کد خبر : 1429087 | 02 مرداد 1396 ساعت 12:04 | 90K بازدید | 0 دیدگاه

خیز بزرگ برای دستیابی به سهمیه روسیه

شجاع؛ پرنده قابل اعتماد پرسپولیس و برانکو

مدافع شمالی پرسپولیس با انگیزه دستیابی به موفقیت‌های تیمی و خصوصا فردی پیراهن شماره 3 سرخپوشان را از آن خود کرده است.

شجاع؛ پرنده قابل اعتماد پرسپولیس و برانکو

به گزارش "ورزش سه"، شجاع خلیل زاده بعد از سه فصل گمانه‌زنی در خصوص حضورش در جمع پرسپولیس در نهایت در 28 سالگی و اوج تجربه پیراهن شماره 3 این تیم را از آن خود کرد. مدافعی که با ادعای پرنده بودن و پروازی بی‌رقیب در محوطه جریمه خود را مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی می‌دانست با یک اشتباه ناخواسته سهمیه خود در جمع شاگردان کارلوس کی‌روش را سوزاند. با این حال او در فصل هفدهم فوتبال ایران برای جبران تمام اتفاقات تلخ گذشته به جمع شاگردان برانکو ایوانکوویچ اضافه شده تا سهمیه این تیم در جام جهانی را نیز افزایش دهد.

 


شرایط خاص دفاعی پرسپولیس


پرسپولیس در فصل گذشته با توجه به استراتژی خاص دفاعی و هجومی خود کمترین فرصت را به حریفان داد و این مساله باعث شد تا خط دفاعی و دروازه‌ی این تیم کمترین آسیب را ببیند و در نهایت عنوان برترین خط دفاعی را نیز کسب کرد. با این شرایط می‌توان گفت هر تیمی روش خاص خودش را برای بازی کردن دارد و استراتژی خاصی در حمله و دفاع دارد. استراتژی پرسپولیس در دو فصل اخیر نشان داده که بیش از 20 دقیقه در هر بازی مالکیت توپ را به حریفان نمی‌دهد. مساله‌ای که باعث شد آنها کمترین فرصت را به حریفان بدهند و تیمی که از این فرصت سود ببرد می‌تواند همچون الریان در بازی رفت و استقلال در بازی برگشت به خوبی از فاکتور سرعت پایین خط دفاعی و بازی کردن آنها روی خط میانه زمین برای تدارک ضد حملات سود ببرد. فاکتوری که برانکو ایوانکوویچ را مجاب کرد بر اساس آن به دنبال مدافعی با سرعت بالا برای مهار ضدحملات باشد. اتفاقی که رامین رضاییان در فصل پانزدهم و در زمان حضور خود در این تیم به خوبی از پس آن برآمده بود و بارها با سرعتش ضمن دفع حملات حریف سه بار نیز توپ را از روی خط این تیم بیرون کشیده بود. این مساله باعث شد تا طبق تاکتیک مدنظر برانکو ایوانکوویچ آنها به خوبی نیاز به مدافعی با سرعت بالا را درک کرده تا شجاع خلیل زاده را با این خصوصیت جذب کنند.

 


خصوصیات مثبت مدافع مازندرانی


شجاع خلیل زاده با سرعت بالا و قدرت سر زنی در خط دفاعی یکی از عوامل موثر سرخپوشان در فصل آینده می‌تواند تلقی شود. بازیکنی که بارها علاقه خود را به این تیم اعلام کرده بود و در سه فصل اخیر صدر اخبار نقل و انتقالاتی را به حضورش در جمع سرخپوشان تهرانی اختصاص داده که هر بار به دلایلی این مساله نهایی نشده بود. او در فصل گذشته در ترکیب سپاهان 23 بازی برای عبدالله ویسی و در ادامه زلاتکو کرانچار انجام داد. سپاهان در این دیدارها 28 گل دریافت کرد که البته سهم شجاع تنها یک پنالتی به حریفان و 3 استارت حمله از سمت او بوده است. با این حال قدرت سرزنی این مدافع 1متر و 80 سانتی متری و سرعت بالای او باعث شده بود تا در مقطعی حتی نظر کارلوس کی‌روش را نیز برای دعوت به جمع اردونشینان تیم ملی به خود جلب کرده و برابر موزامبیک اولین بازی ملی خود را نیز انجام داد و بعد از 5 بازی تجربه تیم ملی به دلیل تصمیمی اشتباه از فلسفه سرمربی پرتغالی دور شد. با این حال به نظر می‌رسد پرسپولیس در این فصل با حضور این بازیکن از حربه حریفان برای ارسال‌های بلند تا حد زیادی از گزند به دور خواهد بود.

 

 


نقاط ضعف شجاع خلیل زاده


اشتباهات فردی و میل به بازی با توپ بیش از اندازه از نقاط ضعف این مدافع محسوب می‌شود که گاهی او را با دردسر بزرگی مواجه کرده است. با این حال تحت تدابیر برانکو ایوانکوویچ به نظر می‌رسد این بازیکن که کار سختی در خط دفاعی با توجه به تعدد حملات سرخپوشان و مالکیت توپ زیاد این تیم، پیش رو نداشته باشد. مهمترین مساله که این بازیکن باید از آن خودداری کند مربوط به پرهیز از علاقه به حرکت با توپ و قدرت تصمیم گیری بالا برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای ارسال توپ باشد. مساله‌ای که کمال کامیابی نیا نیز در روزهای ابتدایی حضورش در این تیم با آن مواجه بود. هافبک دفاعی پرسپولیس بعد از حضور در این تیم با قدرت فیزیکی و جنگندگی خود به خوبی توپ حریف را برای بازیسازی دچار سکته می‌کرد اما بعد از کنترل آن از انتخاب گزینه مناسب برای در اختیار دادن توپ عاجز بود. مساله‌ای که تحت تمرینات فشرده برانکو ایوانکوویچ و دستیارانش اکنون از او یک هافبک کلاسیک و ملی‌پوش ساخته است. به نظر می‌رسد شجاع خلیل زاده نیز چنین شرایطی را در اختیار دارد و با رشد کیفیت بازیسازی و گردش توپ خود قادر خواهد بود تحت هدایت این مربی به کیفیت فنی خود نیز بیفزاید.

 


برانکو ایوانکوویچ نگران مصدومیت‌ها نیست

 

خط دفاعی پرسپولیس را فصل گذشته سیدجلال حسینی و محمد انصاری در قلب دفاعی تشکیل می‌دادند. دو بازیکنی که در صورت محرومیت یا مصدومیت جای خود را به محسن ربیع خواه یا حسین ماهینی می‌دادند. محمد انصاری همچنان بابت مصدومیت کهنه کشاله مشکلاتی را دارد که می‌تواند او را در مقطعی از فصل با توجه به فشردگی بازی‌ها با مشکل مواجه کند. در سمت دیگر نیز سیدجلال حسینی به عنوان کاپیتان شماره یک این تیم با تجربه‌ای بالا یک سال دیگر به سنش اضافه شده تا در فصل پرفشار فوتبال ایران احتمالا با مصدومیت و محرومیت دست برانکو ایوانکوویچ را در برهه‌ای خالی بگذارد. حضور شجاع خلیل زاده البته این سوپاپ اطمینان را برای این تیم در تورنمنت‌های مهم این فصل ایجاد می‌کند که آنها مشکلی از این بابت نداشته باشند. اولین آزمون بزرگ شجاع خلیل زاده می‌تواند دیدار با الاهلی عربستان در یک چهارم لیگ قهرمانان باشد، جایی که سیدجلال حسینی به دلیل محرومیت قادر به همراهی این تیم نیست و این بازیکن می‌تواند با عملکرد درخشان خود را در ترکیب این تیم اثبات کند.

دیدگاه‌ها