کد خبر : 1393127 | 16 بهمن 1395 ساعت 17:49 | 205K بازدید | 0 دیدگاه

بدهی 5 میلیون دلاری سه باشگاه پرطرفدار ایرانی

حمله 18 میلیاردی پرتغالی‌ها به فوتبال ایران

چهار پرونده مربوط به بازیکنان و مربی سابق تراکتورسازان، این روزها مهم‌ترین اخبار مربوط به فوتبال ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده، این مسئله به همراه بدهی استقلال و پرسپولیس می‌تواند ضرر مالی هنگفتی را متوجه فوتبال ایران کند.

حمله 18 میلیاردی پرتغالی‌ها به فوتبال ایران

به گزارش "ورزش سه"، بدهی تراکتورسازان به یکی از بازیکنان خارجی این تیم، مهم‌ترین اخبار حول فوتبال ایران را در روزهای اخیر به وجود آورده است، بدهی سنگینی که باعث محرومیت این تیم از حضور در پنجره‌های نقل و انتقالاتی زمستان فعلی و تابستان پیش رو شده است. این اتفاق بهانه‌ای شد تا موضوع جالبی را در این رابطه پی گیری کنیم، بدهی فوتبال ایران به پرتغالی‌های سابقاً شاغل در تیم‌های تراکتورسازی و پرسپولیس که سفت‌وسخت یقه این دو تیم را چسبیده است، بدهی تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی مبلغی بیشتر از 4 میلیون یورو به دو مربی و سه بازیکن است که به همراه بدهی استقلالی‌ها به مهاجم سابق خود مبلغی در حدود 5 میلیون یورو را به میان می‌آورد. پولی که باید توسط این سه باشگاه پرداخت شود.

 

چند روز گذشته خبری عجیب به فوتبال ایران شوک وارد کرد، استقلالی‌ها به خاطر بدهی به بازیکن سابق خود، عادل شیحی، نتوانستند پنجره نقل و انتقالاتی خود را باز کنند و به همین دلیل از جذب بازیکن جدید محروم شدند، درحالی‌که فوتبالدوستان ایرانی مشغول تجزیه‌وتحلیل و مسئولان فوتبالی نیز مشغول هضم این خبر بودند و اتفاق جدیدی این وضعیت را آشفته‌تر کرد، این بار همان بمب با چاشنی بیشتری در اردوگاه تراکتوری‌ها افتاد و آنها را علاوه بر محرومیت در نقل و انتقالات زمستانی، از حضور در بازار تابستان پیش رو نیز محروم کرد.

 

در رابطه با موضوع جریمه و حواشی پیرامون آن حرف‌های زیادی زده‌شده و تحلیل‌های متفاوتی نیز ارائه گردید، در این مطلب به موضوع دیگری می‌پردازیم، موضوعی که می‌تواند برای فوتبال ایران و سه باشگاه مهم آن به‌شدت نگران‌کننده باشد و شاید تنها قدرتی در حد دخالت دولت می‌تواند آن را به خیروخوشی به‌پایان برساند.

 

شش بازیکن و مربی سابقاً شاغل در سه تیم لیگ برتری ایران، با اهرم کمیته انضباطی فیفا، حمله‌ای گازانبری به فوتبال ایران کرده‌اند، پنج پرتغالی به همراه یک صربستانی، مبلغی در حدود 5 میلیون یورو (دقیقاً 4.8) از فوتبال ایران طلبکارند، طلبی که با تکرار جمله "در زمان مدیریت پیشین بوده و فعلاً بدهی‌های مهم‌تری داریم" به اینجا رسیده و می‌تواند سنگین‌تر هم شود.

 


حال این پرونده‌ها را باهم مرور می‌کنیم:

 

* ژوزه مانوئل بیشترین رقم را در میان این بدهی‌ها از آن خودکرده است، سرمربی پرتغالی و سابق پرسپولیسی‌ها که کلاً نیم فصل را در این تیم گذراند اکنون مبلغی در حدود 1.3 میلیون یورو از سرخ پوشان طلبکار است، طلبی که فعلاً مشکلی برای این تیم به همراه نیاورده اما قطعاً می‌تواند اسفندماه فاجعه باری را برای این تیم به همراه خواهد آورد. ژوزه که پس از عدم دریافت کل مبلغ خود به فیفا شکایت کرد پس از صدور رأی اولیه و با درخواست سرخ پوشان پرونده خود را در دادگاه عالی ورزش دید و اکنون در انتظار رأی نهایی به سر می‌برد، نیمه‌های اسفندماه مهلت پرداخت پول به این مربی توسط پرسپولیسی‌هاست و آنها هنوز تدبیر مشخصی دراین‌باره ندارند. فعلاً معلوم نیست چه حکم عجیب‌وغریبی انتظار پرسپولیسی‌ها را می‌کشد چراکه پرداخت این مبلغ هنگفت در شرایط کنونی کمی غیرممکن به نظر میرسد.

 

1178069

 

* تونی اولیویرای محبوب تبریزی‌ها نیز یکی از طلبکاران سفت‌وسخت تراکتورسازی است، پیرمرد پرتغالی با طلب 900 هزار یورویی دومین فرد این لیست است، او که دو دوره روی نیمکت تبریزی‌ها نشست درمجموع این رقم را از آنها طلب دارد، مربی که هرچند فعلاً شرایط حادی را برای این باشگاه به وجود نیاورده اما با شکایت خود احتمالاً به‌زودی دسته‌گلی برای مسئولان تیم سابق خود خواهد فرستاد.  

 

1079689

 

* فلاویو لوپز، بازیکن پرتغالی و سابق تراکتوری‌هاست که طلبی 800 هزار یورویی از این تیم دارد، او که مردادماه سال 90 به این تیم پیوست دو فصل برای تراکتوری‌ها به میدان رفت و خود را به‌عنوان یکی از گل زنان این تیم مطرح کرد، گل زنی که آن‌چنان زهردار نیز نبود و در بیش از 60 دیداری که او برای تیمش به میدان رفت موفق شد 20 گل به ثمر برساند. لوپز که این روزها برای تیم لخیا دانسک لهستان بازی می‌کند پس از خروج از ایران شکایت خود را تقدیم فیفا کرد.

 

1178070

 

* آنسلمو گونسالو یکی از شاهکارهای مدیریتی در خرید بازیکن بود، این بازیکن پرتغالی که اکنون طلب 700 هزار یورویی از تراکتوری‌ها دارد خردادماه سال 91 با امضای قراردادی دو ساله به این تیم پیوست، زیاد در جمع بازیکنان این تیم دوام نیاورد و خیلی زود و در نیم فصل دوم لیگ دوازدهم از این تیم جدا شد، آنسلمو تنها 6 دیدار، آن‌هم با مدت‌زمان کمی برای تراکتوری‌ها به میدان رفت و در این میان توانست یک گل برای این تیم به ثمر برساند.

 

* ژائو ویلا همان بازیکنی است که در ابتدا گفته می‌شد این روزها دردسر شدیدی برای تیم سابقش به وجود آورده است، ویلای پرتغالی نیز به‌مانند هم‌وطن خود در خردادماه 91 با عقد قراردادی دو ساله به جمع تراکتوری‌ها پیوست اما او نیز بازیکنی نبود که این تیم می‌خواست چرا هم خیلی زود از جمع تبریزی‌ها جدا شد، او تنها 8 بازی برای این تیم به‌صورت بازیکن نیمکت نشین به میدان رفت و طبیعتاً موفق هم نبود. او اکنون طلب 600 هزار یورویی از تراکتوری ها دارد.

 

1177867

 

* پرو پجیچ، مهاجم صربستانی استقلالی‌ها نیز آخرین بازیکن این لیست عجیب‌وغریب است، او که یک بدهی 500 هزار دلاری روی دست این باشگاه گذاشته است دادگاه نهایی خود را روز بیستم بهمن‌ماه(نهم فوریه) تشکیل‌شده می‌بیند و درنتیجه می‌تواند حکم در دست به سراغ آبی پوشان بیاید و طلب خود را وصول کند.

 

1106032

 

این شش نفر مبلغی در حدود 5 میلیون یورو روی دست فوتبال ایران گذاشته‌اند، این اتفاق در حالی می‌افتد که باشگاه‌های لیگ برتری از مشکلات مالی شدید رنج می‌برند، اکنون هواداران این سه تیم نگرانی را به‌طور جدی در کنار خود می‌بینند، وقتی دو تیم مطرح لیگ برتری از حضور در بازار نقل و انتقالات محروم می‌شوند و بازیکنان داخلی جذب‌شده را غیرمجاز می‌بینند یعنی این بار باشگاه‌های ایرانی به زمین سفت رسیدند و این بار با به تعویق انداختن و اهمیت ندادن به اخطارها کار را پیش نمی‌برد.

 

3 میلیون یورو یا به‌عبارت‌دیگر 12 میلیارد و ششصد میلیون تومان برای تراکتوری‌ها، 1.3 میلیون یورو یا به‌عبارت‌دیگر 5 میلیارد و 460 میلیون تومان برای پرسپولیسی‌ها و 500 هزار دلار معادل 1 میلیارد و 900 میلیون تومان نیز برای استقلالی‌ها، در حسابشان سنگینی می‌کند.

 

این سنگینی اگر قرار بود توسط این باشگاه‌ها سبک شود پیش‌ازاین می‌شد، بنابراین خیلی راحت می‌توان نتیجه گرفت این باشگاه‌ها توان پرداخت این پول‌ها را نخواهند داشت، البته ذکر نکته‌ای نیز در این میان ضروری است و آن اینکه قطعاً هر سه باشگاه پرونده‌های دیگری از بازیکنان دیگر نیز دارند که در این مجال به آنها پرداخت نشد.

 

فعلاً مشخص نیست مسئولان چه خواهند کرد، چیزی که در این میان پیداست کیسه خالی این تیم‌هاست، طلب‌های پیش‌خور شده و پشتوانه نداشته این باشگاه‌ها باعث می‌شود تا عمق فاجعه را بیشتر بفهمیم و نگران روزهای پیش رو برای این تیم باشیم، این نگرانی و بدهی‌های انباشته شاید باعث شود وزارت ورزش به این اتفاق ورود کند.

 

با رجوع به حافظه تاریخی‌مان درمی‌یابیم یک بار دیگر نیز پیش‌ازاین، دخالت دولت در حل‌وفصل بدهی پرسپولیسی‌ها باعث نجات این تیم شد، زمانی که آنها باید پول کلانی را به باشگاه السد قطر می‌دادند، شاید این بار نیز باید دولت برای پیشگیری از یک فاجعه ملی به این ماجرا ورود پیدا کند، ماجرای بدهی 21 میلیارد تومانی سه باشگاه لیگ برتری چیز عجیبی است که می‌تواند جذابیت را از لیگ برتر ایران بگیرد، کسر امتیاز، محرومیت، سقوط به دسته پایین‌تر و جرائم مالی بسیار سنگین‌تر می‌تواند تهدیدهای پیش روی این سه تیم باشد، تهدیدهایی که سایه به سایه آنها در حال حرکت است.

 

 

 

علیرضا هاشمی

 

 

دیدگاه‌ها