کد خبر : 1382696 | 06 دی 1395 ساعت 09:32 | 26.3K بازدید | 3 دیدگاه

اول گل نخوردن و بعد گل زدن 

سایه تفکرات کی‌روش در لیگ برتر

صدرنشین لیگ برتر در فاز دفاعی در قیاس با صدرنشینان لیگ های معتبر دنیا بهترین عملکرد را داشته است.

سایه تفکرات کی‌روش در لیگ برتر 

به گزارش "ورزش سه"، همان طور که پیش تر نوشته بودیم پرسپولیس در 15 بازی 5 گل خورده. میانگین گل خورده این تیم در هر بازی 0.33 است و هر 270 دقیقه یک بار دروازه این تیم باز شده است. اما در فاز تهاجمی پرسپولیس در رتبه آخر قرار دارد. 


البته باید به این نکته اشاره کرد فصل گذشته پرسپولیس تهاجمی ترین تیم لیگ برتر بوده. با 50 گل زده در 30 بازی. این یعنی معدل گلزنی این تیم در هر بازی 1.66 بوده. گلایه ای به پرسپولیس و حتی برانکو نیست. فوتبال ما در سال های اخیر بیشتر با دفاع کردن خو گرفته تا حمله کردن. نه اینکه حمله نکنیم، بیشتر حملات تیم های ما روی ضد حملات است و توان بیشتر صرف دفاع کردن می شود. طبیعتا در هر تیمی توان بیشتر صرف دفاع کردن شود عملکرد خط دفاعی قوی تر نسبت به خط حمله خواهد بود. 


اتفاقا پرسپولیس تحت تدابیر برانکو ارایه گر بازی تهاجمی است و موقعیت های متعددی روی دروازه حریفان خلق می کند و شاید اگر در دور رفت در استفاده از موقعیت ها بهتر عمل می کرد اکنون بیش از 18 گل در کارنامه این تیم به ثبت رسیده بود. 


استقلال خوزستان فصل گذشته در حالی با 32 امتیاز قهرمان نیم فصل شده بود که حتی یک گل کمتر از پرسپولیس خورده بود. 4 گل در 15 بازی که یک رکورد جالب توجه بود. تیم ملی فوتبال ما نیز همین طور است. در دفاع فوق العاده است و در حمله معمولی و متوسط اما به واسطه گل نخوردن امتیازات خوبی کسب می کند و در این دوره از مقدماتی جام جهانی نیز صدرنشین است و شانس زیادی برای صعود به جام جهانی دارد. ضمن اینکه برای چهارمین سال متوالی بهترین تیم فوتبال آسیا شده است. 


میانگین کسب امتیاز تیم های صاحب نام جهان در لیگ های معتبر دنیا به 2.5 افزایش یافته و در بعضی از لیگ ها در حال عبور از این معدل است. در حالی که در لیگ برتر خودمان تیم می تواند با معدل کسب دو امتیاز از هر بازی قهرمان شود. استقلال خوزستان فصل گذشته با 57 امتیاز قهرمان شد. با معدل امتیاز 1.9 در هر بازی. میانگین گل زده در هر بازی در لیگ های معتبر دنیا از عدد 2.5 در حال عبور است و در بعضی از لیگ ها می بینیم این معدل در حال ارتقاء به عدد 3 است در حالی که معدل گل زده پرسپولیس در هر بازی 1.2 است. همان طور که اشاره شد پرسپولیس تهاجمی ترین تیم در فصل گذشته با معدل گل زده 1.66 به کار خود پایان داد. 


بیشتر دفاع کردن شاید تاثیرات تفکرات کی روش بر تیم  های لیگ برتری باشد. اول گل نخوردن و بعد گل زدن. به خصوص اینکه کی روش با این تفکر موفقیت های زیادی را به دست آورده است. 


آیا تیم های ما آن اعتماد به نفس لازم را برای دیکته کردن تاکتیک خود در فاز تهاجمی ندارند؟ در سال های نه چندان دور تیم  های ایرانی به خصوص تیم ملی در فاز تدافعی کمی ضعیف بودند اما امروز بیشتر تیم های ما نقطه قوت شان فاز دفاعی است اما در فاز تهاجمی تعداد گل هایی که به ثبت می رسد در قیاس با استانداردهای جهانی کمتر است.

 

1166121

دیدگاه‌ها