کد خبر : 1410643 | 03 اردیبهشت 1396 ساعت 11:05 | 21.7K بازدید | 0 دیدگاه

چراغپور: پرسپولیس - الهلال بازی سایه هاست

جلال چراغپور کارشناس فوتبال معتقد است که استراتژی مناسب برای پرسپولیس مقابل الهلال فقط بردن است و علیرغم ریسک هایی که وجود دارد، برانکو بهتر است از این استراتژی استفاده کند.

چراغپور: پرسپولیس - الهلال بازی سایه هاست 

جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشور که سابقه هدایت تیم ملی را نیز در مقطعی بر عهده داشته، در آستانه دیدار پرسپولیس برابر الهلال، شرایط خاص این دیدار و تفکراتی که ممکن است برانکو ایوانکوویچ در این بازی مهم و سرنوشت ساز به کار گیرد را در گفتگو با خبرنگار "ورزش سه" مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.


چراغپور صحبت های خود را در شش قسمت مطرح کرده که در زیر می توانید در جریان جزئیات آن قرار بگیرید.

 


قسمت اول – امکان تغییر سیستم توسط برانکو 
جلال چراغپور معتقد است که علیرغم نبودن چند بازیکن کلیدی امکان تغییر سیستم برای تیم پرسپولیس خیلی بعید است. چون تغییر سیستم سبب به هم ریختن هماهنگی تیمی می شود؛ یعنی نظمی که خطوط هر سیستم در اثر تمرین و مسابقه به آن عادت می کنند. حتی اگر سروش رفیعی نباشد جایگزینی برای این بازیکن انتخاب می شود، چون تغییر سیستم باعث ضعف کلی تیم می شود.

 

قسمت دوم – انتخاب استراتژی بازی 
قسمت دوم مربوط به استراتژی بازی است. میان استراتژی و تاکتیک تفاوت بنیادین وجود دارد.  استراتژی چیزی است که شرایط بازی حکم می کند تا درباره آن بیاندیشیم. یعنی آنچه که خود مسابقه می طلبد. استراتژی یعنی جدول و شرایط حریفان را در نظر بگیریم. یعنی شرایط برد، مساوی و باخت را در نظر بگیریم و شرایط جدول را بر اساس آن بررسی کنیم. مجموع این ارزیابی ها، استراتژی مناسب را به دست می دهد. با توجه به شرایط پرسپولیس و جدول آنها در گروه، استراتژی این تیم "فقط برد" تعریف می شود و حالا باید ببینیم استراتژی "فقط برد" چه تغییری در تاکتیک پرسپولیس ایجاد می کند.

 

قسمت سوم –  خط میانی تهاجمی
زمانی که استراتژی حکم می کند که باید ببریم، نمی شود سیستم دفاعی انتخاب کرد؛ بازی هم که در خانه حریف است. فکر می کنم ما پرسپولیس را به طور قطع علاوه بر بازی با مهاجمین کامل، با یک خط میانی تهاجمی خواهیم دید.

 

قسمت چهارم – انتخاب سیستم 
انتخاب سیستم 2-1-3-4 که یک مهاجم سایه پشت مهاجمین قرار دارد محتمل به نظر می رسد. اما پرسپولیس چون با توجه به استراتژی تعریف شده به برد احتیاج دارد می تواند از سیستم 2.5-3.5-4 استفاده کند؛ یعنی گونه ای تهاجمی از سیستم 2-4-4. در این شیوه بازیکنانی مثل مسلمان باید نقش مهاجم سایه را بازی کنند. 

 

قسمت پنجم - انتخاب مهره ها
مرحله بعدی انتخاب مهره ها است که با توجه به شرایط به نظر می رسد طارمی و وحید امیری به عنوان دو مهاجم انتخاب شوند. بهترین نفر برای بازیکن پشت سر این ها هم محسن مسلمان است که مثلثی می شود که راس آن به طرف هافبک های پشتی تیم است و دو ضلع آن از یک طرف با مهدی طارمی و از طرف دیگر با وحید امیری ارتباط خواهد داشت. البته این ها در شرایطی است که برانکو بخواهد استراتژی برد را انتخاب کند.

 

قست ششم- ترس از عدم نتیجه گیری 
یک وضعیت دیگر هم ممکن است اتفاق بیافتد و آن هم این است که برانکو با توجه به دو شکستی که مقابل الریان داشته، ترسیده باشد. در این صورت ممکن است استراتژی فقط برد را لحاظ نکند و برای حفظ آبروی شخصی تیمش را به میدان بفرستد. به هر حال برانکو مربی حرفه ای است که به آبروی بین المللی خود توجه می کند و این موضوع که بار دیگر با شکست زمین مسابقه را ترک نکند می تواند سبب احتیاط او در این مسابقه شود.

دیدگاه‌ها