کد خبر : 1398866 | 08 اسفند 1395 ساعت 15:54 | 99.3K بازدید | 7 دیدگاه

ایران 6 - ژاپن 45! (جدول)

فقط 6 باشگاه مجوز حرفه‌ای گرفتند

چهار نماینده فوتبال ایران در آسیا به همراه فولاد خوزستان و گسترش فولاد تنها تیم هایی هستند که مجوز حرفه ای سازی دریافت کرده اند.

فقط 6 باشگاه مجوز حرفه‌ای گرفتند

 به گزارش "ورزش سه"، بنابر اعلام وبسایت ای اف سی ،  از میان 16 باشگاه لیگ برتری، تنها 6 باشگاه مجوز حرفه ای از سوی AFC دریافت کردند و 10 باشگاه دیگر نتوانستند مدارک مورد نیاز فدراسیون فوتبال آسیا را برای حرفه ای سازی باشگاه خود دریافت کنند.

 

چهار نماینده فوتبال ایران در آسیا یعنی استقلال خوزستان، پرسپولیس، ذوب آهن و استقلال تهران در کنار دو باشگاه گسترش فولاد تبریز و فولاد خوزستان 6 باشگاهی هستند که امتیازات لازم برای دریافت مجوز حرفه ای سازی را دریافت کردند. دریافت این مجوز و کسب نمره بالای در این آیتم برای AFC از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به این شرایط مطمئنا فوتبال ایران سال آینده برای کسب امتیازات لازم در سهمیه بندی دچار مشکل خواهد شد.جالب اینکه  استانداردهای جدیدی که منجر به کسب مجوز حرفه ای می شود ، در یک دوره 4 ساله آزمایش می شوند و پس از آن به صورت یک دستورالعمل کلی ابلاغ خواهد شد. 


نکته عجیب قرار نداشتن نام سپاهان در این لیست است. سپاهان اگرچه در سال های اخیر از حیث فنی دچار افتی فاحش شده اما طی یکی، دو دهه اخیر همواره نماد حرفه‌ای‌گری در فوتبال ایران بوده تا جایی که به زعم بسیاری از اهالی فوتبال سایر باشگاه‌های لیگ برتری نیز برای حرفه‌ای شدن باید از این باشگاه اصفهانی تبعیت و الگوبرداری کنند.


به این ترتیب باشگاه های بزرگی مانند سپاهان، تراکتورسازی، نفت، پیکان تهران و ... در کسب این مجوز ناکام ماندند و باید برای فصل آینده هرچه سریعتر نواقص خود را برطرف کنند.


جالب این که بنابر فهرست منتشره ای اف سی ژاپنی هاچهل و پنج باشگاه با مجوز حرفه ای دارند که این مسئله تفاوت سطح زیرساختها و نوع مالکیت و گردش مالی را نشان می دهد . به گفته منابع آسیایی؛فدراسیون های کشوری، لیگ های حرفه ای و .. در قاره آسیا پیش از این نیز بایستی حساب ها و عملیات بانکی خود را به طور روشنی به AFC ارائه می دادند ولی در سیستم جدید این موضوع شدت بیشتری پیدا می کند که این مسئله از نقاط ضعف عمده باشگاه های ایرانی است . به نوشته روزنامه الاتحاد تمامی کمک های مالی از سوی AFC به باشگاه ها و لیگ ها منوط به ارائه عملیات و شفاف سازی بانکی خواهد بود و  فدراسیون فوتبال آسیا خود را موظف می داند که در این پروژه جدید در کنار لیگ ها و فدراسیون ها باشد و از هیچ کمکی کوتاهی نخواهد کرد. 


پیش از این نیز قوانین مشابهی در اروپا و یوفا استفاده می شد.

 

1183432

 

دیدگاه‌ها