کد خبر : 1408999 | 26 فروردين 1396 ساعت 20:48 | 86.7K بازدید | 2 دیدگاه

ده قهرمانی پرسپولیس در تاریخ (گزارش ویژه)

تیم فوتبال پرسپولیس دهمین قهرمانی تاریخ خود را به دست آورد .

ده قهرمانی پرسپولیس در تاریخ (گزارش ویژه)

به گزارش ورزش سه ، در این مطلب مروری شده بر این قهرمانی ها :

* جام اول را آلن راجرز به پرسپولیس هدیه داد. بالاتر از هشت تاج.تاج تهران بود با تاج نوشهر، رشت، گناباد، مسجدسلیمان، سنندج، اهواز، کهکیلویه.پس از تعلیق و انحلال شاهین و دارایی، تاج هشت‌ ضلعی از سراسر ایران به فرماندهی سپهبد خسروانی، مقهور سرخ‌های نو رسیده شود.راجرز، مبتکر ٤٣٣ درایران. سه تای جلو: مثلث رویایی حسین کلانی، همایون بهزادی و صفر ایرانپاک. پرسپولیس قهرمان، آماده میزبانی جام باشگاه های آسیا می‌شد اما به خاطر لغو مسابقات، فرصت افتخارآفرینی در آسیا به سادگی از دست رفت.

 

*جام دوم، باز راجرز و این بار بدون شکست. بهترین پرسپولیس تاریخ، فاتح نخستین دوره جام تخت جمشید.مسابقاتی که شش ماهه به پایان رسید و شامل شش گل تاریخی سرخپوشان در ششمین ماه سال بود.پرسپولیس از  دی ٥٠ تا خرداد ٥٣ به مدت ٨٦٥ روز در لیگ بدون شکست ماند. رکوردی برقرار در تاریخ فوتبال ایران که در آسیا هم تا ٢١ سال پایدار بود.

 

*جام سوم سال ٥٤. پرسپولیس نایب قهرمانی پارسال را با بیوک وطنخواه ٣٣ ساله جبران کرد.جوانترین سرمربی قهرمان در تاریخ لیگ‌های سراسری ایران.هما جدی‌ترین رقیب بود اما ناصر نورایی هرچه گل زد، هواپیمایی ملی به «پارس شهر» نرسید.بهرام مودت دروازه‌بان پرسپولیس در دوره سوم جام تخت‌جمشید ٨٤٢ دقیقه گل نخورد تا رکوردی تاریخی به ثبت برساند.  

 

*پرسپولیس بیست سال جام نگرفت اما «جام‌های گمشده از ٦٥ تا ٦٩» پرسپولیسِ اعجاب‌انگیز پروین در فوتبالی که لیگ سراسری نداشت را نباید نادیده انگاشت. پنج قهرمانی متوالی در جام باشگاه‌های تهران که مهم‌ترین لیگ کشور بود. جام چهارم را سال ٧٤ استانکو گرفت، دومین خارجی ای بعد از راجرز که پرسپولیس را قهرمان کرد.او از نیمه راه تیم بحران زده گده را با درخشش عجیب و غریب عابدزاده و البته کمی هم لطف فدراسیون به مقام قهرمانی ایران رساند تا بتواند یکی از بهترین پرسپولیس های تاریخ را برای فصل بعد بسازد .

 

* جام پنجم. سال ٧٥ و باز استانکو. او البته در بازی آخر سرمربی پرسپولیس نبود . به جای او دستیارش حمید درخشان فصل را با برد 3-0 مقابل استقلال تمام کرد . تیمی که از نیم فصل کار قهرمانی را تمام کرده بود .

 

*بازگشت علی پروین به پرسپولیس این تیم را به هشتمین جام رساند . او با تیمی متشکل از بهترین های فوتبال ایران قاطعانه قهرمان لیگ سراسری شد .از نکات مهم فصل ،  تکرار رکورد بی شکستی توسط پرسپولیس با سرمربیگری پروین در ٤٣ بازی رسمی جام حذفی، لیگ کشور و جام باشگاه های آسیا.در بردهای پی‌درپی هم پرسپولیس در فصل ۷۷ لیگ آزادگان با ۱۴ برد متوالی، رکورد دیگرى زد.

 

*بازهم علی پروین با اختلاف تیم را قهرمان لیگ کرد .سال 78 ، تیم او همچنان با بهترین های لیگ  بی رقیب بود . تیمی خشن و دونده که با بزیک و عابدزاده و هاشمی نسب و رهبری فر و بقیه ، قابل دسترس نبود .

 

* برای  هشتمین قهرمانی پرسپولیس به حماسه ملوان نیاز پیدا کرد تا اولین قهرمان لیگ تخت جمشید، اولین قهرمان لیگ برتر هم بشود.


این سومین قهرمانی متوالی بود اما ناباورانه و  با شکست آبی ها در انزلی .گل قهرمانی پرسپولیس را ابراهیم اسدی زد . در بازی فجر سپاسی در تهران . روزنامه ها تیتر زدند: قهرمانی این طور می چسبد .

 

*جام نهم سال ٨٧ با افشین امپراتور. تیمی که با کسر شش امتیاز قهرمان شد و احتمالا دراماتیک ترین قهرمانی لیگ برتر مربوط به همین دوره است . قهرمانی با گل سپهر حیدری اصفهانی مقابل سپاهان اصفهان که تیم شایسته ای بود .

 

*جام دهم. برانکو ایوانکوویچ دومین کروات و سومین خارجی که ارتش سرخ را به قهرمانی می‌رساند. با مدیریت طاهری که مهم‌ترین خصیصه‌اش، پرهیز از خودنمایی و حاشیه‌سازی، همچنین تزریق آرامش به تیم و نیمکتى است که چندسال با مدیران خودنما از آرامش بی بهره بود و لطمه خورد.آنها البته امروز چالش هایی داشتند که برای ادامه موفقیت باید به سرعت از پس آن بر بیایند .

دیدگاه‌ها