کد خبر : 1424161 | 07 تیر 1396 ساعت 09:25 | 56.8K بازدید | 19 دیدگاه

دومین سرمربی تیم ملی هم رفت

از طلای المپیک تا کودتا - انوشیروان قربانی کیانوش

دومین سرمربی تیم ملی وزنه برداری هم بعد از تنش با کیانوش رستمی مجبور به کناره گیری از سمت خود شد تا چرخه تغییر مربیان بعد از تنش با ورزشکاران ادامه دار باشد.

از طلای المپیک تا کودتا - انوشیروان قربانی کیانوش

به گزارش "ورزش سه"، استعفای سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری ایران تنها یک دلیل واضح داشت و آن‌هم وتو رأی او و شورای فنی فدراسیون بود که این طور اعلام شده بود: "تمام ورزشکاران باید تحت چارچوب قوانین فدراسیون باشند" اما کیانوش رستمی نظری مخالف داشت که درنهایت حرف او به کرسی نشست. 


کیانوش رستمی طلای المپیک ریو را کسب کرد و پس از آن مدعی شد تا با متد سرمربی تیم دیگر در تیم ملی نخواهد بود. قبل از المپیک با این درخواست او موافقت شد تا جایی که کیانوش به‌صورت انفرادی تمرین کرد و در مسابقات اجازه نداد تا انوشیروانی او را کوچ کند و بعد از المپیک هم اساسنامه شورای فنی را امضا نکرد که در آن آمده بود برنامه تمرینی تمام ورزشکاران در چارچوب سیاست‌های فدراسیون و داخل اردو می بایست باشد. با تمام این تصمیمات گرفته شده کیانوش بی اعتنا به مصوبات ترجیح داد به اردو نیاید تا جایی که در دو رویداد هم از ترکیب تیم ملی کنار گذاشته شد تا اینکه علی مرادی رییس فدراسیون وزنه برداری مجوز تمرین او در اردوی تیم ملی با مربی شخصی را صادر کرد. 


همین شد تا سجاد انوشیروانی از سمت خود استعفا دهد و دلیل آن را لکه دار نشدن جایگاه مربیگری و حفظ شان بزرگان ورزنه برداری عنوان کرد. اما این مسئله ریشه در اتفاقات گذشته نیز دارد و مربوط به این المپیک نیست. در المپیک لندن هم تنش‌هایی این‌چنینی وجود داشت که درنهایت موضع بهداد سلیمی و کیانوش رستمی به برکناری کوروش باقری منجر شد و حالا بعد از المپیک ریو نوبت سجاد انوشیروانی است که با نظر ورزشکاران شغل خود را از دست بدهد. ریشه این تعویض مربیان با موضع‌گیری ورزشکاران در وزنه‌برداری را باهم مرور خواهیم کرد:


* دست‌به‌یکی علیه سرمربی بعد از المپیک لندن


داستان موضع‌گیری علیه سرمربی تیم ملی تنها به این روزها و سال‌ها باز‌نمی‌گردد بلکه مشابه همین داستان یعنی تاخت‌وتاز بر نفر اول تیم و پیروزی ورزشکار بر سرمربی بعد از المپیک لندن هم اتفاق افتاده بود که در آنجا هم یک پای دعوا کیانوش رستمی بود. وزنه‌برداران پس از المپیک به بهانه بدرفتاری حسابی به کوروش باقری تاختند و از بی‌اخلاقی‌های این مربی در اردوها مدام اعتراض کردند و حتی کار تا جایی پیش رفت که بهداد سلیمی، بعد از طلای لندن در برنامه زنده تلویزیونی به بهانه همین بی‌اخلاقی به باقری تاخته و در جمله‌ای عجیب و با لحنی نامناسب به سرمربی تیم گفت:" من ضرر نمی‌کنم و حالا ببینیم پس از من چه کسی برایت مدال می‌گیرد؟ "

 

* 6 سال پیش اولین تلاش کیانوش برای تغییر سرمربی 


بعد از اینکه تنش بهداد سلیمی و سرمربی تیم بالا گرفت کیانوش رستمی هم به جمع معترضین پیوست تا همراه بهداد پروژه برکناری سرمربی را کلید بزنند. بنا به دلایل حاکم بر آن زمان تیم ملی کیانوش رستمی در گفت‌وگویی گفته بود:« ما ابتدا فقط با بودن کوروش باقری در تیم ملی مشکل داشتیم و این را بارها به رئیس فدراسیون هم گفتیم اما امروز خود رضازاده هم به دنبال خراب کردن ماست. او خودش دوست دارد با ما کل‌کل کند و انگار او هم می‌خواهد وارد این قضیه شود.» تاخت‌وتاز بهداد و کیانوش علیه کوروش باقری از همان‌جا آغاز شد که درنهایت به کناره‌گیری سرمربی تیم ملی منجر شد.

 

* سجاد انوشیروانی یا ترسو است یا چاپلوس


وقتی این اعتراضات به اوج خود رسید کیانوش رستمی مدت‌ها در رسانه‌ها فعال بود و انواع اتهامات را به کوروش باقری می‌زد. خبرنگار در سؤالی به کیانوش رستمی پرسید:" جالب است، به غیر از شما و سلیمی دیگر وزنه‌برداران المپیکی واکنشی نسبت به سرمربی تیم ملی نداشته‌اند؟" 


رستمی این‌طور پاسخ داده است:« سجاد انوشیروانی صحبت کرد اما بعد تمام صحبت‌هایش را تکذیب کرد. سجاد انوشیروانی با ما در اردوها بود و بی‌حرمتی‌ها را دیده بود حالا نمی‌دانم بر اساس ترس یا شاید چاپلوسی حرفش را تکذیب کرده است. نواب نصیر شلاق هم دیروز به خودش آمد و بالاخره حرف زد.»

 

* حالا پروژه المپیک ریو


کیانوش رستمی در مقطعی تصمیم گرفت اردوی تیم ملی را ترک و تمرینات خود را به‌تنهایی دنبال کند. او وقتی تصمیم به ترک تیم ملی گرفت در توضیح خود گفته بود:« تمریناتی که تیم ملی وزنه‌برداری این روزها انجام می‌دهد متعلق به 15 سال پیش و منسوخ‌شده است. با این تمرینات نمی‌توانستم به مدال طلای المپیک برسم. به همین دلیل برای رسیدن به مدال طلا از متد روز دنیا استفاده کردم. در کمتر از دو ماه توانستم دو بار رکورد دنیا و المپیک را جابه‌جا کنم و این فقط با استفاده از روش جدید و متد روز دنیا ممکن بود. این روش را به‌تنهایی انجام دادم و سعی خواهم کرد همین روش را برای حضور در بازی‌های المپیک 2020 هم ادامه بدهم.» با این شرایط او تمرینات خود را به‌صورت انفرادی دنبال کرد. او حتی به سرمربی تیم ملی اجازه نداد تا در کنار تخته برای هدایت او بایستد و پایان کار او طلای المپیک و رکوردشکنی بود که از همان‌جا اختلافات هم دامنه بیشتری پیدا کرد چراکه او مطالبات جدیدی از فدراسیون داشت و شرایط با قبل از المپیک تفاوت بسیاری پیداکرده بود به‌طوری‌که کیانوش رستمی حالا با تمرینات اختصاصی قهرمان المپیک شده است.

 

1197125

 

* قهر برای تحت‌فشار قرار دادن فدراسیون


تنش‌ها بین کیانوش رستمی و سجاد انوشیروانی تا جایی ادامه داشت که کیانوش دست از تمرینات خود کشید و فدراسیون را مقصر این مسئله دانست:« من دیگر تمرین نمی‌کنم و از بعد از المپیک تقریباً تمرین خاصی انجام ندادم. هیچ انگیزه‌ای هم برای تمرین کردن ندارم. من تلاشی برای پایان تمریناتم نداشتم و تنها دلیل این بود که فضا برایم فراهم نبود. اگر کوتاهی نمی‌شد و فضا فراهم بود،‌ مطمئنا با آرامش تمرین می‌کردم اما همه می‌دانند که این اتفاق نیفتاد. من همین حالا هم ورزش را کنار گذاشتم و بعد از المپیک دیگر تمرین نکردم.»

 

* سجاد انوشیروانی مثل کوروش باقری کنار گذاشته شد


درنهایت فدراسیون وزنه‌برداری تصمیم گرفت تا کیانوش رستمی را با مربی شخصی راهی اردو کند که درنهایت منجر به استعفای سجاد انوشیروانی شد. او بعد از این اتفاق گفت:« به خاطر اینکه جایگاه مربی بیشتر از این لکه‌دار نشود و بتوانم حرمت بزرگان وزنه‌برداری را حفظ کنم از سمتم به عنوان سرمربی تیم ملی کناره‌گیری کردم. البته من تا الان هیچ قراردادی با فدراسیون نداشتم. امیدوارم تیم ملی در مسابقات جهانی عملکرد خوبی داشته باشد و من برای کیانوش رستمی، سهراب مرادی و سایر وزنه‌برداران آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم از این پس جایگاه مربی حفظ شود. مطمئن باشید به تیم ملی برنمی‌گردم.»

 

* اگر این ورزشکارسالاری نیست پس چه نام دارد ؟


اینکه حق با کیانوش رستمی بوده یا سجاد انوشیروانی موضوعی است که افراد درون فدراسیونی در مورد آن تصمیم بگیرند اما مشکل کنونی وزنه برداری این شده است که ورزشکاران به راحتی پس از هر المپیک به محض کسب مدال مطالباتی خارج از عرف دارند که بر خلاف تمامی مصوبات اجابت می شود، حتی اگر آن درخواست به استعفای سرمربی تیم ملی منجر شود. اینکه درخواست این ورزشکاران به حق بوده یا خیر در حال حاضر دغدغه مهم نیست، موضوع حائز اهمیت این است که طلای المپیک می تواند مرزهایی را جا به جا کند که به قول سجاد انوشیروانی این جا به جایی ها به لکه دار شدن جایگاه سرمربی منجر می شود.

دیدگاه‌ها