کد خبر : 1398944 | 08 اسفند 1395 ساعت 19:00 | 208.5K بازدید | 10 دیدگاه

دیگر نمی‌توانم روی قول‌ها حساب کنم؛

کی‌روش: فوتبال در ایران با بازیهای سیاسی گره خورده است

کارلوس کی روش می گوید قادر به ادامه زندگی با قول و قرار و انتظار برای یک پاسخ از جانب فدراسیون فوتبال ایران به این سوال که آیا می توانید برنامه آماده سازی را جهت صعود به جام جهانی اجرا کنید، نیست.

کی‌روش: فوتبال در ایران با بازیهای سیاسی گره خورده است

به گزارش "ورزش سه"، سرمربی تیم ملی ایران در مصاحبه‌ای غافلگیر کننده حرف‌های تازه‌ای را مطرح کرده است. او می‌گوید اگر فدراسیون فوتبال ایران تضمینی برای برنامه‌های آماده سازی او برای مسابقات مقدماتی جام جهانی بگذارد، قادر به ادامه همکاری با ایران خواهد بود.

 

کی روش در مصاحبه با نوول لوزا گفت: "به عنوان سرمربی تیم ملی وظیفه دارم  شرایط مناسبی برای راهیابی به جام جهانی 2018 روسیه که اینبار شانس بیشتری برای صعود به دور دوم داریم فراهم کنم. اما با نداوم شرایط  فعلی این خواسته غیرممکن است." 

 

وی  بر روی لزوم "ترکیب استعداد و کیفیت بازیکنان ایرانی با شرایط آماده سازی و کار تیمی برای ارتقای سطح رقابتی آنها" تاکید می کند.



کارلوس کی‌روش در ادامه این مصاحبه می گوید: علیرغم استعداد و کیفیتی که بازیکنان ایران برخودار هستند، برای رسیدن به سطح آمادگی مطلوب نیاز به یک برنامه ریزی آماده سازی است. چگونه ممکن است تیمی در 5 سال متوالی در صدر رنکینگ آسیا باشد در حالی که یک شکست هم در سال و نیم اخیر نداشته و در مرحله گروهی هم در صدر گروهش قرار دارد تنها در یک زمین 60 متری تمرین کند. در حالی که همه می دانند زمین فوتبال فقط 60 متر نیست. 

 

کی روش اعلام کرد که احساس می کند باید به مبارزه‌اش ادامه دهد. نه تنها خودش که تیم ملی ایران هم باید این کار را کند تا بتوانند به جاه‌طلبی شان برسند و مهمتر از همه به انتظارات هواداران پاسخ بدهند: به عنوان مربی صعود به جام جهانی برای من کافی نیست. اما می توانم بگویم این حضور در جام جهانی برایم یک رکورد خواهد بود که در دنیای فوتبال تقریبا کسی نمی تواند با آن برابری کند. زیرا این اولین بار است که یک مربی در چهار دوره مختلف جام جهانی با آفریقای جنوبی، پرتغال و دو بار با ایران به این تورنمنت صعود می کند.

 

1183500

 

 

وی در مورد اتهاماتی که چند ماه پیش به برخی از مسئولین فوتبال ایران وارد کرده و گفته بود آنها چوب لای چرخ آینده تیم ملی گذارند، توضیح داد که همیشه اختلافاتی بین باشگاه ها و تیم های ملی وجود دارد و این فیفا است که با قواعد خود تکلیف آنها را مشخص می کند. با این حال کارلوس کی روش اعتقاد دارد که چهارچوب قواعد فیفا "برای حمایت از تیم هایی چون ایران، آمریکا، ساحل عاج و آسیا تدوین نشده اند. این قوانین از باشگاه های بزرگ و تیم های بزرگی که همه کارها به درستی انجام می شوند حمایت می کنند."

 

کی روش در ادامه اینطور توضیح می دهد: در دنیا دو گروه تیم ملی وجود دارد؛ یک دسته آنهایی که بازیکنان شان همه تمرینات را در باشگاه‌ها انجام می دهند و تیم ملی نتیجه کار باشگاه هاست. در دسته دیگر تیم‌های ملی‌ای هستند که تمام وظیفه ساختن تیم برعهده مربیان ملی قرار دارد. تیم ایران در دسته دوم قرار دارد که بازیکنان آن تمرینات سطح بالای خود را در تیم ملی  انجام می دهند.

 

کی‌روش وضعیت فعلی را به یک "ساز ناکوک" تشبیه می کند که در آن "فدراسیون برنامه ای را با مشاورت باشگاه ها تصویب می کند ولی زمانی که قرار است این برنامه اجرا شود، نهادها یا مربیانی مانع از اجرای برنامه ای می شوند که با هدف موفقیت کشور خودشان تنظیم شده است"

 

بنا به گفته کی‌روش درآنجا هم مثل اینجا(پرتغال) فوتبال با منافع و بازی های سیاسی بین باشگاه ها و تیم ملی گره خورده است ولی یک کسی باید رابطه بین تیم ملی و باشگاه‌ها را تنظیم کند. این وظیفه رئیس فدراسیون است نه سرمربی تیم ملی و اگر این اتفاق صورت نگیرد او نمی تواند موفقیت تیمش را تضمین کند: این چیزی است که من اعلام کرده‌ام و منتظرم که شرایط بهبود پیدا کند. به من قول داده شده که مشکلات حل می شود اما ما نمی توانیم تنها روی قول ها حساب کنیم چون بازی با چین و قطر نزدیک است.

 

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران زمانی را به خاطر می‌آورد که 6 سال پیش برای اولین بار راهی ایران شد و در آن زمان تیمش تنها یک بازیکن به عنوان لژیونر در اروپا داشت اما اکنون 14 بازیکن تیم او در خارج از ایران بازی می‌کنند و او معتقد است که این بسیار شبیه پروژه‌ای است که سالها پیش در فوتبال اروپا اجرا کرد: ما 3 بازی در مقدماتی جام جهانی داشتیم و تیم ما یک سال و نیم است که شکست نخورده است. تیمی بسیار جوان و در مسیر پیشرفت اما تضمینی نیست که این پیشرفت ادامه پیدا کند. بازیکنان ایرانی نیاز دارند در بازی های بین المللی تجربه کسب کنند. ما ممکن است صعود کنیم اما اگر تجربه نداشته باشیم ادامه موفقیت دشوار خواهد بود. برای رسیدن به موفقیت نیاز به پشتوانه مالی، حمایت مدیران و مقامات سیاسی و شجاعت برای دفاع از ایده‌ها و برنامه‌ها است و این چیزی است که ما برای موفقیت به آن نیاز داریم.

دیدگاه‌ها