کد خبر : 1418327 | 06 خرداد 1396 ساعت 13:24 | 20.2K بازدید | 0 دیدگاه

اگر نام‌ها و شهرها و امتیازها جا‌به‌جا نشوند!

بررسی تیم‌های لیگ برتر، لیگ یک و لیگ دو

در حالی که فصل ۹۵-۹۶ فوتبال ایران در تمام رده‌های لیگ برتر تا دسته سوم به پایان رسیده است، می‌توان از چهره تیم‌های سه رده نخست فوتبال ایران در فصل ۹۶-۹۷ رونمایی کرد‌.​​​​​​​

بررسی تیم‌های لیگ برتر، لیگ یک و لیگ دو

به گزارش "ورزش سه" ، لیگ برتربالاترین سطح فوتبال ایران در حالی امسال هفدهمین دوره خود را آغاز خواهد کرد که به دلیل سال منتهی به جام جهانی زنگ آغاز این بازی‌ها دو هفته زودتر به صدا در خواهد آمد و در ابتدای دومین ماه تابستان شاهد شروع این مسابقات خواهیم بود.


لیگ برتر به مانند چند فصل گذشته با شرکت ۱۶ تیم برگزار می‌شود اما بنا بر اعلام مسوولان برگزار کننده برعکس سال گذشته دو و نیم تیم به لیگ دسته اول سقوط می‌کنند و همین تعداد از لیگ دسته اول جایگزین خواهند شد.


تیم‌های: پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، ذوب آهن، سپاهان، پیکان، استقلال خوزستان، گسترش فولاد، نفت تهران، فولاد، پدیده، صنعت نفت آبادان، سایپا و سیاه جامگان به همراه دو تیم پارس جنوبی جم و سپیدرود تازه صعود کرده شانزده تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران خواهند بود.

 

 

لیگ دسته اول


لیگ یک دومین سال ۱۸ تیمی بودن خود را تجربه می‌کند و با توجه به تجربه خوب برگزاری هجده تیمی و کیفیت بالای بازی‌ها و نبردهای تنگاتنگ صعود و سقوط تا روز آخر بعید است فدراسیون دست به ترکیب این لیگ بزند و تنها نقیصه بزرگ لیگ دسته اول صعود تنها دو تیم بود که از امسال به دو و نیم تیم افزایش خواهد یافت.


تیم‌های: گل‌گهر، ملوان، بادران، خونه به خونه، اکسین، مس کرمان، آلومینیوم اراک، نساجی، مس رفسنجان، ایرانجوان، نفت مسجدسلیمان، فجرسپاسی و راه‌آهن به همراه دو تیم صبا و ماشین‌سازی سقوط کرده از لیگ برتر و سه تیم شهرداری تبریز، شهرداری ماهشهر و برق جدید فارس صعود کرده از لیگ دسته دوم مجموع ۱۸ تیم حاضر در لیگ یک خواهند بود.


تجربه سال‌های گذشته نشان داده که بازار خرید و فروش امتیاز و تغییر شهر تیم‌ها در لیگ دسته اول رایج است و امکان اینکه نام هر یک از تیم‌های حاضر در لیگ دسته اول تا شروع بازی‌ها تغییر کند، زیاد است. اتفاقی که در فصل گذشته روی داد و بادران با خرید امتیار پارسه جای این تیم را در لیگ دسته اول گرفت.

 

 

لیگ دسته دوم


وضعیت در لیگ دو به دلیل تعدد تیم‌ها در سال‌های اخیر بسیار پیچیده و دشوار بود. اتفاقی که در فصل ۹۳-۹۴ روی داد و به ناگاه تیم‌های حاضر در لیگ دسته دوم از دو گروه ۱۴ تیمی به چهار گروه ۱۰ تیمی افزایش یافت و فدراسیون کفاشیان با اضافه کردن ۱۲ تیم به لیگ دسته دوم و حاتم بخشی سهمیه‌های مذکور به استان‌هایی خاص موجب بروز یک فاجعه در لیگ دسته دوم را فراهم آورد.


حرکتی که پس از تجربه کردن در دو فصل توسط مسوولان برگزار کننده و اعتراض مدیران و مربیان باشگاه‌ها خیلی زود منجر به تغییرات شد و در فصل ۹۵-۹۶ با کم شدن ۴ تیم کلید کاهش تعداد تیم‌های لیگ دسته دوم زده شد، هرچند که با فشار مرد پرنفوذ فدراسیون و اضافه کردن شهر باران (داماش سابق) مجددا به ۳۷ تیم افزایش یافت. لیگ امسال با سقوط ۹ تیم از گروه‌های سه‌گانه و صعود تنها ۵ تیم از لیگ دسته سوم به دسته دوم و سقوط سه تیم از دسته اول به دوم سال جاری با ۳۳ تیم در سه گروه ۱۱ تیمی برگزار خواهد شد و این گام بعدی فدراسیون برای کم کردن تعداد تیم‌های این رده خواهد بود.


هر چند که همیشه باید درصدی از احتمال حرکات محیرالعقول در فوتبال‌مان را در نظر بگیریم و امکان اضافه شدن به این آمار همیشه وجود خواهد داشت!

 


با این حساب ۳۳ تیم حاضر در لیگ دسته دوم بدین شرح خواهد بود:


اروند خرمشهر، نفت و گاز گچساران، نفت امیدیه، فولاد نوین اهواز، سپهر نقش جهان اصفهان، بعثت کرمانشاه، کیمیا فرآیند تهران، زاگرس یاسوج، قشقایی شیراز، شهرداری کاشان، شهرداری فومن، داماش گیلان، شهرداری بندرعباس، استقلال آبی ب تهران، پتروکیان شوشتر، شهرداری ارومیه، شهید کریمی جویبار، شهرداری همدان، پاس همدان، شاهین شهرداری بوشهر، هف سمنان، سردار بوکان، نیروی زمینی تهران، شاهین ماهشهر و کاسپین قزوین که از سال گذشته در لیگ دسته دوم باقی ماندند به همراه سه تیم سقوط کرده از لیگ دسته اول خیبر خرم آباد، فولاد یزد و استقلال اهواز و پنج تیم صعود کرده از لیگ دسته سوم به دسته دوم خوشه طلایی ساوه، پرسپولیس مشهد، مس نوین کرمان (از دیدار تیم‌های شهدای بابلسر با ملی حفاری اهواز و شهرداری بم با مقاومت تهران دو تیم راهی دسته دوم می‌شوند).

دیدگاه‌ها