کد خبر : 1377525 | 15 آذر 1395 ساعت 15:45 | 63.6K بازدید | 9 دیدگاه

یادداشت ویژه حمیدرضا صدر

هفته چهاردهم لیگ برتر: باران آنها را برد

حمیدرضا صدر، کارشناس برجسته فوتبال در یادداشت اختصاصی امروز خود برای ورزش سه، به تحلیل هفته 14 لیگ برتر انگلیس پرداخته است.

هفته چهاردهم لیگ برتر: باران آنها را برد

به گزارش "ورزش سه"، سایه روشن های لیگ برتر در هفته چهاردهم کدام ها بودند و چرا؟

 

باران گل
طی 9 دیدار هفته چهاردهم لیگ برتر 34 گل سوای دیدار دوشنبه شب زده شدند که یعنی متوسط 77/3 گل در هر دیدار. متوسط گل در بوندسلیگا این هفته 33/3 بود، در لالیگا 77/2 و در سری آ 75/2 گل.

 

 

1161043

 

 

چلسی: 7 گل به دو تیم منچستری
این که مردان آنتونیو کونته در نیم فصل اول 7 گل در مصاف با دو غول منچستری زده اند؛ همینطور مصاف با مورینیو و گواردیولا به خودی خود نیشدار است. چلسی برابر سیتی با گل به خودی کاهیل عقب افتاد، ولی دیگو کاستا با اقتدار نیکلاس اوتامندی را در نبردی تن به تن مغلوب کرد و ضربه تساوی بخش را زد. کاستا در نیمه اول فقط 12 بار توپ را لمس کرده بود، کمتر از هر بازیکنی، ولی آن ضربه را نواخت و همه چیز پس از آن وارونه شد. او حالا 11 گل در 14 دیدار زده و آن بالا ایستاده. ده دقیقه بعد چلسی طی ضدحمله دوازده ثانیه ای از برابر دروازه خود با نواختن پنج ضربه به توپ توسط آلونسو، فابرگاس، هازارد، کاستا و سرانجام ویلیان گل دوم را زد. ادن هازارد هم در آخرین دقیقه گل سوم را به ثمر رساند... میان همه آبی پوش ها بازگشت سسک فابرگاس طعمی دیگر داشت. سسک با غیبت ماتیچ در قلب خط میانی گرفته بود. او در مقایسه با ماتیچ نه اهل درگیری است و نه نبردهای تن به تن، با این وصف برابر سیتی 66/12 کیلومتر دوید، بیش از هر بازیکنی در میدان، و در به ثمر رسیدن هر سه گل نقش داشت. سسک در درام زد خوردهای پایانی هم یکی از نقش های اصلی را بازی کرد و فرناندینیو در مصاف او کارت قرمز گرفت.

 

 

1158983

 

 

سیتی: معمای ترکیب اصلی
پپ در سراسر فصل پیش در بوندسلیگا فقط چهار بار باخته بود، ولی طی فقط دو ماه اخیر چهار بار زانو زده. شکست برابر چلسی تلخ بود و کارت قرمز برای آگرو و فرناندینیو بازتابنده خشم روی سکوها به شمار می رفت. این که سیتی نه تنها گل هایی که باید بزند را نمی زند، بلکه دروازه اش طی ضدحمله هایی قابل پیش بینی گشوده می شود. کلودیو براوو 33 ساله تاکنون در لیگ فقط به دو کلین شیت دست یافته. در جاگیری برابر ویلیان طی آن ضد حمله تردید و دستپاچگی هایش را می دیدیم. چلسی چهار شوت در قاب دروازه براوو نواخت و به سه گل دست یافت... گواردیولا تیمش برابر چلسی را با شش تغییر در مقایسه با دیدار قبلی برابر برنلی راهی میدان کرد که بازتابنده تغییرات ترکیب سیتی - 46 بار در 14 بازی لیگ - به شمار می رفت. پپ در مقایسه با همه مربیان لیگ بیشترین جابه جایی ها را انجام داده و مردانش طی 23 بازی در همه رقابت ها هرگز با یک ترکیب ثابت بازی را آغاز نکرده اند... فاصله سیتی و چلسی فقط چهار امتیاز است، ولی زمزمه ها می گویند: "... آیا مانچو و پیگرینی در سیتی بهتر از پپ عمل نکرده بودند؟"

 

آرسنال: پسر جادویی
او را در شیلی " 'El Niño Maravilla' " می خوانند: "پسر جادویی". آرسنال در خانه 1-5 وستهام را له کرد و پسر جادویی طی فقط 14 دقیقه و 29 ثانیه سه گل زد. آلکسی سانچز در 6 گل از 8 گل آخر آرسنال در لیگ نقش داشته: 5 گل و یک پاس گل. او در صف گلزنان یکی از بالانشین ها است؛ ولی آیا می تواند آرسنال را به سوی قهرمانی ببرد؟

 

 

1161360

 

 

از لیورپول 2005 تا بورنموث 2016
بورنموث 2016 را همان لیورپول 2005 خوانده اند که این بار لیورپول را شکست داده، هرچند دیدار بورنموث - لیورپول بیشتر یادآور تساوی 3-3 لیورپول در آخر فصل 14-2013 در زمین کریستال پالاس بود. همان دیداری که لیورپول با سه گل جو آلن، لوییز سوارز و اسکرتل جلو افتاد و در ده دقیقه آخر سه گل دریافت کرد... پیش از این طی 1061 دیدار در لیگ برتر فقط 22 تیم که در نیمه اول با دو گل عقب افتاده بودند در پایان به پیروزی چنگ زده بودند، یعنی فقط 1/2 درصد. بورنموث هم در نیمه اول دو گل دریافت کرد و سپس از شکست 3-1 به پیروزی 3-4 چنگ زد. با سه گل در دقایق 76، 78 و 93 تا نخستین پیروزی این تیم جنوبی در لیگ برتر برابر لیورپول به عنوان یکی از غول های شمال انگلیس رقم بخورد. لیورپول که در نیمه اول دو گل زده بود - 19 گل مردان آنفیلد در نیمه اول این فصل یک رکورد است - در آستانه پیروزی قرار داشت تا رکورد 12 بازی بی شکست در لیگ را ثبت کند و بالای جدول پشت سر چلسی قرار بگیرد ولی کاریوس که در سه دیدار گلی دریافت نکرده بود برابر همه ضربه ها تسلیم شد. کابوس سقوط مدافعان لیورپول بازگشته و این که مردان آنفیلد طی 23 بازی دور از خانه به رهبری کلوپ 38 گل دریافت کرده اند، هشدار دهنده است.


منچستر یونایتد: اما آن تعویض
دقیقه 85 بود و آنها با گل زلاتان در نیمه اول در آستانه سومین پیروزی طی بازی قرار داشتند. ولی همه چیز با ورود او دگرگون شد، با ورود فلینی. همان بازیکن قدیمی اورتون که در دوران مویس راهی اولدترافورد شد. فلینی آمده بود تا طی پنج دقیقه صدمین بازی اش را با پیراهن منچستر یونایتد انجام دهد. عقربه دقیقه 89 را نشان می داد که آن توپ بلند ارسال شد. در زمینی که فلینی خوب آن را می شناخت، حال و هوایش را، تماشاگرانش را، همه چیزش را، ولی او گویه را درون محوطه جریمه سرنگون کرد. سرنگون کرد و داور بلافاصله نقطه پنالتی را نشان داد. نشان داد و لیتون بینز که پیش از آن 16 ضربه پنالتی از 18 ضربه را به گل بدل کرده بود آن فرصت را از دست نداد تا اورتون در گودیسون پارک برابر یونایتد به تساوی 1-1 دست یابد. تا یونایتد پنجمین گل طی ده دقیقه آخر را در این فصل دریافت کند. پنج گلی که 8 امتیاز را برباد داده اند. می توان به فلینی نق زد، ولی خطای او برتافته از فشار فزاینده اورتون هم بود: مردان گودیسون پارک در نیمه اول 8 بار توپ را پشت محوطه جریمه یونایتد برده بودند و این تعداد در نیمه دوم به 26 افزایش پیدا کرده بود و حلقه محاصره تنگ شده بود و تنگ تر.

 

 

1161445

 

 

مورینیو: روزی روزگاری آقای خاص
همه چیز از آخرین هفته های حضورش در چلسی فصل پیش رنگ پریده شد و آن رنگ پریدگی حالا در یونایتد ترکیب تلخی پیدا کرده. اعداد نهیب می زنند آقای خاص طی 30 بازی آخر مردانش در لیگ برتر فقط 9 بار پیروز شده. یونایتد او طی چهارده دیدار 21 امتیاز جمع کرده، در حالی که دیوید مویس با همین تعداد بازی 22 امتیاز کسب کرده و لویی ونگال 25 امتیاز بودند. یونایتد او طی دو ماه اخیر در لیگ فقط سوانسی قعرجدولی را شکست داده. یونایتد او فقط سه گل بیشتر از سوانسی قعرجدولی زده. یونایتد او گران ترین تیم جهان است و حالا زمین و زمان علیه او شده...

 

لسترسیتی: ناقوس خطر
قهرمان فصل پیش در زمین ساندرلند 2-1 شکست خورد تا برایشان کابوس لیدز یونایتد پس از آخرین قهرمانی شان در لیگ سال 1992 ادامه پیدا کند. لیدز در فصل پس از قهرمانی اش هرگز در زمین حریفان طعم پیروزی را نچشید و در جدول بیست و دو تیمی – اولین فصل لیگ برتر - هفدهم شد. می گفتند نزول لیدز برگرفته از تغییر قانون پاس رو به عقب به دروازه بانان بود و لوکیچ درون دروازه نمی دانست چگونه توپ ها را با پا دفاع کند، ولی لستر چی؟ لستر که فقط دو امتیاز با منطقه سقوط فاصله دارد. قلب دفاع، هوت – مورگان، شکننده شده و نشانی از صلابت درینکواتر – کانته در خط میانی بر جای نمانده. جمی واردی که پارسال تا این برهه از فصل با 14 گل زده رکورد زدن گل در 9 دیدار متوالی را ثبت کرده بود تاکنون فقط دو بار دروازه را باز کرده است.

دیدگاه‌ها