کد خبر : 1379369 | 22 آذر 1395 ساعت 14:01 | 6.1K بازدید | 0 دیدگاه

هیچکس نپرسید نتایج چه طور بود؛

خادم الشریعه: حریفانم از من می ترسیدند

دختر نابغه شطرنج ایران حالا به چهره ای مطرح تبدیل شده است اما او می خواهد کمی از این فضا دور شود تا روی تمریناتش تمرکز داشته باشد.

خادم الشریعه: حریفانم از من می ترسیدند

به گزارش "ورزش سه"، دور آخر مسابقات شطرنج گرندی پری در روسیه به پایان رسید و ایران در این رقابت های مهم یک نماینده ویژه داشت که نمایش فوق العاده ای از خود به جا گذاشت. سارا خادم الشریعه، دختر 19 ساله ایرانی توانست در این رقابت کارنامه عالی از خود به جا بگذارد و تنها با یک شکست توانست در مکان سوم رده بندی دور نهایی قرار بگیرد. خادم الشریعه در پایان دهم شد اما عملکرد او از دور اول تا آخرین دور بهتر و بهتر شد تا جایی که خود را تبدیل به چهره اول رقابت ها کرد. او حالا در مورد جزئیات حضورش در روسیه، روزهای بعد از بازگشت به تهران و ادامه راهش می گوید:

 

* این روزها خیلی مشهور شده اید، این طور نیست ؟
راستش بله. خودم هم فکر نمی کردم مسابقات اینقدر بازتاب داشته باشد و توجهات خیلی زیاد شده است.


* حالا یک روز معمولی شما چه طور می گذرد؟
من به طور مثال بعد از بازگشتم در یک روز به 3 خبرگزاری، یک روزنامه، یک برنامه تلوزیونی و بعد مراسم فدراسیون دانشجویی رفتم، واقعا تمام روز را درگیر هستم.


* روزهای آینده قرار است چطور بگذرد ؟
خب ما مسابقات مهم و زیادی را پیش رو داریم که تمرینات و کلاس های ما از این هفته آغاز می شود و ما بیشتر زمان خود را باید در کلاس های عمومی و خصوصی باشیم.


* 11 دور مسابقات گرندپری بود، چرا دور آخر اینقدر توجهات بیش از حد انتظار خودتان شد؟
واقعا نمی دانم. خودم هم خیلی تعجب کرده بودم.


* به طور مثال دور قبل در تهران بود و شما دوم شدید اما حالا در روسیه و مقام سومی شما، شاید اگر قرار بود توجهی صورت می گرفت مسابقات تهران منطقی تر بود.
من خودم فکر می کنم مسابقات جهانی تهران و حواشی که برای دختران شطرنج باز پیش آوردند کمی توجهات را به سمت شطرنج و مخصوصا شطرنج بانوان زیاد کرد.


* 18 روز زندگی در روسیه، هوای سرد، مردم سرد سخت نبود؟
واقعا سخت بود. همانطور که گفتید هوای بیش از اندازه سرد بود و ما سرمای 34 درجه زیر صفر را تحمل می کردیم اما خوشبختانه شرایط برگزاری آنقدر خوب و منظم بود که از شدت سختی کم می کرد.


* معاشرت و رفت و آمدها چطور ؟
ما بچه های شطرنج همگی با هم دوستان خیلی خوبی بودیم و معمولا با هم هستیم. زیاد فرصت برای معاشرت یا رفت و آمد با دیگران را نداشتیم اما در مجموع جمع بسیار صمیمانه و خوبی داشتیم.


* دوستی شما با شطرنج بازان مطرح دنیا پایدار می ماند یا مخصوص مسابقات است ؟
نه ما خیلی با هم صمیمی هستیم و خارج از مسابقات هم با هم رابطه داریم. خب ما 11 دور با هم بوده ایم و مخصوصا اینکه از مسابقاتی که تهران میزبان بود و ما با هم بودیم رابطه مان نزدیک تر هم شد.


* حالا شما با سن کم به این موفقیت ها رسیده اید اما چرا عمر ورزش حرفه ای دختران شطرنج باز این قدر کم می شود؟
نه اصلا این طور نیست. عمر ورزش حرفه ای دختران شطرنج سن و سال ندارد و تا هر وقت بخواهند می توانند شطرنج بازی کنند. امسال خانم آتوسا پورکاشیان قهرمان آسیا شد و سال گذشته هم خانم میترا حجازی پور. این دو از قهرمانان خوشنام هستند که همچنان به افتخارآفرینی ادامه می دهند.


* پس به نظرتان مشکل کجاست ؟
به نظر من توجه کم می شود وگرنه عمر ورزشی همان است. خب در اکثر کشورها فوتبال، بسکتبال، والیبال و این طور رشته ها طرفداران بیشتری دارند و کمتر کشوری برای شطرنج این طور وقت و اهمیت قائل می شود.


* در حال حاضر کشوری است که بیشتر از سایر رشته ها به شطرنج اهمیت دهد ؟
خب رشته های پرطرفدار در تمام کشورها طرفداران خاص خودشان را دارند اما روسیه و نروژ از تمام کشورها برای شطرنج اهمیت بیشتری قائل هستند چرا که قهرمانان جهان از این دو کشور هستند.


* حالا به نظرتان ایران هم به کشورهایی که برای شطرنج اهمیت قائل هستند اضافه شده است؟
فکر می کنم این جایگاه ورزشکاران در مسابقات است که اهمیت دارد یا اینکه خود رشته. هر ورزشکاری برای ایران افتخار کسب کند مورد توجه قرار می گیرد حالا چه شطرنج باشد چه رشته های دیگر. حواشی دیگر و این طور مسائل هم مسابقات را برجسته کرد اما هیچ کس در مورد نتایج مثلا از من سوال نکرد.


* خب حالا ما سوال می کنیم، نتایچ چه طور بود؟
من در مرحله اول در بین دوازده بازیکن یازدهم شدم و 3 تا مساوی و 8 تا باخت داشتم اما رفته رفته بهتر شدم. در دور آخر سوم و دور قبلی اش دوم شدم. در ابتدا من اعتماد به نفس لازم را نداشتم و از حریفانم می ترسیدم اما رفته رفته برای برد تلاش می کردم و نتایج هم جواب داد تا جایی که در انتها آنها از من می ترسیدند.


* قطعا مسائل روحی و روانی تاثیر خیلی خیلی زیادی دارد، بیشتر از بقیه رشته ها.

قطعا این طور است. من مثلا در مسابقاتی که شرایط برد را هم داشتم حتی به مساوی هم راضی می شدم اما در دورهای آخر فقط برای برد تلاش می کردم. البته آن جایگاه بد در دور اول خیالم را راحت کرده بود که از آن بدتر نمی شود و با خیال راحت تر مقابل حریفانم قرار می گرفتم.


* می توانیم این توقع را داشته باشیم با این شرایط جدید روحی نتایج بهتری بگیرید ؟
ما تمرینات دور جدیدمان شروع شده است و دو مربی هلندی داریم که هر دو آنها بسیار خوب هستند. یک مربی برای تیم ملی است و یک مربی هم مربی شخصی خودم است.


* مربی شخصی و مربی تیم ملی چه شرح وظایفی دارند ؟
خب مربی تیم ملی با تکنیک های کلی و آماده سازی سر و کار دارد. مسابقات گروهی برگزار می کند و همه با هم هستیم اما مربی شخصی من مسابقاتم را زیر نظر می گیرد و بررسی های زیادی دارد. او روی کار شخصی من تمرکز دارد و تکنیک های من را اصلاح می کند.


* اگر مثل سایر شطرنج بازان توجهات از شما کمتر شود کمی به ذوق تان نمی زند ؟
راستش اگر هم نشود من خودم در برنامه هایم بود که این طور فعالیت هایم را کمتر کنم چرا که مسابقات و تمرینات ما رفته رفته جدی تر می شود و من باید رابطه ام را کمتر کنم و بیشتر تمرکزم روی شطرنح باشد.

دیدگاه‌ها