کد خبر : 1391211 | 09 بهمن 1395 ساعت 16:09 | 2.7K بازدید | 0 دیدگاه

بانوان چوگان‌باز به مصاف استرالیا می‌روند

رییس فدراسیون چوگان از رقابت چوگان بازان زن ایران و استرالیا در یک دیدار تدارکاتی خبر داد.

بانوان چوگان‌باز به مصاف استرالیا می‌روند

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فدراسیون چوگان، گلنار وکیل گیلانی با قدردانی از برگزارکنندگان نشست هفته دوستی ایران و استرالیا گفت: چوگان ورزشی است که علاوه بر بُعد اصلی‌اش یعنی ورزشی بر ابعاد هنری و تاریخی هم دخیل است و می‌تواند جاذبه توریستی زیادی داشته باشد. این بسیار ارزشمند است که بانوان ایران در هفته دوستی ایران و استرالیا در یک دیدار تدارکاتی و نمادین به مصاف تیم چوگان بانوان استرالیا می‌رود.

 

وی ادامه داد: چوگان در تاریخ ما است و همواره در مینیاتورهای ما وجود داشته است. قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله این رشته گواه بر پشتوانه بزرگ تاریخی این رشته دارد. حتی زمانی که چوگان در ایران فعالیت فیزیکی نداشته است هنرمندان با هنر و دستان خود آن را حفظ کرده‌اند که می‌توان به میدان نقش جهان اصفهان به عنوان نخستین زمین چوگان تاریخ اشاره کرد.

 

رئیس فدراسیون چوگان خاطرنشان کرد: مهد چوگان در ایران است و اینکه بانوان ما چوگان بازی می‌کنند بسیار نکته مهمی است، تمام چوگان‌بازان دنیا آرزوی این را دارند که یک روز به میدان نقش جهان اصفهان بیایند و ضمن بازدید از آن یک دیدار تدارکاتی در آن انجام بدهند. ما سال آینده موضوع ثبت جهانی چوگان را داریم که این موضوع می‌تواند در صورت تحقق کمک‌حال چوگان کشور و البته بحث توریسم ورزشی باشد. متاسفانه امروز چوگان در کشور ما آن جایگاهی که شایسته و بایسته‌اش است ندارد، خداراشکر حمایت‌های خوبی از سوی وزارت ورزش و جوانان و سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته اما باز هم کافی نیست ولی در کل، روندی است که به آینده چوگان امیدوارم.

 

وکیل گیلانی یادآور شد: حضور تیم بانوان چوگان ایران در استرالیا و برگزاری یک دیدار تدارکاتی با آنها به مناسبت هفته دوستی این دو کشور اتفاق بسیار مثبتی چه از بُعد ورزشی و چه از بُعد فرهنگی است، اینکه به دنیا نشان دهیم بانوان ایران چوگان بازی می‌کنند نکته بسیار مثبتی است و به توسعه و ترویج این رشته بسیار کمک می‌کند. متاسفانه مخاطبان چوگان در ایران کم هستند و همین مخاطبین کم باعث می‌شود چوگان‌بازان انگیزه‌شان از دست بدهند یا انگیزه آنها کم شود. با اینکه مهد چوگان ایران است اما طرفداران زیادی در آن نداریم و باید تلاش زیادی صورت بگیرد که این رشته طرفدارانی پیدا کند.

 

وی در پایان تصریح کرد: صداوسیما آن طور که باید از چوگان حمایت نکرده است اما در سال جاری اتفاق‌های خوبی افتاده و پخش دو، سه رقابت چوگان از صداوسیما نکته مثبتی است که امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و روز به روز شاهد افزایش آن باشیم.

 

دیدگاه‌ها