کد خبر : 1389180 | 02 بهمن 1395 ساعت 12:21 | 11K بازدید | 2 دیدگاه

علل ناکامی شیراز از نگاه رئیس هیات فوتبال

فوتبال شیراز در سال های نه چندان دور با برق و فجر سپاسی شیراز در بالاترین سطح فوتبال کشور خودنمایی می کرد و معرف ستاره های بسیاری در فوتبال ایران بود و خیلی از ستاره های دیروز و امروز فوتبال دوران خدمت سربازی را در فجر سپاسی گذرانده اند. اما متاسفانه امروز در شیراز فوتبال جایگاهی ندارد.

علل ناکامی شیراز از نگاه رئیس هیات فوتبال 

به گزارش "ورزش سه"،  مدت هاست که سکوهای استادیوم حافظیه خالی از تماشاگر است. مگر اینکه هر از گاهی تیمی مثل پرسپولیس برای بازی با تیم قشقایی به شیراز برود. برق مشخص نیست در کدام لیگ بازی می کند و فجر سپاسی هم اصلا شرایط خوبی در جدول رده بندی ندارد و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد این تیم یکی از تیم های سقوط کننده به لیگ 2 خواهد بود. 


علت چیست؟ آیا می توان برای فوتبال شیراز راه چاره ای در نظر گرفت؟ به همین بهانه با غلامعلی هنر پیشه – رئیس هیات فوتبال استان فارس صحبت کردیم که گزیده ای از آن را می خوانید: 


*آقای هنرپیشه چه بلایی بر سر فوتبال فارس آمده است؟ 
فوتبال شیراز تا زمانی که به بدنه دولت متصل بود حرفی برای گفتن داشت. خب بهتر از من می دانید که برق شیراز قهرمان جام حذفی شد و حتی در جام باشگاه های آسیا هم بازی کرد. فجر سپاسی همواره یکی از تیم های خوب لیگ برتر بود. همانند برق در جام باشگاه های آسیا بازی می کرد. فجر سپاسی با اینکه زیاد هزینه نمی کرد یک باشگاه بازیکن ساز بود. اما از زمانی که برق منطقه ای فارس دست از حمایت برق برداشت و سپاه مثل گذشته از تیم حمایت نکرد – البته سپاه الان هم از تیم حمایت می کند اما مجوزی برای حمایت مثل گذشته ندارد – فوتبال فارس در سراشیبی سقوط قرار گرفته. در حال حاضر بازیکنان خوب شیرازی در تیم های لیگ برتری پخش هستند. ما بیش از یک تیم خوب در تیم های لیگ برتری بازیکن داریم. بازیکنانی مثل حسینی دروازه بان استقلال تهران – ابراهیمی و ایران پوریان در تراکتورسازی – سروش رفیعی در پرسپولیس و... 
واقعیت این است بخش خصوصی هم تا جایی می تواند هزینه های تیم را تامین کند و دیر یا زود از حرکت باز می ایستد. نمونه اش بهمن شیراز. تیمی بود با بومی ها از رده  های پایین تا لیگ یک صعود کرد اما بعد از حضور در لیگ یک امتیازش را به تیم خونه به خونه فروخت. خب ما خیلی تلاش کردیم این اتفاق رخ ندهد. مالک این تیم به دفترم آمد و به صراحت گفت دیگر توان هزینه کردن ندارم و نمی خواهم بیش از این حق زن و بچه ام را پایمال کنم...
الان دیگر تیم های ما هم توسط بخش خصوصی اداره می شوند. برق قدیم و برق جدید. قشقایی و کارای شیراز. شاید این  ها هم روزی کم بیاورند...

 

1110021


*نمی شود راهکاری برای تغییر وضعیت انجامید؟ 
برای من جای سوال است چرا شهرداری در همه شهرها می تواند تیمداری کند اما در شیراز این حق قانونی به شهرداری داده نمی شود و می گویند نمی توانیم تیمداری کنیم. ما در شیراز صنعت قوی داریم. مثل پتروشیمی. پتروشیمی در ماهشهر تیم های پرهزینه ای دارد. مثل بستکبال اما در شیراز این شرکت پا پیش نمی گذارد. چرا؟ 
ما از نظر استعداد در شیراز هیچ مشکلی نداریم. اما بازیکنانی از جایی به بعد از استان خارج می شوند چون تیم های ما بضاعت مالی ندارند و از سطح اول فوتبال کشور دور شده اند. 
برای فوتبال شیراز تنها اتفاقی که افتاده قطع شدن کمک های دولتی بوده. اگر این کمک ها قطع نمی شد الان هم برق شیراز در لیگ برتر بود و هم فجر سپاسی.


*ورزشگاه شیراز کی مورد بهره برداری قرار می گیرد؟ 
این پروژه هم از جمله پروژه هایی است که 24 – 25 سال پیش استارت خورده است. مدیر کل وقت اداره کل ورزش و جوانان استان تلاش زیادی کرده که شرایط تغییر کند. قول داده اند که انشاالله استادیوم 50 هزار نفری سال 96 به بهره برداری برسد. 


*آیا هیات فوتبال استان فارس می تواند کمکی به تغییر وضعیت بکند؟ 
ما دغدغه تیم های خود را داریم. اما کمک های ما و حتی اداره کل نمی تواند راه حل قطعی برای تغییر وضعیت باشد. در هیچ استانی هم این طور نیست. در همه شهرها حمایت بخش خصوصی از باشگاه ها است که منجر به حضور تاثیرگذارشان در ورزش قهرمانی می شود. همان طور که گفتم در گذشته برق منطقه ای فارس از برق حمایت می کرده و سپاه هم مجوز برای حمایت از تیم فجر سپاسی داشته. اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا می کرد ما الان با چنین مشکلی روبرو نبودیم و در مورد این مسایل حرف نمی زدیم. 
در شیراز اگر شهرداری تیمداری کند. پتروشیمی پیش بیاید در کمترین فرصت برق دوباره پا خواهد گفت و فجر سپاسی دوباره جان خواهد گرفت. 


*ظاهرا با حضور فجر سپاسی در جام ارتش های جهان مخالف بودید؟ 
بله چرا که حضور در این بازی ها فشار مضاعفی را به تیم وارد می کند به خصوص که در بازگشت مجبور است بازی های معوقه اش را هم انجام دهد. اما اکنون این تیم اعزام شده و دیگر  حرف زدن در این مورد فایده ای ندارد.

دیدگاه‌ها