کد خبر : 1391996 | 12 بهمن 1395 ساعت 12:53 | 35.4K بازدید | 8 دیدگاه

چرا پرسپولیس - تراکتور یک دربی بزرگ است؟!

تیم های پرسپولیس و تراکتور روز یکشنبه حساس ترین بازی هفته بیستم و لیگ شانزدهم را برگزار خواهند کرد.​​​​​​​

 چرا پرسپولیس - تراکتور یک دربی بزرگ است؟!

به گزارش "ورزش سه"، یکشنبه هفته آینده ورزشگاه آزادی میعادگاه هواداران تیم های پرسپولیس و تراکتور خواهد بود و بی شک جای سوزن انداختن هم در این ورزشگاه نخواهد بود. شرایط بسیار خوب دو تیم در جدول و جدال سرخپوشان تهران و تبریز برای قهرمانی، سبب ایجاد رقابتی حساس بین دوتیم شده و برخی معتقدند این دیدار دربی بزرگ لیگ شانزدهم است. شاگردان برانکو ایوانکوویچ با 44 امتیاز، 6 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم و با حمایت هوادارانشان رو در روی شاگردان امیر قلعه نوئی قرار خواهند گرفت که با خیل عظیم مصدوم و محروم اما با امید بالا راهی تهران می شوند تا با حمایت تی تی ها، نتیجه مناسب کسب کرده و به ادامه لیگ امیدوار شوند.

 

حساسیت جدولی را که کنار بگذاریم، این دیدار از جهات دیگری نیز حساسیت های بسیار دارد که در ادامه به تفکیک بررسی خواهند شد:

 


تاریخچه پررنگ و لعاب، جدال های جنجالی و جذاب

قرمزهای پایتخت و آذربایجان تاکنون 37 بار رودروی هم قرار گرفته اند که 16 برد سهم پرسپولیس و 9 پیروزی سهم تراکتور بوده است و باقی دیدار ها همانند دو بازی آخر با تساوی خاتمه یافته است. اولین دیدار این دو تیم 41 سال پیش بود که در نهایت با پیروزی سه گله پرسپولیسی ها به پایان رسید. در ابتدا دیدار این دو تیم "برادرانه" برگزار می شد و پرسپولیس به عنوان برادر بزرگتر، همواره پیروز میدان بود اما پس از بازگشت تراکتور به لیگ در سال 88، قاعده بازی تغییر کرد و تی تی ها این بار نه در کنار پرسپولیس، بلکه رودرروی آن ها ایستادند و در قامت تیمی مدعی و پرطرفدار به پیروزی هایی نیز رسیدند.

بازی این دو تیم در مقابل هم همواره جنجالی بوده است. نارنجک منفجر شده در آزادی، حمله هواداران تراکتور به پرسپولیسی ها در ورزشگاه یادگار، داوری های جنجالی و سیلی زدن جاسم کرار به داور در جریان اولین پیروزی تراکتور مقابل پرسپولیس، تنها بخش کوچکی از این جنجال هاست که زشت و زیبایی های مختلفی را در ورزشگاه ایجاد کرده است. باتوجه به اتفاقات اخیر، پیش بینی می شود این جنجال ها روز یکشنبه نیز به شکلی دیگر در آزادی تکرار شوند.

 

 


سابقه سه، چهار و پنج تایی؛ به امید تکرار!

در 37 تقابل قبلی این دو تیم، بازی های پرگل متعددی وجود داشته است. از اولین دیدار که 3-0 به سود پرسپولیس بود تا پیروزی چهارگله تی تی ها در لیگ یازدهم و البته بُرد 5-2 سرخپوشان پایتخت در تبریز که پرگل ترین نتیجه دیدارهای این دو تیم محسوب می شود. این بار نیز باتوجه به عناصر هجومی پرتعداد دو تیم، حساسیت بازی و نیاز هردو تیم به پیروزی و البته سابقه بالای پیروزی های پرگل در تاریخچه، همگان را امیدوار ساخته تا این بار هم دیداری زیبا، جذاب و البته پرگل در آزادی انجام شود.

 


نفرات مشترک، تقابل های جذاب و هزار و یک انگیزه!

در ترکیب دو تیم، نفرات مشترک زیادی وجود دارد. امید عالیشاه، احمد نوراللهی، محسن بنگر، محمد نوری و فرزاد حاتمی در تراکتور و سروش رفیعی، فرشاد احمدزاده، محسن ربیع خواه و سامان نریمان جهان در پرسپولیس، سابقه بازی در هر دو تیم را دارند و البته جدا از نفرات مشترک، تقابل های جذابی نیز در میدان به وجود خواهد آمد که در زیر می خوانید:

 

بیرانوند- اخباری: دروازه بانان دو تیم، بهترین های ایرانند. بیرانوند فصلی رویارویی را با پرسپولیس می گذراند و تنها 3 گل دریافت کرده و اخباری نیز جایگاهی مستحکم در درون دروازه تراکتور دارد و امیدوار است با درخشش در این بازی، جایگاهش در تیم ملی را نیز بهبود بخشد. بی شک عملکرد خوب این دو، تاثیر زیادی در نتیجه این بازی خواهد داشت.

 

حسینی- بنگر: قلب دفاع پرسپولیس و تراکتور احتمالا به این دو سپرده خواهد شد. مدافعان باتجربه ای که سال ها در پرسپولیس و سپاهان زوج یکدیگر بودند اما حالا رودرروی هم خواهند ایستاد. اگرچه بنگر تاکنون گله ای از حسینی نکرده اما خود و طرفداران دو تیم به خوبی میدانند پرسپولیسی شدن سیدجلال بود که او را از لیست برانکو خارج کرد و حال شماره 8 تراکتوری ها، انگیزه های زیادی برای اثبات خود به پرسپولیس و هوادارانش دارد.

 

1165703

 

نوراللهی- پرسپولیس، رفیعی- تراکتور: احمد نوراللهی در نقل و انتقالات زمستانی به عنوان بازیکن سرباز به تراکتور پیوست و سروش رفیعی نیز پس از اتمام سربازی، به جمع سرخپوشان تهرانی اضافه شد. حال تقابل این دو با هم تیم های سابقشان، جذابیت فوق العاده ای خواهد داشت و هر بیننده ای را در مقابل تلویزیون میخکوب خواهد کرد.

 

رضاییان- عالیشاه: عالیشاه نیز همانند نوراللهی در قامت بازیکن سرباز، پیراهن تراکتور را پوشید و ماجرای درگیری و اختلاف نظر او با رضاییان، بر هیچ کس پوشیده نیست! بسیاری بر این عقیده اند بازگشت رامین از ترکیه، عالیشاه را به این فکر انداخت که خود را سرباز کند و حال این دو بار دیگر به هم رسیده اند اما این بار نه در پیراهن پرسپولیس و کنار هم، بلکه در تیم های مختلف و روبروی هم!

 

احمدزاده و نریمان جهان- هواداران تراکتور: این دو بازیکن از جمله کسانی هستند که سابقه بازی در تراکتور را دارند و به واسطه آذری بودنشان، از جمله چهره های محبوب تی تی ها بودند. اما تراکتوری ها پرسپولیسی شدن آن ها را برنتابیدند و از زمانی که این دو پیراهن سرخ پرسپولیس را بر تن کردند، مورد هجوم اینستاگرامی تی تی ها قرار گرفتند. نوع برخورد هواداران تیم میهمان در روز یکشنبه با این دو تماشایی خواهد بود.

 


تنها آبی دلِ میدان با اهداف شخصی!

امیر قلعه نوئی را باید تنها آبی دل این دربی تماما سرخ بنامیم! او سال های متمادی سابقه پوشیدن پیراهن استقلال را داشته و مدت زمان زیادی نیز سرمربی این تیم بوده است و تلخ شیرینی های بسیاری را در دربی پایتخت چشیده است. حال او این بار در قالب سرمربی تیم تراکتور رودروی پرسپولیس خواهد ایستاد و بی شک جدا از اهداف تیمی اش، انگیزه های شخصی نیز دارد. او به خوبی می داند پیروزی در این بازی تراکتور را به لیگ برخواهد گرداند اما این تنها هدف ژنرال استقلالی ها و امیر پاشای تراکتوری ها نخواهد بود! او در آخرین دیدارش با پرسپولیس به عنوان یک استقلالی رفت و برگشت شکست خورده و پیش از آن هم، به 4 تساوی رسیده بود و به عنوان سرمربی تراکتورسازی نیز به توفیقی در مقابل پرسپولیس نرسیده است. قلعه نوئی امیدوار است با پیروزی در مقابل پرسپولیس، اعاده حیثیتی شخصی نیز کند.

 

 


پرسپولیس به چه امیدوار است؟!

شاگردان ایوانکوویچ با این هدف مقابل تراکتور به میدان خواهند رفت که با کسب پیروزی اختلافشان با مهم ترین رقیب را به ۹ امتیاز برسانند و در آستانه ورود به هفته های سخت، خیالشان را راحت کنند. آن ها امیدوارند با حمایت هوادارانشان بر سرخ های تبریز چیره شوند. پرسپولیس این فصل بیشتر از هر تیم دیگری در تهران پیروز بوده و در بازی پیش رو نیز امیدوار است به نتایج خوب خانگی تداوم بخشد.

 


تراکتور به چه امیدوار است؟!

شاگردان امیر قلعه نوئی نیز باوجود تساوی ناامیدکننده برابر همشهری سبزپوش، انگیزه های فراوانی برای رویارویی با پرسپولیس دارند و امیدوارند همانند پنج دیدار خارج از خانه شان، در آزادی هم پیروز شوند. در راه کسب این مهم، حضور تی تی ها در ورزشگاه و البته آمادگی بالای بازیکنان اهمیت ویژه ای دارد.

این دیدار را باید دربی بزرگ فوتبال کشورمان بدانیم. اگرچه دربی سنتی ایران رویارویی سرخابی های پایتخت است اما باید قبول کرد باتوجه به حساسیت بالای دیدار پرسپولیس و تراکتور، این مسابقه حتی بیش از دربی سرخابی اهمیت دارد. تمام جذابیتی که در طول متن به آن ها اشاره شد بی شک با حضور هشتاد هزار هوادار دو چندان خواهد شد و اساسا همین تماشاگران، دربی ها را جذاب و تماشایی تر می کنند.

 

نویسنده: محمد همتی

دیدگاه‌ها