کد خبر : 1427745 | 26 تیر 1396 ساعت 10:48 | 21.3K بازدید | 0 دیدگاه

جزییات پرونده‌های انضباطی و مالی فدراسیون فوتبال

شرح کامل نشست مطبوعاتی ارکان قضایی فدراسیون

نشست خبری سه کمیته فدراسیون فوتبال صبح روز دوشنبه برگزار شد.

شرح کامل نشست مطبوعاتی ارکان قضایی فدراسیون

به گزارش "ورزش سه"، نشست خبری روزبه وثوق احمدی رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان، احمدرضا براتی کمیته حقوقی و تدوین مقررات و فریبرز محمود زاده رئیس کمیته نقل و انتقالات از ساعت 10 صبح روز 26 تیرماه در فدراسیون فوتبال برگزار شد. مشروح این نشست خبری در ادامه می آید:

 

احمدرضا براتی:


از همکارانی که پیش از ما در کمیته حقوقی و تدوین مقررات زحمت کشیدند، تشکر می کنم. اگر گاهی انتقاد می کنیم، به معنی نفی زحمات افراد قبلی نیست و تنها نظرات کارشناسی در بحث ورزش را مطرح می کنیم. مایل هستم از زحمات دوستان قدیمی به ویژه آقای نصیرزاده تشکر کنم. مواردی که ما به عنوان انسان تصویب می کنیم نیز خطا دارد.


ما در ابتدای کار یک اولویت بندی انجام دادیم. اولین مشکلی که برای ما ایجاد شد این بود که اعضای کمیته با وجود اینکه به موقع معرفی شدند اما در هیات رئیسه دیر مطرح شد و احکام آنها دیر تصویب شد و من هم نمی توانستم به تنهایی قوانین را تصویب کنم و به همین دلیل مشکل اداری داشتیم. به هر ترتیب بعد از اینکه همکاران من معرفی شدند و احکام آنها صادر شد، قوانین اولیه به آنها ارائه شد و آنها نظرات خود را ارائه کردند و هم اکنون این اطلاعات در اختیار اهالی فوتبال قرار دارد.

 

تلاش می کنیم تا مقررات به استانداردهای بین المللی نزدیک شود. فوتبال یک بحث وارداتی است و با توجه به تعاملاتی که به سازمان های بین المللی داریم تلاش می کنیم تا مقررات ما به آنها نزدیک باشد تا با آنها به مشکل نخوریم. به همین ملاحظه تلاش کردیم تا مقررات نقل و انتقالات نزدیک به قوانین فیفا باشد زیرا باشگاه های ما در صورت جذب بازیکن خارجی، در محاکم بین المللی با قوانین فیفا سر و کار دارند و بهتر است با همین قوانین جلو بروند.


همچنین تلاش کردیم بحث هایی مانند ITC وTMS را از این نسخه حذف کنیم تا اگر یک مورد بین المللی پیش آمد در آینده باشگاه ها با آن رو به رو شوند.


در نسخه های قبلی برخی موارد دیده نشده بود و با مقاومت هیات ها رو به رو می شد و پیش از این نیز شاید این کار انجام می شد اما با تعدیل بود. نظر ما این است که هر تحول مثبتی با مقاومت رو به رو می شود و ما باید هزینه این مقاومت ها را بدهیم. بارز ترین مصداق برای این مساله موضوع حق فسخ است که ما مطابق قوانین بین المللی آن را وارد کردیم اما خدا را شکر می کنم که مقاومت ها کمتر از پیش بینی های ما بود.


همانگونه که بارها همکاران دیگر اعلام کردند، دغدغه های متفاوتی داریم. آقای تاج نیز اشاره کردند که باشگاه ها حقوق خود را دریافت نمی کنند. زمانی که یک مربی و بازیکن قرارداد می بندند، باید حقوق آنها پرداخت شود. در گذشته پول بازیکن پرداخت نمی شد و بازیکنان نمی توانستند قرارداد خود را فسخ کنند و دچار مشکل می شدند. ما تلاش کردیم تا فضا را فراهم کنیم تا بازیکن به تیم های دیگر منتقل شود تا امرار معاش کند. مهم ترین تغییری که اتفاق افتاد و با موافقت هیات رئیسه همراه شد، موضوع حق فسخ یک طرفه بود.

 

لیست مازاد موضوع بعدی بحث است. باشگاه ها باید 30 روز مانده به دوره بعدی نقل و انتقالات لیست بازیکنان مازاد را به صورت رسمی و کتبی به سازمان لیگ و واحد نقل و انتقالات و البته به خود بازیکن اعلام کنند. برخی از باشگاه ها بازیکنانی را به خدمت می گرفتند اما نام او را در لیست صدور کارت قرار نمی دادند و بازیکن با مشکل رو به رو می شد.


اگر اعلام کردند، دو حالت پیش می آید. یا این بازیکن با باشگاه جدید قرارداد می بندد، یا قرارداد نمی بندد. که در هر دو حالت باید تا روز بیکاری از باشگاه حقوق خود را دریافت کند.


اگر اعلام نکردند، بازیکن تا زمانی که جذب باشگاه جدید شود، مستحق دریافت حقوق خود و البته غرامت است. غرامت می گیرد به این علت که فرصت هایی را از دست می دهد. این غرامت بر اساس پارامترهای مختلف مشخص می شود.


مقامات قضایی پیش از صدور رای اجازه اظهار نظر ندارند. زیرا ممکن است در این مسیر استدلالهایی ایجاد شود که رای تغییر کند و این موضوع شائبه بر انگیز می شود.

 

اگر باشگاه ها بدهی داشته باشند، اجازه حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را نخواهند داشت. بدهی مالیاتی، بدهی به بازیکنان و مربیان از جمله این بدهکاری ها محسوب می شود. AFC با فدراسیون فوتبال مکاتبه کرده و اعلام کرده که تا 9شهریورماه فرصت دارند ثابت کنند که یا بدهی ها پرداخت شده و یا اینکه تعیین تکلیف شود و تاریخ پرداخت آنها مقرر شود.


به هر کیفیتی باید این موضوع برای AFC مشخص شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، نمایندگان فوتبال ایران از مسابقات بین المللی حذف می شوند. فدراسیون فوتبال آسیا در این موضوع بسیار جدی است. ما البته مسائل مالی باشگاه ها را درک می کنیم و تلاش می کنیم تا این موضوع را مدیریت کنیم. از آقایان افتخاری، طاهری، عرفانیان و آجرلو دعوت به عمل آمد و مذاکراتی را انجام دادیم که نمی توانم جزییات را توضیح بدهم. ما وظیفه داریم اطلاع رسانی کنیم و در کنار باشگاه ها حضور داریم. همچنین با مقامات مختلف رایزنی انجام می دهیم اما تصمیم گیری در این باره خارج از فدراسیون است. فدراسیون فوتبال آسیا لیست تمامی پرونده ها را استخراج کرده و هیچ راهی برای دور زدن قانون وجود ندارد و باید این پرونده ها حل شود. امیدوارم این مساله به خیر بگذرد اما دوستان باید در جریان باشند و تلاش کنند تا این موضوع حل شود.


برخی از مشکلات به دلیل عدم دریافت حقوق باشگاه ها است و برخی دیگر بدهی های موروثی در این باشگاه ها است. البته تلاش می کنیم تا از انباشت بدهی جلوگیری کنیم.

 

روزبه وثوق احمدی:


از همکارانی که در گذشته در فدراسیون حضور داشتند، تشکر می کنم. آقای نصیرزاده یک کاری را آغاز کردند و جلو بردند و بعد از ایشان با حضور آقای براتی راه بهتر و علمی تر پیش رفته است.


کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در روزهای پایانی سال 1395 به جهت مشکلاتی که در پرونده بازیکنان خارجی پیش آمد و با پیش بینی ماده 50، شکل گرفت. این کمیته دو کار کرد اصلی دارد؛ کارکرد اول موضوع نظارتی در بحث نقل و انتقالات فوتبال ایران است و کارکرد دوم موضوع حل و فصل اختلافات محسوب می شود.


پیش از این کمیته ای برای رسیدگی به این موضوع وجود نداشت و با نظر هیات رئیسه کمیته انضباطی و هیات ها به این پرونده ها رسیدگی می کردند اما با ایجاد این کمیته، این مصوبه باطل شد و تمامی اختیارات به کمیته تعیین وضعیت رسید.


همانگونه که در آیین نامه ذکر شده، بعد از صدور رای، کمیته استیناف می تواند تجدید نظرخواهی انجام دهد و بعد از ان نیز CAS در برخی پرونده ها می تواند ورود کند. به همین دلیل کار این کمیته سنگین است و باید به معیارهای بین المللی اشاره کنیم. فسخ یک جانبه یکی از بزرگ ترین مواردی بود که به مرحله اجرا در آمد. پیش از این نیز این حق وجود داشت اما به رسمیت شناخته نمی شد اما به همت دوستان به حالت اجرا درآمده است. این موضوع یکی از بیشترین مراجعات باشگاه ها و بازیکنان به این کمیته است. ظاهر قضیه برای باشگاه ها سخت است زیرا با مقررات بین المللی آشنایی ندارند. مربیان تماس می گیرند و می گویند بازیکنی 3 فصل با ما قرارداد دارد اما با تیم دیگری قرارداد بسته است اما با باشگاه رقیب قرارداد ثبت کرده است و در این ادعا به این موضوع توجه نمی کنند که آیا در باشگاه به تعهدات خود عمل کرده اند یا خیر.


در آیین نامه قبلی ذکر شده بود بازیکن اگر کمتر از نیمی از قرارداد را دریافت کند، می تواند قرارداد خود را فسخ کند. در آیین نامه های جدید البته عدد و ارقام ذکر شده و الان دست باشگاه ها و بازیکنان است و می توانند شرط بگذارند که چه رقمی برای حق فسخ مناسب است. بازیکنان می توانند به قرارداد خود برای فسخ رجوع کنند و اگر در قرارداد قید نشده باشد، باید پرونده تشکیل شود و نمی توان نسخه جامع ارائه کرد. حق فسخ یک جانبه در طول فصل وجود ندارد. از روز پایانی آخرین بازی هر فصلی تا اولین بازی فصل بعد، بازیکنان می توانند قرارداد خود را به صورت یک جانبه فسخ کنند.


نکته خیلی مهم در پرونده ها این است که محتویات پرونده، محرمانه است. یعنی اگر پرونده ای مطرح باشد، وفق مقررات ما اجازه نداریم محتویات پرونده را به رسانه ها بگوییم. ما تا امروز سعی کردیم شفاف سازی انجام بدهیم اما در موضوعات محرمانه نمی توانیم در مورد تصمیم نهایی اظهار نظر انجام بدهیم و تا زمانیکه رای صادر نشود، اجازه نداریم صحبتی انجام بدهیم.


جلسه رسیدگی برای پرونده ها با حضور طرفین تشکیل نمی شود و اصل بر تعیین رای در جلسات غیرحضوری است. همچنین 30 روز فرصت رسیدگی به این پرونده هاست و تنها یک دوره 30 روزه تمدید می شود.


وکلای بازیکنان نیز برای ما دو دسته هستند. یا پروانه وکالت دارند و یا ندارند؛ اگر وکیل دادگستری باشند می توانند در کمیته حاضر شوند و از موکل خود دفاع کنند اما اگر وکیل نباشند، حتی با معرفی نامه نمی توانند در جلسه حاضر شوند و تنها باید با وکالت نامه رسمی در جلسه حاضر شوند.


تنبیه و مجازات باشگاه و بازیکنان موضوع بعدی است. تنبیه مالی، جلوگیری از نقل و انتقالات داخلی و خارجی از جمله مجازات ها می باشد. اگر باشگاهی با بازیکنی قرارداد سالیانه 120 میلیون تومانی بسته تا ماهیانه 12 میلیون تومان پرداخت کند، اگر 30 روز از موعد آن بگذرد و بازیکنان شکایت کنند، کمیته می تواند باشگاه را جریمه کند و در گذشته دیدیم که استقلال و تراکتورسازی از جذب بازیکن منع شدند. پیش از این فیفا به این پرونده ها رسیدگی می کرد و باشگاه ها را محکوم می کرد و پس از آن باشگاه ها به سراغ CAS می رفتند و اگر جریمه پرداخت نمی شد، کمیته انضباطی فیفا دخالت می کرد و حکم می داد. حالا اختیار این جرایم از سوی فیفا به کمیته تعیین وضعیت داده شده و در فوتبال ما نیز کمیته تعیین وضعیت می تواند باشگاه ها را با جریمه منع بازیکن و حتی کسر امتیاز در مرحله اول شکایت تنبیه کند.

 

مالیات موضوعی است که هر شخص ایرانی باید پرداخت کند. پیش از این در قراردادها قید می شد که مالیات بازیکنان را باشگاه پرداخت کند و البته باشگاه نیز پرداخت نمی کرد و مشکلاتی ایجاد می شد که بازیکن ممنوع الخروج می شد. در آیین نامه جدید قید شده که مالیات باید توسط بازیکن پرداخت شود. لذا مالیات موضوعی جدا از قرارداد است.


راجع به پاداش ها نیز نکاتی را باید اضافه کنم. باشگاه و بازیکن یک مبلغ را به عنوان قرارداد توافق می کنند اما در مورد پاداش به ازای هر گل به طور مثال توافق می کنند و در قرارداد ذکر می شود و اگر بازیکن تعداد گل مورد نظر را به ثمر برساند، این مبلغ پاداش به بدهی باشگاه افزوده می شود. این موارد بررسی می شود و پس از آن در پرونده این بازیکن رسیدگی خواهد شد.


بازیکنی که در قید قرارداد است، 6 ماه قبل از پایان قرارداد می تواند با باشگاه بعدی قرارداد امضا کند. باشگاه باید باشگاه مبدا را آگاه کند و این موضوع ایراد قانونی ندارد. البته فرهنگ این موضوع به درستی در ایران پیاده نشده است. باشگاه و بازیکن باید به صورت مکتوب این کار را انجام بدهند. در این موضوع یک قبحی وجود دارد اما منع قانونی ندارد. مربیان باید مقررات را بدانند و این موضوع ایراد قانونی ندارد.

 

من نمی توانم رای نهایی را اعلام کنم. باشگاه استقلال و تراکتورسازی با رای کمیته تعیین وضعیت فیفا از ثبت قرارداد بازیکنان جدید محروم شدند.


ثبت قرارداد و بازیکنان جدید دو کلید واژه مهم هستند. با استعلامی که از فیفا انجام شد، مشخص شد که انعقاد قرارداد با ثبت قرارداد متفاوت است. پرونده عشوری در دست بررسی است و باشگاه از فیفا استعلام گرفته است. تفسیر این محرومیت از این جهت که فیفا آن را وضع کرده، به عهده فیفا است.


صلاحیت رسیدگی به موضوع به فدراسیون فوتبال ایران اعطا شد و کمیته تعیین وضعیت رسیدگی انجام می دهد. درخواست ثبت قرارداد سینا عشوری واصل شده و ما فعلا از فیفا برای رسیدگی به این پرونده رسیدگی کرده ایم. در پرونده روزبه چشمی کمیته تعیین وضعیت فیفا مسئول رسیدگی آن بود و البته کیفیت خروج این دو بازیکن از لیست هنوز نا مشخص است و نباید این دو را فعلا مقایسه کرد.

 

 فسخ یک جانبه یک تیغ دو لبه است. درست است که فسخ قرارداد بازیکنان مهیا شده است اما اگر به محض اینکه بازیکن اعلام کند فصل تمام شده و به دلیل دریافت نشدن قرارداد فسخ می کند. باشگاه مبدا می تواند شکایت کند که او نمی توانسته طبق قانون این کار را انجام دهد چرا که به تعهداتشان عمل کرده اند و در این لحظه بررسی ها انجام می شود و اگر فسخ غیر موجه باشد، بازیکن جریمه می شود. ما نمی توانیم جلوی بازیکن را بگیریم که فسخ نکند تا بررسی ها انجام شود.

مثال بارز هم مهدی طارمی است. او فسخ کرد و برای پرسپولیس هم بازی کرد اما کماکان پرونده شکایت ریزه اسپور در فیفا باز است. اگر فسخ کننده غیر موجه باشد غرامت وجود داردو میزان غرامت به شرایط و سن و سال و پارامترهای زیادی بستگی دارد. کمیته تعیین وضعیت بر اساس آن رای صادر می کند. اگر فسخ قرارداد غیر موجه باشد به محرومیت چهار ماه و شش ماه مواجه می شود. باشگاه جدید هم چون این بازیکن را تحریک کرده، آن باشگاه دعوت می شود و برای این موضوع سوال می شود و میتواند تا دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شود. باید خیلی دقت کنند که حق فسخ را به هر نحوی استفاده نکنند. ممکن است تاوان سنگینی داشته باشد. یک موضوع نو در فوتبال ما حق فسخ موجه ورزشی است. این در آیین نامه فیفا بود و در آیین نامه ما هم آمد. اگر یک بازیکن در کمتر از 10 مسابقه یک فصل بازی کرده باشد، می تواند فسخ کند. این بر اساس انجام 10 بازی است. باید در هر مورد بررسی شود. این حق فسخ ورزشی برای بازیکن است و باشگاه نمی تواند ادعا کند. باید 15 روز بعد از آخرین بازی رسمی آن باشگاه انجام شود.

 

فریبرز محمودزاده:


یکی از موضوعات مهم در سنوات گذشته، موضوع حق رشد بازیکنان بود و باشگاه های سازنده از دریافت حق رشد محروم می شدند. در گذشته به وضوح بیان شده که حق رشد به چه شکل پرداخت می شود و در چهار رده سنی قوانین مختلفی داریم. اگر بازیکن 12 تا 15 سال تمام داشت، باشگاه خریدار لیگ برتری باید به ازای هر سال 10 میلیون تومان پرداخت کند. از رده سنی 16 تا 21 سال باشگاه لیگ برتری باید 25 میلیون تومان، باشگاه لیگ دسته اول 20 میلیون تومان پرداخت کند.


در ماده 2 تعریف بازیکن آماتور و حرفه ای تغییر کرده است. هزینه بازیکن آماتور بیشتر از درآمد ان است و در موضوع بازیکن حرفه ای این موضوع تغییر می کند.


ماده 6 نقل و انتقالات، بحث دیگری است که مطرح می شود. به اشتباه برخی انتقاداتی را مطرح می کنند که چرا زمان نقل و انتقالات طولانی است؟ زمان نقل و انتقالات تابستانی نمی تواند بیشتر از 12 هفته باشد و در نیم فصل نیز 4 هفته و ما این موضوع را رعایت کردیم. ما طبق آیین نامه فیفا رفتار کردیم و برخی به اشتباه فکر می کنند ما از 17 اردیبهشت وارد نقل و انتقالات شدیم در حالیکه ما از 25 خرداد آغاز کردیم و تا شهریور ماه ادامه دارد. این موضوع به سایت فیفا نیز ارائه شده و اگر غیر قانونی باشد، فیفا آن را ثبت نمی کند.


راجع به ماده 5 نیز باید توضیحاتی را ارائه دهم. بازیکن بیشتر از 3 باشگاه نمی تواند قرارداد امضا کند و تنها در دو باشگاه می تواند بازی کند. البته اگر یک بازیکن از خارج به ایران منتقل شود، این قانون به 3 باشگاه می رسد.


قانون حضور بازیکنان خارجی نیز از 3 سال به 2 سال کاهش پیدا کرده است و بازیکنی اگر در دو سال گذشته در لیگ های سطح یک و دو حضور داشته باشد، می تواند قرارداد امضا کند و حالا ما قید 10 بازی را به آن اضافه کردیم.


راجع به بحث جوانگرایی در لیگ می خواهیم مسیر را ادامه دهیم. ما در این فصل تغییری انجام دادیم. باشگاه هایی که دارای تیم های امید و جوانان فعال هستند، می توانند تا زمان نقل و انتقالات نیم فصل، لیست اسامی به تعداد 30 نفر یعنی 15 بازیکن امید و 15 بازیکن جوانان را ارائه کند. 18 بازیکن آزاد و 9 بازیکن زیر 23 سال در لیست تیم ها حضور خواهند داشت.


انتقال قرضی و موقت تنها شامل بازیکنان حرفه ای است و بازیکنان آماتور نمی توانند قرارداد قرضی امضا کنند و نام آنها باید در لیست تیم قبلی باقی بماند.


حق رشد در گذشته پنهان بود اما حالا باشگاه ها با این قوانین می توانند به بازیکن سازی ترغیب بشوند. قوانین فیفا در ماه می 2017 تصویب شد و خیلی زود در قوانین ایران نیز توسط آقای براتی گنجانده شد تا مشکل و خللی نداشته باشیم. 

 

ما به نامه استقلال جواب کتبی دادیم. تاریخ های امید و جوانان بر اساس قوانین بین المللی است و باید مشترک باشد. این موضوع را فیفا اعلام کرد و ما نمی توانیم تغییر ایجاد کنیم. فدراسیون فوتبال چندین سال است این قانون را گذاشته است و ما نمی توانیم تغییری در تاریخ 11 دی ماه ایجاد کنیم.

 

تا این لحظه که کمتر از 10 روز تا شروع لیگ برتر باقی مانده، هیچ باشگاهی به جز سایپا قرارداد بازیکنان را ثبت نکرده است. برخی باشگاه ها به سرعت عمل کمیته ها ایراد می گیرند اما خود آنها هنوز هیچ کاری را انجام ندادند. قرارداد بازیکنان باید ثبت شود و برای سوپر کاپ نیز باید کارت بازی بازیکنان صادر شود.


ما دو مرحله انتقال داریم؛ مرحله اول میان بازیکن و باشگاه است و مرحله دوم ثبت قرارداد است. مرحله دوم بسیار سنگین است و باید مراحل اداری و حقوقی طی شود و از سه کمیته باید تاییدیه دریافت کنند و اگر دریافت نکنند، آقای بهاروند اجازه ثبت بازیکن نمی دهد. باشگاه پرسپولیس مجوز کمیته تعیین وضعیت را گرفته اما مجوز کمیته انضباطی باقی مانده است. ما در تقابل با باشگاه ها نیستیم ولی این طی مراحل اداری زمان بر است. ما با آغوش باز منتظر باشگاه ها هستیم.

دیدگاه‌ها