کد خبر : 1398633 | 07 اسفند 1395 ساعت 16:42 | 20.8K بازدید | 0 دیدگاه

آخرین وضعیت شکایت و محرومیت‌ باشگاه‌ها

برنامه رادیو گفتگو با حضور سردبیران ورزشی گفتگویی در خصوص دلیل اتفاقات تلخ اخیر برای محرومیت باشگاه ها برگزار کرد.

آخرین وضعیت شکایت و محرومیت‌ باشگاه‌ها

به گزارش "ورزش سه"، برنامه رادیو گفتگو با حضور پژمان راهبر، وثوق احمدی و چیا فوادی گفتگویی ویژه در خصوص اتفاقات اخیر فوتبال ایران برگزار کرد که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانید.


پژمان راهبر سردبیر ورزش سه یکی از مهمانان این برنامه بود و در ابتدای صحبت هایش گفت: بازیکنان خارجی بحث ما نیست و بازیکنان داخلی هم مشکلاتی در خصوص مطالبات خود دارند. اما با توجه به اینکه در خصوص بازیکنان داخلی این شکایت‌ها منجر به کسر امتیاز یا اتفاقاتی نمی شود پیگیری لازم صورت نمی گیرد. پس موضوع تنها منتهی به بازیکنان خارجی نمی شود و فقط به این دلیل که در خصوص این بازیکنان فیفا وارد عمل شده و با اعمال قانون جرایمی را در نظر می گیرد مورد توجه قرار می گیرد. وقتی افراد نابلد در مسند کار قرار می گیرند. ما 16 تیم لیگ برتری و 20 باشگاه لیگ دسته اولی داریم و باید دقیق شویم که از تعداد 36 باشگاه حرفه ای چند تعداد مدیر ورزشی و کاربلد در مسند مدیریت قرار دارند. چگونه می توان با مدیری که به این رشته آگاه است بازیکن 5هزار دلاری را 120 هزار دلار قرارداد بست؟ 


وثوق احمدی، مسوول کمیته تعیین وضعیت بازیکنان خارجی در ادامه این بحث گفت: در روند عقد قرارداد بین بازیکنان و مدیران و حتی مربیان نگاه حقوقی مناسبی به آن نمی شود. در خصوص مالی هم باید به این نکته توجه کنیم که باشگاه ها با چه بودجه ای وارد لیگ می شود. به طور مثال وقتی برای جذب بازیکن باید ابتدا ببینیم چه مبلغی در اختیار داریم و بعد از اینکه بازیکن مورد نظر شناسایی شد باید بحث حقوقی قرارداد مورد بررسی قرار گیرد و از عقد قرارداد چشم بسته چشم پوشی کرد. متاسفانه ایراداتی می بینم که عجیب است و غلط های عجیبی در آن وجود دارد. این نشان دهنده این است که مشاور خوبی حضور نداشت. موارد بی شماری وجود دارد که مشخص است تنها به فکر عقد قرارداد بوده و در خصوص آینده هیچ برنامه ای وجود نداشت.


چیا فوادی، سردبیر سایت نود نیز با اضافه شدن به بحث گفت: اگر بخواهیم از اساسنامه فدراسیون فوتبال شروع کنم با مشاهده بندهای این اساسنامه مشخص می شود مربی و بازیکن داخلی هیچ حق اعتراضی به فیفا و حتی AFC ندارند و این یک نوع دیکتاتوری محسوب می شود. بازیکنان داخلی استقلال و پرسپولیس هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند. به نظرم دلالیسم هم در این مساله نقش دارد. کسانی که مدرک دارند این مدرک را به کسانی که ندارند قرض می دهند. آنهایی که ندارند هم برخی اوقات همانطور که می بیند بازیکن 5هزار دلاری را به مبلغ بیش از 100 هزار دلار به ایران می آورند. چرا باید مربی خارجی 9 میلیارد قرارداد ببندد و بگوید به خاطر مهمان نوازی بوده و بعد هم فصل به نیمه نرسیده برود و بدهی آن باقی بماند. در خصوص مشاوره حقوقی هم چرا باید یک مشاور در چند باشگاه این سمت را داشته باشد.


پژمان راهبر در ادامه صحبت های خود گفت: ما وقتی از یک شبکه بزرگ مافیایی صحبت می کنیم ماجرا را بی جهت بزرگ می کنیم. برخی با مجوز ایجنت و بازاریابی بازیکن مشغول هستند. آنها به دنبال سهم خواهی از بازار لیگ برتر و جذب بازیکن و مربی برای آنها هستند. تکلیف این افراد مشخص است و آنها به دنبال بازاریابی هستند و اینکه با لفظ دلال از آنها یاد شود بار منفی ایجاد می کند اما بهتر است آنها ساماندهی شده و حساب و کتاب شود و در صورت تخلف حتی اقدام به لغو مجوز آنها شود. حرف اصلی من این است که دغدغه کیفیت در بین مدیران ما وجود ندارد.


در ادامه نوروزی به عنوان مجری این برنامه از سردبیر ورزش سه در خصوص اتفاقات رخ داده که منجر به محرومیت استقلال و تراکتورسازی شد سوال کرد و او در اینباره گفت: به نظر بنده کاملا باشگاه ها مقصر هستند و مسوولیت آن به باشگاه باز می گردد. وارد کردن فدراسیون به این مساله تنها به خاطر سلب مسوولیت است. شخصی که در کمیته روابط بین الملل فدراسیون حضور داشته چرا این شخص یا اشخاص هیچ واکنشی در این زمینه نداشتند. این در حالی بود که تنها تیتر اصلی رسانه ها پیش از این مربوط به حضور بازیکنانی مثل نوراللهی و عالیشاه بوده. چطور می توان نسبت به این اتفاق بی تفاوت بود. آیا این متن انگلیسی به آقای آجرلو منتقل شده؟

 

وثوق احمدی در پاسخ به این سوال که تکلیف استفاده از نفراتی که در زمان محرومیت تراکتورسازی در این تیم به بازی گرفته شده چگونه خواهد بود اینطور جواب داد: باشگاه تراکتورسازی نه از طرف من که در فدراسیون فوتبال هستم به عنوان فردی با آشنایی حقوق دچار سهل انگاری، بی توجهی و قصور انجام داده است. البته این مساله برای فدراسیون هم سهل انگاری و قصور انجام داده که این باشگاه را علیرغم محرومیت از نقل و انتقالات با مجوز عقد قرارداد با بازیکن داخلی همراهی می کند. 


ناشی از مقررات خود فیفا است و فیفا به خاطر اینکه بازیکن بیگانه ای که برای انجام بازی مورد ناحقی قرار نگیرد که این استثنا را قرار داده است. با این حال یک استثنا نادر قرار داده است اگر فدراسیون نهادی را تشکیل دهند که افرادی در آن حضور داشته باشند که مورد تایید فیفا و فیفا آن را شناسایی کنند دیگر خارجی ها هم نمی توانند شکایت خود را به فیفا منتقل کنند. 


وی ادامه داد: در خصوص بازیکنان ایرانی که نمی توانند به حق خود در فوتبال ایران برسند و اجازه شکایت به فیفا را نیز ندارند باید بگویم این بدهی ها توسط مدیرانی ایجاد شده که به دنبال تولید پول و بودجه و ناآشنایی به مقررات نیز در بین آن دیده شده است. این رویه ای است که طی سال های اخیر به وجود آمده است. فدراسیون فوتبال هم این رویه را قدرتمند کرده است و با توجه به اینکه هیچ اتفاقی برای شکایت های داخلی رخ نمی دهد این قدرت به مدیران داده می شود که به راحتی و بدون توجه به گذشته قراردادهای جدید را منعقد کنند. اما فدراسیون فوتبال به تازگی قانونی را تصویت کرده که هر باشگاه برای عقد قرارداد جدید باید بخشی از بدهی های گذشته خود را تسویه کنند. ماده 12 مکرر اجازه وضع جریمه داده شده که باعث می شود بازیکنان و مربیان ایرانی هم در صورت ارایه دادخواست مبنی بر مطالبات، حتی منجر به محرومیت از پنجره نقل و انتقالاتی شوند.

 

در خصوص پاسخ نامه فدراسیون فوتبال در خصوص استفاده از بازیکنان جدید توسط تراکتورسازی فیفا اینگونه پاسخ داده است که توسط وثوق احمدی اینطور آن را توضیح داد: فیفا یک پاسخی 3 صفحه ای در این باره اعلام کرده است. اول اینکه وقتی حکم محرومیت اعلام شده اینطور نیست که این بازیکن نمی تواند با این تیم قرارداد امضا کند اما اجازه ثبت و اجازه استفاده از آن را ندارد. 


این سه بازیکن با تراکتورسازی قرارداد بسته اند و باید حقوق خود را دریافت کنند. آیا این حق برای بازیکن وجود دارد که با توجه به اینکه آنها اجازه بازی ندارند حق بازی ندارند چه خواهند کرد. اما تراکتورسازی می تواند بازیکن آزاد جذب کند و البته بازیکنان قدیمی خودشان را هم می توانند قرارداد امضا کنند و تمدید کنند.


در حالی که چیا فوادی با اعلام اینکه باشگاهی با استفاده از بازیکنی غیرمجاز در 12 بازی با کسر امتیاز 36 امتیازی مواجه شده و وثوق احمدی در این باره گفت: این مثال نقض هم دارد و باید دید دستور بالادستی در این خصوص چیست.

دیدگاه‌ها