کد خبر : 1406693 | 17 فروردين 1396 ساعت 08:37 | 101K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت ویژه حمیدرضا صدر

میلان؛ فیل بزرگ در تاریکی مطلق

حمیدرضا صدر به کالبدشکافی شرایط میلان پرداخته، یکی از غول های کوچک شده فوتبال اروپا...

میلان؛ فیل بزرگ در تاریکی مطلق

به گزارش "ورزش سه"، ترکیب تمثیلی قصه "فیل و مردان نابینا" را دوره می کنیم: گروهی از مردان نابینا / یا مردان بینای قرار گرفته در تاریکی که تا آن زمان با یک فیل روبرو نشده اند، دستی بر فیل ایستاده در تاریکی می کشند. هر کدام فقط به عضوی از اعضای فیل دست می‌کشند و به همین دلیل به تصویر کاملی از فیل دست پیدا نمی کنند... برلوسکونی هم برابر میکروفون ها برابر همان پرسش تکراری قرار گرفته "مالکان جدید باشگاه کی سکان میلان را در دست خواهند گرفت؟" و پاسخش یادآور همان فیل و همان مردان شده: "میلان هفته آینده فروخته خواهد شد".

 

برلوسکونی مصاحبه اش را پس از تساوی 1-1 برابر پسکارا انجام داده. پس از تساوی برابر آخرین تیم جدول که پس پنج شکست پیاپی یک امتیاز از روسونری گرفته... ترکیب میلان نشانی از روسونری بزرگ نداشته. آنها در حال حاضر فقط سه ملی پوش داشته اند که دو تای شان نیمکت نشین بوده اند: جیانلوییجی دوناروما 18 ساله که ذخیره بوفون بوده و رومانلی که پنج بار پیراهن لاجوردی را پوشیده. حقیقت این است میان آنها فقط دی سیلیو می تواند خود را ملی پوش قلمداد کند.

 

1186745

 

نگاهی به گران ترین خریدهای تابستانی میلان حاکی از جیب خالی شده روسونری داشته. نمایانگر قواره کوچک شده باشگاه. جیانلوکا لاپادولا از پسکارا با 9 میلیون یورو آمد، خوزه سوسا از بشیکتاش با 5/7 میلیون یورو و گوستاوو گومز از لانوس آرژانتینی با 8 میلیون. در حالی که یوونتوس فقط برای هیگواین 90 میلیون پرداخت و ناپولی برای آرکادیوژ میلیک 35 میلیون به آژاکس... خبر فروش 740 میلیون یورویی میلان به کنسرسیوم سرمایه گذاری چینی "سینو یوروپ اسپوترتز" نشان از نزول جایگاه اقتصادی باشگاه هم می داد. منچستر سیتی به عنوان باشگاهی تازه به پا خواسته با سرمایه عرب ها در بازار 7/1 بیلیون ارزش دارد، همین طور آرسنال که تاکنون جام قهرمانی اروپا را فتح نکرده. ارزش بایرن مونیخ 3/2 بیلیون است و ارزش رئال مادرید، بارسلونا و منچستر یونایتد بیش از 3 بیلیون... ولی میلان چی؟ میلان که 18 بار قهرمان سری آ شده و 7 بار قهرمان اروپا. میلان که طرفدارانش آن را "غول خفته" می خوانند.

 

دو سال از زمانی که برلوسکونی اعلام کرد سرمایه گذاران خارجی وارد خواهند شد سپری شده. نام یونگ هونگ لی به عنوان مالک جدید میلان به گوش رسیده. یکی از آن سرمایه دارهای چینی که به ورزش روی آورده. اما زمان سپری شده و حکایت فروش میلان یادآور قصه های دنباله دار هزار و یک شب را به یاد آورده. چینی ها در پاییز 100 میلیون رو کردند و کمی بعد مکس میرابلی را به عنوان مدیر فوتبالی شان معرفی کردند، همان کسی که در اینتر و یووه کار کرده بود، ولی خبری از 640 میلیون بعدی نیامد. یونگ هونگ لی کمی بعد 100 میلیون دیگر پرداخته و سپس به نکوهش دولت چین برای اعمال محدودیت های سرمایه گذاری پرداخته. کمی بعد کمپانی آمریکایی "الیوت منیجمنت" را که در لوکزامبورگ شعبه ای برپا کرده کنار چینی ها قرار گرفته. آنها از میلان 123 میلیون برای تزریق به باشگاه قرض گرفتند که یعنی برلوسکونی به گروه خریدار باشگاهش مبلغی قرض داد تا توانایی خرید میلان را پیدا کنند. او حتی جزئیات این قرض را فاش ساخته. این که میلان مبلغی با نرخ بهره 7/7 درصد وام گرفته و آن را به چینی ها با بهره 5/11 درصد منتقل کرده.

 

1173857

 

این روش یادآور روشی بود که گلیزرها طی خرید منچستریونایتد پیاده کردند، با این تفاوت که مخاطراتش بیشتر به نظر می رسند. چرا که آنها برخلاف گلیزرها نه سابقه ای در تجارت ورزشی داشته اند و نه توانایی مالی شان را. به همین این دلیل کارشناسان اقتصادی رویکرد میلان را " Vulture Fund " خوانده اند، یعنی "صندوق سرمایه گذاری لاشخوروار" که اشاره به سرمایه گذاری روی شرکت ها و کمپانی هایی که رو به فروپاشی هستند می کند. طرفداران میلان می پرسند "این براستی چنین کنسرسیوم چینی وجود دارد؟ مبادا آنها کنسرسیومی شکل گرفته روی کاغذ باشند".

 

میلان و چینی ها یادآور "فیل در تاریکی" شده اند. این خرطوم است یا پای فیل یا تکه از یک عاج گرانبها؟... شش سال از آخرین قهرمانی میلان در سری آ سپری شده و روسونری در برزخ بی پایانی پرسه می زند. آنها فصل 15-2014 را در رتبه دهم سری آ به پایان بردند و فصل 16-2015 را در رتبه هفتم. در این فاصله بسیار کوتاه کلانس سیدرف، پیپو اینزاگی، سینسیا میهایلوویچ و کریستین بروچی آمده اند و رفته اند و اکنون نوبت وینچنزو مونته لا فرا رسیده...

 

 

1181979

 

میلان در این فصل سوپر کاپ ایتالیا را بالا برده و از آن مهم تر سرانجام تیم جوانی شده، ولی هنوز راه درازی برای رقابت با یووه و همین طور ناپولی و رم پیش روی شان جلب نظر می کند. چنان که در نیم فصل دوم فصل جاری برابر بزرگان طعم پیروزی را نچشیده اند. در خانه 2-1 برابر ناپولی شکست خورده اند و دو بار برابر یووه، در جام حذفی و سری آ و هر دو بار 2-1، زانو زده اند، در عین حال برابر اودینزه و سامپدوریا هم سقوط کرده اند. راهیابی به لیگ قهرمانان رویای دوردستی شده و خواب و خیال.

 

قرارداد مونته لا در تابستان پایان می یابد. همین طور قراردادهای مارکو استوراری و کیزوکو هوندا. بازیکنان قرض داده شده انتظار می کشند: ماریو پالیسیچ، ماتی فرناندز، لوکاس اکامپوس و ژرارد دولفو. مردان کلیدی یعنی جیانلوییجی دوناروما، متیو دی سیلیو و گابریل پالتا نمی دانند بمانند یا بروند. بهترین گلزن میلان، کارلوس باکا در این فصل 13 بار دروازه ها را گشوده، ولی این مهاجم کلمبیایی، 30 ساله شده و میلان باید به مهاجمان دیگری هم روی آورد... برلوسکونی اعلام کرده میلان هفته آینده فروخته خواهد شد. ولی همه می دانند چنین جابجایی مترادف با ثبات برای میلات نخواهد بود. چنان که مردان اینتر قرار گرفته در اختیار اندونزیایی ها به آرامش نرسیده اند. آنها این هفته در جوزپه مئاتزا 2-1 برابر سامپدوریا زانو زدند و در جدول کنار میلان لانه کردند. اینتر در فاصله 19 امتیازی یووه صدرنشین قرار گرفته و میلان در فاصله 20 امتیازی. دو غول شهر میلان تیم های ششم و هفتم جدول هستند. پرسه در برزخ ادامه یافته و فیل میلانی درون تاریکی ایستاده.

 

حمیدرضا صدر

 

 

از همین نویسنده بخوانید:

 

منچستریونایتد؛ چرا این تیم خود را پیدا نمی‌کند؟

 

مرگ تدریجی فوتبال هلند: چرا و چگونه؟

 

سایه روشن‌های جذاب‌ترین لیگ جهان 

 

مارچلو لیپی: مردی برای همه فصول

 

قطر - ایران؛ بازخوانی نبرد تلخ دوحه 1376

 

بهشت بر تو ارزانی باد پسرجان...

 

سیتی - موناکو؛ کبریت خیس برابر آتش گداخته

 

بازخوانی اولین فصل مورینیو در چلسی 

 

سیندرلا؛ نیمه شب چهارشنبه به وقت نوکمپ

 

نه، این همه آرزوهای ناپولی نبود...

 

تو هم تمام شدی آقای ونگر

 

انریکه و بارسا: اینجا زمان برای کسی متوقف نخواهد‌ شد

 

خوردن استیک با دندان‌های مصنوعی

 

معجونی که فوتبال انگلیس را تغییر داد 

 

تجدید خاطره با ایکر کاسیاس

 

آلگری: از تورین تا لندن و بارسلونا

 

بارسا در پاریس: ده پرده از کشتار والنتاین

 

لیگ قهرمانان: ناقوس‌ها برای که به‌صدا در می‌آیند؟

 

اولین توفان: وسترن در امجدیه

 

ردبول؛ بوندسلیگا علیه نوشیدنی شیطان!

 

ظهور و سقوط لستر: وداع با رمانتیسم؛ سقوط نکنید، بمانید آقای رانیری

 

آرسن ونگر: گربه خانگی میان ببرهای گرسنه

 

یادداشت حمیدرضا صدر درباره تیم محبوب ایتالیایی؛ رم، کولوسئوم در غیاب سزار  

 

لیورپول و کلوپ: ژانویه عذاب آور

 

از رونی تا رونالدو: مسیر موازی پسران فرگوسن

 

از قلیچ خانی و هاشمی نسب تا سرجیو راموس: دست دادن با آتش

 

رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟

 

جام جهانی 48 تیمی: معما، پرسش و دلار

 

از اوفارل تا کی‌روش: همان شهرزاد قصه‌گو

 

بازگشت یاپ استام به منچستر: داغ آن وداع تلخ

 

یوونتوس: همان بالا با یک علامت سوال

 

قربانگاه والنسیا، نفرین خفاش‌ها

 

فوتبال سال 2016؛ ده پرده از زندگی و مرگ

 

آیا یونایتد و مورینیو سرانجام به جاده اصلی بازگشته‌اند؟

 

آقای گل محجوب؛ از سیلی عبده تا مرگ در استکهلم

 

از چلسی تا آرسنال، از آنتونیو تا آرسن

 

لیونل مسی 2016: هم شیرین شیرین؛ هم تلخ تلخ

 

یادداشت ویژه حمیدرضا صدر برای برنده توپ طلا؛ رونالدو: رنج به علاوه سرمستی 

 

گواردیولا در باتلاق انگلیسی

 

میلان: مشت آهنین درون مخمل راه راه

 

ردبول، نوشابه منفور بوندسلیگاست!

 

هفته چهاردهم لیگ برتر: باران آنها را برد

 

ال کلاسیکو 232 : کسالت آمیخته به جادوی صد

 

هفته سیزده لیگ برتر: کونته آن بالا و مورینیو این پایین

 

تا 41 سالگی در برنابئو؛ کریستیانو می‌تواند؟

 

با این بارسلونا چه باید کرد؟

 

رئال به روایت زیدان: بی های و هوی، بی زرق و برق

 

هفته دوازده لیگ برتر: نه، تو دیگه خاص نیستی!

 

استیون جرارد: تاریخ تو را به کدام سو خواهد برد؟

 

 وداع با منصور پورحیدری؛ آن چروک‌های عمیق

دیدگاه‌ها