کد خبر : 1388147 | 28 دی 1395 ساعت 12:27 | 17.6K بازدید | 4 دیدگاه

نگاهی به افتخارات امیر قلعه نویی و فیروز کریمی 

نبرد یک تریلی جام در یادگار

نگاهی به کارنامه فیروز کریمی و امیر قلعه نویی ما را به ویترین افتخارات این دو مربی می‌برد؛ ظاهرا دست بردار هم نیستند، قلعه نویی همین امسال مدعی قهرمانی در دو جام است و کریمی هم بعید است فعلا مربیگری را رها کند.

به گزارش "ورزش‌سه"، بزرگان فوتبال دنیا می گویند مربیگری ذاتی است؛ تجربه نیز ثابت کرده معمولا بازیکنان بزرگ مربیان بزرگی نمی شوند و تضمینی هم نیست بازیکنان معمولی به مربیان بزرگی تبدیل نشوند؛ نمونه های این امر در جهان فوتبال هم فراوان است. به عنوان مثال بر همه روشن است ژوزه مورینیو کارش در فوتبال را با مترجمی در پورتو شروع کرد. البته داشتیم بازیکنانی که در دوره بازیگری بازیکنی توانمند بودند و در دوران مربیگری هم افتخارات زیادی داشتند. نمونه وطنی این مساله امیر قلعه نویی است که در دوران بازیگری سال ها کاپیتان استقلال بود و در تیم ملی نیز معمولا به عنوان یار ثابت ایفای نقش می‌کرد.

او حالا پرافتخارترین مربی لیگ برتر محسوب می شود. در کنار قلعه نویی، باید نام فیروز کریمی را نیز بیاوریم؛ مربی که در دوران بازیگری اش چهره سرشناسی نبود ولی در مربیگری افتخاراتی کسب کرده که سال ها است فوتبال ایران در کسب آن عاجز است، افتخاری مانند کسب آخرین قهرمانی یک باشگاه ایرانی در فوتبال آسیا. حالا شرایط به گونه ای شده که از نسل پرافتخارین مربیان فوتبال ایران، فقط قلعه نویی و کریمی در لیگ برتر مربیگری می کنند و از قضا امروز در هفته هفدهم لیگ برتر روبه روی هم قرار می گیرند.

 

1173898


فیروز کریمی؛ آخرین قهرمان آسیا، رکورددار صعود
افسر پلیس قبل از انقلاب در دوران بازیگری اش چندان بازیکن سرشناسی نبود؛ با این وجود قهرمانی با پاس تهران در دو دوره جام تخت جمشید(1355- 1356) در کارنامه آن زمان فیروز کریمی وجود دارد. کریمی در اواخر دهه 60 روی به مربیگری آورد و در همان سال های ابتدایی کارش توانست افتخارات بزرگی را رقم بزند. او در حد فاصل سال های 1369 تا 1372 پاس تهران را به قدرت برتر قاره آسیا تبدیل کرد.

او در سال 1369 با مدیریت فنی مهدی مناجاتی تیم پاس را از دسته پایین تر بالا آورد و قهرمانی در دو دوره متوالی جام آزادگان در سال های 70 و 71 و قهرمانی در جام میلز هندوستان در سال 1370 جامی بودند که کریمی کسب کرد. عنوان مهم تر اما قهرمانی با پاس در قاره آسیا بود. او در سال 1993 میلادی پاس تهران را به مقامی رساند که با گذشت 25 سال باشگاه های ایرانی در کسبش عاجز هستند. او در آن سال ها با کسب 4 جام قهرمانی در 2 سال همه را شگفت زده کرد و به فوتبال ایران نوید ظهور یک مربی توانمند را داد.

کریمی در سال 1374 با تیم بهمن کرج عنوان قهرمانی جام حذفی را نیز به دست آورد اما آن جام در سطح اول فوتبال آخرین جام فیروز کریمی در مربیگری بود. او اگرچه در سال های گذشته همواره جزو فنی ترین مربیان فوتبال لقب گرفته اما در کسب عنوان قهرمانی عاجز مانده است. در کارنامه سال های گذشته فیروز کریمی اما 4 صعود به لیگ برتر دیده می شود. او علاوه بر پاس تهران، تیم های راه آهن، ابومسلم و استقلال اهواز را نیز به لیگ برتر آورد و در فصل 86-85 با استقلال اهواز در آستانه قهرمانی در لیگ برتر هم قرار داشت که با اشتباه داوری به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد. آقافیروز فوتبال ایران در سال های گذشته ملوان و ذوب آهن را نیز در شرایطی کاملا بحرانی در لیگ برتر حفظ کرد و حالا هدایت نفت آبادان را برعهده گرفته تا بتواند این تیم را در لیگ برتر نگه دارد.

 

 

1173899


امیر قلعه نویی؛ در آستانه رکوردی تاریخی
از دوران موفق بازیگری امیر قلعه نویی که بگذریم، او در مربیگری استعداد خود را به خوبی نشان داده است. سرمربی کنونی تراکتورسازی در دو دهه اخیر افتخاراتی را به دست آورده که همه مربیان وطنی از آن عاجز ماندند. قلعه نویی در سال های نخست مربیگری اش توانست با استقلال در سال 81 به جام حذفی برسد و این شروعی برای افتخار آفرینی قلعه نویی بود.
سرمربی 53 ساله تیم تراکتورسازی با کسب 5 عنوان قهرمانی در 15 دوره قبلی لیگ برتر رکوردی عالی از خود برجای گذاشته؛ او 3 بار با استقلال و دو بار با سپاهان به این عنوان رسیده و البته کسب جام در دو حذفی سال های 81 و 87 هم بر این افتخارات افزوده است. قلعه نویی با تیم های تراکتورسازی و استقلال یکبار هم نایب قهرمان لیگ برتر شده و حالا با تراکتورسازی به رکوردی تاریخی نزدیک شده است. اگر تراکتور تحت هدایت او امسال دو جام بگیرد، قلعه نویی را در جایگاهی قرار می دهد که بعید است تا سال های سال هیچ مربی بتواند به این رکورد برسد.

 


تقابل پرافتخارها

بازی امروز تراکتورسازی و نفت آبادان نبرد اندیشه های مربیان پرافتخار فوتبال ایران است. فیروز کریمی و امیر قلعه نویی امروز برای برد می جنگند؛ سرمربی تراکتور هرگز علاقه ای به از دست رفتن 3 امتیاز نه چندان سخت بازی خانگی ندارد و همتای او در نفت آبادان اگرچه می داند یک امتیاز از تبریز هم برایش غنیمت است اما با شناختی که از سبک کاری اش وجود دارد، بعید است برای تساوی روبه بازی بسته بیاورد. در چنین شرایطی انتظار برای تماشای یک رقابت جذاب بیجا نیست.

دیدگاه‌ها