کد خبر : 1403841 | 29 اسفند 1395 ساعت 14:45 | 36.2K بازدید | 0 دیدگاه

منچستر سیتی - لیورپول؛ نبرد ما و آن‌ها

وقتی پپ گواردیولا بعد از حذف منچستر سیتی از چمپیونز لیگ در اتاق کنفرانسِ استادیومِ لویی دوم نشست تا از دلایل این شکست حرف بزند حسی از جداسازیِ "ما" و "آن‌ها" در بیانش جاری بود.​​​​​​​

منچستر سیتی - لیورپول؛ نبرد ما و آن‌ها

به گزارش ورزش سه و به نقل از آی اسپورت ، مهاجمینِ گواردیولا در شکستِ 1-3 مقابلِ موناکو «به اندازه‌یِ کافی روی حریف فشار نیاوردند و در مواقعِ حیاتی توپ را پس نگرفتند». گواردیولا دلیلِ اصلیِ حذفِ تیمش را چنین بیان کرد و در ادامه کلِ تیم و بازیکنانش را موردِ انتقاد قرار داد: «من در تمام جلساتی که قبل از بازی داشتیم تلاش کردم بازیکنانم را قانع کنم که ما باید حمله کنیم و گل بزنیم. این تقصیر من بود که نتونستم به اندازه‌یِ کافی قانعشون کنم.»

با اینکه گواردیولا از ترکیبِ «تقصیرِ من» استفاده کرد اما به نظر نمی‌رسید خودش هم باورِ چندانی به آن داشته باشد و بیشتر شبیهِ مردی بود که بازیکنانش ناامیدش کرده بودند، بازیکنانی که در سطحِ او نیستند.

مربیِ سابقِ بایرن مونیخ و بارسلونا این حق را به خودش می‌دهد که خودش را از بازیکنانش جدا کند، چون همانطور که پیش از این بهمان یادآوری کرده بود در هفت سالِ اخیر 21 جام برده است. اما پیغامی که یک مربی در فضایِ عمومی و مطبوعاتی به گوش بازیکنانش می‌رساند اهمیت زیادی دارد، به خصوص در جهانِ فوتبالِ مدرن با بازیکنانِ ثروتمند و حساس و مغرورش. از این جهت سرزنشِ کردنِ آن‌ها بدین شکلِ آشکار رویکردی عجیب به نظر می‌رسد و فقط وقتی منطقی جلوه می‌کند که راهِ دیگری باقی نمانده باشد.

سیتی امشب مقابلِ لیورپول به زمین می‌رود، تیمی که یورگن کلوپ را رویِ نیمکت دارد، مربی‌ای که رویکردی کاملا متفاوت با گواردیولا در قبال برخورد با بازیکنانش دارد. نه اینکه کلوپ به اندازه‌یِ گواردیولا مغرور نباشد و گاهی رفتاری خشن با مطبوعات نداشته باشد، اما در نهایت او خودش و بازیکنانش را یک تیم، یک "ما" می‌داند.

کلوپ ماه پیش درباره‌یِ لغزشِ تیمش در راه کسب سهمیه‌یِ چمپیونز لیگ برایِ فصل آیند گفت: «من بیشترین مسئولیت را به گردن میگیرم و دارم از "ما" استفاده میکنم، نه "آن‌ها"، چون من هم این وسط دخیلم.»

کلوپ حتی پیش از این به اشتباهِ خودش در نحوه‌یِ تمرین تیم در فصلِ گذشته هم اعتراف کرده بود: «وقتی من اومدم اینجا دیدم بازیکنام سه یا چهار روز استراحت دارن و با خودم گفتم یعنی چی؟ بعد این روند را تغییر دادم که البته تصمیمِ نادرستی بود و حالا اینو میفهمم چون اون موقع هنوز به شرایط جدید عادت نکرده بودم.»

 

در نقطه‌یِ مقابل اما گواردیولا هنوز اعتراف به اشتباهی بزرگ نکرده، در حالیکه چندان هم بی‌تقصیر نبوده است. وقتی این فصل به پایان برسد تصمیمِ رد کردنِ جو هارت و خریدنِ کلودیو براوویِ پر اشتباه به عنوان یکی از دلایلِ اصلی قهرمان نشدنِ سیتی در لیگ شناخته خواهد شد، نه فقط به خاطر اشتباهاتی که مستقیما منجر به گل شده‌اند، بلکه به خاطر گیج شدن مدافعین و بر هم زدن تمرکزشان. گواردیولا در ضمن با اینکه وقت کافی هم داشته اما موفق نشده از تابستان تا امروز مشکلِ فول‌بک‌هایِ سیتی را حل کند و البته اصرار مدامش به نداشتنِ تجربه و کلاسِ لازمِ تیمش در چمپیونز لیگ هم چندان خوشایندِ سیتیزن‌ها نبوده است.

کلوپ به وضوح با هوادارانِ لیورپول ارتباطی گرم و نزدیک دارد، رابطه‌ای که با بازیکنانش هم دیده می‌شود. گواردیولا اما به نظر می‌رسد اتحادش بیشتر با چیکی بگرستین، مدیر فوتبال و فران سوریانو، مدیر اجرایی باشگاه باشد که هر دو همکارانِ سابقش در بارسلونا بوده‌اند. گواردیولا به غیر از تبعیدِ هارت، جایگاهِ سرخیو آگوئرو به عنوانِ بهترین گلزن و ستاره‌یِ سیتی را هم بر هم زده، یایا توره را به خاطرِ حرف‌هایِ مدیر برنامه‌هایش ماه‌ها از تیمِ اصلی خارج کرده و از وینسنت کمپانی، کاپیتانِ سیتی هم یک نیمکت‌نشینِ کامل ساخته است.

کلوپ هم البته در این مدت تصمیم‌هایِ سخت‌گیرانه گرفته، مثلا شاید بارزترینش فروشِ ممدو ساکو به کریستال پالاس در ژانویه به خاطر مسائلِ انضباطی. اما کلوپ در ضمن باعث پیشرفتِ بسیاری از بازیکنانش از جمله آدام لالانا، جردن هندرسون و روبرتو فرمینو.

لیورپول این فصل را دستِ خالی به پایان خواهد برد. اما اگر کلوپ و تیمش موفق شوند در پایان بینِ چهار تیم اول قرار بگیرند و سهمیه‌یِ چمپیونز لیگ در فصلِ آینده را کسب کنند فصلی موفقیت‌آمیز را پشتِ سر خواهند گذاشت. سیتی همچنان شانسِ بردنِ اف‌ای کاپ را دارند، اما فقط بازگشتی شگفت‌انگیز و تقریبا غیر ممکن به کورسِ قهرمانی می‌تواند این فصل را در استانداردهایِ گواردیولا جلوه دهد.

دیدگاه‌ها