کد خبر : 1405292 | 10 فروردين 1396 ساعت 11:48 | 267K بازدید | 2 دیدگاه

کی روش و مقایسه ال کلاسیکو و دربی تهران

کی روش: استقلال - پرسپولیس بزرگترین نبرد آسیاست

بسیاری دیدار ال کلاسیکو بین بارسلونا و رئال مادرید را بزرگ ترین دربی فوتبال دنیا می دانند اما چگونه می توان این دیدار را با دربی تهران که حساس ترین دربی آسیا محسوب می شود مقایسه کرد؟​​​​​​​

کی روش: استقلال - پرسپولیس بزرگترین نبرد آسیاست

 

به گزارش "ورزش سه"، کارلوس کی روش را می توان شاهد برگزاری هر دو دیدار دانست. در سال 2003، کی روش دیدار ال کلاسیکو را از داغ ترین صندلی ممکن این مسابقه تماشا کرد؛ نیمکت مربیگری.

 

همچنین کی روش از سال 2011 هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفته و بارها شاهد دربی تهران بین دو تیم استقلال و پرسپولیس بوده است.

 

خاطرات حضور در سانتیاگو برنابئو هنوز هم برای دستیار سابق فرگوسن در یونایتد تازگی دارد و او هرگز جدال با بارسلونا را فراموش نخواهد کرد.

 

 

1189783

 

 

کی روش در این رابطه به نشریه "فورفورتو" گفت: "هیجانی که در ال کلاسیکو وجود دارد منحصر به فرد است و نمی توان آن را با هیچ دیدار دیگری در دنیا مقایسه کرد."

 

اما از دید کی روش، دربی تهران نیز فاصله زیادی با ال کلاسیکو ندارد.

 

کی روش ادامه داد: "بدون شک این مسابقه بزرگ ترین دیدار و حساس ترین دربی در قاره آسیا محسوب می شود. من هرگز چنین شرایطی در هیچ کجای دیگر این قاره ندیده ام. زمانی که در ژاپن بودم دربی هایی برگزار می شد که با شرایط عادی حاکم بر جی لیگ متفاوت بود اما حتی نمی توان آن را نزدیک به دربی تهران دانست زیرا این بازی شرایط منحصر به فردی دارد."

 

 

1189774

 

 

زمانی که استقلال و پرسپولیس به مصاف هم می روند، 100 هزار هوادار برای تماشای این مسابقه به ورزشگاه آزادی می روند. همچنین میلیون ها هوادار در ایران و سراسر دنیا، به تماشای این مسابقه حساس و رویارویی دو رقیب بزرگ، قرمز و آبی مشغول می شوند. از نظر کی روش، دو جنبه از دیدار ال کلاسیکو را می توان با دربی تهران مقایسه کرد.

 

ابتدا اینکه به شکل سنتی، توده مردم در تهران بیشتر از هواداران پرسپولیس به شمار می آیند و طبقه متوسط جامعه استقلال را حمایت می کنند.

 

در اسپانیا، بارسلونا مرکز ایالت کاتالونیا است که اگرچه بخشی از خاک اسپانیا به شمار می آید، اما دارای هویتی مستقل است. اما مادرید پایتخت اسپانیا و مقر حکومت این کشور به شمار می آید که این موضوع بعد دیگری را به جنبه های تاریخی ال کلاسیکو افزوده است.

 

 

1189778

 

 

در بارسلون، به ابعاد دیگری از این دیدار به جز مسائل ورزشی نیز پرداخته می شود و وقایع فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز باعث حساس تر شدن این مسابقه برای هواداران می باشد.

 

به همین دلیل این دیدار نه تنها برای هواداران فوتبال، بلکه حتی برای افرادی که خیلی علاقمند به دنبال کردن فوتبال نیستند نیز حساس به شمار می آید.

 

نکته دوم بحث تفاوت استانداردهاست. هیچ کس نمی تواند از لحاظ سطح فوتبال، ستارگانی که در ال کلاسیکو به میدان می روند را با بازیکنان حاضر در دربی تهران مقایسه کند و فقط معدود تیم هایی قابل مقایسه با دو غول بزرگ فوتبال اسپانیا هستند.

 

 

1189780

 

 

پس می توانید تصور کنید که واکنش هواداران فوتبال در تهران، اگر هر هفته ستارگانی مانند کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، نیمار و گرت بیل را در زمین مشاهده کنند چه خواهد بود.

 

کی روش در این خصوص گفت: "قطعا دیدار بارسلونا و رئال در سطح بالاتری برگزار می شود. معمولا زمانی که این دو تیم به مصاف هم می روند، شما شاهد برگزاری بهترین دیدار فوتبال در دنیا هستید. حضور بهترین و مشهور ترین ستارگان جهان فوتبال ابعادی جهانی به این دیدار اضافه می کند که طبعا دربی تهران اینگونه نیست."

 

 

1189779

 

 

اما دیدار استقلال و پرسپولیس نیز دارای مزایای منحصر به فردی می باشد که همانند آن را در ال کلاسیکو شاهد نیستیم.

 

کی روش گفت: "اما از نگاه دیگر، زمانی که این دو تیم از یک شهر در برابر هم صف آرایی می کنند، فضای جذاب و بزرگی در استادیوم ایجاد می شود که اتفاقات زیبایی را رقم می زند."

 

بارسلون و مادرید از لحاظ جغرافیایی حدود 600 کیلومتر با هم فاصله دارند و این بدان معناست که هواداران دو تیم در صورت شکست می توانند چند روز از خواندن رسانه ها اجتناب کرده و شکست تیم محبوب خود را هضم کنند اما در تهران اینگونه نیست.

 

 

 

 

کی روش در این خصوص می گوید: "شما نمی توانید از برخورد با دیگران اجتناب کنید و مجبور به رویارویی با یکدیگر هستید.

 

روز بعد از برگزاری دربی، شما باید به ایستگاه اتوبوس، اداره محل کار یا مدرسه بروید و این بدان معناست که اگر هوادار پرسپولیس باشید، مجبور به رویارویی با طرفدار استقلال و اگر از هواداران استقلال بوده اید، باید با پرسپولیسی ها مواجه شوید. راهی برای رخ ندادن این اتفاق وجود ندارد."

 

همچنین در روزها و ساعات پیش از آغاز این مسابقه، فضایی آکنده از پیش بینی اتفاقات دربی در تهران دیده می شود.

 

 

1189773

 

 

دربی تهران دیداری خاص می باشد. شما تنها باید یک بار تجربه حضور در آن را داشته باشید تا با فضای این مسابقه آشنا شوید.

 

کی روش در پایان گفت: "باور کردنی نیست. شما به راحتی می توانید فشار و تنش این دیدار را در سطح شهر احساس کنید. شکل بازی تیم محبوب شما در این دیدار هرگز از اهمیت خاصی برخوردار نیست. دربی تهران، همیشه مهم ترین و خاص ترین مسابقه برای بازیکنان به شمار می آید."

 

جان دردن - فورفورتو

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها