کد خبر : 1427799 | 26 تیر 1396 ساعت 13:25 | 60.8K بازدید | 1 دیدگاه

اگر بدهی سرخابی‌ها، نفت و تراکتور پرداخت نشود

گزارش ویژه؛ پلن B ایران در لیگ قهرمانان آسیا!

اگر 4 نماینده ایران در لیگ قهرمانان نتوانند بدهی‌های خود را تا 9 شهریور پرداخت کنند، شاید ذوب آهن، سپاهان، پیکان و گسترش فولاد راهی آسیا شوند.

گزارش ویژه؛ پلن B ایران در لیگ قهرمانان آسیا!

به گزارش "ورزش‌سه"، در فاصله 10 روز تا شروع رقابت های لیگ برتر هفدهم سازمان لیگ فوتبال هنوز کارهای عقب افتاده و مهم زیادی دارد که انجام نداده است؛ مسائلی که اگر در این چند روز به سرانجام نرسد، شاید شروع لیگ برتر را نیز با مشکل مواجه کند. اگر بحث امضا نشدن قرارداد نهایی برای توپ های لیگ برتر هفدهم را فاکتور بگیریم، مهم ترین موضوعی که در این باره می شود مطرح کرد، عدم عقد قرارداد با اسپانسر لیگ برای تبلیغات محیطی است. 


در چند سال گذشته سازمان لیگ با عقد قرارداد رسمی تبلیغات محیطی را به شرکت های دیگر واگذار کرد و به طور سالیانه مبلغی را دریافت می کرد اما پس از حاشیه هایی که در اواسط فصل پارسال در این باره ایجاد شد هنوز تکلیف تبلیغات محیطی برای لیگ هفدهم مشخص نیست. سازمان لیگ هنوز با شرکت مورد نظر خود برای واگذاری تبلیغات دور زمین مسابقات لیگ برتر به توافق نرسیده و به طبع آن قراردادی نیز امضا نشده است.


این اتفاق در حالی رخ داده که مشخص نیست با شروع مسابقات لیگ برتر قرارداد همکاری درباره تبلیغات دور زمین که بخش زیادی از بودجه سازمان لیگ برای برگزاری مسابقات را تامین می کند، این قرارداد امضا شود که در این صورت باشگاه ها وسازمان لیگ با مشکلات بیشتری در بحث مالی مواجه می شوند. با توجه به اینکه سازمان لیگ درصدی از درآمد تبلیغات محیطی را به باشگاه ها پرداخت می کند، اگر این مبلغ هم نباشد، مشکلات مالی باشگاه بیش از قبل خواهد بود.


در سال های گذشته باشگاه های ایرانی با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم کردند؛ مشکلات اقتصادی در کل کشور، گریبان فوتبال را نیز گرفته است؛ فوتبالی که به واسطه ارتزاق از منابع دولتی از درآمد مهمی مانند حق پخش و برخی مسائل دیگر محروم است، در سال های قبل نتوانسته آنطور که باید در حل مشکلات مالی کوشا باشد. از این رو برخی باشگاه ها مانند نفت تهران، استقلال خوزستان و... حتی در تامین هزینه های جاری خود با مشکل مواجه شدند. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با وجود اینکه در یکسال گذشته مشکلات مالی زیادی نداشتند و معمولا از طریق اسپانسر خود توانسته اند هزینه هایشان را تامین کنند اما بدهی های گذشته این تیم ها سرسام آور بوده و به دغدغه اصلی مدیران باشگاه ها تبدیل شده است.


در چنین شرایطی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره باشگاه های بدهکار هشدار جدی به فدراسیون فوتبال ایران داده است؛ بر اساس اولتیماتوم AFC باشگاه هایی که نمایندگان کشورهای در لیگ قهرمانان آسیا هستند در صورتی که تا 9 شهریورماه بدهی های انباشته خود را پرداخت نکنند، از حضور در این رقابت ها منع می شوند! این مشکل بیشتر از هر تیمی برای استقلال و پرسپولیس دردسر ساز می شود. دو باشگاهی که میلیاردها تومان بدهی انباشته دارند و البته پرونده شکایت های برخی بازیکنان و مربیان خارجی شان نیز در فدراسیون جهانی فوتبال باز است. به عنوان مثال پرسپولیسی‌ها هنوز برای حل مشکل مانوئل ژوزه به نتیجه نرسیدند و مبلغ هنگفتی را باید به این مربی پرتغالی پرداخت کنند. 


از سوی دیگر تراکتورسازی و نفت تهران به عنوان دو سهمیه دیگر ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم با بدهی های زیادی دست وپنجه نرم می کنند. اگرچه بدهی های این دو باشگاه در حد استقلال و پرسپولیس نیست اما قطعا رقم بدهی های این دو باشگاه نیز به قدری اندک نیست که آنها قادر به پرداختش باشند.


با این فضا اگر فدراسیون فوتبال نخواهد با عبور از موضوع بدهی های 4 باشگاه ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، با پنهان کاری آن را به AFC ارائه نکند، پرسپولیس، نفت تهران، استقلال و تراکتورسازی برای حضور در لیگ قهرمانان با مشکل مواجه می شوند. شاید حتی این 4 تیم به خاطر عدم پرداخت بدهی های متعدد نتوانند در مسابقات آسیایی شرکت کنند که این موضوع یک آبروریزی بزرگ برای فوتبال ایران خواهد بود.

 

هرچند که بعید است 4 باشگاه مذکور از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شوند اما اگر فرض را بر این بگذاریم که چنین اتفاقی رخ بدهد، آنوقت موضوع جالب تر خواهد شد. در این شرایط 4 سهمیه ایران در لیگ قهرمانان را تیم هایی تشکیل خواهند داد که بدهی انباشته ندارند و البته در جدول رده بندی لیگ پارسال رتبه بهتری به خود اختصاص دادند. به عبارت بهتر اگر استقلال، تراکتورسازی، پرسپولیس و نفت نتوانند به آسیا بروند، ذوب آهن، سپاهان، پیکان و استقلال خوزستان 4 تیم دیگری هستند که در صف حضور در لیگ قهرمانان آسیا هستند که البته استقلال خوزستان نیز خود مشکلات مالی زیادی دارد و با بدهی هایی که از گذشته برای این تیم برجای مانده حضورش در لیگ قهرمانان آسیا نیز در ابهام قرار خواهد داشت. در این صورت گسترش فولاد امیدوار به حضور در لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد!


با همه این مسائل احتمالا فدراسیون فوتبال مشکل سرخابی ها، نفت و تراکتورسازی را موقتا حل خواهد کرد و این 4 تیم راهی لیگ قهرمانان آسیا می شوند اما در این صورت هم باید راهکاری برای این باشگاه ها اندیشیده شود تا بدهی ها پرداخت شود. حتی اگر امسال هم این تیم ها در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند اما قطعا ادامه روند کنونی باشگاه های بدهکار ایرانی را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند. مشکلاتی که دیگر شاید آنوقت نشود برای پنهان کردن آنها قدمی برداشت.

دیدگاه‌ها