم!

سرخپوشان اهواز و آبی های تهران در روز هیجان انگیز ورزشگاه غدیر به تساوی یک بر یک رسیدند.

پای تخته: نود دقیقه با فولادِ آقا نعیم!

به گزارش "ورزش سه"، شاگردان نعیم سعداوی که چند هفته ای است روی نوار پیروزی افتاده اند و در جدول بالا و بالاتر می آیند، امروز به مصاف تیمِ اوج گرفته علیرضا منصوریان رفتند و پس از ٩٠ دقیقه تلاش و پیکاری جانانه به تساوی یک بر یک رضایت دادند. آن ها با این تساوی ١٢ امتیازی شدند و به رده هشتم جدول رسیدند و نکته جالب اینجاست که جوانانِ فولاد تاکنون مقابل سه تیم مدعی پرسپولیس، تراکتورسازی و استقلال بی شکست مانده اند. اما تیمی که نعیم سعداوی ساخته در طول نود دقیقه چگونه بازی می کند؟!

 

 

اولویت اول؛ گل نخوردن


اولویت اول فولاد در این بازی عدم دریافت گل بود و به همین منظور آن ها با ترکیبی کاملا دفاعی پا به مسابقه گذاشته بودند. آن ها امروز هم با سیستم 5-4-1 به میدان رفتند. فولادی ها اجازه می دادند آبی پوشان تا زمین این تیم جلو بیایند و سپس با 5 مدافع و سه هافبک، لایه های دفاعی فشرده ای را ایجاد می کردند، لایه هایی منظم که عبور از آن ها بسیار سخت بود.

 

 

پرس و فشار و اشتباه حریف


سرخپوشان در زمین خودی قصد داشتند با پرس و فشار روی بازیکنان استقلال آن ها را وادار به اشتباه کنند و در راه رسیدن به هدفشان تا حدی موفق بودند. پرس آن ها به شکلی بود که یک بازیکن صاحب توپ را تحت فشار قرار می داد و هم تیمی ها بازیکنان حریف که در اطراف بودند را پوشش می دادند. این باعث می شد خلاقیت از هافبک های استقلال گرفته شود و آن ها مجبور می شدند پاس پشت دفاع بیاندازند که باتوجه به حضور مدافع بلند قدی نظیر عبدالله کریمی تیرشان به خطا می رفت. پلن B شاگردان منصوریان در این مواقع استفاده از کناره ها بود. گل استقلال نیز روی این برنامه به ثمر رسید. البته روی صحنه گل کم کاری مدافعان فولاد در یارگیری بسیار عجیب بود.

 

 

سرعت و تکنیک و حمله با چهار بازیکن


شاگردان نعیم سعداوی در حمله بر عکس دفاع با تعداد کمتر ظاهر می شدند. آن ها اغلب با ٤ نفر به سوی دروازه استقلال یورش می بردند. بازیکنانی که با سرعت بالا و تکنیک مناسب خیلی سریع تیم را از حالت دفاعی به حالت هجومی می بردند، عبدالله ناصری، اسماعیل شریفات، ماتیوس چاگو و ساسان انصاری عناصر هجومی فولاد در این بازی بودند. در سیستم 5-4-1 این تیم، ساسان انصاری به عنوان مهاجم نوک بازی می کند و در حمله سه بازیکن قید شده او را یاری می رسانند.

 

 

سه نَفَر در حال کمک به انصاری


تک مهاجم بازی کردن فولاد باعث می شود سه بازیکن دیگر  برای کمک به انصاری در محوطه جریمه حاضر شوند که در اینصورت شانس استفاده از توپ های سوم یا برگشتی به حداقل برسد (درباره بازی با مهاجم کاذب در پایین بیشتر خواهیم گفت). فولادی ها در حمله روی تکنیک شریفات و انصاری حساب ویژه ای باز کرده اند تا جایی که اکثر گل های این تیم روی خلاقیت این دو بازیکن به ثمر رسیده است. امروز نیز بیشتر موقعیت ها را این دو بازیکن ایجاد کردند و در نهایت نیز ساسان انصاری موفق شد گلزنی کند.

 

 

مهاجم اصلی سعداوی، فرصت طلب و تکنیکی و ...


فولادی ها این فصل با یک مهاجم کاذب بازی می کنند. مهاجم آن ها انصاری است و شریفات نیز در کنار او به عنوان مکمل انجام وظیفه می کنند. آن ها با تکنیکشان دفاع تیم حریف را به هم می ریزند و موقعیت های متعددی را ایجاد می کنند. بازی با یک مهاجم در این سیستم دفاعی معایب و مزایای خاصی دارد که به آن می پردازیم. تیم هایی که در این ترکیب با یک مهاجم به میدان می روند در صورتی می توانند خطرساز ظاهر شوند که مهاجم آن ها فرصت طلب، پرسرعت، تکنیکی، شوتزن و سرزن باشد و سعداوی با شناخت کافی از انصاری او را برای این پست انتخاب کرده است. مزیت استفاده از یک مهاجم حضور پرتعداد در دفاع و پرقدرت ظاهر شدن در کارهای دفاعی است و در این شرایط سرمربی تیم به خوبی می تواند روی لایه های دفاعی برنامه ریزی کند و تیمی با برنامه روانه زمین کند. یکی از معایب این سیستم عدم استفاده از توپ سوم است که در بالا گفته شد و دیگر عیب تک مهاجم بودن نیز کاهش توانایی در حمله است که البته مهاجمان فولاد با از کمترین فرصت ها بیشترین بهره را می برند.

 

 

یک طالب لوی با انگیزه


بهترین های فولاد در این بازی را می توان نعیم سعداوی سرمربی این تیم، وحید طالب لو و ساسان انصاری نامید. وحید طالب لو امروز با انگیزه مضاعف در زمین حاضر شده بود تا توانایی هایش را به استقلالی ها نشان دهد و در این راه نیز موفق بود. ساسان انصاری هم که خود را یک پرسپولیسی می داند پس از جدایی از تیم محبوبش به علت نیمکت نشینی دوست داشت تا با گلزنی مقابل رقیب سنتی پرسپولیس، لطف هواداران نسبت به خود را جبران کند و در این راه نیز موفق بود.

 

 

... و اما نعیم سعداوی


اما نعیم سعداوی! سرمربی جوان تیم فولاد که امسال اولین فصل سرمربی گری اش را تجربه می کند، با آماده کردن تیمی جوان و آماده این تیم را به شرایط ایده آل نزدیک می کند. او که به شدت محبوب هواداران فولاد است امیدوار است نتایج خوبش را ادامه بدهد و راه جدیدش را در فوتبال ادامه بدهد.

 


نویسنده: محمد همتی

دیدگاه‌ها