کد خبر : 1401156 | 17 اسفند 1395 ساعت 09:49 | 64.5K بازدید | 1 دیدگاه

به بهانه دیدار امشب ناپولی و رئال

چرا انتقال مارادونا به رئال مادرید عملی نشد؟

قبل از پیوستن به بارسلونا و بعد از آن ناپولی، رئال مادرید در آستانه جذب مارادونا بود اما این انتقال هرگز رخ نداد تا کهکشانی ها همیشه در حسرت حضور مارادونا در برنابئو باشند.​​​​​​​

چرا انتقال مارادونا به رئال مادرید عملی نشد؟

 

به گزارش "ورزش سه"، فوق ستاره آرژانتینی در دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی برای بارسلونا، ناپولی و سویا به میدان رفت. شاید امروز باور آن آسان نباشد، اما ممکن بود اوضاع متفاوت پیش رفته و مارادونا تا پایان عضوی از قوهای سپید باشد.

 

بعد از سپری کردن دورانی در رده جوانان، مارادونا در سال 1981 به بوکاجونیورز ملحق شد. در همان مقطع، بارسا به دنبال جذب یک هافبک با استعداد اروپایی بود و در همان مقطع که مارادونا راهی بوکا شد، احتمال انتقال وی به بارسا نیز بررسی شد.

 

این انتقال، اگرچه بعدها در نهایت عملی شد، اما رئال مادرید نیز برای تغییر نظر ستاره آرژانتینی تلاش بسیاری کرد. در تابستان 1982 و با توجه به اینکه آلفردو دی استفانو، ستاره آرژانتینی و فراموش نشدنی تاریخ فوتبال هدایت کهکشانی ها را بر عهده داشت، آنها امیدوار بودند وی مارادونا را برای پیوستن به رئال به جای بارسلونا قانع کند. در می 1982، علیرغم توافق اولیه مارادونا با بارسا، مذاکراتی بین او و سران رئال مادرید نیز انجام گرفت.

 

 

1185603

 

 

فرانسیسیکو، خواننده اسپانیایی سال گذشته به آ.اس گفت: "در آن مقطع من برای اولین بار مارادونا را با مدیر برنامه هایش در مادرید ملاقات کردم. آنها برای مذاکره با بارسا به مادرید آمده بودند و در خانه ای در نزدیکی استادیوم سانتیاگو برنابئو اقامت داشتند.

 

اما بعد از پیشنهاد رئال مادرید، مارادونا برای انتخاب تردید داشت و هر تیمی مبلغ بیشتری به وی می داد، تیم برگزیده مارادونا بود. اگرچه انتخاب اول بارسا بود، اما مدیر برنامه وی با هر دو باشگاه مذاکره می کرد که البته جریان مذاکرات با رئال پنهانی بود. اما در نهایت به علت قرارداد بالاتر، آنها بارسا را به رئال مادرید ترجیح دادند.

 

اگرچه مارادونا تنها دو فصل در نوکمپ حضور داشت و بیشتر روزهای درخشش وی در ناپولی بود، اما روزهای حضور با لباس بارسلونا نیز با خاطراتی فراموش نشدنی همراه بوده است. همانند گل دیدنی مارادونا در کوپا دل ری به رئال که بعد از جا گذاشتن آگوستین سنگربان رئال مادرید، نزدیک خط دروازه در انتظار خوان ژوزه مدافع رئال ایستاد تا بعد از جاگذاشتن وی، از فاصله نزدیک دروازه کهکشانی ها را باز کند.

 

 

1185608

 

 

اگرچه آن دیدار در نهایت با نتیجه 2-2 به پایان رسید، اما بارسا موفق شد در نوکمپ با نتیجه 1-2 رقیب دیرینه را مغلوب کند. اما فصل دوم مارادونا در نوکمپ درگیر مصدومیت بود. بعد از تکل مدافع خشن و بدنام بیلبائو آندره گویگوچئا، روزهای حضور فوق ستاره آرژانتینی در بارسا بعد از فینال کوپا دل ری در سال 1984 برابر بیلبائو به پایان رسید.

 

با توجه به اختلاف غیرقابل کتمان و شدید با لوییس نونز، رئیس وقت بارسا و همچنین درگیری شدید فیزیکی در فینال کوپا با بازیکنان بیلبائو، دیگر زمان رفتن فرا رسیده بود.

 

نونز در این خصوص می گوید: "با توجه به بی نظمی همیشگی وی و بعد از درگیری هایی که در دیدار برابر بیلبائو پیش آمد، متوجه شدم که دیگر امکان ادامه دادن با او وجود ندارد."

 

پس با این شرایط، مارادونا راه جنوب ایتالیا را در پیش گرفت و با لباس ناپولی بود که بهترین روزهای عمر فوتبال وی رقم خورد. او علاوه بر ربودن قلب هواداران فوتبال، موفق شد با فیروزه ای پوشان فاتح اسکودتو و جام یوفا شده و در همان مقطع نیز با تیم ملی آرژانتین فاتح جام جهانی شود.

 

 

1185601

 

 

در همان مقطع، رئال مادرید دوباره برای جذب مارادونا در دسامبر 1986 دست به کار شد. قبل از آنکه ستاره آرژانتینی فاتح جامی با ناپولی شود، خود وی نیز اعتراف کرد که در آستانه پیوستن به لوس بلانکوس بود.

 

ستاره شماره 10 در آن مقطع به خودش گفت: "امروز می توان مارادونا را خریداری کرد!. ناپولی علاقمند به فروش مارادوناست و هنگام به پایان رسیدن قرارداد، رئیس رئال مادرید برای جذب او اقدام خواهد کرد."

 

مبلغ انتقال مارادونا در آن مقطع یک و نیم میلیون پزوتا (در حدود 9 میلیون یورو در حال حاضر) بود که مبلغ گزافی محسوب می شد. در آن مقطع تنها رئال مادرید و یوونتوس شرایط پرداخت چنین مبالغی را داشتند و با توجه به عدم صدور مجوز انتقال به یووه از سوی ناپولی، گزینه ای جز رئال مادرید باقی نمی ماند.

 

 

1185609

 

 

مندوزا، رئیس وقت رئال مادرید، مارادونا را برای تماشای یک مسابقه به برنابئو دعوت کرد و بعدها نیز مارادونا همیشه به نیکی از مندوزا یاد کرد.

 

در آن مقطع ستاره شماره 10 گفت: "من علاقمندم که در نهایت دوران حرفه ای خود را در آرژانتین به پایان برسانم. اما به هر ترتیب پیشنهادی از بزرگترین باشگاه اروپا، رئال مادرید وجود دارد و اگر این انتقال هم عملی نشد، ترجیح می دهم به پیشنهادی طولانی مدت از لیگ جزیره پاسخ مثبت دهم."

 

کهکشانی ها برای تامین هزینه های انتقال مارادونا دست به دامان اسپانسرها شدند اما به نظر این اقدام به مذاق مارادونا خوش نیامد و او اذعان داشت که برای مسائل مالی فوتبال بازی نمی کند و برای این انتقال دست به هر کاری نخواهد زد.

 

 

1185600

 

 

بعد از اتمام فصل رویایی 1987-1986 و روزهای درخشان ناپولی با فتح سری آ و کوپا ایتالیا، رئال مادرید یک بار دیگر در تابستان قصد داشت با استفاده از اختلاف بین ستاره آرژانتینی و باشگاه ناپولی برای جذب او اقدام کند.

 

قرارداد مارادونا در سال 1989 به پایان می رسید و وی امیدوار بود تا با قرارداد جدید، تا سال 1993 در سن پائولو ماندگار شود. اما ناپولی تنها علاقمند به ارائه پیشنهادی یک ساله بود و همین موضوع خشم مارادونا را برانگیخت.

 

مارادونا در این خصوص گفت: "جام جهانی 1990 در ایتالیا برگزار می شد و آرژانتین نیز باید در مسابقه فینال در شهر ناپل به میدان می رفت. تصور من این بود که ریاست باشگاه قصد دارد با بررسی شرایط فنی من در مورد ادامه همکاری تصمیم گیری کند که از نظر منطق، این موضوع برای من قابل پذیرش نبود.

 

 

1185611

 

 

در مرحله ای از دوران ورزشی خودم بودم که پذیرش بررسی عملکردم تنها با یک بازی ممکن نبود. بنابراین با خودم گفتم که در صورت تمدید قرارداد، به آرزویم مبنی بر ادامه دادن در ناپولی خواهم رسید و در غیر اینصورت، در باشگاهی دیگر به بازی کردن ادامه خواهم داد."

 

اما در نهایت دوران حضور وی در ناپولی با محرومیت 15 ماهه وی به علت مصرف مواد مخدر به پایان رسید. اما در سال 1992، رئال مادرید یک بار دیگر نیز برای جذب وی اقدام کرد. اما با بررسی شرایط مارادونا و سطح فنی وی بعد از محرومیت، این انتقال باز هم منتفی شد تا مارادونا به سویا و نزد سرمربی خود در تیم ملی آرژانتین، کارلوس بیلاردو مهاجرت کند.

 

 

1185604

 

 

مارادونا تنها یک فصل در سانچس پیسخوان دوام آورد و بعد از آن راهی بوکاجونیورز شد و علیرغم اینکه بارها انتقال مارادونا به رئال به مرحله نهایی رسید، این اتفاق هرگز عملی نشد.

 

اما امشب و در ورزشگاه سن پائولو، شاهد حضور مارادونا، ستاره فراموش نشدنی فوتبال آرژانتین برای تشوق ناپولی در برابر تیمی خواهیم بود که بارها در آستانه پیوستن به آن قرار داشته است.

 

بن هیوارد – سایت گل

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها