کد خبر : 1398469 | 07 اسفند 1395 ساعت 08:25 | 40K بازدید | 5 دیدگاه

پشت پرده برکناری رانیری از لسترسیتی

چرا بهترین مربی دنیا اخراج شد؟

اگرچه شاید خبر جدایی کلودیو رانیری در فرودگاه میدلندز مخابره شده باشد، اما ریشه های این جدایی را باید در یک بعد از ظهر گرم کالیفرنیا در ماه ژوئن جستجو کرد.​​​​​​​

چرا بهترین مربی دنیا اخراج شد؟

به گزارش "ورزش سه"، در تابستان امسال، بازیکنان لسترسیتی برای حضور در رقابت های جام بین المللی در لس آنجلس عازم ایالت متحده بودند و علاوه بر بازیکنان، سرمربی ایتالیایی نیز از این پرواز 11 ساعته و برنامه تدارکاتی ناراحت به نظر می رسید.

 

اما قبل از این برنامه نیز اولین نشانه های نارضایتی زمانی پدیدار شد که دو ماه قبل از آن اردو و بعد از قهرمانی تاریخی روباه ها در لیگ برتر، هیئت مدیره لسترسیتی تصمیم گرفت تمرینات این تیم را از نزدیک تماشا کند. این تصمیم در شرایطی گرفته شد که لسترسیتی به بزرگ ترین موفقیت تاریخ 133 ساله خود رسیده بود و به نظر می رسد که سطح انتظار هیئت مدیره به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.

 

 

1183094

 

 

البته به نظر می رسد که تصمیم اخراج رانیری توسط هیئت مدیره این تیم بعد از شکست عجیب لستر در برابر میلوال در جریان جام حذفی در ابتدای هفته گذشته گرفته شده است.

 

صرف نظر از شکست برابر سویا در لیگ قهرمانان، گروه مدیریتی باشگاه جلسه ای را با بازیکنان بزرگ باشگاه در هتل برگزار کرده و همانجا تصمیم جدایی سرمربی باتجربه ایتالیایی قطعی شده بود.

 

در این جلسه، از بازیکنان در مورد مشکلات درون رختکن لستر سوال شده بود و آنها نیز پاسخ مثبتی به این اتفاقات داده بودند. آنها اعتماد خود را به سرمربی 65 ساله از دست داده بودند و معتقد بودند که در صورت عدم تغییر، سرنوشت تلخی در انتظار مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر خواهد بود.

 

 

1183080

 

 

حتی در جریان دیدار برابر سویا، تصمیم نیمکت نشین کردن دمارای گری و احمد موسی نیز باعث سردرگمی بازیکنان شده بود و یک منبع آگاه فاش کرد که بازیکنان بارها از تصمیمات عجیب رانیری در طول فصل به ستوه آمده بودند.

 

همچنین یک منبع گاه دیگر اذعان داشت که بازیکنان معتقدند که تنها 9 ماه بعد از قهرمانی دراماتیک در لیگ برتر، آنها حس می کنند که روی عرشه یک کشتی در حال غرق شدن هستد. نکته دیگر، تاکتیک های گیج کننده رانیری بود که باعث عصبانیت و کلافگی بازیکنان و دیگر اعضای کادر فنی شده بود.

 

 

1175203

 

 

سرمربی ایتالیایی در صبح روز بازی با دربی کانتی در جام حذفی بازیکنانش را تمرین داد و حتی در بسیاری از دیدارها تنها دو ساعت قبل از سوت شروع بازی، تاکتیک های تیمی را به کلی تغییر می داده است.

 

اخباری در مورد برخورد توام با عصبانیت وی با اعضای تدارکات بعد از تساوی بدون گل با کپنهاگن در ماه نوامبر شنیده شده و او بازیکنان را به بی لیاقتی در مورد پوشیدن پیراهن چنین تیمی متهم کرده است. این اتفاقات، اولین نشانه های از دست دادن کنترل رختکن برای این سرمربی باتجربه بوده است.

 

در اوایل فصل و زمانیکه بازیکنان لستر در جلسه ای خواهان بازگشت به استفاده از تاکتیک 2-4-4 فصل قبل و بازی بر مبتنی ضدحملات بوده اند، رانیری با رد کردن این درخواست تاکید کرد که تنها یک قدرت تصمیم گیری در باشگاه وجود دارد.

 

 

1183085

 

 

در کنفرانس های مطبوعاتی، اگرچه رانیری همانند فصل قبل با روزنامه نگاران دست می داد و همه چیز مانند گذشته بود، اما کلماتی که وی برای توصیف بازیکنانش به کار می برد حاکی از آن بود که رانیری درک درستی از شرایط تیم و آنچه بر وی می گذرد ندارد.

 

حالا با توجه به اخبار و شایعات، همان بازیکنان به شدت زیر ذره بین هستند. اخبار زیادی در مورد شورش و توطئه بازیکنان بزرگ لستر از جمله کسپر اشمایکل و جیمی واردی به گوش می رسد و شرایط به گونه ای است که یادآور روزهای جدایی مورینیو از چلسی و القابی که او برای بازیکنانش انتخاب می کرد است.

 

 

1145991

 

 

بعد از شکست سنگین اوایل ماه برابر یونایتد در کینگز پاور، کسپر اشمایکل شرایط دفاعی تیم را بحرانی و وحشتناک توصیف کرد اما با تیزهوشی خاصی تاکید کرد که مشکلات لسترسیتی نه تنها به بازیکنان، بلکه به تمامی ارکان باشگاه از بالا به پایین مربوط می شود.

 

اما با نگاهی منطقی در می یابیم که زمان رفتن رانیری فرا رسیده بود. لسترسیتی در حال سقوط به دسته پایین تر است و درست یا غلط، همیشه تغییرات دامن مربیان را می گیرد و بازیکنان سر جای خود باقی می مانند.

 

اما در مورد شرایط فعلی، نمی توان رانیری را مقصر همه چیز قلمداد کرد. جان رادکین، مدیر ورزشی باشگاه و از افراد نزدیک به هیئت مدیره نیز به علت انجام غلط وظایف خود به شدت زیر ذره بین قرار گرفته است.

 

همانطور که سر الکس فرگوسن، سرمربی افسانه ای یونایتدها نیز در گذشته تاکید داشت: "اتوبوس برای هیچ کس متوقف نمی شود".

 

 

1155897

 

 

به دست آوردن تنها 5 برد در لیگ برتر موید آن بود که اوضاع روباه ها به شدت بحرانی است. علیرغم کسب نتایج بسیار خوب در لیگ قهرمانان، زنگ خطر در لیگ برتر از همان ماه نوامبر و شکست برابر واتفورد به صدا در آمده بود.

 

گرچه سه هفته پیش، هیئت مدیره لسترسیتی با انتشار بیانیه ای، بر حمایت بی دریغ و کامل از رانیری تاکید داشت اما بسیاری آن بیانیه را هشداری به بازیکنان دانستند که بنای آن، تاکید بر ماندن رانیری و عدم تصمیم بر جدایی وی بود.

 

 

1183087

 

 

اما شکسست برابر سوانسی و بحرانی تر شدن شرایط آنها در جدول به هیئت مدیره نیز ثابت کرد که انتشار این بیانیه تنها تلف کردن وقت و به تعویق انداختن تصمیم نهایی بوده است.

 

گرچه شکست برابر میلوال، پایان کار سرمربی ایتالیایی در لستر بود، اما این تیم نمی توانست بدون سرمربی به سویا سفر کند. پس این دیدار به مثابه جشن خداحافظی رانیری در لستر بود.

 

نمایش درخشان اشمایکل و اولین گل جیمی واردی در سال 2017 گرچه شاید نقطه عطف پایان کار رانیری بود، اما خبر خداحافظی او خیلی زود منتشر شد؛ کمتر از 24 ساعت بعد از جدال در سویا.

 

 

 

1183083

 

 

گری لینکر، اسطوره فوتبال انگلیس و کارشناس تلویزیونی بعد از انتشار این خبر اعتراف به گریه و ابراز همدردی کرد و تاکید داشت که رویارویی با این مرد 65 ساله همیشه برای او لذت بخش بوده است.

 

بعد از قهرمانی تاریخی در فصل گذشته، رانیری در محافل خصوصی تاکید داشت که کار او در فصل جاری بسیار دشوارتر از گذشته است زیرا باید با "کوسه ها" دست و پنجه نرم کند. اما به نظر آن "ماهی بزرگ" در رختکن لستر بود و در نهایت باعث از دست دادن عنوان شغلی وی نیز شد.

 

اگرچه بی شک جای کلودیو رانیری در لیگ جزیره خالی خواهد بود و شاید دل بسیاری برای او تنگ شود، اما فوتبال در بسیاری از موارد همین قدر ظالم و بی رحمانه عمل می کند و سناریوی سقوط رانیری را نیز باید پرده ای دیگر از روی ناخوش فوتبال قلمداد کرد.

 

منبع: تلگراف

 

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها