کد خبر : 1378881 | 20 آذر 1395 ساعت 16:50 | 37.5K بازدید | 0 دیدگاه

انقلاب جوانی در باواریا

بایرن و پروژه کشف الماس در مونیخ

آیا می دانید آخرین بازیکن آکادمی جوانان بایرن که خود را به ترکیب اصلی این تیم رساند کیست؟ او داوید آلاباست که در فوریه 2010 اولین بازیش را برای بایرن انجام داد. هر چند که او هم تا 16 سالگی در آستریا وین حضور داشت.

بایرن و پروژه کشف الماس در مونیخ

به گزارش "ورزش سه"، جانلوکا گائودینو اگر بتواند در دوره قرضی اش در سن گالن سوئیس موفق ظاهر شود شاید بتواند مسیری همچون مسیر آلابا را طی کند. جولین گرین که در دو سالگی از آمریکا به آلمان آمده و در سال 2009 به بایرن پیوسته نیز چنین شانسی را دارد. اما حتی اگر آنها هم بتوانند به چنین مهمی دست پیدا کنند باز بیش از هفت سال از آخرین توفیق محصولات آکادمی در تیم اصلی بایرن میگذرد.


با وجود اینکه در چهار سال اخیر بایرن حاکم بی چون و چرای رقابت های داخلی آلمان بوده است اما در تیم قهرمان آلمان در یوروی زیر 19 ساله های سال 2014، حتی یک نماینده هم نداشت. تیم زیر 19 ساله های بایرن آخرین بار سال 2004 قهرمان آلمان شده است. در آن سال بوروت سملر در حالی با 30 گل آقای گل لیگ زیر 19 ساله ها شد که نفر دوم 15 گل زده بود. او را به خاطر دارید؟ نه؟ نباید هم به خاطر بیاورید.

 

1162629

 


اولی هوینس رئیس باشگاه بایرن مونیخ که به تازگی دوباره به این مسند بازگشته است هفته پیش گفت: "در چند سال اخیر ما آنطور که باید و شاید به تیم جوانانمان اهمیت نداده ایم. باید بی پرده بگویم که ما در این مورد خوب کار نکرده ایم. با وضعیت اقتصادی ای که ما داریم تیم دوم باشگاه باید حداقل در لیگ 3 حاضر باشد." این سخن اشاره به غیبت تیم دوم بایرن در لیگ 3 آلمان از سال 2010 دارد.


قاعدتاً جای تعجب ندارد که بازیکنانی که در لیگ بسیار پایین این کشور توپ می زنند، نمی توانند برای مقابله با جو پرفشار رقابت هایی مثل لیگ قهرمانان اروپا آماده شوند. در این میان داوید آلابا که یکی از با استعداد ترین بازیکنان نسل خودش است، یک استثناست.


تغییر سیاست در راستای تقویت تیم جوانان باشگاه ارزشمند ترین پروژه ایست که اولی هوینس بعد از تحمل دوران زندان به دلیل فرار مالیاتی، در دست گرفته است.

 

فیلیپ لام یکی از درخشان ترین محصولات آکادمی باشگاه بعد از بازگشت هوینس به بایرن گفت: "من فکر می کنم هوینس بخش جوانان باشگاه را تغییر خواهد داد. ما همگی باید از این موضوع هیجان زده باشیم."


در ژانویه پارسال میشائیل تارنات و یورگن یونگ مدیر آکادمی و مدیر استعداد یاب های باشگاه محترمانه از سمت هایشان کنار گذاشته شدند و در عوض تیمون پولز 23 ساله به سمت مدیر استعداد یاب ها منصوب شد. او از 16 سالگی در مونیخ 1860 مشغول استعداد یابی است و همینطور سابقه همکاری با باشگاه مادر فیلیپ لام، دانیلا، را در کارنامه اش دارد که این باعث شناخت کامل او از مناطق محلی مونیخ است، جایی که هدف اصلی اولی هوینس است.

 

 

1160258

 

تیمون پولز در این مورد می گوید: "ما برنامه داریم که به بازیکنان شهر مونیخ و منطقه اوبربایرن نگاه دقیق تری داشته باشیم. نمی خواهیم هیچ استعدادی که در این شهر حضور دارد از چشم ما مخفی بماند. مخصوصاً اینکه در منطقه نزدیک به باشگاه استعداد های فراوانی و خوبی وجود دارند.


برنامه ای تدوین شده که در شعاع 70 کیلومتری شهر مونیخ دوباره شاهد ظهور استعداد های نابی همچون فیلیپ لام، توماس مولر و باستین شوان اشتایگر که همه در این منطقه متولد شده اند، باشیم. این می تواند شروعی بر انقلاب بایرن در این حوزه باشد که در سال های اخیر پیشرفت بسیار کندی داشته است.


مثل تمام تیم های بزرگ لیگ های دیگر به جز بارسلونا، دستیابی به موفقیت بر پایه قدرت مالی است نه کار سخت. چرا وقتی می شود پرورش جوانان را به باشگاه های کوچک تر سپرد، ما برای آن وقت و هزینه صرف کنیم؟ با خرج کردن کمی پول، جوانان دیگر باشگاه ها را می خریم و با حرفه ای کردنشان از فروششان سود می کنیم. اولیور کان، ماریو باسلر، میشائیل بالاک، ماریو گومز و اخیراً مانوئل نویر، ماریو گوتزه، یاشوا کیمیش و رناتو سانچس از نمونه های بارز این سیاست در باشگاه بایرن مونیخ هستند.

 

 

1162631


شاید بی رحمانه باشد اما در فوتبال امروز که وقت و حوصله زیادی وجود ندارد قابل درک است. مربیانی که با یک نتیجه بد شغلشان را در خطر می بینند نمی تواند در میادین بزرگ به جوانان فرصت شکوفایی بدهند. در فوتبال امروز اروپا که حریفان بایرن اگر از آنها پولدار نباشند ضعیف تر هم نیستند، تفاوت را همان چند استعداد کمیابی که از میان چند هزار نفر غربال شده اند، رقم می زنند.


هوینس این مساله را می داند و با قابلیت های مالی بایرن قصد دارد چیزی شبیه لاماسیای بارسلونا ایجاد کند که در آن نه تنها به بازیکنان فوتبال می آموزند بلکه آنها را با ارزش های والای باشگاه آشنا می کنند.


هوینس می گوید: "به نظر من با شعار مهم باشگاه «ما هـمیـنیم که هسـتیم»، جایی بهتر از باشگاه بایرن برای یادگیری وجود ندارد. اگر تیم جوانان در لیگ 3 حضور داشت، صعود به تیم اصلی تا این حد برای آنها سخت نمی شد."

 

به همین دلیل شعار با ارزش «ما هـمیـنیم که هسـتیم» در قلب آکادمی جدید بایرن جای خواهد داشت. یک پروژه 70 میلیون یورویی در نزدیک آلیانس آرنا که از سال 2015 آغاز شده و در سال آینده به پایان خواهد رسید. هوینس این ساختمان مجلل را زیباترین آکادمی فوتبال آلمان و حتی اروپا می داند. او می گوید: "وقتی چنین چیز زیبایی در اختیار دارید باید هر سه فصل حداقل یک بازیکن به تیم اصلی منتقل کنید. نتیجه تلاش های ما را باید در یک بازه 5 ساله مورد قضاوت قرار دهید."

 

 

1162630

 

 

فیلیپ لام که گفته می شود برای سمت خالی مدیر ورزشی باشگاه در نظر گرفته شده با قدرت و هوش بالا و در سایه شعار «ما هـمیـنیم که هسـتیم» می تواند پروژه ای که هوینس شروع کرده را به پیش ببرد. حضور لام به عنوان کاپیتان قهرمان جام جهانی می تواند نقطه قوت ذهنی برای استعداد های باشگاه باشد.


هولگر بادشتوبر 27 ساله که خود نیز مدارج ترقی را در بایرن طی کرده می گوید: " فکر می کنم در گذشته هم این کار سخت بود اما راه صعود به تیم اصلی برای جوانان بسته نیست. ما یک هدف داشتیم و دیوانه وار به دنبال آن بودیم. اهمیت این موضوع حواس ما را پرت نمی کرد و ما موفق به انجامش شدیم."


فیلیپ لام یا هر کس دیگری که فصل آینده مدیر ورزشی بایرن مونیخ می شود باید خود را برای پیمودن راهی دشوار و ماموریتی سخت آماده کند تا در سال 2022 تلاش هایشان احمقانه جلوه نکند.

 

منبع: بلیچر ریپورت

 

ترجمه: امیر ناصر احمدی

دیدگاه‌ها