کد خبر : 1411751 | 07 اردیبهشت 1396 ساعت 22:03 | 99K بازدید | 0 دیدگاه

امیدواری بعد از 56 سال

پوچتینو: غول خفته را بیدار کن، بیدار...

حمیدرضا صدر به کالبدشکافی پرواز تاتنهام در هفته های پایانی لیگ برتر پرداخته. به درخشش پوچتینو آرژانتینی در وایت هارت لین...

پوچتینو: غول خفته را بیدار کن، بیدار...

پنجاه و شش سال است قهرمان نشده اند. پنجاه و شش سال است انتظار کشیده اند. همسایه ها، چلسی و آرسنال، بارها لیگ برتر را فتح کرده اند و آنها نظاره گر بوده اند. جام ها راهی استمفورد بریج و هایبری شده اند و آنها نگاه کرده اند و نگاه. نگاهی آمیخته به حسرت، آمیخته به انتظار. انتظار و باز هم انتظار. مربیان پرشماری آمدند و رفتند و غول خفته بیدار نشد: تری ونبلر، اسوالدو آردیلس، جری فرانسیس، جرج گراهام، هری ردنپ، مارتین یول، خوانده راموس، آندره ویاش یواش آمدند و رفتند. بی نتیجه، بی اثر... تا سرانجام او آمد: پوچتینو آرژانتینی. آمد و غول خفته را از خواب نیم قرنی بیدار کرد. او از مسیر اسپانیول و سوتهامپتون در می 2014 پا به وایت هارت لین گذاشت تا دهمین مردی باشد که طی دوازده سال روی آن نیمکت لرزان بیوفا نشسته. همه او را مربی که زود آمده و زود هم خواهد رفت قلمداد کردند. یکی از آن انتخاب های عجولانه از نوع مدیران تاتنهام. همان مدیرانی که روزگاری ژاک سانتینی را آوردند و همان ها هم خیلی زود کنارش گذاشتند. همان هایی که برابر نام پوچتینو در قراردادش عنوان " Head Coach " را گذاشتند. در عین حال همان مدیرانی که آن عنوان را در قرارداد جدید به " Manager " تغییر دادند. تغییر دادند و به انتخاب شان بالیدند. به " Poch".

 

 

1195810

 


پوچتینو به جوان ها روی آورد. به پسران گمنام و تشنه پرواز. سیستم 1-3-2-4 محبوب او و پرسینگ فوق العاده اش بازتابنده اهمیت آن چه انجام داد نبودند. فلسفه اش بود که تلقی حاکم در وایت هارت لین - قناعت به رتبه پنجم تا هفتم - را دور انداخت. او وارد شد و جمله دیرآشنای آرژانتینی ها را به عنوان فلسفه مربیگری اش تکرار کرد "... اگر در زندگی شجاع باشید نمی توانید در میدان جور دیگری رفتار کنید. نتوانسته ام در نبردها جور دیگری بازی کنم. همیشه شجاع باش. من دوست دارم شجاعانه بازی کنم".

 

 

1191546

 


اکنون که لیگ برتر به هفته های پایانی رسیده تاتنهام / پوچتینو با 4 امتیاز فاصله در تعقیب چلسی صدرنشین بسر می برد، بالاتر از لیورپول / کلوپ، بالاتر از منچسترسیتی / گواردیولا، بالاتر از منچستر یونایتد / مورینیو و بالاتر از آرسنال / ونگر. پیروزی های پسران پوچتینو نشان داده آنها چگونه از صخره های بلند بالا رفته اند : منچسترسیتی در شش دیدار پیاپی لیگ پیروز شده بود، ولی برابر آنها مغلوب شد. برنلی طی چهار ماه در خانه شکست نخورده بود، ولی برابر آنها مغلوب شد. چلسی در سیزده بازی متوالی لیگ پیروز شده بود، ولی برابر آنها مغلوب شد. اورتون نزدیک به سه ماه شکست نخورده بود و فقط شش امتیاز در این مدت از دست داده بود، ولی برابر آنها مغلوب شد. کریستال پالاس طی شش دیدار از هشت بازی لیگ پیروز شده بود، ولی برابر آنها مغلوب شد.

 

 

1190951

 


پیروزی تاتنهام با یک گل برابر پالاس رکورد پیروزی های پیاپی شان را به هشت رساند. رکوردی که بهتر آن از سال 2009 تاکنون فقط دو بار تکرار شده. آنها تاکنون با 22 گل خورده بهترین خط دفاع لیگ را معرفی کرده اند. چلسی که بالای شان نشسته 7 گل بیشتر خورده و لیورپول تعقیب کننده پشت سرشان 20 گل بیشتر. متوسط خلق فرصت برای گشودن دروازه در لیگ هم به آنها تعلق دارد، با 1/15 بار. تیم دوم منچستر یونایتد متوسط 12 بار را ثبت کرده و منچستر سیتی و لیورپول 7/11 بار را. چلسی صدرنشین با 14/11 بار در رتبه چهارم این سیاهه نشسته و آرسنال با 14/9 بار در رده هفتم قرار دارد.

 


شکوفایی بازیکنان تاتنهام در دستان " Poch " حیرت آور بود. محض نمونه: تک گل دیدار با پالاس را کریستین اریکسن زد، سرحال ترین بازیکن کنونی لیگ در کلیدی ترین برهه رقابت ها . انگولو کانته را شایسته کسب عنوان بهترین بازیکن فصل خوانده اند، ولی این بازیکن دانمارکی بی ادعا طی هشت بازی اخیرش 30 فرصت برای گشودن دروازه حریفان خلق کرده که یعنی 7 بار بیشتر از هر بازیکنی. او در این فصل با خلق 97 فرصت گشودن دروازه رکورددار لیگ شده که یعنی 16 بار بیشتر از کوین دی بروین ستاره منچسترسیتی در رده دوم. در عین حال اریکسن همان بازیکنی است که قراردادش را سپتامبر گذشته بر مبنای هفته ای هفتاد هزار پوند امضا کرده بود.

 

 

1195811

 


کسی هری کین را پیش از ورود پوچتینو نمی شناخت و حالا کین در 63 بازی لیگ برای تاتنهام 46 گل زده. حالا کنار لیونل مسی و آلکساندر لاکازت طی سه فصل در پنج لیگ برتر اروپا 20 گل یا بیشتر زده. در رقابت های این فصل لیگ 20 گل زده که یعنی یک گل بیشتر از کریستیانو رونالدو. خیلی ها با مصدومیت کین کار تاتنهام را تمام شده خواندند، ولی کار تاتنهام تمام نشده بود. تمام نشده بود و دله علی و سون هیونگ مین در ترکیب به میدان رفته بودند تا دروازه ها را باز کنند. دله علی که به عنوان پدیده جدید انگلیس تاکنون 16 گل در لیگ زده و سون آسیایی که 12 بار دروازه ها را باز کرده. در سوی دیگر میدان مدافعان سپیدپوش درخشیده اند. محض نمونه: توبی آلدرویرلد به عنوان نماینده مدافعان آهنین تاتنهام همان کسی است که طی 5590 دقیقه بازی فقط 18 خطا انجام داده.

 

 

1195812

 


تاتنهام در این فصل 21 بار در خانه به میدان رفته و هنوز طعم شکست را نچشیده. طی 19 دیدار پیروز شده و در دو دیدار به تساوی دست یافته. همه اینها یعنی معبد شکست ناپذیر لیگ برتر نه اولدترافورد است، نه اتحاد و نه استمفورد بریج. یعنی قلعه تسخیرناپذیر لیگ، وایت هارت لین است و نه میدانی دیگر. ولی چه دیر، خیلی دیر. تاتنهام در پایان این فصل ماوای قدیمی اش را ترک خواهد کرد. خانه قدیمی اش از 1899 تاکنون را. ولی مگر آرسنال با هایبری وداع نکرد؟ مگر وستهام در پایان فصل پیش با اپتن پارک وداع نکرد؟... نوبت تاتنهام رسیده تا پوست بیندازد. تا روزآمد شود. با پوچتینو، با پسران شاداب او. در چنین قابی نبرد پیش روی تاتنهام - آرسنال آخرین نبرد دو دشمن قدیمی شمال لندن در وایت هارت لین خواهد بود. آخرین آوردگاه.

 


پوچتینو برابر آرسنال نبرد بیست سال پیش خود را دوره خواهد کرد. دیدار بزرگ سال 1997 را. زمانی که او برای اسپانیول به میدان می رفت و بارسلونا راهی استادیوم دی ساریا شد تا آخرین داربی اسپانیول - بارسلونا پیش از فروپاشی دی ساریا برگزار شود. اسپانیول در آن روز بارسا را با دو ضربه پنالتی مغلوب کرد. بارسا که بابی رابسون و دستیارش مورینیو را روی نیمکت داشت. بارسا که فیگو، گواردیولا و لوییز انریکه را در اختیار داشت. پوچتینو برابر آرسنال به تکرار آن خاطره خوش می اندیشد. آرسنال طی 22 سال متوالی در لیگ بالاتر از آنها ایستاده. ایستاده و پوزخند زده. ولی همه چیز عوض شده و کسی، هیچ کس، در وایت هارت لین عقده حقارت ندارد. طرفداران تاتنهام از ته دل با غرور می گویند زمان پوزخند زدن به دشمن قدیمی فرارسیده...

 

 

 

حمیدرضا صدر

 

 

 

از همین نویسنده بخوانید:

 

 

مسی: خرمن آتش در میعاد

 

ال کلاسیکو: شب خوک زده با فیگو

 

تونی آدامز و سالاد فصل هجده ملیتی گرانادا

 

سی ال؛ لبخند دارودسته مادریدی

 

یوونتوس - بارسلونا: هفت پرده از نبرد انتقامی

 

میلان؛ فیل بزرگ در تاریکی مطلق

 

منچستریونایتد؛ چرا این تیم خود را پیدا نمی‌کند؟

 

مرگ تدریجی فوتبال هلند: چرا و چگونه؟

 

سایه روشن‌های جذاب‌ترین لیگ جهان 

 

مارچلو لیپی: مردی برای همه فصول

 

قطر - ایران؛ بازخوانی نبرد تلخ دوحه 1376

 

بهشت بر تو ارزانی باد پسرجان...

 

سیتی - موناکو؛ کبریت خیس برابر آتش گداخته

 

بازخوانی اولین فصل مورینیو در چلسی 

 

سیندرلا؛ نیمه شب چهارشنبه به وقت نوکمپ

 

نه، این همه آرزوهای ناپولی نبود...

 

تو هم تمام شدی آقای ونگر

 

انریکه و بارسا: اینجا زمان برای کسی متوقف نخواهد‌ شد

 

خوردن استیک با دندان‌های مصنوعی

 

معجونی که فوتبال انگلیس را تغییر داد 

 

تجدید خاطره با ایکر کاسیاس

 

آلگری: از تورین تا لندن و بارسلونا

 

بارسا در پاریس: ده پرده از کشتار والنتاین

 

لیگ قهرمانان: ناقوس‌ها برای که به‌صدا در می‌آیند؟

 

اولین توفان: وسترن در امجدیه

 

ردبول؛ بوندسلیگا علیه نوشیدنی شیطان!

 

ظهور و سقوط لستر: وداع با رمانتیسم؛ سقوط نکنید، بمانید آقای رانیری

 

آرسن ونگر: گربه خانگی میان ببرهای گرسنه

 

یادداشت حمیدرضا صدر درباره تیم محبوب ایتالیایی؛ رم، کولوسئوم در غیاب سزار  

 

لیورپول و کلوپ: ژانویه عذاب آور

 

از رونی تا رونالدو: مسیر موازی پسران فرگوسن

 

از قلیچ خانی و هاشمی نسب تا سرجیو راموس: دست دادن با آتش

 

رونالدو برزیلی یا رونالدو پرتغالی؟

 

جام جهانی 48 تیمی: معما، پرسش و دلار

 

از اوفارل تا کی‌روش: همان شهرزاد قصه‌گو

 

بازگشت یاپ استام به منچستر: داغ آن وداع تلخ

 

یوونتوس: همان بالا با یک علامت سوال

 

قربانگاه والنسیا، نفرین خفاش‌ها

 

فوتبال سال 2016؛ ده پرده از زندگی و مرگ

 

آیا یونایتد و مورینیو سرانجام به جاده اصلی بازگشته‌اند؟

 

آقای گل محجوب؛ از سیلی عبده تا مرگ در استکهلم

 

از چلسی تا آرسنال، از آنتونیو تا آرسن

 

لیونل مسی 2016: هم شیرین شیرین؛ هم تلخ تلخ

 

یادداشت ویژه حمیدرضا صدر برای برنده توپ طلا؛ رونالدو: رنج به علاوه سرمستی 

 

گواردیولا در باتلاق انگلیسی

 

میلان: مشت آهنین درون مخمل راه راه

 

ردبول، نوشابه منفور بوندسلیگاست!

 

هفته چهاردهم لیگ برتر: باران آنها را برد

 

ال کلاسیکو 232 : کسالت آمیخته به جادوی صد

 

هفته سیزده لیگ برتر: کونته آن بالا و مورینیو این پایین

 

تا 41 سالگی در برنابئو؛ کریستیانو می‌تواند؟

 

با این بارسلونا چه باید کرد؟

 

رئال به روایت زیدان: بی های و هوی، بی زرق و برق

 

هفته دوازده لیگ برتر: نه، تو دیگه خاص نیستی!

 

استیون جرارد: تاریخ تو را به کدام سو خواهد برد؟

 

 وداع با منصور پورحیدری؛ آن چروک‌های عمیق

دیدگاه‌ها